Tukityölistäminen

Aleksi

Kuinka kauan pitää olla työttömänä että voi hakea tukityöllistämis paikkaa.Pitääkö kuluttaa liiton päivät loppuun ensin? Olen 56 vuotias vajaakuntoinen ei kelpaa enään yksityisille työnantajille.

13

1695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.

      Kun olet vajaakuntoinen hommaa todistukset siitä ja vie ne työkkäriin samalla kysy palkkatukityötä vajaakuntoisille siihen on määrärahoja varattuna!

      Muista että palkkatukityö on TES-sopimusten mukaisella palkalla ei siis ole mitään kuntouttavaa työtoimintaa.

      • Aleksi

        Työkkäristä sanottiin,ensin liiton päivät loppuun sitten mahdollisuus palkkatukityöhön.


      • Työkkärin...
        Aleksi kirjoitti:

        Työkkäristä sanottiin,ensin liiton päivät loppuun sitten mahdollisuus palkkatukityöhön.

        ...Työkkäristä sanottiin,ensin liiton päivät loppuun sitten mahdollisuus palkkatukityöhön...

        Tuo taitaa olla sinun työkkärisi ihan oma sovellus ja liittynee ehkä määrärahojen loppumiseen.

        Yrittävät myös ehkä saada sinut pois päivärahoilta, sillä jos sinulle aikanaan myönnetään palkkatukea lisäosalla, niin sitten vain puolet palkkatukityöstä kerryttää työssäoloehtoa.


      • Vielä...
        Työkkärin... kirjoitti:

        ...Työkkäristä sanottiin,ensin liiton päivät loppuun sitten mahdollisuus palkkatukityöhön...

        Tuo taitaa olla sinun työkkärisi ihan oma sovellus ja liittynee ehkä määrärahojen loppumiseen.

        Yrittävät myös ehkä saada sinut pois päivärahoilta, sillä jos sinulle aikanaan myönnetään palkkatukea lisäosalla, niin sitten vain puolet palkkatukityöstä kerryttää työssäoloehtoa.

        ...Yrittävät myös ehkä saada sinut pois päivärahoilta...

        Työvoimaviranomaisilla on tuohon motivaatiota sen vuoksi, että jos onnistut sinnittelemään päivärahoilla siihen asti, että syntyy lisäpäiväoikeus, sinulla olisi silloin oikeus päivärahaan eläkeaikaan asti.

        Kovaksi on peli mennyt.


      • vajaakuntoinen
        Aleksi kirjoitti:

        Työkkäristä sanottiin,ensin liiton päivät loppuun sitten mahdollisuus palkkatukityöhön.

        Tuki on yleensäkin harkinnanvarainen, ja vajaakuntoisille myönnetään joustoja ja korotuksia. Minulle tarjottiin palkkatukea ensimmäisen kerran 6 kk työttömyyden jälkeen. Vuoden työttömyyden jälkeen luvattiin 60 % korotus. Sinun työkkärissä puhuttiin ilmeisesti palkkatuen korkeimmasta määrästä (90% korotettuna), jota saisin vasta, kun 500 päivä on täynnä.

        Vajaakuntoiselle voidaan tukea myöntää 2 v ajan, yrityksille myös maaräaikaiseen työsuhteeseen.

        Kun seuraavan kerran menet, kehoita virkailijaa lukemaan työkkärin oma esite palkkatuesta. Kysäisepä myös, onko siellä henkilöä, joka hoitaa nimenomaan vajaakuntoisten asioita.

        Olen jo monta kertaa huomannut, että eri paikkakunnilla luetaan lakia vähän eri tavalla. Pitäisi tuntea itse pykälät, eikä uskoa kaikkea mitä siellä sanotaan. Työkkäreillä on myös omia periaatepäätöksiä, joihin vedoten ne yrittää säästää varoja. Laki on kumminkin laki, sinulla on oikeus saada oikeaa tietoa, vaikkei niillä olisikaan rahaa juuri nyt työllistämiseesi!


    • Tuo...

      Viittaan toiseen vastaajaan.

      Huomaa todella tuo, että palkkatukityö vajaakuntoiselle on täysin eri asia kuin kuntouttava työ. Ole tarkkana työkkärin kanssa.

      Kuntouttava työ on ns. orjatyötä, jossa et saa palkkaa etkä työsuhteeseen kuuluvia etuja, vaan vain työmarkkinatuen ja 8 e/pvä.

      • Jämä.

        Ansiosidonnaisella olevalle ei vielä tarjota kuntouttavaa työtoimintaa vasta jos putoaa 500 pv pois.

        Eikö ole niin ettei 57 v täyttäneillä ole enää 500 pv rajaa, eli kysyjän kannattaa sinnitellä sinne vaikka sairaslomilla jos ei palkkatukityötä saa.

        >>>>

        "Lisäpäiväoikeus

        Ennen vuotta 1950 syntyneet
        Vanhaa sääntöä noudatetaan sellaiseen henkilöön, joka täyttää 57 vuotta ennen kuin 500 päivän enimmäisaika täyttyy. Hän saa 500 päivän lisäksi päivärahaa sen kuukauden loppuun, jonka aikana hän täyttää 60 vuotta. Sen jälkeen on mahdollisuus hakea työttömyyseläkettä (ks. työttömyyseläke).

        Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneet
        Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneelle henkilölle voidaan maksaa päivärahaa sen kuukauden loppuun saakka, jona hän täyttää 65 vuotta, mikäli hän on täyttänyt 59 vuotta ennen 500 päivän täyttymistä. Lisäksi vaaditaan, että henkilö on ollut eläkkeeseen oikeuttavassa työssä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana."

        http://www.tyj.fi/default.asp?id=25


    • Niin....

      ...Kuinka kauan pitää olla työttömänä että voi hakea tukityöllistämis paikkaa...

      Tukityöllistämispaikkaan yleensä kai vaaditaan vuoden työttömyys.

      Muistelen omalta kohdaltani niin, että ikääntyneiden kohdalla tehdään poikkeus. Työttömyyttä vaaditaan muistaakseni 6 kk ja siitäkin on joustonvaraa. Asia on työkkärin ratkaistavissa.

    • muotoja...

      on monia ja tuki vajaakuntoisen työllistämiseen on yksi niistä. Kyseessä on todellinen viidakko, josta ei tavallinen työnhakija selvää saa, hädin tuskin työkkärin työntekijät hallitsevat. Ministeriö "yksinkertaisti" ohjeistuksia joku aika sitten, mutta kaikki meni entistä sekavammaksi.

      Vajaakuntoisen tukea hakevan kannattaa huomata, että tuki myönnetään vain, jos on vajaakuntoinen ko. työtehtävään nähden. Eli ns. "yleinen" vajaakuntoisuus ei vielä riitä.

      • palkkatukityö

        Nyt on uutisoitu että palkkatukityöhön määrärahat ovat loppu monilla alueilla. Oli myös niin että työvoimapiirissä voidaan siirtää rahoja toiseen työllistämismuotoon työttömyysrakenteen tarpeeen mukaisesti..


      • Aleksi
        palkkatukityö kirjoitti:

        Nyt on uutisoitu että palkkatukityöhön määrärahat ovat loppu monilla alueilla. Oli myös niin että työvoimapiirissä voidaan siirtää rahoja toiseen työllistämismuotoon työttömyysrakenteen tarpeeen mukaisesti..

        ollut rahat loppu.Tuumas että onhan sitten sosiaaliturva jos ei muuten pärjää.Aikoi laittaa työkokeiluun Pelastusarmeijaan kontiin tai Helluntalais lähetyksen kirpputorille.Saa siitä 8e päivä,tuntui vähän kurjalta. On kai sitä lähes 40vuotta ollut töissä,pitäis vielä kokeilla


      • huonot!
        Aleksi kirjoitti:

        ollut rahat loppu.Tuumas että onhan sitten sosiaaliturva jos ei muuten pärjää.Aikoi laittaa työkokeiluun Pelastusarmeijaan kontiin tai Helluntalais lähetyksen kirpputorille.Saa siitä 8e päivä,tuntui vähän kurjalta. On kai sitä lähes 40vuotta ollut töissä,pitäis vielä kokeilla

        Näköjään yrittävät pudottaa sinut ansiosidonnaisen lisäpäiviltä. Kokeile vielä työvoimatoimistossa toiselle virkailijalle ja kysele palkkatukityötä vajaakuntoisille, kun osa rahoituksesta on siihen myös ohjeiden mukaan suunnattava. Ellei tuo tehoa hae sairaslomaa ja ole sairaspäivärahoilla niin että ne ansiosidonnaiset päivät riittävät siihen 57v ikään.


      • Aleksi
        huonot! kirjoitti:

        Näköjään yrittävät pudottaa sinut ansiosidonnaisen lisäpäiviltä. Kokeile vielä työvoimatoimistossa toiselle virkailijalle ja kysele palkkatukityötä vajaakuntoisille, kun osa rahoituksesta on siihen myös ohjeiden mukaan suunnattava. Ellei tuo tehoa hae sairaslomaa ja ole sairaspäivärahoilla niin että ne ansiosidonnaiset päivät riittävät siihen 57v ikään.

        Kiitoksia kaikille vastaajille,sain hyviä neuvoja ja asiat on järjestyksessä.Hyvää kesän jatkoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1228
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      88
      800
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      759
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      517
    Aihe