paljonko voin pyytää vuokraa ?

tuleva vuokranantaja...

Olen perinnyt isältäni kerrostaloasunnon Helsingistä ja koska en asu siellä ajattelin laittaa vuokralle. Asunto on 50m2 ja kaksio, normaalikuntoinen ja hermannissa. Mitä minun siis tulee ottaa huomioon jos otan vuokralaisen, maksuja minulle ja paljonko voi pyytää vuokraa siltä alueelta ? Voisitteko te auttaa jotka tiedätte näistä asioista. KIITOS !

27

4953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän palstan mielestä

No jos tältä palstalta tulet kysymään, niin tuulareiden mielestä kaikki isännät perivät vuokran Julmalla Sauvalla. Rahaa et siis tule tuosta asunnosta saamaan.

• poikamies puutteessa

Nyt pitäisi seksielämän kohentua tälläkin läskillä. Miten sen saa suonikkaaksi? Entä voiko naisvuokralaiselta vaatia perintää perinteisesti rybberillä suoritettavaksi?

• tilastojen perusteella

Alueen keskivuokra on nyt noin 13 €/m2 ja vuokra-asuntopulan vuoksi hinnat ovat nousussa.
      Oikea hinta voisi olla noin 13 €/m2 15%=15 €/m2.
      Se tekee noin 750 €.
      Katso vielä oikotien ja etuoven vuokramarkkinoilta vastaavia.
      Kuluina joudut maksamaan vastikkeen ja "voitosta" lähdeveron.

Olisiko nimimerkki Santulla ammattivuokraajana heittää arviota?

• asdfasdfasdf

hermannissa sijaitsevasta 47 neliön kämpästä...meillä on 60 neliötä Punavuoressa paljon halvemmalla.

• asdfasdfasdf

700 olisi aika kohtuullinen vuokra, katso esimerkkiä etuoven vuokra-asuntojen hinnoittelusta.

• Mr Teslau

En omista itse vuokra-asuntoja mutta sukulaisten kautta toiminta on tullut tutuksi. Hommaan sisältyy jonkin verran vastuuta ja stressiä mutta hyvässä tapauksessa ok tuotto pienellä vaivalla.

Suosittelen selaamaan www.etuovi.com ja www.oikotie.fi palveluiden kautta vuokra-asuntoja, jotta saat vertailupohjaa. Etuovella näkyi ainakin yksi samalla suunnalla oleva 47 m2 kaksio olevan pyyntinä 950 €/kk. Riippuu tietenkin yleisesti kunnosta, kerroksesta (hissi?) ja muista fasiliteeteista (parveke, sauna, kylpyhuoneen kunto etc.).

Kun hinta on päätetty niin voit laittaa esim. Hesariin sunnuntai-ilmoituksen (onnistuu netin kautta). Eiköhän nyt opintojen alkaessa löydy melko hyvin vuokralaisia, varsinkin kuin aika lähellä keskustaa tuo asunto on. Olet varmaankin ollut isännöitsijään yhteydessä, jos ei ole asiaa tänne Hkiin niin hän voinee luovuttaa vuokralaiselle avaimetkin.

• Kauheita hintoja

siihen verrattuna, että maksan itse pääkaupunkiseudulla paljon vähemmän uudehkosta omasta 200 m2 omakotitalosta lyhennystä korkoja, vaikka verovähennystä ei huomioitaisi.

• ............

Kiitos asiallisista vastauksista !

• Mr Teslau

Tuo 950 €/kk oli omasta mielestäkin aika korkea hinta 47 neliöstä Hämeentiellä. Mutta kun olen itsekin vuokralainen Hgissä niin katson olevani jäävi arvostelemaan pyyntihintoja ;).

Muista asioista tulikin jo mainintaa. Eli vuokratulo on pääomatuloa, josta menee vero 28%. Verosta voi vähentää kaikki tulonhankkimiskulut (mahd. remontit, matkat koti-Hki-koti etc. mitä mieleen tulee). Tuli mieleeni, että saikos yhtiövastikkeen vähentää tuosta pääomaverosta..? Ainakin mielestäni mahdollisen rahoitusvastikkeen korkokulut ovat vähennyskelpoisia.

• oma remontti siinä sivussa
        Mr Teslau kirjoitti:

Tuo 950 €/kk oli omasta mielestäkin aika korkea hinta 47 neliöstä Hämeentiellä. Mutta kun olen itsekin vuokralainen Hgissä niin katson olevani jäävi arvostelemaan pyyntihintoja ;).

Muista asioista tulikin jo mainintaa. Eli vuokratulo on pääomatuloa, josta menee vero 28%. Verosta voi vähentää kaikki tulonhankkimiskulut (mahd. remontit, matkat koti-Hki-koti etc. mitä mieleen tulee). Tuli mieleeni, että saikos yhtiövastikkeen vähentää tuosta pääomaverosta..? Ainakin mielestäni mahdollisen rahoitusvastikkeen korkokulut ovat vähennyskelpoisia.

Tietysti yhtiövastike vähennetään voitosta, kuten myös asunosta tulevat lainan korot.

Oman kodin pintaremontit saa kivasti vähennyksiin :) Harmittaa kun jokaisen vuokralaisen jälkeen joutuu vetämään kaikki pinnat uusiksi ;) PS. teen sivutoimisesti myös pikku remontteja ;)

• Kallopala

Siellä joku näköjään yrittää 950:tä, mutta tuollainen hinta on ennemminkin Kanta-Helsingin hintatasoa, jota itä ei ole.

• ...

550eur/kk vesimaksut ja sähköt. Noinkin huonolla sijainnilla tuo lienee realistinen pyyntö jos haluaa pitkäaikaisen vuokralaisen.

• Hermannissa

Vastaavasta kämpästä maksoin 440 euroa vuokraa. Myy luukku heti pois, jos saisit vielä jotain.

• Myyntiin heti

Älä ihmeessä vuokraa vaan myy heti. Nykyisillä hinnoilla saat sellaisen lottovoiton tuollaisestakin kopista että älä missään nimessä "jätä käsiin" vaan "laita betoni kuutio lihoiksi". Sitten hymyilemään palmun alle ja nauramaan kun hinnat romahtaa.

• vuokralle vaan

10 vuoden päästä siitä saa kuitenkin taas enemmän kuin tänään, joten ei todellakaan kannata myydä sitä, vaan vuokrtata ja myydä sitten vasta kun tarvii rahaa johonkin muuhun hankintaan.

Asunnostahan saa heikompikuntoisenakin vähintään sen 10€/neliölle, eli 500€/kk.

• asdfasdfasdf
        vuokralle vaan kirjoitti:

10 vuoden päästä siitä saa kuitenkin taas enemmän kuin tänään, joten ei todellakaan kannata myydä sitä, vaan vuokrtata ja myydä sitten vasta kun tarvii rahaa johonkin muuhun hankintaan.

Asunnostahan saa heikompikuntoisenakin vähintään sen 10€/neliölle, eli 500€/kk.

likvidiä olisi kovempi juttu, kuin asunto ja vuokralaisineen. Tulee kuitenkin kunnostusmurheet, maksaako vuokralainen ajallaan, ym. mietinnät. 150 000 käteen nyt, on kovempi sana kuin esimerkiksi 750 euron vuokralla 150000/750=200 kk, 150000 käteen 17 vuoden kuluessa. (odottaen, että inflaatio ja vuokrankorotus sulkevat pois toistensa vaikutuksen

• santtu

noin 15€/m2/kk ( -2€ kunnosta riippuen) eli 750€/kk olisi sellainen suhteellisen oikea taso, jolla asunnosta saatava tuotto olisi jo suhteellisen hyvällä tasolla, mutta hinta ei olisi liiankova, aiheuttaen kovaa kiertonopeutta vuokralaisten suhteen.
      Eli asettamalla vuokra juuri "sopivalle" tasolle, varmistetaan parhaiten pitkakestoinen vuokrasuhde, joka on yleensä se vuokran-antajalle kaikista paras ratkaisu. Sillä pitkä-aikainen vuokralainen pitää yleensä paikatkin paremmassa kunnossa, kuin sellainen joka tietää ettei vuotta pidempään asunnossa edes tule asumaankaan.

Laitat vuokraus-ilmoituksen vaikka hesariin, otat soittot vastaan (saattaa tulla hyvinkin paljon), sovit vaikkapa viiden "parhaimman oloisen" kanssa näytön asunnolla (yksitellen, ei kaikki samaanaikaan). Kyselet vuokralasehdokkaiden tiedot huolellisesti ja teet sitten valintasi sen perusteella.
      Kirjakaupoista saa yleensä valmiiksipainettuja vuokrasopimuksia, mutta sellaisen tekeminen ei ole vaikeaa itsekkään.
      Seuraavat asiat kannattaa myös huomioida: Määrä-aikainen vai toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus.
      Vuokratakuu 1-3kk:n vuokra.
      Kotieläimet.
      Tupakointi sisällä.
      Vuokrankorotuspykälä, elinkustannusindeksi vai joku muu.

• ...

Ensin kannattaa miettiä, myykö asunnon vai vuokraako sen. Näyttää siltä, että asuntojen hintojen nousu hidastuu pitkäaikaisen nousun jälkeen inflaatiovauhtiin ainakin vähäksi aikaa. Toki pitkällä tähtäimellä asunto PKS-seudulla on hyvä ja varma sijoitus.

Mikäli vuokraat, kannattaa miettiä vuokranvälitystoimiston käyttöä: he hoitavat kaikki vuokraukseen liittyvät käytännön toimenpiteet, auttavat vuokralaisen valinnassa ja osa jopa takaa vuokranmaksun. Palkkio on yleensä 1,22 x kuukauden vuokra, joka on tietysti verovähennyskelpoinen asunnon vuokratuotosta.

Jos päädyt itse vuokraamaan, nyt on vuokranantajan markkinat, ja tuollaisen "vuokrahuutokaupan" järjestäminen voi alkaa rasittavaakin, missä vuokralaisehdokkaat tappelevat, kuka asunnon saa (jos vuokra on vähäänkään järkevä).

(Itse vuokrasin väliaikaisen asunnon keväällä omakotitalon rakentamisen ajaksi, ja oli tällaisella tuulipuvulla totuttelemista siihen, että asuntoa ei saa edes vuokrapyynnin tarjoamalla, vaan tällöin vasta pääsee ehdokaslistalle, josta sitten välitysliike/vuokranantaja valitsee sopivan vuokralaisen.)

• älä unelmoi

vuokranantajan osasta vuokralainen.

• tarkkaan

Vaikka käyttäisikin vuokrauksessa apuna välittäjää, kannattaa niidenkin kanssa olla tarkkana.

Itselläni oli jokin aika sitten vuokrattavana asunto välittäjän kautta. Kaikki meni alussa ihan hyvin, sopimus tehtiin ja avaimet luovutettiin. Sitten vuokralainen ilmoitti reilun viikon kuluttua saaneensa toisen asunnon ja jättävänsä avaimet keittiön tiskipöydälle mistä saisin ne takaisin.
      Vuokraa tai muuta korvausta en saanut vuokralaiselta senttiäkään pyynnöstä huolimatta, en edes tuon viikon ajalta jonka asunto oli hänen käytössään.

Välittäjä laskutti silti omat palkkionsa koska hän oli osaltaan työnsä tehnyt. Eihän se tietenkään ole välittäjän vika jos vuokralainen lähtee, mutta olisiko silti voinut paremmin haastatella hakijoita, haussa kun oli nimenomaan pitkäaikainen vuokralainen ja sopimuskin oli tehty toistaiseksi voimassaolevaksi. Tarjoutui kyllä heti hakemaan uutta vuokralaista, uusilla kustannuksilla tietenkin eikä puhettakaan mistään alennuksesta! Helppo hommahan se olisi: jonosta vaan seuraava ja uusi lasku vuokranantajalle.

Kuukauden summa:
      lähes tonnin lasku välittäjältä
      menetetyt vuokratulot
      muut kulut
      = kannattavaa olla vuokranantaja ;-)

• ...

Juuri tällaisten tilanteiden takia yleensä toistaiseksi voimassaolevissa soppareissa on 11 kuukauden minimipituus. Ja vaikka ei olisi, irtisanomisaika on 1 kk irtisanomiskuukauden lopusta lukien, joten vuokralaisen olisi kuvaamassasikin tilanteessa pitänyt maksaa 2 kk vuokra. Ihme juttu, jos välittäjä ei tästä kertonut.

• tuleva vuokranantaja...

Pystyisiköhän sitä ihan itse hoitaa kaikki nämä vuokra-asiat ja sopimukset vai kannattaako se aina hakea ammattilaiselta apua ? Onko täällä joku joka on tehnyt kaiken itse ?

• ......
        ... kirjoitti:

Juuri tällaisten tilanteiden takia yleensä toistaiseksi voimassaolevissa soppareissa on 11 kuukauden minimipituus. Ja vaikka ei olisi, irtisanomisaika on 1 kk irtisanomiskuukauden lopusta lukien, joten vuokralaisen olisi kuvaamassasikin tilanteessa pitänyt maksaa 2 kk vuokra. Ihme juttu, jos välittäjä ei tästä kertonut.

Kyllä tuo mainitsemasi irtisanomisaika on kirjallisena vuokrasopimuksessa mainittu ja siihen vedoten vuokraa vuokralaiselta yritinkin pyytää.

• santtu
        tuleva vuokranantaja... kirjoitti:

Pystyisiköhän sitä ihan itse hoitaa kaikki nämä vuokra-asiat ja sopimukset vai kannattaako se aina hakea ammattilaiselta apua ? Onko täällä joku joka on tehnyt kaiken itse ?

vuokra-asuntoa ja aina olen itse asunnot vuokrannut, ei se kauheita vaadi.
        Esimerkiksi kirjapaupoista saa valmiita, painettuja vuokrasopimuksia, joita on helppo käyttää, samoin netissä olen joihinkin valmiisiin pohjiin törmännyt. Ja vuokrasopimuksen voi tehdä hyvin ihan itsekkin.

Eli ei muutakuin otat hieman asioista selvää (itsekkin voin neuvoa, jos haluat), ja hommaat vuokralaisen itse. Minusta siihen ei kannata välittäjää käyttää.

• tuleva vuokranantaja...
        santtu kirjoitti:

Esimerkiksi kirjapaupoista saa valmiita, painettuja vuokrasopimuksia, joita on helppo käyttää, samoin netissä olen joihinkin valmiisiin pohjiin törmännyt. Ja vuokrasopimuksen voi tehdä hyvin ihan itsekkin.

Eli ei muutakuin otat hieman asioista selvää (itsekkin voin neuvoa, jos haluat), ja hommaat vuokralaisen itse. Minusta siihen ei kannata välittäjää käyttää.

Onko ollut paljon ongelmia vuokralaisten kanssa ?

• .....
        santtu kirjoitti:

Oletko tarkastanut vuokralaisten luottotiedot jostain ennen asunnon vuokrausta?

• ,.,.,.,
        ..... kirjoitti:

Oletko tarkastanut vuokralaisten luottotiedot jostain ennen asunnon vuokrausta?

mistä niitä voi tarkistaa...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe