hortonomien työtilanne/maisemasuunnittelu?

viherpiipertäjästä hortonom...

Elikkä tietääkö kukaan maisemasuunnitelijoiden työtilannetta? ja palkkatietoja?? Ei löyvy mistään!!
Kannattaako mennä puutarha-alalle, meinaan alan vaihto edessä..
Kaipaan positiivisia kommentteja!

9

13586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpiiperö

Palkkatiedot sain urkittua hortonomiyhdistyksen sivuilta. Mutta kaipaisin tietoa nyt miten amk:n suorittaneet ovat työllistyneet? Musta olis ihan unelmahomma päästä suunnittelemaan pihoja ja haluisin kuulla opiskelijoilta ja valmistuneilta-ihan mitä vaan- alasta ja opiskelusta ja töistä! Kiitos jos vastailisitte jotain!

• alan h:lö

Hei,
        Maisemasuunnittelu ja -rakentaminen ovat toki mielenkiintoisia aloja, siksi itse viihdynkin työssäni. Erityisesti suunnittelun tarjontaa Suomessa alkaa olla kuitenkin kysyntään nähden liiankin kanssa. H:nomeja on pirusti töissä ihan muilla aloilla kuin omallaan. Viherrakentamisessa taas ollaan ylikuumenemisen partaalla, ammattitaitoista väkeä ei tahdo enää löytyä kiven altakaan (olen itse yrittäjä/työnantaja). Talvikaudet ovat sitten rakentajalle vaikeita, toimeentulo on monilla avustusten varassa. Jos olet valmis jatkamaan opiskelua ja työuraa ulkomailla, tilanne on parempi. Entäpä maisema-arkkitehdin koulutus?

• viherpiiperö
        alan h:lö kirjoitti:

Hei,
        Maisemasuunnittelu ja -rakentaminen ovat toki mielenkiintoisia aloja, siksi itse viihdynkin työssäni. Erityisesti suunnittelun tarjontaa Suomessa alkaa olla kuitenkin kysyntään nähden liiankin kanssa. H:nomeja on pirusti töissä ihan muilla aloilla kuin omallaan. Viherrakentamisessa taas ollaan ylikuumenemisen partaalla, ammattitaitoista väkeä ei tahdo enää löytyä kiven altakaan (olen itse yrittäjä/työnantaja). Talvikaudet ovat sitten rakentajalle vaikeita, toimeentulo on monilla avustusten varassa. Jos olet valmis jatkamaan opiskelua ja työuraa ulkomailla, tilanne on parempi. Entäpä maisema-arkkitehdin koulutus?

Hei! Minua ehdottomasti kiinnostaa enemmän hortonomin koulutus, koska olen matikassa tosi huono ja tkk:lle on siten turha yrittää. Muutenkin käytännönläheisyys ja kasvit kiinnostaa enemmän kuin teoria. Lisäksi on jo yksi yliopistokoulutus takana ja siltäkään alalta ei tunnut töitä löytyvän edes läheltä omaa alaa.

Mitä kaikkea hortonomit voivat tehdä jos ei tarjontaa on niin paljon? Luulisi että ei ole kun ei ole kuin kaksi koulua, missä opiskella amk-tutkinto.. Tosin onko ne sitten arkkitehtejä joille menee työt?

Mitenkä jos pääsee kunnalle suunnitteluhortonomiksi, niin silloinhan on ympärivuoden töissä? Mitä hortonomit tekee esim. kunnalla talvella vai ovattko talviunilla myös?
        Ulkomaille en haluaisi muuta kuin käymään, koska olen jo reissannut tosi paljon.
        Teetkö muuten itse rakennustöitä vai suunnitteletko vain? Mistä olet muuten valmistunut, Oulusta vai hämeenlinnasta?

• Sinkkeli

Itse olen käynyt Lepaan maisu-linjan. Opiskelu oli kaksi ekaa vuotta tiukkaa yleisten aineiden opiskelua. Vasta kolmantena vuotena päästiin itse suunnittelukoulutukseen käsiksi. Suunnittelukurssit sisälsivät laajoja ja usein ulkopuolisille tahoille (yritykset, kaupungit..) tehtyjä projektiluonteisia tehtäviä. Erittäin opettavia ja ammatillista silmää kehittäviä tehtäviä.

Motivaation pitää olla 100% ja kiinnostuksen kohdallaan. Muuten ei neljää (- viittä) vuotta jaksa tahkoa Lepaan perukoilla. Lepaan koulun ympäristö on varmasti yksi Suomen upeimmista kouluympäristöistä. Talvisin paikka on tosin aika synkkä. Silloin on tsemppiä oltava, että jaksaa saattaa itsensä valmiiksi.

Suunnittelu- ja viherrakentamistöitä oli jo opiskelujen aikana. Käytännön viherrakentamiskohteet ovat parasta oppia, mitä suunnittelija voi saada! Ja vaikka Lepaalta valmistuu hortonomeja (AMK), niin viheraluesuunnittelussa kasvien osuus ei ole kaikki. Ensin mietitään alueen toiminnat ja kiinteät rakenteet (alueen runko). Rakenteet ovat ja pysyvät vuoden ympäri. Kasveilla rakenteet liitetään olemassa olevaan ympäristöön (luonto, rakennukset..). Kasvivalinnoissa kiinnitetään suuri huomio syys- ja talviasuun, sekä yleiseen habitukseen. Kasvin mahdollinen kukinto (väri, koko, kesto) kruunaa kasvivalinnan, mutta se ei saa olla lyhyen kestonsa vuoksi tärkein syy kasvin valintaan.

Eli tällaisia asioita kun suostuu miettimään, niin kannattaa hakea Lepaalle. Hyviä suunnittelijoita tarvitaan aina.

• Velma

Ekaksi korjaan sen verran, että on niitä kouluja enemmänkin: ruotsinkielinen Espoossa ja insinööriversio Lahdessa. Itse olen tuolla på svenska olevassa, kun sinne pääsi helpommin.

Kaikille ei riitä töitä varsinkaan koko vuodeksi, niin on meillä koulussakin vähän annettu ymmärtää.

Monet perustaa oman firman, useimmiten ne, jotka pihoja suunnittelee. Siinä on se, että talvella on hiljaisempaa ja keväällä on hirveä ruuhka.

Kunnan hommissa töitä riittää suunnittelussa töitä talvellakin. Sinne voi tosin työllistyä esim. pomottamaan puistotyöntekijöitä. Silloin talvella on hiljaisempaa. Istutuksia, kiviasennuksia yms. kun ei oikein voi talvella tehdä. Puita voi silloin leikata. Ai nii, kaupunkien kaavoitusosastoilla on usein kans joitakin maisemapuolen porukoita töissä.

Voihan sitä kyllä muuallekin työllistyä alan töihin, vaikka johonkin puutarhakauppaan, alan lehteen kivifirmaan tai hautausmaalle pomoksi. Meiltä koulusta on päätynyt porukkaa myös vaikkapa puutarhurien opettajaksi, Viherympäristöliittoon ja Kekkilälle myymään multaa.

En mä usko et maisema-arkkitehdit sen paremmin työllistyy ja oon kuullut, että hortonomit oppii ainakin kasveja tuntemaan enemmän.

Jos haluut jotai tietää varsinaisesta opiskelusta, nii kysele vaan.

• viherpiiperö

Kiitoksia oli kiva kuulla alasta. Menen tänä vuonna todennäköisesti puutarha-alan ammattikouluun. Jatkan ensi vuonna tai ammattikoulun jälkeen hortonomiksi aikuislinjalla. En tiedä miten sitten hyvitetän noita opintoja.

Maisemasuunnittelun puolelle tosiaan haluaisin ja kaupungin ja kunnan työt ainakin tässä vaiheessa kuulostavat kivoilta.

Hain itse asiassa sinne Espooseen nyt täydennyshaussa ja torstaina pitäisi olla pääsykoe, mutta tuo ruotsin kieli vähän epäilyttää enkä ajatellut kokeilla sisään. Soitin ja he sanoivat, että jos on suomen kielinen niin on joku ruotsin kielen koe..? Olen kyllä kirjoittanut ruotsista eximian joten en nyt ihan huono ole.

Mutta oon joka tapauksessa innoissani kun pääsee oppimaan kasveja ja laittaa sormet multaan!

• Velma
        viherpiiperö kirjoitti:

Kiitoksia oli kiva kuulla alasta. Menen tänä vuonna todennäköisesti puutarha-alan ammattikouluun. Jatkan ensi vuonna tai ammattikoulun jälkeen hortonomiksi aikuislinjalla. En tiedä miten sitten hyvitetän noita opintoja.

Maisemasuunnittelun puolelle tosiaan haluaisin ja kaupungin ja kunnan työt ainakin tässä vaiheessa kuulostavat kivoilta.

Hain itse asiassa sinne Espooseen nyt täydennyshaussa ja torstaina pitäisi olla pääsykoe, mutta tuo ruotsin kieli vähän epäilyttää enkä ajatellut kokeilla sisään. Soitin ja he sanoivat, että jos on suomen kielinen niin on joku ruotsin kielen koe..? Olen kyllä kirjoittanut ruotsista eximian joten en nyt ihan huono ole.

Mutta oon joka tapauksessa innoissani kun pääsee oppimaan kasveja ja laittaa sormet multaan!

Se kielikoe oli ainakin nuorisopuolelle ihan iisi kun kokeessa olin. Meillä piti silloin jutella mukavia open kans ja vastailla monivalintakysymyksiin tekstistä ja kirjoittaa pikku pätkä. Olitkos kokeessa?

• viherpiiperö
        Velma kirjoitti:

Se kielikoe oli ainakin nuorisopuolelle ihan iisi kun kokeessa olin. Meillä piti silloin jutella mukavia open kans ja vastailla monivalintakysymyksiin tekstistä ja kirjoittaa pikku pätkä. Olitkos kokeessa?

Hei! En hakenut edellisessä haussa mutta vielä on mahdollisuus 30.8 pyrkiä, joten menen kokeilemaan onneani! täytyy päntätä ruotsia tässä sitä ennen!

Millaista teillä on opiskelu noin käytännössä? Onko paljon tunteja viikossa ja saako sydvästin sivuilta jo nyt nähdä lukkaria?

Olis kyllä tosi hienoo päästä sisään!

• Velma
        viherpiiperö kirjoitti:

Hei! En hakenut edellisessä haussa mutta vielä on mahdollisuus 30.8 pyrkiä, joten menen kokeilemaan onneani! täytyy päntätä ruotsia tässä sitä ennen!

Millaista teillä on opiskelu noin käytännössä? Onko paljon tunteja viikossa ja saako sydvästin sivuilta jo nyt nähdä lukkaria?

Olis kyllä tosi hienoo päästä sisään!

Ei ne lukkarit nettiin tuu. Ne saadaan paperilla tai sähköpostissa. Itse olen tänne vaihtanut suomenkieliseltä insinöörilinjalta ja siihen verrattuna on paikoitellen löysempää. Koulu alkaa yleensä 8.30 ja ei oo neljää pidempään. Lukkari vaihtelee viikoittain. Se on aika poikkeuksellista, että täällä on tutkielmien yms. tekoon ja kokeisiin lukuun varattu aikaa lukkarissa (=ei tarvii tehä "omalla ajalla" vaan on päivällä aikaa). Kasvintuntemusta on ihan sikana. Ekana vuonna on just sellasta perusbiologiaa ja perusjuttuja (sekä suunnittelun että viljelyn alkeita) molemmille linjoille samat. Käytännössä päästään tekemään itse aika paljon, että ei oo koko aikaa luentoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe