Vaitiolovelvollisuus

ammattiopistoissa

Olen ollut kahdessa ammattiopistossa eräällä sosiaalipuolen linjalla töissä ja törmännyt samaan ongelmaan: vaitiolosäännöksiä ei noudateta kirjaimellisesti. Esimerkiksi henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä (HOJKS) koskevat tiedot ovat opettajainhuoneessa hyllyllä mapissa, tai kaapissa muiden mappien kanssa, ja kaapit ovat auki ja kuka tahansa voi siellä käydessään saada tiedot käsiinsä. Opettajat antavat välituntisin neuvojaan kyseleville opiskelijoille juuri opettajainhuoneessaan, ja opiskelijat näkevät, missä nämä mapit ovat. Jotkut oppilaat ovat saaneet ns. "luotto-oppilaina" jopa lainata opettajan avaimia muka hakeakseen opettajalle jonkun kirjan opettajainhuoneesta tai jonkun muun opetusvälineen ja samalla voivat nähdä oppilaita koskevia asiakirjatietoja mapeissa. Muita tietoja mapeissa ovat esim. osoitteet ja puhelinnumerot, vanhempien nimet, luki- ja matikkatestien tulokset, kuritoimenpiteet, todistusjäljennökset jne. Eräässä työpaikassa vakinainen lehtori antoi tähtioppilaidensa (1-2) laskea luokkatovereidensa poissaoloja tilastoja varten sekä laskea keskiarvoja ja näin nämä tähtioppilaat saivat tietää tovereistaan numerot, jotka tulevat todistukseen! Eikö ole törkeää??? Ja sijaisopettajaa mollattiin tullen mennen: hänen työtään häirittiin, mitätöitiin, kritisoitiin, keskeytettiin jatkuvalla syötöllä ja tuotsiin jopa oppilaita palautekeskusteluun opettajainhuoneeseen yli 8 kerrallaan, niin että sijaisopettaja ei voinut tehdä omia töitään tietokoneella vasta kuin työn jälkeen. Kun sijaisopettaja etsi uutta työpaikkaa, niin virkavapaata ei saanut hakea, luvattiin järjestelyjä vapaa-ajan saamiseksi haastatteluja varten, mutta tingittiin niin, että sijainen meni lopen uupuneena uuden työpaikan haastatteluun ja yhdestä hän myöhästyi. Todennäköisesti myös suosituksi ei tullut minnekkään, koska mitään työtä ei auennut sen jälkeen ilman mitään tietoa miksi. Sijaisopettajan työtä häirittiin kovasti, koska pelättiin, että hän saattaisi saada talosta vakituisen työn, siksi vakituiset opettajat tulivat hyvin usein keskeyttämään sijaisopettajan tunnit ja antoivat omia ohjeitaan oppilaille, jotka tottelivat tietenkin vakituisia opettajia ja alkoivat vähätellä sijaisen auktoriteettia ja osallistua mitätöintiin ja alkoivat häiriköidä tunneilla ja tekivät sijaisen työstä melkein helvetin, sitten ne tajusi, mitä ne oli tehneet ja pyysivät lukuvuoden jälkeen anteeksi ja kortittivat ja kukittivat sijaissylkykyppinsa ja halasivat. No, minä annoin heille anteeksi, rakastan teitä vieläkin, mussukat!!! No onneksi se on ohi sijaisopettajan kanssa ja vakituinen tuli, mutta kun nämä lapsukaiset ovat nyt oppineet kiusaamisen kaavan, niin varmaan he soveltavat sitä muihin sijaisiin tai niihin opettajiin, joiden muoto tai pärstä tai vaatteet ei miellytä. Kaiken kukkuraksi sijainen uskalsi kirjoittaa työsuojeluasiamiehen kyselyyn rehellisen mielipiteensä tästä työssä häirinnästä, ja seurauksena ryhmänvastaava tuli tylyksi, koska kukaan muukaan ei ollut ennen mistään valittanut. Asia tuli ilmi, mutta kukaan ei tehnyt mitään. Opiskelijat kyselivät sijaiselta, miksi tämä alistui olemaan jalkamattona kyseisessä paikassa eikä puolustaudu. Miten sitä voi puolustautua, kun on sijainen, koska sitten ei ole mitään tietoa jatkotyöpaikasta missään, kun piirit on niin pienet ja negatiivinen yliväritetty tieto kulkee nopeammin kuin idän pikajuna???

Joo, mainitsin erityisopetuksesta vastaavalle oppilashuoltoryhmän jäsenelle vaitiolovelvollisuuden mahdollisesta heikkoudesta, mutta hän vain levitteli käsiään eikä tehnyt mitään, ehkä ei uskalla, kun on hyvässä asemassa ja eläkeikään ei ole enää pitkä aika...

Huh. Nyt jatkan opiskeluja. Toivottavasti joskus aukeaa sellainen opettajantyöpaikka, jossa ihmisen kunnioitus, yksityisyyden suoja ja työrauha vielä vallitsevat. Kun ne asiat pelaavat, niin se on hyvä työyhteisöhenki niin opettajien kuin oppilaiden kannalta!

20

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eteenpäin...

      Ilmoita ihmeessa rehtorin esimiehelle virallisten papereiden huolimattomasta käsittelystä! Eräässä isossa kunnassa ei kaivata enää tietyn opettajan palveluja, koska hän oli jättänyt HOJKS-paperit oppilaiden ulottuville. Hänet irtisanottiin välittömästi. Lain mukaan niiden tulee olla kahden lukon takana (ja lukon tietysti kiinni ;-) ). Myös oppilaskunta saattaisi olla kiinnostunut tarttumaan yksityisyyden suojan räikeään rikkomiseen. Entä johtokunta?

      Ilmoittaa voi myös aina nimettömänäkin.

      • kun työsuhde on ohi

        Kun sijainen tuli taloon, erityiskansio oli opettajanhuoneessa avohyllyköllä, josta sijainen siirsi ne omin toimin kaappiin, jonka oveen ei löytynyt avainta, koska siellä oli muutakin opetusmateriaalia, jota tarvittiin ja ilmoitti havainnostaan oppilashuoltoryhmän edustajalle, joka ei voinut asialle mitään eikä ilmoittanut siitä eteenpäin, että olisi saatu lukollinen erillinen kaappi mapeille, joten sijainen ei voi olla syyllinen, että tiedot oli esim. siivoojan tai atk-tukihenkilönkin nähtävillä, jos vain tahtoivat.

        Jos nyt sattumalta joku tähti- eli luotto-oppilaista (jotka lainailivat osaston kaikkien opettajien avaimia ja kävivät ilman valvontaa hakemassa tavaroita opettajanhuoneesta) tai kollegoista näkee ensimmäisen kirjoittajan tekstin, niin kiireen vilkkaahan ne tekee vaitiolokonsensuksen, siirtää mapit lukollisiin kaappeihin tai koulutusvastaavan lukolliseen huoneeseen ja toteavat, ettei "ainakaan meidän oppilaitoksessamme niin ole tapahtunut", ja asian ilmiantaja vain leimattaisiin valehtelijaksi ja panettelijaksi ja työnsaanti olisi entistä vaikeampaa, koska olisi hankala ihminen. Ja sitäpaitsi asia voi kääntyä jopa ilmiantajaa vastaan ja päälaelleen, niin että häntä syyllistetään ja voidaan syyttää jopa kunnianloukkauksesta. Niinpä tämä ensimmäinen kirjoitus on vain kertomus jo tapahtuneesta, joka saattaa olla jo korjattu asia tänä uutena lukuvuotena, sitä ei kirjoittaja kyllä tiedä. Kyseisessä opppilaitoksessa ei ole oppilaskuntaa ainakaan toimivassa muodossa, koska yhtään julkista kokoontumista ei ole ollut.

        Rehtori eikä koulutusjohtaja tiedä mitään ensimmäisen kirjoituksen oppilastietomappien säilytyksen epäkohdista ja opettajan työrauhan järjestelmällisestä häirinnästä, niitä on vain pidetty salassa varmaan jo vuosikausia... Esim. ammatinopettajanhuoneessa olevat oppilastietomapit sisältävät myös henkilötunnukset oppilaista, tulohaastattelutietoja sekä tietoja vanhempien tai huoltajien taloudellisesta asemasta tai opiskelijan asuntolasijoituksesta tai perhehoitosijoituksesta. Samoin jotenkin nämä HOJKS-atut opiskelijat useimmiten keskeyttivät työssäoppimisharjoittelunsa ja syrjäytyivät ja useimmiten keskeyttivät opintonsa ennen kolmatta lukuvuotta, koska vaikka heitä ei koskaan ääneen sanottu erityistä tukea tarvitseviksi, heidät selvästi tunnistettiin ja työnantajien edustaja epäpätevänä sijaisena kävi myös tekemässä sijaisuuksia ja pakosti sai tietää, vaikka kiellettiin puhumasta ja varmaan lupasi olla puhumatta. Vakituinen lehtori suhtautui erityiseen opetukseen siirrettyihin erityisen kylmäkiskoisesti ja rähjäsi niille pienimmistäkin virheistä, koska ei pitänyt koulusiipeilijöistä. Tosin hän oli kaksijakoinen ihminen ja välillä tuntui välittävänkin noista rukista ja hoivaavan, eli menetelmänä oli vuoronperään piiskaus ja vuoronperään silitys. Samaa taktiikkaa käytettiin sijaiseen. Sitä ei kukaan jaksa pitkään ja muutama ns. normaali oppilas ei jaksanut ja vaihtoi toisen paikkakunnan kouluun. Koulussa oli määrätyt päivät ja luokat, jonne erityistä tukea tarvitsevat menivät saamaan tuki- tai erityisopetusta ja aika pian niin muu opettajakunta, henkilökunta ja opiskelutoverit tunnistivat, keitä ne erkat sitten olivat... että sillei....


      • tehtävänä on
        kun työsuhde on ohi kirjoitti:

        Kun sijainen tuli taloon, erityiskansio oli opettajanhuoneessa avohyllyköllä, josta sijainen siirsi ne omin toimin kaappiin, jonka oveen ei löytynyt avainta, koska siellä oli muutakin opetusmateriaalia, jota tarvittiin ja ilmoitti havainnostaan oppilashuoltoryhmän edustajalle, joka ei voinut asialle mitään eikä ilmoittanut siitä eteenpäin, että olisi saatu lukollinen erillinen kaappi mapeille, joten sijainen ei voi olla syyllinen, että tiedot oli esim. siivoojan tai atk-tukihenkilönkin nähtävillä, jos vain tahtoivat.

        Jos nyt sattumalta joku tähti- eli luotto-oppilaista (jotka lainailivat osaston kaikkien opettajien avaimia ja kävivät ilman valvontaa hakemassa tavaroita opettajanhuoneesta) tai kollegoista näkee ensimmäisen kirjoittajan tekstin, niin kiireen vilkkaahan ne tekee vaitiolokonsensuksen, siirtää mapit lukollisiin kaappeihin tai koulutusvastaavan lukolliseen huoneeseen ja toteavat, ettei "ainakaan meidän oppilaitoksessamme niin ole tapahtunut", ja asian ilmiantaja vain leimattaisiin valehtelijaksi ja panettelijaksi ja työnsaanti olisi entistä vaikeampaa, koska olisi hankala ihminen. Ja sitäpaitsi asia voi kääntyä jopa ilmiantajaa vastaan ja päälaelleen, niin että häntä syyllistetään ja voidaan syyttää jopa kunnianloukkauksesta. Niinpä tämä ensimmäinen kirjoitus on vain kertomus jo tapahtuneesta, joka saattaa olla jo korjattu asia tänä uutena lukuvuotena, sitä ei kirjoittaja kyllä tiedä. Kyseisessä opppilaitoksessa ei ole oppilaskuntaa ainakaan toimivassa muodossa, koska yhtään julkista kokoontumista ei ole ollut.

        Rehtori eikä koulutusjohtaja tiedä mitään ensimmäisen kirjoituksen oppilastietomappien säilytyksen epäkohdista ja opettajan työrauhan järjestelmällisestä häirinnästä, niitä on vain pidetty salassa varmaan jo vuosikausia... Esim. ammatinopettajanhuoneessa olevat oppilastietomapit sisältävät myös henkilötunnukset oppilaista, tulohaastattelutietoja sekä tietoja vanhempien tai huoltajien taloudellisesta asemasta tai opiskelijan asuntolasijoituksesta tai perhehoitosijoituksesta. Samoin jotenkin nämä HOJKS-atut opiskelijat useimmiten keskeyttivät työssäoppimisharjoittelunsa ja syrjäytyivät ja useimmiten keskeyttivät opintonsa ennen kolmatta lukuvuotta, koska vaikka heitä ei koskaan ääneen sanottu erityistä tukea tarvitseviksi, heidät selvästi tunnistettiin ja työnantajien edustaja epäpätevänä sijaisena kävi myös tekemässä sijaisuuksia ja pakosti sai tietää, vaikka kiellettiin puhumasta ja varmaan lupasi olla puhumatta. Vakituinen lehtori suhtautui erityiseen opetukseen siirrettyihin erityisen kylmäkiskoisesti ja rähjäsi niille pienimmistäkin virheistä, koska ei pitänyt koulusiipeilijöistä. Tosin hän oli kaksijakoinen ihminen ja välillä tuntui välittävänkin noista rukista ja hoivaavan, eli menetelmänä oli vuoronperään piiskaus ja vuoronperään silitys. Samaa taktiikkaa käytettiin sijaiseen. Sitä ei kukaan jaksa pitkään ja muutama ns. normaali oppilas ei jaksanut ja vaihtoi toisen paikkakunnan kouluun. Koulussa oli määrätyt päivät ja luokat, jonne erityistä tukea tarvitsevat menivät saamaan tuki- tai erityisopetusta ja aika pian niin muu opettajakunta, henkilökunta ja opiskelutoverit tunnistivat, keitä ne erkat sitten olivat... että sillei....

        järjestää erilliset lukolliset kaapit oppilastietomappeja varten, työrauha opettajainhuoneeseen esim. antamalla oppilaille ohjeet määrätyistä vastaanottoajoista, jolloin yksityisiä asioita voi hoitaa opettajan luona, kieltämällä ryhmäpalautekeskustelun ja seurustelun teon opettajan kanssa sellaisessa opettajainhuoneessa, joka ei ole kyseisen opettajan omassa käytössä vaan jaetaan muiden opettajien kanssa, kieltämällä kollegoiden epäeettisen juoruamisen ruokatunnilla äänekkäästi oppilaiden asioista ja antamalla myös reilusti palkallisen oppitunnin henkilökohtaista ohjausta varten, jolloin oppilaat voivat vuorotellen käydä saamassa palautetta opettajan luona opettajainhuoneessa esim. kerran viikossa (toimisi ajanvaraussysteeminä). Edellä kuvatussa oppilaitoksesshan oppilaat melkein asuivat opettajainhuoneessa ja kuulivat esim. opettajien puhelinkeskusteluja vanhempien tai vaikkapa oppilashuoltoryhmän jäsenten kanssa (vastaava erityisopettaja, kuraattori, oppilaanohjaaja). Samoin selän takana kyyläävät opiskelijat näkivät, mitä opettaja kirjoitteli tietokoneelleen ja ei ollut mahdollista oppilaiden näkemättä avata edes sähköpostia, jotta olisi voinut rauhassa lukea koulutusjohtajan ja rehtorin tiedotteita. Koulutusvastaava voi olla sellainen, että hän vaatii moitteetonta pyörien pyörimistä ja antaa palautetta sitten kun on vahinko tapahtunut, mutta ei tee mitään ennaltaehkäiseviä toimia työrauhan eteen!!! Se ei ole ammattitaitoa, se on ihan jotain muuta...


      • kuule noin
        tehtävänä on kirjoitti:

        järjestää erilliset lukolliset kaapit oppilastietomappeja varten, työrauha opettajainhuoneeseen esim. antamalla oppilaille ohjeet määrätyistä vastaanottoajoista, jolloin yksityisiä asioita voi hoitaa opettajan luona, kieltämällä ryhmäpalautekeskustelun ja seurustelun teon opettajan kanssa sellaisessa opettajainhuoneessa, joka ei ole kyseisen opettajan omassa käytössä vaan jaetaan muiden opettajien kanssa, kieltämällä kollegoiden epäeettisen juoruamisen ruokatunnilla äänekkäästi oppilaiden asioista ja antamalla myös reilusti palkallisen oppitunnin henkilökohtaista ohjausta varten, jolloin oppilaat voivat vuorotellen käydä saamassa palautetta opettajan luona opettajainhuoneessa esim. kerran viikossa (toimisi ajanvaraussysteeminä). Edellä kuvatussa oppilaitoksesshan oppilaat melkein asuivat opettajainhuoneessa ja kuulivat esim. opettajien puhelinkeskusteluja vanhempien tai vaikkapa oppilashuoltoryhmän jäsenten kanssa (vastaava erityisopettaja, kuraattori, oppilaanohjaaja). Samoin selän takana kyyläävät opiskelijat näkivät, mitä opettaja kirjoitteli tietokoneelleen ja ei ollut mahdollista oppilaiden näkemättä avata edes sähköpostia, jotta olisi voinut rauhassa lukea koulutusjohtajan ja rehtorin tiedotteita. Koulutusvastaava voi olla sellainen, että hän vaatii moitteetonta pyörien pyörimistä ja antaa palautetta sitten kun on vahinko tapahtunut, mutta ei tee mitään ennaltaehkäiseviä toimia työrauhan eteen!!! Se ei ole ammattitaitoa, se on ihan jotain muuta...

        "kieltämällä kollegoiden epäeettisen juoruamisen ruokatunnilla äänekkäästi oppilaiden asioista"

        Ei p*rkele! Minä ainakin juoruan justiinsa niin paljon ja niin kovaan ääneen oppilaiden asioista ruokatunnilla! Opettajanhuoneessa tulee saada avata sanaista arkkua, ei sitä voi kukaan johtaja kieltää. Pitää kieltää se, että oppilaat kurkkivat korvat höröllä ovenrakosessa.


      • juoruta ruokatunnilla?
        kuule noin kirjoitti:

        "kieltämällä kollegoiden epäeettisen juoruamisen ruokatunnilla äänekkäästi oppilaiden asioista"

        Ei p*rkele! Minä ainakin juoruan justiinsa niin paljon ja niin kovaan ääneen oppilaiden asioista ruokatunnilla! Opettajanhuoneessa tulee saada avata sanaista arkkua, ei sitä voi kukaan johtaja kieltää. Pitää kieltää se, että oppilaat kurkkivat korvat höröllä ovenrakosessa.

        Yhdessä työpaikassa rexi sanoi opettajille kuukausipalaverissa, että jos hän tapaa yhdenkään opettajan juoruamasta oppilaiden asioista keskenään ruoka- tai kahvitauoilla, se on yhden varoituksen jälkeen irtisanomisen paikka! Opettajat pistivät sanaiset arkkunsa kiltisti kiinni sen jälkeen ja oppilaat myös ruokasalissa korvat höröllään kuuntelivat, juoruaako kukaan opettaja kenestäkään mitään...

        Mutta annas, kun oppilaat juoruaa keskenään ja vanhempiensa kanssa opettajistaan, kukahan sen kieltäisi???


      • kuulumisten vaihdolla?
        juoruta ruokatunnilla? kirjoitti:

        Yhdessä työpaikassa rexi sanoi opettajille kuukausipalaverissa, että jos hän tapaa yhdenkään opettajan juoruamasta oppilaiden asioista keskenään ruoka- tai kahvitauoilla, se on yhden varoituksen jälkeen irtisanomisen paikka! Opettajat pistivät sanaiset arkkunsa kiltisti kiinni sen jälkeen ja oppilaat myös ruokasalissa korvat höröllään kuuntelivat, juoruaako kukaan opettaja kenestäkään mitään...

        Mutta annas, kun oppilaat juoruaa keskenään ja vanhempiensa kanssa opettajistaan, kukahan sen kieltäisi???

        Aika mielenkiintoista, jos vaikkapa luokanvalvoja irtisanottaisiin sen vuoksi, että yritti kertoa aineenopettajalle, että oppilas Matti Meikäläisellä on nyt kotona vaikeaa, katso siis levottomuutta vähän läpi sormien ja yritä ymmärtää, älä ainakaan soita kotiin tms. Ei kai vaitiolovelvollisuus nyt sitä tarkoita, ettei opettajat keskenään saisi tietoja vaihtaa!

        Se olisi eri asia, jos reksi olisi sanonut, että jos kuulen teidän puhuvan näitä eteenpäin tuttavillenne tai vaikka keskenänne ruuhkabussissa, se voisi olla varoitusperustekin jo.


      • jos oppilaat kuulee
        kuulumisten vaihdolla? kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista, jos vaikkapa luokanvalvoja irtisanottaisiin sen vuoksi, että yritti kertoa aineenopettajalle, että oppilas Matti Meikäläisellä on nyt kotona vaikeaa, katso siis levottomuutta vähän läpi sormien ja yritä ymmärtää, älä ainakaan soita kotiin tms. Ei kai vaitiolovelvollisuus nyt sitä tarkoita, ettei opettajat keskenään saisi tietoja vaihtaa!

        Se olisi eri asia, jos reksi olisi sanonut, että jos kuulen teidän puhuvan näitä eteenpäin tuttavillenne tai vaikka keskenänne ruuhkabussissa, se voisi olla varoitusperustekin jo.

        Se riitti kuulemma irtisanomisperusteeksi, jos joku sivullinen, vaikkapa siivooja tai keittäjä tai ulkopuolinen oppilas vahingossakin kuuli ruokasalissa, käytävällä tai kahviossa esim. luokanvalvojan kertovan vaikkapa aineenopettajalle jotakin jonkun oppilaan koulu- tai kotiasioita. Samoin opettajat eivät kuulemma saa edes työajan ulkopuolella tai työaikana juoruta yleisestikään mitään oppilaiden sairastelusta, että sivulliset voivat kuulla, samoin kollegojen yksityisasioista ilman henkilökohtaista suostumusta. Esim. leirikoulukokemukset ja havainnot pitää jättää kertomatta, jos oppilaat itse eivät niitä yksintuumin kerro. Kavereiden kännykkäkuvaaminen ja oppituntien videointikin ilman opettajan lupaa ei ole sallittu, samoin opettaja ei saa salaa nauhoittaa erityisoppilaan möykkää tunnilla, vaikkapa todisteeksi oppilashuoltohenkilöstölle tai rexille tai vanhemmille ilman asianomaisten yhteistä lupaa... Se on tarkkaa, nääs. Mutta mitäs sitten teet kollegalle, joka juoruaa opettajanhuoneessa toiselle kollegalle koko koulun työtovereista ja historiasta sekä omasta elämästään kaiken mahdollisen, vaikka toista osapuolta eli sijaista kiinnostaisi kuunnella vähääkään? Pitäisi maksaa loppuunkärynneen opettajan kuuntelusta erillinen palkkio sijaisille, jotka joutuu kaikkea sietämään... olemaan ilmaisia kenttäpsykologeja ja rinnallakulkijoita, kun ei voi kieltääkään, kun ilmapiiri menee heti huonoksi...


      • oikeassa
        jos oppilaat kuulee kirjoitti:

        Se riitti kuulemma irtisanomisperusteeksi, jos joku sivullinen, vaikkapa siivooja tai keittäjä tai ulkopuolinen oppilas vahingossakin kuuli ruokasalissa, käytävällä tai kahviossa esim. luokanvalvojan kertovan vaikkapa aineenopettajalle jotakin jonkun oppilaan koulu- tai kotiasioita. Samoin opettajat eivät kuulemma saa edes työajan ulkopuolella tai työaikana juoruta yleisestikään mitään oppilaiden sairastelusta, että sivulliset voivat kuulla, samoin kollegojen yksityisasioista ilman henkilökohtaista suostumusta. Esim. leirikoulukokemukset ja havainnot pitää jättää kertomatta, jos oppilaat itse eivät niitä yksintuumin kerro. Kavereiden kännykkäkuvaaminen ja oppituntien videointikin ilman opettajan lupaa ei ole sallittu, samoin opettaja ei saa salaa nauhoittaa erityisoppilaan möykkää tunnilla, vaikkapa todisteeksi oppilashuoltohenkilöstölle tai rexille tai vanhemmille ilman asianomaisten yhteistä lupaa... Se on tarkkaa, nääs. Mutta mitäs sitten teet kollegalle, joka juoruaa opettajanhuoneessa toiselle kollegalle koko koulun työtovereista ja historiasta sekä omasta elämästään kaiken mahdollisen, vaikka toista osapuolta eli sijaista kiinnostaisi kuunnella vähääkään? Pitäisi maksaa loppuunkärynneen opettajan kuuntelusta erillinen palkkio sijaisille, jotka joutuu kaikkea sietämään... olemaan ilmaisia kenttäpsykologeja ja rinnallakulkijoita, kun ei voi kieltääkään, kun ilmapiiri menee heti huonoksi...

        Kuvaamasi esimerkit riittävät oikeasti irtisanomisperusteeksi - esimiehesi on oikeassa. Vaitiolovelvollisuus on tosi tarkka juttu ja sen kunnioittamisesta tulisi huolehtia hyvin. Hyvä, että esimies on kertonut asiat noin yksityiskohtaisesti.

        Mainitsemasi sijainen voi opetella sanomaan ystävällisesti, että hän ei halua kuulla moista puhetta. Ei se ole loppujen lopuksi vaikeaa - hankalampaa on sietää närkästyneen kollegan kiukkua ;-)


      • ei tarvitse sijaisenkaan
        kun työsuhde on ohi kirjoitti:

        Kun sijainen tuli taloon, erityiskansio oli opettajanhuoneessa avohyllyköllä, josta sijainen siirsi ne omin toimin kaappiin, jonka oveen ei löytynyt avainta, koska siellä oli muutakin opetusmateriaalia, jota tarvittiin ja ilmoitti havainnostaan oppilashuoltoryhmän edustajalle, joka ei voinut asialle mitään eikä ilmoittanut siitä eteenpäin, että olisi saatu lukollinen erillinen kaappi mapeille, joten sijainen ei voi olla syyllinen, että tiedot oli esim. siivoojan tai atk-tukihenkilönkin nähtävillä, jos vain tahtoivat.

        Jos nyt sattumalta joku tähti- eli luotto-oppilaista (jotka lainailivat osaston kaikkien opettajien avaimia ja kävivät ilman valvontaa hakemassa tavaroita opettajanhuoneesta) tai kollegoista näkee ensimmäisen kirjoittajan tekstin, niin kiireen vilkkaahan ne tekee vaitiolokonsensuksen, siirtää mapit lukollisiin kaappeihin tai koulutusvastaavan lukolliseen huoneeseen ja toteavat, ettei "ainakaan meidän oppilaitoksessamme niin ole tapahtunut", ja asian ilmiantaja vain leimattaisiin valehtelijaksi ja panettelijaksi ja työnsaanti olisi entistä vaikeampaa, koska olisi hankala ihminen. Ja sitäpaitsi asia voi kääntyä jopa ilmiantajaa vastaan ja päälaelleen, niin että häntä syyllistetään ja voidaan syyttää jopa kunnianloukkauksesta. Niinpä tämä ensimmäinen kirjoitus on vain kertomus jo tapahtuneesta, joka saattaa olla jo korjattu asia tänä uutena lukuvuotena, sitä ei kirjoittaja kyllä tiedä. Kyseisessä opppilaitoksessa ei ole oppilaskuntaa ainakaan toimivassa muodossa, koska yhtään julkista kokoontumista ei ole ollut.

        Rehtori eikä koulutusjohtaja tiedä mitään ensimmäisen kirjoituksen oppilastietomappien säilytyksen epäkohdista ja opettajan työrauhan järjestelmällisestä häirinnästä, niitä on vain pidetty salassa varmaan jo vuosikausia... Esim. ammatinopettajanhuoneessa olevat oppilastietomapit sisältävät myös henkilötunnukset oppilaista, tulohaastattelutietoja sekä tietoja vanhempien tai huoltajien taloudellisesta asemasta tai opiskelijan asuntolasijoituksesta tai perhehoitosijoituksesta. Samoin jotenkin nämä HOJKS-atut opiskelijat useimmiten keskeyttivät työssäoppimisharjoittelunsa ja syrjäytyivät ja useimmiten keskeyttivät opintonsa ennen kolmatta lukuvuotta, koska vaikka heitä ei koskaan ääneen sanottu erityistä tukea tarvitseviksi, heidät selvästi tunnistettiin ja työnantajien edustaja epäpätevänä sijaisena kävi myös tekemässä sijaisuuksia ja pakosti sai tietää, vaikka kiellettiin puhumasta ja varmaan lupasi olla puhumatta. Vakituinen lehtori suhtautui erityiseen opetukseen siirrettyihin erityisen kylmäkiskoisesti ja rähjäsi niille pienimmistäkin virheistä, koska ei pitänyt koulusiipeilijöistä. Tosin hän oli kaksijakoinen ihminen ja välillä tuntui välittävänkin noista rukista ja hoivaavan, eli menetelmänä oli vuoronperään piiskaus ja vuoronperään silitys. Samaa taktiikkaa käytettiin sijaiseen. Sitä ei kukaan jaksa pitkään ja muutama ns. normaali oppilas ei jaksanut ja vaihtoi toisen paikkakunnan kouluun. Koulussa oli määrätyt päivät ja luokat, jonne erityistä tukea tarvitsevat menivät saamaan tuki- tai erityisopetusta ja aika pian niin muu opettajakunta, henkilökunta ja opiskelutoverit tunnistivat, keitä ne erkat sitten olivat... että sillei....

        sietää oppilailta eikä työtovereiltaan saati esimiesasemassa olevalta kollegaltaan. Henkinen piiskaus (vähättely, ylikävely, takanapäin arvostelu, jatkuva epäileminen pätevyydestä, kyttääminen, häirintä, sijaisen opetuksen mitätöinti, kiukunpuuskat niin oppilaille kuin sijaiselle, rähinöinti ja välillä taas aurinkoisena esiintyminen) on myös irtisanomisperuste työnantajalle sille vakituiselle, luotetulle lehtorille, jos se joskus jäisi kiinni. Mutta aina kun esimies on tulossa paikalle, niin tämä pitkän linjan opetustyöläinen vaihtaa hurskaan naamarin kasvoilleen ja käyttäytyy tosi mallikelpoisesti ja kehottaa oppilaita myös silloin olemaan siististi. Niinpä esimies ei näe todellisuudessa mitään, mitä osastolla tapahtuu... Ja taas sama rumba jatkuu. Jotkut oppilaat koettavat vanhempiensa avulla saada hirmulehtorin kuriin, mutta se on aina tähän mennessä päättynyt siihen, että oppilas ja vanhemmat pyytävät anteeksi tai keskeyttävät opinnot sillä perusteella, ettei ala olekaan niin kiinnostava enää tai muuttavat muualle ja samalla vaihtavat oppilaitosta. Joskus koko työyhteisö on henkisesti sairastunut ja henkinen väkivalta on niin monitasoista ja monisyistä sekä taitavasti peiteltyä. Ainakin tuon sosiaaliosaston opettajat pitäisi joka ikinen laittaa työterveyshuollon työnohjaukseen... Ne on niin tottuneita siihen, aivankuin parkkiintuneet siihen henkiseen väkivaltaan, joka ilmenee ainostaan lopulta sairauspoissaolojen runsautena...


    • väärässä

      Opetuksen järjestämisen kannalta on tarpeen, että tiedot ovat kaikkien saatavilla. Tutustu läinsäädäntöön äläkä valita, reppana.

      • räppänä-ärskä

        Kun jäät kiinni siitä, että oppilastiedot ovat levällään opiskelijoiden ja ei-opettajien nähtävillä opettajanhuoneessasi, olet varmasti menettänyt luottosi.

        Mikään ei ole niin kuvottavaa kuin kyyninen, jokaiseen parannusehdotukseen kielteisesti suhtautuva ja lieviä dementiaoireita ja kylmän asenteen työtovereihin ja opiskelijoihin suhtautuva esimies, joka luulee, ettei hänen asemansa kärsi, vaikka kuinka suoltaisi henkistä pikkukymppitahmaansa toisten päälle!


      • tarkistanut

        peräsuolesi kunnon?


      • juorusi sinustakin, esimies,
        tarkistanut kirjoitti:

        peräsuolesi kunnon?

        Se sun luotettu uskollinen kollegasi, jonka naamaa oot vuosia kattellut, on juorunnut sinusta kaiken, - ihan sääliksi käy, mutta koeta pysyä kasassa. Voi hyvin! Minä ainakin voin - ilman sinua!


      • tällaisia päästöjä

      • teksti tarkemmin !

        sinä pikkusieluinen, johtamistaidoltasi autoritäärinen ja behavioristinen, suurisuinen ja oppilaiden sekä henkilökunnan henkisen hyvinvoinnin suhteen leväperäinen, kollegoen pokkuroimista naamakkain tahtova vastaava, jonka vastuulla on opetuksen laatu omalla osastollasi:

        http://www.tietosuoja.fi/14316.htm

        siellä lukee:

        "Tietojen suojaamisvelvoite

        Henkilötietolaki velvoittaa rekisterinpitäjää toteuttamaan tarpeelliset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi mm. asiattomalta pääsyltä tietoihin. Arkaluonteisten henkilötietojen suojaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Periaatteena on, että jokainen työntekijä voi käsitellä vain niitä henkilötietoja, joita hän tarvitsee työtehtävissään."

        On se vaan kumma, että juuri Sinä saat mellastaa vapaasti siellä työpaikkallasi, alistaa toisia, ajaa työtoverisi uupumuksen partaalle ja vielä hänen lähdettyäänkin annat kielteisiä lausuntoja hänestä mahdollisille uusille työnantajaehdokkaille vain siksi, että sijainen tahtoi sinun parantavan tapojasi osastolla niin oppilaiden ja kollegojensa hyväksi ja korjata yhteisössä kieroutunut systeemi kunnioittavaksi vuorovaikutuksesksi. Mutta näin ei tule tapahtumaan ainakaan vielä, ennenkuin joku muu jatkaa hankettani hyvän työskentelyilmapiirin ja luottamuksen puolesta työyhteisössä. Sanon sinulle esimies: sulla on ongelma, sulla on katkeruuden myrkkjykapseleita sielussasi, ja ne myrkyttävät niin sinua henkisesti ja fyysisestikin ja työympäristöäsi. Olisitpa kuullut, mitä oppilaasi puhuivat sinusta viime vuonna takanapäin, kun olit heidän luokanvalvojansa: "Sinä et kuuntele mitään etkä ketään. Sinulle ei voi puhua. Olet despootti. Sinulta ei ole oikeastaan oppinut mitään, koska et opetakaan mitään." Sanooko se jo paljon ammattitaitosi tasosta ryhmänvastaavana? Mene työterveyshoidon psykologille puhumaan niistä katkeruuden myrkkykapseleistasi. Ne pitäisi saada eliminoitua tai ainakin neutraloitua. Siihen tarvitsisit sairaslomaa, sillä sinulla on piilevä burn out. Sinä tarvitset parantumista. Lakkaa jatkuvasti itsesi ylittämistä ja tunnusta avun tarpeesi ihmisenä ja lähimmäisenä.

        Se siitä. Olen tehnyt nyt loppuun tehtäväni tämän työnyhteisön osalta. Aurinko paistaa ja lähden tästä noukkimaan viinimarjoja pensaistani, siivoan ja sitten mehustan marjani. Ja laitan hyvälle puolisolleni ruokaa ja nautin elokuusta työttömänä, mutta vapaana!!


      • eikä kelata
        teksti tarkemmin ! kirjoitti:

        sinä pikkusieluinen, johtamistaidoltasi autoritäärinen ja behavioristinen, suurisuinen ja oppilaiden sekä henkilökunnan henkisen hyvinvoinnin suhteen leväperäinen, kollegoen pokkuroimista naamakkain tahtova vastaava, jonka vastuulla on opetuksen laatu omalla osastollasi:

        http://www.tietosuoja.fi/14316.htm

        siellä lukee:

        "Tietojen suojaamisvelvoite

        Henkilötietolaki velvoittaa rekisterinpitäjää toteuttamaan tarpeelliset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi mm. asiattomalta pääsyltä tietoihin. Arkaluonteisten henkilötietojen suojaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Periaatteena on, että jokainen työntekijä voi käsitellä vain niitä henkilötietoja, joita hän tarvitsee työtehtävissään."

        On se vaan kumma, että juuri Sinä saat mellastaa vapaasti siellä työpaikkallasi, alistaa toisia, ajaa työtoverisi uupumuksen partaalle ja vielä hänen lähdettyäänkin annat kielteisiä lausuntoja hänestä mahdollisille uusille työnantajaehdokkaille vain siksi, että sijainen tahtoi sinun parantavan tapojasi osastolla niin oppilaiden ja kollegojensa hyväksi ja korjata yhteisössä kieroutunut systeemi kunnioittavaksi vuorovaikutuksesksi. Mutta näin ei tule tapahtumaan ainakaan vielä, ennenkuin joku muu jatkaa hankettani hyvän työskentelyilmapiirin ja luottamuksen puolesta työyhteisössä. Sanon sinulle esimies: sulla on ongelma, sulla on katkeruuden myrkkjykapseleita sielussasi, ja ne myrkyttävät niin sinua henkisesti ja fyysisestikin ja työympäristöäsi. Olisitpa kuullut, mitä oppilaasi puhuivat sinusta viime vuonna takanapäin, kun olit heidän luokanvalvojansa: "Sinä et kuuntele mitään etkä ketään. Sinulle ei voi puhua. Olet despootti. Sinulta ei ole oikeastaan oppinut mitään, koska et opetakaan mitään." Sanooko se jo paljon ammattitaitosi tasosta ryhmänvastaavana? Mene työterveyshoidon psykologille puhumaan niistä katkeruuden myrkkykapseleistasi. Ne pitäisi saada eliminoitua tai ainakin neutraloitua. Siihen tarvitsisit sairaslomaa, sillä sinulla on piilevä burn out. Sinä tarvitset parantumista. Lakkaa jatkuvasti itsesi ylittämistä ja tunnusta avun tarpeesi ihmisenä ja lähimmäisenä.

        Se siitä. Olen tehnyt nyt loppuun tehtäväni tämän työnyhteisön osalta. Aurinko paistaa ja lähden tästä noukkimaan viinimarjoja pensaistani, siivoan ja sitten mehustan marjani. Ja laitan hyvälle puolisolleni ruokaa ja nautin elokuusta työttömänä, mutta vapaana!!

        http://www.youtube.com/watch?v=F9LFjRbjszI&mode=related&search=


      • kun tunnistittse
        teksti tarkemmin ! kirjoitti:

        sinä pikkusieluinen, johtamistaidoltasi autoritäärinen ja behavioristinen, suurisuinen ja oppilaiden sekä henkilökunnan henkisen hyvinvoinnin suhteen leväperäinen, kollegoen pokkuroimista naamakkain tahtova vastaava, jonka vastuulla on opetuksen laatu omalla osastollasi:

        http://www.tietosuoja.fi/14316.htm

        siellä lukee:

        "Tietojen suojaamisvelvoite

        Henkilötietolaki velvoittaa rekisterinpitäjää toteuttamaan tarpeelliset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi mm. asiattomalta pääsyltä tietoihin. Arkaluonteisten henkilötietojen suojaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Periaatteena on, että jokainen työntekijä voi käsitellä vain niitä henkilötietoja, joita hän tarvitsee työtehtävissään."

        On se vaan kumma, että juuri Sinä saat mellastaa vapaasti siellä työpaikkallasi, alistaa toisia, ajaa työtoverisi uupumuksen partaalle ja vielä hänen lähdettyäänkin annat kielteisiä lausuntoja hänestä mahdollisille uusille työnantajaehdokkaille vain siksi, että sijainen tahtoi sinun parantavan tapojasi osastolla niin oppilaiden ja kollegojensa hyväksi ja korjata yhteisössä kieroutunut systeemi kunnioittavaksi vuorovaikutuksesksi. Mutta näin ei tule tapahtumaan ainakaan vielä, ennenkuin joku muu jatkaa hankettani hyvän työskentelyilmapiirin ja luottamuksen puolesta työyhteisössä. Sanon sinulle esimies: sulla on ongelma, sulla on katkeruuden myrkkjykapseleita sielussasi, ja ne myrkyttävät niin sinua henkisesti ja fyysisestikin ja työympäristöäsi. Olisitpa kuullut, mitä oppilaasi puhuivat sinusta viime vuonna takanapäin, kun olit heidän luokanvalvojansa: "Sinä et kuuntele mitään etkä ketään. Sinulle ei voi puhua. Olet despootti. Sinulta ei ole oikeastaan oppinut mitään, koska et opetakaan mitään." Sanooko se jo paljon ammattitaitosi tasosta ryhmänvastaavana? Mene työterveyshoidon psykologille puhumaan niistä katkeruuden myrkkykapseleistasi. Ne pitäisi saada eliminoitua tai ainakin neutraloitua. Siihen tarvitsisit sairaslomaa, sillä sinulla on piilevä burn out. Sinä tarvitset parantumista. Lakkaa jatkuvasti itsesi ylittämistä ja tunnusta avun tarpeesi ihmisenä ja lähimmäisenä.

        Se siitä. Olen tehnyt nyt loppuun tehtäväni tämän työnyhteisön osalta. Aurinko paistaa ja lähden tästä noukkimaan viinimarjoja pensaistani, siivoan ja sitten mehustan marjani. Ja laitan hyvälle puolisolleni ruokaa ja nautin elokuusta työttömänä, mutta vapaana!!

        varmaan otti omassatunnossa, kun poistitte nimenkin kiireesti opettajaluettelostanne. Niin, henkisen väkivallan peittely johtaa jälleen uuden uhrin, sijaiskärsijän, neuroottisten häiriöidenne lievittäjän ja syntipukin etsimiseen! Ja miten onnellinen olenkaan, kun se ei ole enää minä!!!

        Jatkakaa toki vain harjoituksianne: juoruilussa, panettelussa, rasismissa, hyväksikäytössä ja toistenne mitätöinnissä olette tosi hyviä, siitä saatte laudatur-arvosanan. Mutta toisten ihmisten huomioonottamisessa, empaattisuudessa, tasa-arvoisena pitämisessä, kunnioittamisessa, rehellisyydessä ja oikeudenmukaisuudessa saatte improbaturin!


      • kiusaamisesta
        teksti tarkemmin ! kirjoitti:

        sinä pikkusieluinen, johtamistaidoltasi autoritäärinen ja behavioristinen, suurisuinen ja oppilaiden sekä henkilökunnan henkisen hyvinvoinnin suhteen leväperäinen, kollegoen pokkuroimista naamakkain tahtova vastaava, jonka vastuulla on opetuksen laatu omalla osastollasi:

        http://www.tietosuoja.fi/14316.htm

        siellä lukee:

        "Tietojen suojaamisvelvoite

        Henkilötietolaki velvoittaa rekisterinpitäjää toteuttamaan tarpeelliset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi mm. asiattomalta pääsyltä tietoihin. Arkaluonteisten henkilötietojen suojaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Periaatteena on, että jokainen työntekijä voi käsitellä vain niitä henkilötietoja, joita hän tarvitsee työtehtävissään."

        On se vaan kumma, että juuri Sinä saat mellastaa vapaasti siellä työpaikkallasi, alistaa toisia, ajaa työtoverisi uupumuksen partaalle ja vielä hänen lähdettyäänkin annat kielteisiä lausuntoja hänestä mahdollisille uusille työnantajaehdokkaille vain siksi, että sijainen tahtoi sinun parantavan tapojasi osastolla niin oppilaiden ja kollegojensa hyväksi ja korjata yhteisössä kieroutunut systeemi kunnioittavaksi vuorovaikutuksesksi. Mutta näin ei tule tapahtumaan ainakaan vielä, ennenkuin joku muu jatkaa hankettani hyvän työskentelyilmapiirin ja luottamuksen puolesta työyhteisössä. Sanon sinulle esimies: sulla on ongelma, sulla on katkeruuden myrkkjykapseleita sielussasi, ja ne myrkyttävät niin sinua henkisesti ja fyysisestikin ja työympäristöäsi. Olisitpa kuullut, mitä oppilaasi puhuivat sinusta viime vuonna takanapäin, kun olit heidän luokanvalvojansa: "Sinä et kuuntele mitään etkä ketään. Sinulle ei voi puhua. Olet despootti. Sinulta ei ole oikeastaan oppinut mitään, koska et opetakaan mitään." Sanooko se jo paljon ammattitaitosi tasosta ryhmänvastaavana? Mene työterveyshoidon psykologille puhumaan niistä katkeruuden myrkkykapseleistasi. Ne pitäisi saada eliminoitua tai ainakin neutraloitua. Siihen tarvitsisit sairaslomaa, sillä sinulla on piilevä burn out. Sinä tarvitset parantumista. Lakkaa jatkuvasti itsesi ylittämistä ja tunnusta avun tarpeesi ihmisenä ja lähimmäisenä.

        Se siitä. Olen tehnyt nyt loppuun tehtäväni tämän työnyhteisön osalta. Aurinko paistaa ja lähden tästä noukkimaan viinimarjoja pensaistani, siivoan ja sitten mehustan marjani. Ja laitan hyvälle puolisolleni ruokaa ja nautin elokuusta työttömänä, mutta vapaana!!

        Toisaalta sijaisopettajuus on hyvä keino esitellä työyhteisö, jossa on erilaisia ihmisiä: joku toinen kokee vaihtuvat ja erilaiset tilanteet sekä tiukatkin haasteet motivoivina hakemaan kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu ja kompromisseja, toinen taas ottaa heti herneen nenään siitä, jos oma toimintamalli ei tosille kelpaa tai sitä ehdotetaan hieman parannettavaksi. Oikeastaan hyvän opettajan ammattitaitoon kuuluu kyky olla muuntautuvainen olosuhteiden ja ihmisten mukaan, hänen on oltava kuin kameleontti, joka vaihtaa väriä ja osaa jopa kätkeytyä oikeassa hetkessä vaarasta. Vaara on, jos toiset opiskelijat tai kollegat yllyttävät puhumaan negatiivisia asioita jostakusta tai työpaikasta, koska sitten juttu äkkiä menee eteenpäin ja värittyy. Kerran testattiin opettajien kurssipäivillä, miten kerrottu viesti muuttuu kuiskattaessa korvasta korvaan. Kun kouluttaja kertoi alkuperäisen viestin jonkun korvaan ja tämä eteenpäin, niin kolmenkymmenen ihmisen jälkeen kuiskatun viestin sisältö oli täysin muuttunut! Siksi vaitiolovelvollisuus koskien oman osaston asioita on todella tärkeää sekä varovaisuus, kun esitetään oma näkökulma ehdottomana totuutena tapahtuneesta asiasta... Eri asia on sitten kiusaaminen, joka voi kohdistua johonkin erilaiseen henkilöön työyhteisössä ja siitä on esim. tämä artikkeli:

        http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=13&news_id=20048822

        Hyvä työilmapiiri on kuin motivoiva atmosfääri, jossa voi luoda yhteisvoimin kehittäviä asioita! Jos työpaikallasi on kireä työilmapiiri, niin esimiehen tehtävänä on viedä työtoverit ja oppilaat vaikkapa ulos toimintapäiväksi leikkimään, kilpailemaan ja keskustelemaan keskenään ja syömään yhdessä. Se kehittää! Myös osaston kahvihetket yhdessä ja nyyttikestit silloin tällöin ja palautekeskustelut voivat selvittää pattitilanteita.


      • testataan
        kiusaamisesta kirjoitti:

        Toisaalta sijaisopettajuus on hyvä keino esitellä työyhteisö, jossa on erilaisia ihmisiä: joku toinen kokee vaihtuvat ja erilaiset tilanteet sekä tiukatkin haasteet motivoivina hakemaan kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu ja kompromisseja, toinen taas ottaa heti herneen nenään siitä, jos oma toimintamalli ei tosille kelpaa tai sitä ehdotetaan hieman parannettavaksi. Oikeastaan hyvän opettajan ammattitaitoon kuuluu kyky olla muuntautuvainen olosuhteiden ja ihmisten mukaan, hänen on oltava kuin kameleontti, joka vaihtaa väriä ja osaa jopa kätkeytyä oikeassa hetkessä vaarasta. Vaara on, jos toiset opiskelijat tai kollegat yllyttävät puhumaan negatiivisia asioita jostakusta tai työpaikasta, koska sitten juttu äkkiä menee eteenpäin ja värittyy. Kerran testattiin opettajien kurssipäivillä, miten kerrottu viesti muuttuu kuiskattaessa korvasta korvaan. Kun kouluttaja kertoi alkuperäisen viestin jonkun korvaan ja tämä eteenpäin, niin kolmenkymmenen ihmisen jälkeen kuiskatun viestin sisältö oli täysin muuttunut! Siksi vaitiolovelvollisuus koskien oman osaston asioita on todella tärkeää sekä varovaisuus, kun esitetään oma näkökulma ehdottomana totuutena tapahtuneesta asiasta... Eri asia on sitten kiusaaminen, joka voi kohdistua johonkin erilaiseen henkilöön työyhteisössä ja siitä on esim. tämä artikkeli:

        http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=13&news_id=20048822

        Hyvä työilmapiiri on kuin motivoiva atmosfääri, jossa voi luoda yhteisvoimin kehittäviä asioita! Jos työpaikallasi on kireä työilmapiiri, niin esimiehen tehtävänä on viedä työtoverit ja oppilaat vaikkapa ulos toimintapäiväksi leikkimään, kilpailemaan ja keskustelemaan keskenään ja syömään yhdessä. Se kehittää! Myös osaston kahvihetket yhdessä ja nyyttikestit silloin tällöin ja palautekeskustelut voivat selvittää pattitilanteita.

        Vastavalmistunut tai vähän aikaa alalla ollut opettaja joutuu yleensä työyhteisönsä testauksen kohteeksi, eikä siinä tietenkään ole kyseessä kiusaaminen. Yleensä paikallinen OAJ:n alajaoston vetäjä tahtoo tietää, onko opettaja todella käytännössä pätevä opettajan työhön eikä ainoastaan paperilla. Hyvät tai edes asialliset vuorovaikutussuhteet opiskelijoihin, heidän huoltajiinsa, työtovereihin, esimiehiin ja muuhun koulun henkilökuntaan yleensä takaavt sen, että opettajakokelas saa jatkossakin töitä. Siksi kaikkea testataan: rehellisyyttä, täsmällisyyttä, tunnollisuutta opetussuunnitelmien noudattamisessa, vuorovaikutustaitoja, pitkäjännitteisyyttä, jopa paineen sietokykyä. Opettajilla tulee olla hyvä paineensietokyky muuttuvissa arjen työtilanteissa ja heidän pitää olla valmiita joustamaan ja ottaa mukisematta esimiehen antamat muutokset ohjelmaan. Tietysti alituiset muutokset voidaan kokea simputukseksi, mutta sitä se ei ole. Nykyään koululaitos on opetuksen tavaratalo ja siellä on jatkuva testaus meneillään. Vain huumorintajuiset, kärsivälliset ja luovat sekä ahkerat ihmiset selviytyvät työyhteisössä lukuvuodesta toiseen voittajina! Kaikkien tärkein on mielstäni vuorovaikutustaidot ja toisen ihmisen kunnioitus. Se on A ja O ja ilman sitä opettajanura voi jäädä hyvin lyhyeksi!


    • lehdestä

      että ihmisen mielipiteet esim. tällä palstalla voidaan jäljittää ja varmaan minunkin rehellinen mielipiteeni on noteerattu ja jäljitetty, siksi kärsin siitä nyt nahoissani (ainakin he luulevat niin!). Siksi niin vähän on tullut kommentointeja palstalle. No, onneksi totuus on sanottu, mutta sitä en tiedä, muuttuuko mikään epäkohta milloinkaan muuten kuin narsistikollegojen ja heidän manipuloimiensa liittolaisten hyväksi. Mutta ei hätää, minulla on ihan hyvä olla ja aivan uusia elämänsuunnitelmia eikä kaduta yhtään... Mutta muistakaa, ne ohjeet hyvän ja luottamuksellisen työilmapiirin luomiseksi opetusalalla ovat tärkeitä, sillä tärkein on lapsi ja nuori, millaista maailmankuvaa me heille tarjoamme ja siinä rehellisyys ja toisen kunnioittaminen tulisi olla lähtökohtana aina!

      http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;349;22080;29601;5275

      Ikävimmän jutun kuulin, että eräillä paikkakunnalla herrakerhon jäsenet kyllä päättävät, ketkä työllistetään ja ketkä ei, ja systeemille alistumattomat eivät tietenkään saa työtä eli pitää olla aina valmis, siis todella valmis 100% lojaaliuteen esimiestä ja työyhteisön vakiintunutta (fakkiintunutta) systeemiä kohtaan eikä ainakaan kritisoida tai valittaa saati vaatia muutosta, sillä vain merkityksellisiksi hyväksytyt ihmiset ovat oikeutettu luomaan oikeita merkityksiä ja kumoamaan merkityksiä tai oikeutuksia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe