ovenkahvan kiristäminen

remppa-raisa

Etukäteen jo pahoittelen jos kysymykseni on ns. tampio-kategoriaa, mutta mistäs näitä aina tietää:

pitääkö kutsua lukkoseppä kiristämään oven kahva vai voiko sen tehdä itse? Ovissa on abloyn lukot (turvaura-avain) ja abloyn helat. Nyt oven kahva on löystynyt ja lonksuu, itse lukon kieleke-osa siis on ihan kunnossa eikä siinä ole mitään vikaa. Painikkeet ovat aikanaan lukkosepän asentamat joten itse kun niitä katselin niin en oikein tiedä miten ne saa pois ja miten kahvaa kiristetään. Myös painikkeen juuressa oleva peitelevy on löysä ja irrallaan, eli siis ihan kuin koko painikehässäkkä olisi jotenkin luiskahtanut paikoiltaan.

Jos on vaikea operaatio niin soita suosiolla ammattilaisen apuun!

5

7931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Helppo homma.

Työkaluina tarvinnet pienen kuusiokoloavaimem ja ruuvimeisselin.

Todennäköisesti vaikein vaihe on peitelevyn irroittaminen.

• Roplaaja

Niin, apuva, miten tämä peitelevy siis irtoaa ? Se lienee kiinni ihan painamalla (?) mutt täytyykö vääntää irti esim. meisselin kärjellä tms ?

• eiääliö

Ei tarvitse vääntää irti esim. meisselin kärjellä, mutta em. tapa on helpoin ja yleisimmin käytetty.

Painikkeita on aika monenlaisia. Oletettavasti sinulla on aika uudet painikkeet, joiden puolikkaat kiristyvät toisiinsa sideruuveilla, jotka ovat peitelevyn alla. Kuusiokolo likitsee painikkeen karan.
      Napsauta peitelevyt irti, löysää kuusiokolot molemmin puolin, kiristä sideruuvit/käytä ruuvilukitetta, siirrä karaa muutama milli ja kiristä kuusiokolo uuteen paikkaan sekä naprauta peitelevyt paikoilleen.
      Painike löystyy yleensä siitä syystä että kuivuessaan ovi kutistuu, jolloin ruuvit jäävät löysälle. Karaa on siirrettävä muutama milli, jotta kuusiokolot eivät hakeutuisi vanhoihin reikiin (niiden paikka oli löystyneessä kohdassa). Painikkeen karassa on kevennysporaus, jonka kuusiokolo puhkaisee.

• Avulias aatu

hmmm, ei taida peniksestä, olkoonkin, että on keskivertoa kookkaampi, niin mitään apua tässä????

• rop-rop

Painikkeet ja kara lähtevät irti sen oven sisäpuolella olevan kuusiokoloruuvin avaamisella joka on jo valmiiksi näkyvissä siinä painikkeen juuressa mutta silti peitelevy oven sisäpuolella on ja pysyy. Pitäisikö se napsauttaa irti lyömällä esim. sillä meisselillä karan rei'än läpi ulkopuolelta ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2610
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      342
      2233
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2052
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      19
      1916
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1648
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1182
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1169
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1030
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      1015
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      3
      982
    Aihe