Perikunnan osuuden myyminen?

Kerkko

Isoisä kuoli vuosia sitten. Häneltä jäi pieni talo ja tontti sen alla. Perikuntaan kuuluu 4 sisarusta. Yksi myi muilta kysymättä osuutensa alihintaan puolisolleen, jonka kanssa hänellä oli avioehto.
Onko perikunta vielä perikunta ja kuuluuko sisään tullut puoliso perikuntaan?

11

3934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - -

      Kyllä.
      Puoliso on vain nyt tullut perikuntaan osuuden omistajaksi.

      Jokaisella on oikeus tehdä omalle omaisuudelleen AIVAN mitä haluaa, myydä se hinnalla minkä haluaa (jos pahasti alihintaan, verottaja kyllä ottaa omansa!) ja kertomatta kenellekään mitään.

      • Kun kiinteistö on alunperin jakamattoman kuolinpesän nimellä, eikö kuolinpesä pidä ennen osuuden myyntiä jakaa eli kiinteistön omistus lainhuudattaa nimetyille henkilöille?


      • ei tarvita lainhuutoa
        Timontti kirjoitti:

        Kun kiinteistö on alunperin jakamattoman kuolinpesän nimellä, eikö kuolinpesä pidä ennen osuuden myyntiä jakaa eli kiinteistön omistus lainhuudattaa nimetyille henkilöille?

        Todennäköisesti siinä on myyty perintöosuus kokonaisuudessaan, silloin ei taustalla tarvita mitään lainhuutoja ja erillisiä jakoja. On siis myyty osuus kuolinpesästä, mikä pitää sis

        Vastaavasti leski voi myydä oman osuutensa kokonaan vaikka yhdelle lapselle - ja asia, omistussuhteineen paljastua vasta leskenkin perunkirjoituksessa!


      • nix nax
        Timontti kirjoitti:

        Kun kiinteistö on alunperin jakamattoman kuolinpesän nimellä, eikö kuolinpesä pidä ennen osuuden myyntiä jakaa eli kiinteistön omistus lainhuudattaa nimetyille henkilöille?

        Timontti taas tivaa "tarkempia" tietoja, vaikka tiedot ovat aivan riittävät. Edellinen vastaaja jo vastasi oikein - kuten myös jäljempi.

        Asiaan siis ei vaikuta, kuuluuko pesään kiinteistöä vai ei.


      • nix nax kirjoitti:

        Timontti taas tivaa "tarkempia" tietoja, vaikka tiedot ovat aivan riittävät. Edellinen vastaaja jo vastasi oikein - kuten myös jäljempi.

        Asiaan siis ei vaikuta, kuuluuko pesään kiinteistöä vai ei.

        En roiku tällä palstalla huvikseni, vaan etsin täältä tietoja, joista on apua omassa suvussamme ajankohtaiseen prosessiin.

        Tähän asti olen luullut, että perintökiinteistöosuuden myyminen on mahdollista vasta sen jälkeen, kun on tehty avio-omaisuuden ositus ja kiinteistö on lainhuudatettu nimetyille henkilöille. Tämä viestiketju avasi pohdittavaksi uuden ratkaisumallin, josta en aiemmin tiennyt.


      • Kerkko

        on tilanteita, joissa perikunta muuttuu yhtymäksi. Mietin tässä sitäkin, onko yhden myynnin kautta muutettu perikunta yhtymäksi - muilta kysymättä?

        Perikunta on jakamaton yhteinen omaisuus.

        Onko se sittenkään ihan samanlaista omaisuutta kuin oma osakekirja, tai omissa nimissä oleva auto? Sen toki voi myydä, mutta jos perikunnan osuutta haluaa myydä, eikös ensin pitäisi pyytää/vaatia perikunnan jakoa?

        Voisiko joku sellainen vastata jolla jolla on juridiikan tuntemusta...En ihan vielä ole vakuuttunut tähänastisesta...


      • käyttämä nimitys
        Kerkko kirjoitti:

        on tilanteita, joissa perikunta muuttuu yhtymäksi. Mietin tässä sitäkin, onko yhden myynnin kautta muutettu perikunta yhtymäksi - muilta kysymättä?

        Perikunta on jakamaton yhteinen omaisuus.

        Onko se sittenkään ihan samanlaista omaisuutta kuin oma osakekirja, tai omissa nimissä oleva auto? Sen toki voi myydä, mutta jos perikunnan osuutta haluaa myydä, eikös ensin pitäisi pyytää/vaatia perikunnan jakoa?

        Voisiko joku sellainen vastata jolla jolla on juridiikan tuntemusta...En ihan vielä ole vakuuttunut tähänastisesta...

        Ei perikunta muutu yhtymäksi. Kiinteistöyhtymät ja maatalousyhtymät ovat verottajan käyttämiä nimityksiä. Jos kuolinpesän jakamisen seurauksena esim. kiinteistö tulee joidenkin perillisten jakamattomaan yhteisomistukseen, se on verottajan mielestä kiinteistöyhtymä.


      • Oik.kand.
        Kerkko kirjoitti:

        on tilanteita, joissa perikunta muuttuu yhtymäksi. Mietin tässä sitäkin, onko yhden myynnin kautta muutettu perikunta yhtymäksi - muilta kysymättä?

        Perikunta on jakamaton yhteinen omaisuus.

        Onko se sittenkään ihan samanlaista omaisuutta kuin oma osakekirja, tai omissa nimissä oleva auto? Sen toki voi myydä, mutta jos perikunnan osuutta haluaa myydä, eikös ensin pitäisi pyytää/vaatia perikunnan jakoa?

        Voisiko joku sellainen vastata jolla jolla on juridiikan tuntemusta...En ihan vielä ole vakuuttunut tähänastisesta...

        Osuuden kauppa on eri kuin yksilöidyn, kiinteän omaisuuden kauppa. Se voidaan myydä kenelle halutaan, kertomatta siitä muille. Eikä vaadi mitään jakoja. Usko vain nyt suosiolla, a) olen oik. opiskelija ja b) meillä ihan samanlainen tausta ollut aikanaan ;)

        Nyt siis myyty OSUUS jostain, minkä arvo selviää täysin vasta realisointihetkellä. Ei vielä mitään yksilöityä omaisuutta.

        Perikunta ei ole jakamaton yhteinen omaisuus.
        Perikunta tarkoittaa kuolinpesän osakkaita.
        Kuolinpesä on vainajan omaisuus varoineen ja velkoineen ennen perinnönjakoa.


      • lsdfjls
        Oik.kand. kirjoitti:

        Osuuden kauppa on eri kuin yksilöidyn, kiinteän omaisuuden kauppa. Se voidaan myydä kenelle halutaan, kertomatta siitä muille. Eikä vaadi mitään jakoja. Usko vain nyt suosiolla, a) olen oik. opiskelija ja b) meillä ihan samanlainen tausta ollut aikanaan ;)

        Nyt siis myyty OSUUS jostain, minkä arvo selviää täysin vasta realisointihetkellä. Ei vielä mitään yksilöityä omaisuutta.

        Perikunta ei ole jakamaton yhteinen omaisuus.
        Perikunta tarkoittaa kuolinpesän osakkaita.
        Kuolinpesä on vainajan omaisuus varoineen ja velkoineen ennen perinnönjakoa.

        Sinä kerrot, että oman osuuden voi myydä kertomatta muille. Näin varmaan onkin, mutta ihmettelen vielä, että eikö muilla osuuksien omistajilla ole oikeutta jossain vaiheessa (missä?) saada tietää kenen kanssa yhteisen omaisuuden asioista sovitaan ja hoitamisesta huolehditaan? Esim. jos tulee jotain korjauksia, jotka maksetaan osuuksien omistajien kesken -> mistä muut tietää kenen kanssa asioi, jos ei osuuden myynnistä tarvitse kertoa muille?


      • Oik.kand. kirjoitti:

        Osuuden kauppa on eri kuin yksilöidyn, kiinteän omaisuuden kauppa. Se voidaan myydä kenelle halutaan, kertomatta siitä muille. Eikä vaadi mitään jakoja. Usko vain nyt suosiolla, a) olen oik. opiskelija ja b) meillä ihan samanlainen tausta ollut aikanaan ;)

        Nyt siis myyty OSUUS jostain, minkä arvo selviää täysin vasta realisointihetkellä. Ei vielä mitään yksilöityä omaisuutta.

        Perikunta ei ole jakamaton yhteinen omaisuus.
        Perikunta tarkoittaa kuolinpesän osakkaita.
        Kuolinpesä on vainajan omaisuus varoineen ja velkoineen ennen perinnönjakoa.

        Maistraatista voi tilata todistuksen kuolinpesän osakkaista. Entä jos joku onkin myynyt osuutensa? Pitääkö kauppa rekisteröidä maistraatissa? Vai onko mahdollista, että maistraatin antama todistus ei pidäkään paikkaansa juuri sen vuoksi, että osuus onkin myyty?


    • vipla

      Perintöön kuuluu kaksi perunkirjaa, ensimmäinen isäni kuoleman jälkeen toinen äitini, perijöitä on kolme sisarusta, nyt olen myymässä omasta osuudestani 1/2 osaa yhelle perijöistä. Miten tulisi toimia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe