äylämerkit

ei muista ikinä

onko jokin yksinkertainen muistisääntö kummalta puolen kierretään vihreä ja punainen tolppa. monesti veneillessä ne tulee ajeltua vääriltapuolen.

31

3354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teuvo

      No sehän riippuu ihan siitä että kumpaan suuntaan sinä menet ja kumpi on väylän "kulkusuunta". Väylän "kulkusuuntaan" punainen oikealta ja vihreä vasemmalta. Väylän suuntaa vasten ajettaessa toisin päin.

      • sepäselvää

        Onko kulkusuunta satamaanmenosuunta? Kaivarin ja Suomenlinnan välissä vihreät ovat oikealla puolella Suokkiin päin mentäessä vaikka Kaivopuistossahan se satama on mutta onhan Suokissakin satama. Mistä tietää mikä on kulkusuunta?


      • heh
        sepäselvää kirjoitti:

        Onko kulkusuunta satamaanmenosuunta? Kaivarin ja Suomenlinnan välissä vihreät ovat oikealla puolella Suokkiin päin mentäessä vaikka Kaivopuistossahan se satama on mutta onhan Suokissakin satama. Mistä tietää mikä on kulkusuunta?

        Nimelliskulkusuunta on merkitty merikarttaan.

        Onhan niissä sääntökin, mutta se ei aina päde.


    • sääntö

      jos veneessäsi on kuluvalot, sivuvaloista vasen on punainen ja oikea vihreä. väylän nimelliskulkusuuntaan viitat valon mukaan, eli vihreät jätetään oikealle ja punaiset vasemmalle. päinvastaiseen suuntaan kuljettaessa toisinpäin. valitettavasti kaikissa paikoissa ei selviä järkeilemällä, vaan joutuu turvautumaan karttaan kulkusuunnan varmistamiseksi.

      ja ne viitat eivät ole mitään merkkejä joiden avulla voi turvallisesti likkua missä tahansa varmistumatta että ne kuuluvat saman väylän merkintöihin

      • minor700

        Minulla on pieni puukapula jossa on kaksi reikää. Sitten on kaksi puutikkua,toinen vihreä,toinen punainen,ja heti kun tulen väylään pistän tikut niinkuin reimarit ovat.Varma kikka.Tämä homma on kiinni kompassin vieressä.


      • paskahuussinlinkku
        minor700 kirjoitti:

        Minulla on pieni puukapula jossa on kaksi reikää. Sitten on kaksi puutikkua,toinen vihreä,toinen punainen,ja heti kun tulen väylään pistän tikut niinkuin reimarit ovat.Varma kikka.Tämä homma on kiinni kompassin vieressä.

        Tee levy joka on keskeltä kiinni ruuvilla kuten paskahuussin oven linkku. Päät maalaat pun. ja vihr. On helppo kääntää eikä häviä.


    • Kynä ja kumi

      Meillä lapset oppivat väylämerkit ennen kuin oppivat kirjoittamaan, mutta piru vieköön -niin se näyttää olevan täälläkin!!

      • ei ole

        Täällähän ei ole opittu vielä kumpaakaan ;)


      • hoh
        ei ole kirjoitti:

        Täällähän ei ole opittu vielä kumpaakaan ;)

        ...onneksi k-marketissa myydään kuorettomia nakkeja.............. :)


    • seilaa

      Jatka vaan samaan malliin, jos sinulla on noin satumainen onni, että kertaakaan ei ole osunut kiveen. Eihän niillä viitoilla sinun tapauksessasi ole siis kuin viitteellinen merkitys.

      Vaikka taisitpa hiukan jekuttaa meitä tuolla kysymykselläsi, kukaan ei saata olla ihan noin tietämätön?

      • heh heh heh

        juopon tuurilla ne seilaa;)


    • K.o.T.a.

      Tai sitten voit ajaa niin kuin Matti Nykänen. Kun ajaa tarpeeksi läheltä viittaa (mitä tahansa viittaa paitsi ehkä karimerkkiä ;), niin on ihan sama kummalta puolelta ajaa. Ei se viitta koskaan ihan kiven vieressä ole. Näin ainakin Matti tuumailee...

      • aina näin

        ainakin Vaasan saaristossa on viittoja jotka ovat aivan välittömästi kiven vieressä, edes kanootilla ei mahtuis välistä jos kanootin syvyys ei riittäis (nyt taitaa kanootti mennä yli)


      • Maano.

        ol heleppo männä aekannaa ku oli tämä punamultahallitus elä ylleensä mänttii temareihtren ja keppuun välliin niinkus näillä merkeilläkkii pittää männä väylä kulukusuunttoo.

        Nykku hyö männiit enneemmin oekkeelle niieihhän tähhää ennää voe luottoo.
        Vae ehä siihhe hallitukssee ou voenna luottoo ikinnä...


      • yksi tunnissa

        Kuulemma Suomen vaarallisin paikka on Helsingissä, se keppihelvettinä tunnettu. Kun kapeimmalla paikalla olevan viitan vierestä alkaa pitkä hiekkasärkkä, on pyydyksen toimivuus taattu. Edes ihan viitan vierestä ajamalla ei särkkää vältä, ei vaikka vain soutuveneellä yrittäisi. Niinpä siinä näytti eilenkin tunnin välein olevan kiinni niitä "tarpeeksi läheltä" yrittäjiä.

        Piru muuten periköön sen, joka lateraaliviitat tänne toi. Paitsi se joka toinen kerta niinpäin, joka toinen näinpäin, vieläpä värivälinta, joka on mahdollisimman epäonnistunut.


      • Utelias1
        yksi tunnissa kirjoitti:

        Kuulemma Suomen vaarallisin paikka on Helsingissä, se keppihelvettinä tunnettu. Kun kapeimmalla paikalla olevan viitan vierestä alkaa pitkä hiekkasärkkä, on pyydyksen toimivuus taattu. Edes ihan viitan vierestä ajamalla ei särkkää vältä, ei vaikka vain soutuveneellä yrittäisi. Niinpä siinä näytti eilenkin tunnin välein olevan kiinni niitä "tarpeeksi läheltä" yrittäjiä.

        Piru muuten periköön sen, joka lateraaliviitat tänne toi. Paitsi se joka toinen kerta niinpäin, joka toinen näinpäin, vieläpä värivälinta, joka on mahdollisimman epäonnistunut.

        Missä tuo keppihelvetti on stadissa ?


      • 11+15
        Utelias1 kirjoitti:

        Missä tuo keppihelvetti on stadissa ?

        Villingistä itään, Ison Leikosaaren eteläpuolella.

        Muuten olen sitä mieltä, että lateraalimerkit ovat yleensä parempia kuin kardinaalit. Ne nimittäin näkee hemmetin paljon paremmin. Mustavalkoiset kardinaalit hukkuvat aivan liian helposti taustaan. Tietty, jos täälläkin käytettäisin keltaista väriä sen valkoisen sijasta, olisi näkyvyys ehkä vähän helpompi.


      • Utelias1
        11+15 kirjoitti:

        Villingistä itään, Ison Leikosaaren eteläpuolella.

        Muuten olen sitä mieltä, että lateraalimerkit ovat yleensä parempia kuin kardinaalit. Ne nimittäin näkee hemmetin paljon paremmin. Mustavalkoiset kardinaalit hukkuvat aivan liian helposti taustaan. Tietty, jos täälläkin käytettäisin keltaista väriä sen valkoisen sijasta, olisi näkyvyys ehkä vähän helpompi.

        Kiitos vastauksesta. Jeps, taidettiinpa ajaa tuota kepikkoa juuri toissapäivänä maksetun navigointiopettajan seurassa Sipoossa kun käytiin. Kyseessähän on hiekkasärkkä jota pitkin pystyy kävelemään merimerkille asti.

        Tuo punainen & vihreä keppi-ohje aloittelijalle tässä tredissä oli muuten loistava, pitäisiköhän kehitellä jotain vastaavaa puukalikkaa etelä, pohjoinen, länsi ja itämerkeille...

        Helsingin kallein kivi taisi olla Pihlajasaaren edustalla johon Teemu Selänteenkin vene rikottiin mutta tämä kivi on jo räjäytetty pois viranomaisten toimesta. Kartassa kyllä näkyy kiviä edelleen Pihlajasaaren edustalla, onkohan siinä useampiakin kareja jotia ei ole kepeillä merkattu...


      • valkoinen?
        11+15 kirjoitti:

        Villingistä itään, Ison Leikosaaren eteläpuolella.

        Muuten olen sitä mieltä, että lateraalimerkit ovat yleensä parempia kuin kardinaalit. Ne nimittäin näkee hemmetin paljon paremmin. Mustavalkoiset kardinaalit hukkuvat aivan liian helposti taustaan. Tietty, jos täälläkin käytettäisin keltaista väriä sen valkoisen sijasta, olisi näkyvyys ehkä vähän helpompi.

        Mistäpäin olet mustavalkoisia merkkejä nähnyt? Tietääkseni ainoa viitta, jossa on valkoista, on "turhavesimerkki. Myötävaloon lateraalit kyllä näkyvät, mutta hiukan vaikeammassa vastavalossa väri erottuu vasta veneenmitan päästä. Samoissa oloissa kardinaalit erottaa toisistaan yli puolen mailin etäisyydeltä.

        Suurempi lateraalien ongelma on se kulkusuunnan epämääräisyys. Se kun samaan ilmansuuntaan kulkiessakin vaihtelee. Puhumattakaan isompia saaria kiertävistä väylistä. Kardinaalit sentään ymmärtää puolinukuksissakin oikein.


      • 11+15
        valkoinen? kirjoitti:

        Mistäpäin olet mustavalkoisia merkkejä nähnyt? Tietääkseni ainoa viitta, jossa on valkoista, on "turhavesimerkki. Myötävaloon lateraalit kyllä näkyvät, mutta hiukan vaikeammassa vastavalossa väri erottuu vasta veneenmitan päästä. Samoissa oloissa kardinaalit erottaa toisistaan yli puolen mailin etäisyydeltä.

        Suurempi lateraalien ongelma on se kulkusuunnan epämääräisyys. Se kun samaan ilmansuuntaan kulkiessakin vaihtelee. Puhumattakaan isompia saaria kiertävistä väylistä. Kardinaalit sentään ymmärtää puolinukuksissakin oikein.

        Kyllä nuo kardinaalit on minun mielestäni ihan järkiään meillä mustavalkoisia. Viitat siis, ne isot jääpoijut on mustakeltaisia.

        Minusta tärkeintä on se, miten kaukaa viitan yleensä näkee. Siinä lateraalit, etenkin porttina, ovat kardinaaleihin nähden ylivoimaisia. Silloin, kun on tarpeen erottaa lateraalin väri, voi kartasta tarkistaa, kummalta puolen siinä kohdassa oleva viitta ohitetaan.


      • keltainen
        11+15 kirjoitti:

        Kyllä nuo kardinaalit on minun mielestäni ihan järkiään meillä mustavalkoisia. Viitat siis, ne isot jääpoijut on mustakeltaisia.

        Minusta tärkeintä on se, miten kaukaa viitan yleensä näkee. Siinä lateraalit, etenkin porttina, ovat kardinaaleihin nähden ylivoimaisia. Silloin, kun on tarpeen erottaa lateraalin väri, voi kartasta tarkistaa, kummalta puolen siinä kohdassa oleva viitta ohitetaan.

        Viitojen keltainen kyllä haalistuu, mutta varsinaisesti valkoisia en ole nähnyt yhtkäään. Näkyvyysongelma on niitä poikkeustapauksia, joissa taustassa on sama kontrastiero samalla korkeudella kuin viitassa. Vastaavasti lateraalit hukkuvat täysin taustaan vastavalossa yksivärisinä.

        Lateraaleja laitetaan nykyään usein portteina, joista toinen täysin tarpeeton, vain sen takia, että viitta itse ei sisällä tarpeellista informaatiota. Portteja on tehty lähinnä uusille väylille, vanhoilla vain entiset kardinaalit on korvattu lateraaleilla.

        Eikä ole ollenkaan harvinaista, että väyliä on kaksi rinnakkaista ja sitten väylien risteykset, joissa pitää viitat tunnistaa väreistään.


      • 11+15
        keltainen kirjoitti:

        Viitojen keltainen kyllä haalistuu, mutta varsinaisesti valkoisia en ole nähnyt yhtkäään. Näkyvyysongelma on niitä poikkeustapauksia, joissa taustassa on sama kontrastiero samalla korkeudella kuin viitassa. Vastaavasti lateraalit hukkuvat täysin taustaan vastavalossa yksivärisinä.

        Lateraaleja laitetaan nykyään usein portteina, joista toinen täysin tarpeeton, vain sen takia, että viitta itse ei sisällä tarpeellista informaatiota. Portteja on tehty lähinnä uusille väylille, vanhoilla vain entiset kardinaalit on korvattu lateraaleilla.

        Eikä ole ollenkaan harvinaista, että väyliä on kaksi rinnakkaista ja sitten väylien risteykset, joissa pitää viitat tunnistaa väreistään.

        No, käyppä tuossa Krunikanselällä katselemassa siellä olevat viitat. Valkoisia ovat. Tai siis mustavalkoisia. No, en mene sanomaan, mikä olisi tuomio, jos jonkinlaisen värikartan kanssa niitä ihan vierestä katselisi, mutta normikatselulla se "ei-musta" on niissä valkoista.

        Minun kokemukseni mukaan lateraalit eivät ikinä huku vastavalossa taustaan. Jos taustana on vain vettä tai taivasta, ne erottuvat tikkuna, Väriä ei aina näe. Jos taustalla on metsää tai kalliota, niin värikin näkyy myös vastavalossa. 20 vuotta olen noita katsellut.

        Tuli kuriositeettina muuten mieleen Kuninkaansalmen "sisäpuolella" oleva pohjoisviitta. Se on niin lahjakkaasti lokkien guanoima, että näyttää nopealla vilkaisulla vähänkin kauempaa länsiviitalta :D


    • Tpsds

      Aja punasen ja vihreän välistä. Ylävirtaan mentäessä punainen on vasen ja vihreä oikea,alavirtaan päin vastoin. Sama satamaan mennessä. Kun ajat rannikkoa etelään, punainen on oikeall,vihreä vasemmalla.

    • Vene_kalle

      Pidä merikortti esillä ja katso siitä samalla kun ajelet väylää.

      • maisemia,

        usein kauniita, löytyy merikorteista. MeriKARTASTA kannattaa tarkistaa kulkusuunnat ja merimerkit.


    • Muistaa

      Kommarit/demarit = punaisia = vasemmalla.

    • Bella 685

      muistisääntö: OIVIKO ja PUNEVA suomeksi: nimelliskulkusuuntaan kuljettaess kartassa oleva KOlmiopäinen VIhreä merkki jää OIkealle ja vastaavasti kartassa NEliöpäinen PUnainen merkki jää VAsemmelle. Nimmelliskulkusuuntaan en oikein ole keksinyt mitään sääntöä.

    • Helkkarin yksinkertaista!!! Katso perinteisestä paperisesta merikartasta, miten päin ne merkit on aseteltu. Viiva kulkee keskellä ja merkit niiden kummallakin puolen. Ei kannata yrittää mitään muistisääntöjä! Tottakai nuo isot väylät on helppoja, mutta näitä lateraaleja on tosiaan keskellä saaristoa pikkuväylillä, ja silloin kannattaa kyllä katsoa karttaa.

    • --€

      Kumma juttu, meikä on eläke ukko noin 50 v vesilöiny mutta merkit sekottuu mut kesän mittaa muistuu, no kun ei oo varma ajan kepin vierestä, joo mutta nykyään ajelen missä sattuu kun on luotaimet karttaselain gps ei eksy vaikka yrittäis pitää syksyllä ajaa säkkipimeässä kahtoo osuuko mihinkään he hohhoijaa vanhaa väsyttää lähen makkoomaan

    • reimartolp

      Kannatta ajella talvellakin Raumalle harjoittelemaan. Syvärauman liikenneympyrässä on kardinaalimerkit, ei Raumlaise muute ossais men se keskkive siutte kolistelemat.
      Joten voit harjoitella turvallisesti autolla ajaen.

      • ödlfkgöldkgölgh

        Turvallisesti, raumalaisten seassa????


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe