Olemme tekemässä perinnön osittaista ositusta pankkitilillä olevista vainajan varoista. Jaetaanko varat suhteessa 1/2 leskelle ja 1/4 kahdelle aikuiselle lapselle? Vai saako leski osuuden vain perunkirjassa todetuista yhteisistä varoista?
Osittainen ositus ja perinnönjako
4
1435
Vastaukset
- - - -
Se miten jaatte on aivan teidän omassa päätöksessänne!
Omaisuuserät on määritelty perunkirjoituksessa, mutta sitä miten ne jaatte on teidän keskinäistä perinnönjakoanne: voitte päättää antaa vaikka kaikki rahat yhdelle ja näin hän menettää oikeutensa muihin omaisuuseriin.
Perunkirjassa siis vain luetteloidaan omaisuus ja tähän koko omaisuuteen on laskennallinen osuus 1/2 lesken omaisuutta ja 1/4 lasten.
Jos kokonaisomaisuus on esim 100 rahaa (20 rahana ja 80 omaisuutena) siitä lesken siis 50 ja 25 25 lasten. Voitte jakaa omaisuuden AIVAN haluamallanne tavalla:
a) 10 rahaa leskelle 5 5 lapsille ja 80 rahaa (se muu omaisuus) jää vielä jakamatta ja jaetaan samassa suhteessa
b) 20 rahaa yhdelle lapselle, leskelle jää muusta omaisuudesta 50 rahaa, toiselle lapselle 25 rahaa ja jo osamaksun saanelle 5 rahaa...- Minulle on
lakimies sanonut, ettei leski peri kuollutta aviopuolisoaan, vaan lapset perivät.
Miten sen asian kanssa aoikein on? - Eshe
Minulle on kirjoitti:
lakimies sanonut, ettei leski peri kuollutta aviopuolisoaan, vaan lapset perivät.
Miten sen asian kanssa aoikein on?Lähtökohtaisesti aviopuolisolla on 'vain' avio-oikeus puoleen yhteen lasketusta omaisuudesta.
Eli aviopuolison kuollessa kaikki omaisuus (vainaja leski) lasketaan yhteen ja jaetaan arvoltaan kahtia. Jos lesken oma omaisuus oli suurempi kuin näin laskettu puolikas, voi leski halutessaan maksaa tasinkoa omasta omaisuudesta perinnönjakoon. Jos taas lesken omaisuus oli pienempi, niin leskellä on oikeus saada itselleen tasinkoa vainajan omaisuudesta. Eli niin että tilanne on 50%-50%.
Toinen puoli jaetaan perintönä, jolloin etuoikeutettuja perillisiä ovat rintaperilliset eli lapset. Eli lähtökohtaisesti (ilman testamentteja, avioehtoja ym.) varsinaista perintöä saavat vain mahdolliset lapset.
Leskellä on kuitenkin turvanaan leskensuojasäädökset, mm. hallintaoikeus yhteiseen asuntoon (sikäli kun leski ei itse omista asumiskelpoista asuntoa). - Näin minäkin
Eshe kirjoitti:
Lähtökohtaisesti aviopuolisolla on 'vain' avio-oikeus puoleen yhteen lasketusta omaisuudesta.
Eli aviopuolison kuollessa kaikki omaisuus (vainaja leski) lasketaan yhteen ja jaetaan arvoltaan kahtia. Jos lesken oma omaisuus oli suurempi kuin näin laskettu puolikas, voi leski halutessaan maksaa tasinkoa omasta omaisuudesta perinnönjakoon. Jos taas lesken omaisuus oli pienempi, niin leskellä on oikeus saada itselleen tasinkoa vainajan omaisuudesta. Eli niin että tilanne on 50%-50%.
Toinen puoli jaetaan perintönä, jolloin etuoikeutettuja perillisiä ovat rintaperilliset eli lapset. Eli lähtökohtaisesti (ilman testamentteja, avioehtoja ym.) varsinaista perintöä saavat vain mahdolliset lapset.
Leskellä on kuitenkin turvanaan leskensuojasäädökset, mm. hallintaoikeus yhteiseen asuntoon (sikäli kun leski ei itse omista asumiskelpoista asuntoa).asian olen ymmärtänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134862Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293523No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501548
- 401413
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231312- 141222
- 271108
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221027