polvivamma

tuuliharja

Olin sienimetsässä ja yritin jalalla kaataa nokkospuskaa. Sivuttainen liike.
Kuului pieni rusahdus ja kipu polven kohdilla oli valtava.
Kipu heltisi ja pystyin kävelemään ja uimaan ihan tavallisesti koko iltapäivän sekä illan. Yöllä heräsin polvi kipuun ja tänään en ole kyennyt koukistamaan polvea pystyasennossa, kävely tuottaa epätasaisella alustalla suurta tuskaa.

En ole käynyt lääkärissä, sillä olen maaseudulla lomapäiviä viettämässä.

Jalka/polvi ei ole turvoksissa eikä arista sitä painaessa mistään.

Mikä on voinut tapahtua???

3

704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapahtui minulla

Jo viime lokakuussa, kun ponnistin pikkusen, jotta pääsen jakkaralle seisomaan, kun piti tappaa sellaisia kirvahyttysiä, joita tuli solkenaan lämpimässä lokakuussa ikkunanpesun yhteydessä. Tajusin vaan, että jotain tapahtui polvessa tai paremminkin polven taipeen kudoksissa. Kova kipu tuntui ja aamulla pääsin hädintuskin rappuja alas ja käveltyä töihin. Kipua ja jalan jäykkyyttä polven kohdalta on jatkunut vaihdellen, mutta nyt se on pahentunut. Lisäksi alaselän alimmainen nikama tai se "suoliluun nivel" on kipeänä ihan kuin iskiaksessa. Koko jalka jäykkänä, mutta kun kävelen vähän aikaa tasaisella, kävely onnistuu. Ei ole herkkua lähteä reippaille lenkeille, kun ei tiedä, lysähtääkö eli kestääkö polven nivelet jne. Suoraan sanoen olisi kannattanut pesettää ikkunansa jollain ja maksaa kunnon palkka, kun vertaa, mikä riesä siitä pikku hypystä jakkaralle tuli. Olen tosin lähes eläkeläinen jo, joten mulla voi olla alkavaa nivelrikkoa. Mutta kun ne kudoksetkin polvitaipeessa on koko ajan kipeät. No joo, huomenna menen lääkäriin, eiköhän se selviä. Tiedän, mulla on selkärangassa madaltumia ja kun vähän aikaa istun, nikamat painavat sitä nikamaa, josta lähtee hermo jalkaan. Mutta kun välillä tuntuu, että vika on nimenomaan polvessa, ei selkänikamissa. Kivaa tulla rammaksi, kun on perinyt heikon selän. :(

• tuuliharja

Huh...

Toivottavasti polveesi löytyy hoitoja.

Nyt oma polveni on hieman parempi, mutta jossain asennossa siihen vihlasee niin rajusti, että taju on mennä eikä se siedä vielä ns. nuljautuksia, tasaisella on mentävä.

Maanataina pitäisi loman jälkeen mennä töihin. Onneksi ei ole ruummillinen työ. Nyt tiedän ettei nokkospuskia kannata mennä taltuttamaan jalalla.

• tapahtui minulla
        tuuliharja kirjoitti:

Huh...

Toivottavasti polveesi löytyy hoitoja.

Nyt oma polveni on hieman parempi, mutta jossain asennossa siihen vihlasee niin rajusti, että taju on mennä eikä se siedä vielä ns. nuljautuksia, tasaisella on mentävä.

Maanataina pitäisi loman jälkeen mennä töihin. Onneksi ei ole ruummillinen työ. Nyt tiedän ettei nokkospuskia kannata mennä taltuttamaan jalalla.

Pääsin polveni ultraan ja röntgeniin, ja tulos oli että polvessa on nivelrikko. Se ei tarkoita vammaa, joka syntyisi nyrjähdyksessä, vaan se on nivelten kulumasairaus, johon ei ole parantavaa lääkettä. Oli arvattavaa, koska toisessa polvessa se todettiin jo muutama vuosi sitten. Nyt se toinen polvi on oireeton, mutta on tämän vaivan pahentanut myös alaselän nikamanvälin madaltumakin, vaikkei sitä kuvattu röntgenissä. Työterveyshuolto ei enää pane hirveästi rahaa minuun, koska jään pian eläkkeelle.

Onneksi tulehduskipulääkkeillä saa oireita vähenemään, mutta nyt mun pitää syödä kahta eri lääkettä. Arthryliä monta kuukautta yksi pussi tai uudempi valmiste, tabletti. Ja 30 päivää tulehduskipulääkettä "meloxicam", joka on nivelrikkoon tarkoitettua. Jännä juttu, että tuo lääkitys häivytti myös ne mainitut kudosoireet polvitaipeessa. Nyt kun pääsen jo kävelyillekin, pitääkin liikkua kovasti, ja uida yms. Käyn myös salilla, joka tekee hyvää selälle ja lihaksille. Olen käynyt kuntosalilla jo pian 10 vuoden ajan lähes joka viikko, paitsi kesähelteellä. Mutta eihän tämä diagnoosi ollut imartelevaa.

En ole paljon yhtään käyttänyt ennen kipulääkkeitä, mutta nyt on pakko, jos haluaa liikkua, mikä taas edistää koko terveyttä. Olen tosin kuullut monilta muiltakin, että on polvikipua jo nuoremmillakin, joten onkohan kesän helteillä ja vedolla ikkunoista ja ovista yhteyttä asiaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66