Pitäkää äidit järki päässä noita nimiä keksiessä.
Suomen kieltä puhuu maailmassa yht n 6miljoonaa ihmistä, miksi ei vaalia harvinaista kulttuuritaustaamme ja antaa suomalaisia nimiä lapsille? Ja suurin osa suomalaisita nimistä on myös kansainvälisiä, Emma, Ella, Laura, Maria jne.
Ei voi opettajaopiskelijana kuin repeillä näille nimiehdotuksille. Siellä varmaan sitten Charlotta Korhonen korjaa välittömästi, jo h jää lausumatta tai kirjoitetaan Lisaan vahingossa yksi ii lisää.
Ei tarvi keksiä nimeä itse, nuo Nenniina-nimet on oikeasti ihan hirveitä.
"hienot" nimet
21
2120
Vastaukset
- kiitos tiedosta!!!!!!!!!!
että kiitos!!!
- tuleekin
aina mieleen eräs koulukaveri.
Hänen nimi ei itseasiassa ollut mikään hienostelunimi mutta muistan minkä äläkän hän aina nosti kun häntä kutsui Jenniksi "MINÄ olen JennY en Jenni!!!!"- kuin
Jenni ja se lausutaan ihan Jenny. Kyllä minäkin korjaisin, jos nimeni lausuttaisiin väärin.
kuin kirjoitti:
Jenni ja se lausutaan ihan Jenny. Kyllä minäkin korjaisin, jos nimeni lausuttaisiin väärin.
JennY eikä Jenni, ja aina hän mainitsi siitä...
- niin minäkin
Jos tämän Jennyn nimi olisikin Jenna,
ja häntä kutsuttaisi Jenniksi,
olisiko se sitten mielestäsi ihan OK, että hän ilmoittaa nimensä olevan Jenna eikä Jenni??
Eiköhän kuka tahansa korjaa nimensä oikeaksi,
jos se lausutaan väärin.
Jos nimesi olisi vaikka Marja ja sinua kutsuttaisiin Tarjaksi, niin kai sen korjaisit?
Tai jos olisit Leena ja sinua kutsuttaisiin Leeniksi? - .....
Ambrelia kirjoitti:
JennY eikä Jenni, ja aina hän mainitsi siitä...
Minä taas tunsin tytön, jonka nimi kirjoitetaan Jenny, mutta lausutaan englantilaisittain "Zeni". Tai en ollut kyllä itsekään varma, miten se olisi kuulunut lausua. Jotkut sanoivat ihan Jenny, välillä tyttö itsekin tehdäkseen asiasta helpomman, mutta joskus taas "Zeni". Joskus siitä vääntyi ihmisten suussa myös "Kseni" tai "Seni".
Myös sukunimi oli ulkomaalainen, mutta suomalaiset lausuivat sen usein niin kuin se kirjoitetaan. - jennyn...
kuin kirjoitti:
, mut silti. Aleksi-Alex Niko-Nico jne. jne.
- Kukkakimppu I
neuvosi vain äideille? Eivätkö isät keksi nimiä vai pitävätkö he järjen päässään ilman sinun neuvojasikin?
Se, että suomea puhuu maailmassa vain 6 miljoonaa ihmistä, lienee syy siihen, että monet haluavat lapselleen kansainvälisen nimen.
Miten se, että olet opettajaopiskelija, vaikuttaa repeilyysi? Eikö sinun kannattaisi valmentautua niin, että pokkasi pitäisi, olipa oppilaasi nimi mikä tahansa? Kansainvälistyvässä Suomessa se olisi arvokas taito. Ja ymmärrätkö lainkaan, miten pieneen koululaiseen vaikuttaa se, jos opettaja repeää kuullessaan hänen nimensä? Ja eikö lapsi saisi korjata opettajansa tai kenen tahansa muun tekemää virhettä? Oletkohan ollenkaan oikealla alalla?
Nenniina-nimestä sanoisin, että se voi olla monen mielestä hirveä, mutta en ymmärrä, millä perusteella sanot sen olevan "oikeasti ihan hirveä". Ei kai nimien hirveydestä ole olemassa objektiivista totuutta - niin kuin ei yleensä muistakaan asioista.
Hyvää tarkoittava neuvo sinulle, tulevalle opettajalle: Yritä kasvattaa itsessäsi enemmän avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta. Joudut työssäsi kohtaamaan paljon vaikeampiakin asioita kuin lasten nimet.- perhosia
kirjoitettu...
- Poison.
Tuo vaahtoaminen kansainvälisistä nimistä huvittaa, sillä useimmiten on kyseessä englantilainen tai muuten anglosaksinen nimi jonka käyttö on melko rajoittunutta muutamaan maahan. Miksi ei voi sanoa suoraan, että haluamme lapsellemme englantilaisen nimen, vaan pitää vääntää jotain roskaa "kansainvälisyydestä"? Toki oikeasti kansainvälisiäkin nimiä on, ei sillä.
Ja se että suomea puhuvia on vain noin 6 miljoonaa pitäisi olla entistä merkittävämpi syy antaa lapselle suomalainen nimi. Eivät japanilaiset, kiinalaiset, ranskalaiset, venäläiset yms. muutkaan ajattele että 'voi kamalaa kun amerikkalaiset tai britit eivät osaa lausua nimeäni oikein, tämä varmaan tuhoaa koko kansainvälisen urani ja elämäni, että heitetään nyt oma kulttuuri romukoppaan ja otetaan jokin hieno engl... siis anteeksi kansainvälinen nimi tilalle.'
Lisättäköön vielä että tätä postausta ei ollut suunnattu ketään yhtä henkilöä kohtaan, vaan kirjoitin sen noin yleisesti kyseisestä ilmiöstä. - Kukkakimppu I
Poison. kirjoitti:
Tuo vaahtoaminen kansainvälisistä nimistä huvittaa, sillä useimmiten on kyseessä englantilainen tai muuten anglosaksinen nimi jonka käyttö on melko rajoittunutta muutamaan maahan. Miksi ei voi sanoa suoraan, että haluamme lapsellemme englantilaisen nimen, vaan pitää vääntää jotain roskaa "kansainvälisyydestä"? Toki oikeasti kansainvälisiäkin nimiä on, ei sillä.
Ja se että suomea puhuvia on vain noin 6 miljoonaa pitäisi olla entistä merkittävämpi syy antaa lapselle suomalainen nimi. Eivät japanilaiset, kiinalaiset, ranskalaiset, venäläiset yms. muutkaan ajattele että 'voi kamalaa kun amerikkalaiset tai britit eivät osaa lausua nimeäni oikein, tämä varmaan tuhoaa koko kansainvälisen urani ja elämäni, että heitetään nyt oma kulttuuri romukoppaan ja otetaan jokin hieno engl... siis anteeksi kansainvälinen nimi tilalle.'
Lisättäköön vielä että tätä postausta ei ollut suunnattu ketään yhtä henkilöä kohtaan, vaan kirjoitin sen noin yleisesti kyseisestä ilmiöstä.Jatkan sen verran, että tiedän monien vanhempien haluavan lapsilleen kansainvälisen nimen. Muun muassa tällä palstalla siitä on mainittu monta kertaa. Alkuperäiset suomalaiset Väinämö- ja Päivikki-tyyppiset nimet ovat hankalia kirjoittaa ulkomaalaisilla tekstinkäsittelyohjelmilla, ääntämisestä puhumattakaan.
Monista nimistä on vaikea varmasti tietää, minkä kielisiä ne alunperin ovat. Suomessa ovat slaavilaisperäiset nimet varsin suosittuja varsinkin tyttöjen niminä, samoin ruotsin- ja jopa saksankieliset. Kaikkein suosituimpia ovat kuitenkin raamatulliset, Raamatun kielistä tulleet nimet. Nykyään kielemme ottaa lainoja lähinnä englannin kielestä, ja tietysti se näkyy nimistössäkin.
Kiinalaisesta nimenannosta sen verran, että on aivan tavallista, että koulutetuilla kiinalaisilla on omakielisen nimen lisäksi myös englanninkielinen nimi. Johtunee käytännön syistä ja huomaavaisuudesta niitä ulkomaalaisia kohtaan, jotka eivät kuitekaan osaisi lausua nimeä oikein.
Voisitko luetella muutamia nimiä, jotka sinun mielestäsi voisi antaa suomalaiselle lapselle? - kirjoitettu
Poison. kirjoitti:
Lisättäköön vielä että tätä postausta ei ollut suunnattu ketään yhtä henkilöä kohtaan, vaan kirjoitin sen noin yleisesti kyseisestä ilmiöstä.allekirjoitan tämän kaikilta osin!
- ovat kansainvälisiä
On vaara, että kukaan ei ota kovin vakavasti ihmistä, jonka nimi on hellyttelynimi.
kansainvälisistä nimistäkään ei ole niin kauheasti iloa, jos viettää koko ikänsä Suomessa töissä. Kaikki tuntemani ulkomaankeikkailijat ovat muuten reilusti suomalaisnimisiä eikä se näytä heidän uraansa haitanneen. Kannattaa muistaa, että idästä valo eli esim. kiinankieleen sopiva nimi on tulevaisuutta. Asuuhan kiinassa neljännes maapallon asukkaista.
Onneksi kersat voivat muuttaa nimensä aikuisena, jos haluavat. Moni odottaa tosin niin kauan että vanhemmat kyykähtävät.- kerropa!
Millä perusteella pystyt sanomaan,
että moni odottaa nimensä vaihtoa niin kauan,
kunnes vanhempansa kyykähtävät?
Ei kai nimien vaihdoista ole mitään tilastoa,
mistä selviää, milloin kukaki non vaihtanut etunimensä.
Uskonpa myös, että aniharva loppujen lopuksi vaihtaa nimeään,
koska on itse nimeensä jo niin tottunut.
Minä en usko olevan mitään "vaaraa" ihmisten suhtautumisessa sellaiseen henkilöön,
jonka nimi on hellittelynimen kaltainen.
Kyllä persoonallisuuden takana joku ihan muu kuin nimi!!
- agnesia
Samaa mieltä olen minäkin...Onhan se kurjaa, jos joutuu aina korjaamaan nimensä. Minua just huvittaa kaikki NiCot jne...nimet...tuntuu, että yritetäänkö nimi saada kuulostamaan jotenkin hienommalta...enemmän minua huvittaa kuin ihastuttaa...
- perhosia
itsekin kyllästynyt olemaan Anni23476 koska nimimerkkisi on niin erikoinen?
- lähes täysin
samaa mieltä ap:n kanssa!!! Mutta kaikilla meillä vaan ei ole suomalaista sukunimeä, omani on esim ruotsinkielinen ja vielä niin "hankala" ettei siihen kertakaikkiaan sovi Sepot ja Kertut (kuulostaisi kamalalle, yhtä kamalalle kuin esim yhdistelmä Isadora Saastamoinen). Ja nuo väkisin väännetyt Nenniinat ovat minunkin mielestäni kammotuksia, samoin esim Nicot ja Jessicat.
- Siinäpä
hieno nimi, ihan itsekö keksit...
- Delja
Tuli nyt mieleen, kun tällä palstalla vaahdotaan kauheasti vierasperäisistä kirjaimista. Eli esitänkin kysymyksen: Mistä lähtien kirjain C on ollut hienosteleva? C-kirjain lausutaan joko S:nä tai K:na jonka moni varmasti tietää. Onko syynä esimerkiksi se että kirjain C on ikään kuin halkaistu O-kirjaimesta joka aiheuttaa "hienostelemisen" Alunperinhän kun Agricola kirjoitti suomen kielen oli kielessämme V:n tilalla W ja Q:kin esiintyi ja C:kin taisi olla tuttu näky! Joten ei ole olemassa mitään perusnimiä! Kirjain ei tee nimestä hienostelevaa, muistakaa se! Ja jokaisella on oikeus antaa juuri sellainen nimi lapselleen kuin haluaa, kunhan se on lainmukainen! Tämä ei nyt koske ketään tiettyä henkilöä vaan ihan yleisesti sanon mielipiteeni, joten ei kannata suuttua! Jokaisellahan on oma mielipide asioihin. :)
- Delja
että jokaisella on näkemyksensä asiaan, olipa se sitten positiivinen tai negatiivinen. :)
- Anonyymi
Mielestäni hienoja nimiä ovat
Tytöt
Venny
Oona
Piritta
Elisa
Ilona
Aino
Iida
Aamu
Aava
Sanni
Ninni
Sofia
Elina
Maria
Mari
Armi
Aina
Fanni
Salla
Venla
Johanna
Pojat
Marko
Tapani
Juhani
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191732
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750