eli 130 ja 160 hv. Onko luotettavia ? Olen kuullut että sähkö-ongelmat yleisiä. Virhekoodeja ?? Pitääkö paikkaansa
Kommentit vain OMISTAJILTA TAI AMMATTImiehiltä.
volvo D3
19
9163
Vastaukset
- AQAD41
Kaverin uusi D6 ei lähtenyt käyntiin. Kone kertoi "retrieving faults" ja se olikin kaikki mitä vikakoodit kertoivat. Taitaa olla parempi turvautua perinteiseen tekniikkaan.
- Delta 25
veneissä. Kymmenestä veneestä kahteen vaihdettiin takuuna uusi kone, 6:ssa muita pienempiä murheita. 2 10:stä tomi hyvin, tähän saakka.
- D3:n omistaja
Mistä nämä tiedot ovat peräisin? Onko Delta 25 Volvon vai sen kilpailijoiden asentaja?
- Ei kai
Mistä nämä tiedot ovat peräisin? Onko Delta 25 Volvon vai sen kilpailijoiden asentaja?
- JRxxx
Entä 190 hv versio? Onko jollain käytössä, minkäpainoisessa veneessä, miten on käyttäytynyt?
- Ongelmia ollut
Minulle asennettiin keväällä D3 190 hv pari tonnia painavaan veneseen. Moottori on juuri sopivan kokoinen. Matkanopeus n 20 solmua 2800-2900 kierroksilla. Maksimi noin 33 solmua 4100 kierrosta.
Moottori ääneltään hiljainen verrattuna aikaisempaan Volvon dieseliin. Polttoaineen kulutus matkanopuedella noin 15-16 l/t. Eli kaikki tältä osin ok!
Moottoriin vaihdettu takuuna dieselin syöttöpumppu ja polttoaineen suodatin. Vähän on ollut epävarma olo, kun uuteen moottoriin on tarvinnut tehdä moisia korjauksia. Vanha diesel ei moisia temppuja tehnyt. - tuotekehittäjä
Ongelmia ollut kirjoitti:
Minulle asennettiin keväällä D3 190 hv pari tonnia painavaan veneseen. Moottori on juuri sopivan kokoinen. Matkanopeus n 20 solmua 2800-2900 kierroksilla. Maksimi noin 33 solmua 4100 kierrosta.
Moottori ääneltään hiljainen verrattuna aikaisempaan Volvon dieseliin. Polttoaineen kulutus matkanopuedella noin 15-16 l/t. Eli kaikki tältä osin ok!
Moottoriin vaihdettu takuuna dieselin syöttöpumppu ja polttoaineen suodatin. Vähän on ollut epävarma olo, kun uuteen moottoriin on tarvinnut tehdä moisia korjauksia. Vanha diesel ei moisia temppuja tehnyt.jos pitää paikkansa. Koska nykyään ihan järjetön kiire saada tuote markkinoille, niin väkisin tulee joskus keskeneräisiä hätäpaskatuotteita kun ekonomit koettaa piiskata insinöörejä tekemään pieniä ihmeitä. Mutta epäonnistuvat siinä ja tuote valmistuukin sitten vasta kun oikeat asiakkaat testaavat sen käytännössä ja liian kiireisen aikataulun takia kesken jääneet asiat on korjattu. Valitettavaa, mutta tätä päivää. Edes rahalla ei kohta saa kunollista laatua, kaikkialla väijyy kiinalaisia paskatuotteita. On kyllä anteeksiantamatonta, että merikoneet pilataan liialla hienostelulla. toivottavasti kohta yleisin syy merihätään ei ole se, että ei saanut dieselkonetta käyntiin kun ctrl-alt-del ei auttanut :)
- Flipa
Moottoriin vaihdettu takuuna dieselin syöttöpumppu ja polttoaineen suodatin. Vähän on ollut epävarma olo, kun uuteen moottoriin on tarvinnut tehdä moisia korjauksia. Vanha diesel ei moisia temppuja tehnyt.Mihin venemalliin asennettu ja mikä oli vanha kone..?
Olen itse pohtinut mahdollisesti vaihtoa samaan moottoriin tulevaisuudessa, mutta aika paljon ongelmia tuntuu olevan vaikka paperilla näyttää hyvältä, lienee parasta ajella toistaiseksi vanhalla, joka pelaa vielä hyvin (Flipper 717 ja AD31). Uudet QSD 2.8 170/210/230 mallitkin näyttävät paperilla hyviltä, elleivät sitten samantapaiset ongelmat vaivaa..
Flipper - Flipperidiesel
Moottoriin vaihdettu takuuna dieselin syöttöpumppu ja polttoaineen suodatin. Vähän on ollut epävarma olo, kun uuteen moottoriin on tarvinnut tehdä moisia korjauksia. Vanha diesel ei moisia temppuja tehnyt.Mihin venemalliin asennettu ja mikä oli vanha kone..?
Olen itse pohtinut mahdollisesti vaihtoa samaan moottoriin tulevaisuudessa, mutta aika paljon ongelmia tuntuu olevan vaikka paperilla näyttää hyvältä, lienee parasta ajella toistaiseksi vanhalla, joka pelaa vielä hyvin (Flipper 717 ja AD31). Uudet QSD 2.8 170/210/230 mallitkin näyttävät paperilla hyviltä, elleivät sitten samantapaiset ongelmat vaivaa..
Flipper - flipa717
Flipper - D3:n omistaja
Flipperidiesel kirjoitti:
Mihin venemalliin asennettu ja mikä oli vanha kone..?
FlipperVene on Flipper 717 ja vanha kone oli AD31.
Olen nyt ajanut vähän yli 50 tuntia, ja takuuhuollon jälkeen kone on nyt toiminut ihan moitteettomasti. Vanhaan AD31 verrattuna D3 190 tuntuu istuvan todella hyvin tähän veneeseen, vene lähtee liukuun vaivatta, kone ei savuta, moottorin äänitaso hiljainen, voimaa mukavasti reservissä ja polttoaineen kulutus matkanopeudella alle litra/mpk. Mikäli kaikki sujuu alkuvaikeuksien jälkeen nykyisellään niin olen tyytyväinen vaihtoon. - Flipperidiesel
D3:n omistaja kirjoitti:
Vene on Flipper 717 ja vanha kone oli AD31.
Olen nyt ajanut vähän yli 50 tuntia, ja takuuhuollon jälkeen kone on nyt toiminut ihan moitteettomasti. Vanhaan AD31 verrattuna D3 190 tuntuu istuvan todella hyvin tähän veneeseen, vene lähtee liukuun vaivatta, kone ei savuta, moottorin äänitaso hiljainen, voimaa mukavasti reservissä ja polttoaineen kulutus matkanopeudella alle litra/mpk. Mikäli kaikki sujuu alkuvaikeuksien jälkeen nykyisellään niin olen tyytyväinen vaihtoon.Erittäin mielenkiintoista, tosiaan sama yhditelmä alla. Olen pohtinut samaa vaihtoa, mutta ehkä muutaman vuoden kuluttua (tai mahdollisesti uusia cmd:n 2.8 qsd-moottoreita). Vanha AD31 toiminut 3 kesää luotettavasti (vaihtoturbolla,startti ja laturi vaihdettu, tänä kesänä jo melkein 100h alla) ja tyydyttävän tehokkaasti normaali kuormituksella (alle 4 henk.), marssi n. 21-22 solmua (3500-3600 rpm), mutta ei ole mikään raketti kuten hyvin tiedät.
Miten uuden moottorin paino n. 100 kg kevyempi, tuntuuko ajossa?, plaanikynnys luultavasti vielä alhaisempi kuin ennen. Kulutuslukemat kuulostavat hyviltä, ilmeisesti nopeusalue 20-30 solmua käyttökelpoinen. Vesilinjan ilmeisesti joutuu maalamaan uudestaan sen verran vaikuttaa kelluntaasentoon. Äänitaso ilmeisesti hieman hiljaisempi (vaikka AD31:kin hiljainen) Miten itse vaihto saitko asiallista hyvitystä vanhasta koneesta (pyysitkö tarjousta monesta paikasta), paljonko tuli maksamaan hyvitys huomioon ottaen..? Toivottavasti koneesi pelaa hyvin jatkossa, harmillista jos tulee ongelmia kun uusi kone alla. - kolmannen kesän jälkeen?
D3:n omistaja kirjoitti:
Vene on Flipper 717 ja vanha kone oli AD31.
Olen nyt ajanut vähän yli 50 tuntia, ja takuuhuollon jälkeen kone on nyt toiminut ihan moitteettomasti. Vanhaan AD31 verrattuna D3 190 tuntuu istuvan todella hyvin tähän veneeseen, vene lähtee liukuun vaivatta, kone ei savuta, moottorin äänitaso hiljainen, voimaa mukavasti reservissä ja polttoaineen kulutus matkanopeudella alle litra/mpk. Mikäli kaikki sujuu alkuvaikeuksien jälkeen nykyisellään niin olen tyytyväinen vaihtoon.Olisi mielenkiintoista kuulla onko ollut lisää ongelmia alkuvaikeuksien jälkeen, vai onko kone pelannut tämän jälkeen moitetta? Myös F717 omistaja.
- BF
Moottoriin vaihdettu takuuna dieselin syöttöpumppu ja polttoaineen suodatin. Vähän on ollut epävarma olo, kun uuteen moottoriin on tarvinnut tehdä moisia korjauksia. Vanha diesel ei moisia temppuja tehnyt.Moi, mulla on kaksi kpl Volvon D3-190 koneita Bavaria 33 Sportissa. Vene vm. 2008. eka kesä meni hienosti ja ajoa tuli n. 100 tuntia/1800 nm. Viime kesänä lomilla kulku oli raskasta, ja huomasin että toinen vetolaite ei trimmauksessa enää menny alle nollan. Ei muuta kun lomat lopppuun niin kun pystyi ajamaan, sillä huoltoa ja korjausta ei juuri saa tässä maassa heti muuta kuin suhteilla tai hirvittävällä onnella. Tänä kautena meni pari viikonloppua huolettomasti, mutta kun loma alkoi niin toinen kone nikotteli. Ilmaus sessiot oli päivittäisiä, ja lopuksi kone ei enää käynnistynyt Eestin puolella. Pari päivää yhdellä koneell sitten mentiin 'purkkarivauhtia' n. 6,5 solmua. Tallinnaan saatiin Volvon huolto, ja ruiskupummpu oli mennyt.
Selvisi että niitä oli vaihdettu siellä jopa pari kappaletta edellisellä viikolla D3:siin. Asentaja kertoi ystävällisesti siellä ns. tyyppiviat juuri tälle koneelle joista ruskupumppu on yksi ongelman kohde, ja kai sen kauden alkukin kertoo, sillä Volvolla EI ollut uusia pumppuja varastossa edes Ruotsissa tai Belgiassa. Lisäksi asentaessa Boschin valmistamista pumpuista otetaan valmistetunniste pois, niin niitä ei myöskään voi suoraan valmistajalta tiedustella. Onhan sekin eräs tapa varmistaa että asiakas palaa kaupoille kun ainoa mahdollisuus saada varmasti oike osa on soittamalla Volvolle moottorin numero kädessä. Nyt tuntuu siltä että toinenkin kone jo oireilee hieman. Jatkettu takuu (1 1v.) meni umpeen toukokuussa, niin aika tarkalle on osattu laskea osien kestävyys.
D3 kone on sinäänsä kyllä mielestäni hyvä, mutta jonkinasteista kestävyyttä sitä kuitenkin dieseltekniikaltakin odottais.
Vanhassa veneessä oli AD41B:n savupannut, mutta ne sentään toimi, ja sen tiesi ennakkoon että n. 1000 tunnin kohdalla vetolaite vaatii remonttia sekä turbot on syytä vaihtaa/päivittää uudempaan.
Näille uusille koneille EI oiken voi itse tehdä mitään, ja vianmäärityskin aina vaatii sen Volvon oman kämmenmikron kytkemistä järjestelmään.
Ihan vaan tiedoksi niin Tallinnassa mainittiin että turbossa on jokin hitsisauma joka saattaa pettää, ja siellä ne järjestäen poraavat myös asiakkaiden veneisiin isomman reiän uusilla kierteillä ja laittavat 8 mm pultin alkuperäisen ilmausruuvin sijaan joka on niin heikko ja hapero että se katkee todella helposti. Oli mm. käynyt mun veneessä ja täällä vaan syyllistettiin ja sanottiin että kylää se rosterruuvi vaan katkee jos riittävästi vääntää. Ja paskat, kyllä rosterin pitäisi kestää paremmin kuin alumiinijenga.
Ai niin, ja sitten vielä semmonen koskien sitä ruiskupumppua, se on kuullemma kuulunut Volvolla 'vaihtohyvitysohjelmaan', mutta nyt se on poistettu siitä. Lieneekö syynä liian suuri vaihtomäärä??
- paatisti
Olen ajanut kolme kesää (reilut 150h) D3-130:llä. Pari viikkoa sitten tuli ensimmäisen kerran virhekoodi: kone sammui käynnistyksen jälkeen ja herjasi jostain sähköviasta, "service soon". En löytänyt ohjekirjasta virheilmoitusten kuvausta, käynnistin uudestaan ja meno on jatkunut jälleen sen jälkeen.
Jäin kyllä ihmettelemään, kuinka sähkövika pysäytti moottorin. Olettaisi dieselin toimivan (jollain oletusasetuksilla), kun se saa vaan ilmaa ja polttoainetta.- Sunmar
Nyky dieselit eivät toimi ilman sähköä, Anturit mittaavat eri asioita koneesta ja elektronikkaboksi hoitaa polttoaineen syötön ohjauksen sähköisesti ruiskutuspumpulle vert. nyky autot. Perinteiset mekaaniset ruiskutuspumput toimivat luotettavasti tarvitsevat vain sähköa hehkutukseen, startin pyörittämiseen ja sammuttamiseen.
- 780
Sunmar kirjoitti:
Nyky dieselit eivät toimi ilman sähköä, Anturit mittaavat eri asioita koneesta ja elektronikkaboksi hoitaa polttoaineen syötön ohjauksen sähköisesti ruiskutuspumpulle vert. nyky autot. Perinteiset mekaaniset ruiskutuspumput toimivat luotettavasti tarvitsevat vain sähköa hehkutukseen, startin pyörittämiseen ja sammuttamiseen.
On ollut hienoa lukea D3 huonot ja hyvät puolet.
Olen itse joutunut tekemisiin näitten kanssa töissä jossa huolletaan veneitä. Viime kesänä tuli kaksi syöttöpumppu ongelmaa eteen. Niin halpa vika niissä on ilmennyt kun poikittais
tappi joka pitää pumppausvivustoa paikallaan, ei ole niitattu kunolla kiinni. Vanhemmissa malleissa tämä kyseinen tappi tulee syöttöpumpun kuoren läpi ja on ulkopuolelta lukittu, mikä on varma tapa saada sen pysymään paikoillaan. Meille vika on ilmennyt tai hajonnut kun ollaan vaihdettu PA-suodatin ja pitänyt ilmata polttoainejärjestelmää käsin.
Vovlon D3 moottoreissa on myös ollut sähkövikoja
mitkä olette maininneet. Meille tuli tällainen tapaus eteen että moottori hälytti (elektrical faul) ja moottori meni "take me safe home" toimintaan. Omistaja pääsi hiljaa ajellen kotisatamaan ja vika saatiin korjattu sillä että
vaihdettiin ilmasuodatin joka oli aivan tukossa öljyhöyryistä. Selvitettyä asiaa niin D3 moottoriin ei pitäisi kaataa enemmän öljyä kuin puoleen väliin öljytikkua. Moottori rupeaa vaan huohottaa enemmään ja seuraukset ovat tukkoon menevä ilmasuodatin jos öljyä kaataa liikaa ja joka taas yllätys antaa sählövian koodin koska moottorin tunnistin tunnistaa että se ei saa tarpeeksi ilmaa kyseiseen kierrokseen. Näistä pienistä vioista huolimatta niin minun mielestä Volvo D3 on hyvä valinta. Ja polttoaine pumppu voi aina korjata niittaamalla paremmin kiinni varmuuden vuoksi.
- taitaa...
riittää en osta ja hyvä kun sain tausta tukea.Olin kuullut vastaavia juttuja näin ollen oletan että myös näin on.
Volvolla ja myös muilla valmistajilla on kyllä funtsattavaa. - Göran
Syyskuun Motor Boat & Yachting "What's wrong with the D3"?
- D3 ei veneisiin tehty kuten D4 ja D6, vaan sama kuin esim. XC90:ssä.
- Ilmansuodatinongelma: suodatin romahtaa kovalla kaasulla, vähentää tehot ja antaa turbon vikailmoituksen. Todella yleinen ongelma.
- VG turbo vaatii erikoistalvisäilytyksen (hienoa!), jollei tätä tee, tulee helposti turbo-ongelmia (tällaista ei ole esim. D4:ssä tai D6:ssa).
- Ylikuumenee, kun alumiinilohkon korroosiohituset tukkivat lämmönvaihtimen, jolle käytä Volvon omaa jäähdytinnestettä. Venekoneen lohkon pitäisi olla rautaa eikä alumiinia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016133
- 2123396
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183315Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2652052
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441636- 61398