Välivuosista....

MissDuunari

Olen mielenkiinnolla lukenut tätä palstaa ja ihmetellyt joidenkin kirjoittajien välivuosiin liittyvää lähes kiihkomielistä suhtautumista. Tuntuu olevan paljon niitä, jotka ovat sitä mieltä että välivuoden/-vuosia pitävä henkilö on

A) Laiska
B) Tyhmä
C) Yhteiskunnan pohjalle siivoojaksi päätyvä.

Minulla on myös tuttavapiirissä niitä ihmisiä, jotka pitävät tärkeänä päästä opiskelemaan heti, "ettei vaan tule välivuosia". Myös nuorten vanhemmat heittävät vettä myllyyn idioottimaisilla vaatimuksillaan.

Moni ei vielä lukiosta päästyään todellakaan tiedä mitä haluaisi opiskella. Haetaan vaan väkisin joka paikkaan kun kaikki muutkin hakee eikä haluta ajatella "sitä kammottavaa välivuotta".

Itse näen asian niin, että jos tulevaisuuden opiskelut mietityttää, on sata kertaa fiksumpaa mennä esimerkiksi töihin ja elättää itse itsensä kuin harhailla koulusta toiseen kun mikään ala ei tunnu omalta. Töitä tehdessä voi sitten pohtia mitä sitä oikein elämältään haluaisi.

Itsellä on lukion jälkeen kasa hajanaisia opintoja (nyt kohta pitäisi kyllä valmistua ammattikoulusta) ja tällä hetkellä olen töissä. Nyt olen harhailusta viisastuneena päättänyt että mihinkään kouluun en hae ennenkuin löydän sen todellisen kiinnostuksenkohteen. Vahva aikomus on kyllä jatkaa opiskeluja. Yksi ala on jo alkanut hahmottumaan päässä mutta annan asian kypsyä rauhassa.

Kertokaa nyt, mikä siinä välivuodessa on niin kamalaa? :)

11

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MissJärki

      Minä olen sitä mieltä että pitää mennä heti haluamalleen alalle.

      Jos ei tiedä mitä haluaa niin kannattaa tehdä jotain että se selviää. Vuosi kaupan kassalla tuskin selventää ajatuksia.

      Ulkomaille lahteminen ei ole huono ajatus. Monet suomalaiset ovat lyoneet itsensa lapi siella tekemalla jotain mika Suomessa ei ole mahdollista. Tuossa esim. Tina (Tiina) Korhonen:

      http://www.highgradeproductionsltd.com/photo-profile.php?ID=22

      http://www.angelfire.com/art/tinak/page2.htm

      Työkkärin mielestä olisi varmaan liian epävarmaa mennä tuommoiseen businekseen. Suomessahan on sitäpaitsi pula putkimiehistä ja tuossa läheisessä amiksessa olisi paikkoja vapaana joten eiköhän...

      • MissDuunari

        "Vuosi kaupan kassalla tuskin selventää ajatuksia."

        Ihan yhtä paljon se voi selventää ajatuksia kuin vuosi ulkomaillakin. Vai luuletko että ihminen taantuu älyllisesti ameeban tasolle tultuaan duunariksi siwan kassalle eikä edes yritä miettiä vaihtoehtoja? Taitaa vaan tuo ulkomaille lähtö kuulostaa kavereiden ja sukulaisten korvissa hienommalta kuin kassatyttö.

        Itse olen siis työelämässä tällä hetkellä, mutta olen jatkuvasti avoin uusille ajatuksille, tutkin hakuoppaita, luen keskusteluja, yliopistojen ja AMK:ien sivuja ja keskustelen opiskelevien kavereideni kanssa. Eli selvitän jatkuvasti vaihtoehtoja.

        En vain näe tässä tilanteessa mitään järkeä lähteä haahuilemaan koulusta toiseen ja kokeilemaan josko vaikka metsäinsinööriys olisi minua varten.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä että jos ehdottomasti tietää mitä haluaa opiskella, toki kannattaa heti hakeutua haluamaansa koulutukseen.


      • seuraan.

        nuorten keskusteluja. Pakko ottaa kantaa. Olen opiskellut kahdessa yliopistossa, suorittanut opistotasoisen tutkinnon ja tehnyt ns. hanttihommia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Olen ollut vakitöissä viimeiset 10 vuotta ja saanut kaksi lastakin. Kaikesta tekemisestä ON hyötyä ja elämässä ehtii vaikka mitä, vaikka tuleekin välivuosia. Oma esikoiseni piti välivuoden peruskoulun jälkeen, kaikkien (myös minun) kauhuksi. Nyt aloittaa ammattikoulussa. Selvisi pahimmasta murrosiästä välivuotensa aikana ja kiinnostui alasta, mitä menee opiskelemaan.


      • MissDuunari
        seuraan. kirjoitti:

        nuorten keskusteluja. Pakko ottaa kantaa. Olen opiskellut kahdessa yliopistossa, suorittanut opistotasoisen tutkinnon ja tehnyt ns. hanttihommia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Olen ollut vakitöissä viimeiset 10 vuotta ja saanut kaksi lastakin. Kaikesta tekemisestä ON hyötyä ja elämässä ehtii vaikka mitä, vaikka tuleekin välivuosia. Oma esikoiseni piti välivuoden peruskoulun jälkeen, kaikkien (myös minun) kauhuksi. Nyt aloittaa ammattikoulussa. Selvisi pahimmasta murrosiästä välivuotensa aikana ja kiinnostui alasta, mitä menee opiskelemaan.

        Kaikkien elämä ei mene läheskään sitä samaa opiskelu-vakityö-auto-asuntolaina-lapset-eläke-kuolema-linjaa. Kaikenlaista kerkeää elämässä kokea eikä opiskelulle ole olemassa mitään K-18 ikärajaa. Onneksi :)


      • Ninja26

        Kirjotit näin: "Minä olen sitä mieltä että pitää mennä heti haluamalleen alalle."

        Mitäs sitte jos sinne ei pääse?! Mie ite opiskelen kauppiksessa mut se ei oo se ala mitä mie koko ikäni haluisen tehä ja monta kertaa oon jo miettiny että oonko sittekii väärällä alalla. Mutta vaihtoehtoinen opiskelu sille toiselle minne en vaa yksinkertasesti pääse ja oon monena vuonna hakenu. Joillekii välivuoden pitäminen on hyvä vaihtoehto ja jos sen haluu viettää kaupan kassalla ni mikäs siinä. Ite pein välivuoden kesken tätä koulua...latasin itteeni ja en 7 kuukauteen tehny mitään.


      • ....

        Mä itse hain peruskoulun jälkeen ammattikouluun eri paikkakunnalle, mistä olin kotoisin.
        Vuoden kitkuttelin siellä koulussa väkisin menemään kun en millään halunnut antaa periksi vaikka ala ei tuntunut omalta, mutta sitten ei yksinkertaisesti riittänyt mielenkiintoa herätä aamuisin opiskelemaan alaa mitä ei oikeasti halua elämässään tehdä, joten lopetin sitten sen vuoden jälkeen siellä ja hain töihin jotta voin rauhassa miettiä mitä tahdon oikeasti tehdä.

        Olen nyt vuoden painanut töitä täysiä ja se sai mut näkemään koulunkäynninkin täysin eri silmin eli sen kuinka tärkeää se on kun ennen en ottanut sitä kovinkaan tosissani.
        Nyt tiedän jo paljon enemmän mitä elämältäni haluan ja mitä alaa tahdon opiskella.

        Missään nimessä en kadu koskaan vaikka valitsinkin ensin väärän alan. Kasvoin sen vuoden aikana: todella paljon henkisesti, sain uusia ystäviä, näin kotimaassani ihania uusia kaupunkeja! Koin tekeväni silti järkevän päätöksen välivuoden pitämisellä koska miksi kenenkään tarvitsisi opiskella jos ei tiedä vielä mitä tulevaisuudessa haluaa tehdä, työ on kuitenkin aika suuri osa ihmisen elämästä ja mä ainakin haluan työn mistä voin nauttia ja tehdä sitä niin hyvin kuin osaan.


      • Muitakin vaihtoehtoja..
        Ninja26 kirjoitti:

        Kirjotit näin: "Minä olen sitä mieltä että pitää mennä heti haluamalleen alalle."

        Mitäs sitte jos sinne ei pääse?! Mie ite opiskelen kauppiksessa mut se ei oo se ala mitä mie koko ikäni haluisen tehä ja monta kertaa oon jo miettiny että oonko sittekii väärällä alalla. Mutta vaihtoehtoinen opiskelu sille toiselle minne en vaa yksinkertasesti pääse ja oon monena vuonna hakenu. Joillekii välivuoden pitäminen on hyvä vaihtoehto ja jos sen haluu viettää kaupan kassalla ni mikäs siinä. Ite pein välivuoden kesken tätä koulua...latasin itteeni ja en 7 kuukauteen tehny mitään.

        No okei, jos on alle 18-vuotias, niin työkkärin aivopäät eivät mieti mitään muuta, kuin pistävät koulun penkille. Joten en edes viitti mennä sinne, vasta sitten noin vuoden päästä, kun täytän 18.

        Ei ne voi pakottaa, jos itse ei halua. Mielummin vietän varmaan joka paikassa työharjoitteluiden ansiosta ja jos tärppää, niin löytyy se oikea ala, eikä tarvitse sen jälkeen istua jossain koulussa.

        Jos ei tule sellaisia eteen, niin voisi harkita lähteä ulkomaille pariksi vuodeksi.


      • kokemusta on

        Se miten ja missä oma ala itselle valkenee on jokaisella yksilöllistä, ja jollekin se voi valjeta kaupan kassalla. Mielestäni tuo kassana työskenteleminen on hyvä ensimmäinen työpaikka....ei voi olettaa, että eka työ olisi joku johtotehtävä tms. Vuodessa saa hyvän työkokemuksen ja moni työnantaja arvostaa sitä!

        Itse olen opiskellut sitä ja tätä, ollut kirjoilla 3 koulussa yhtäaikaa ja haahuillut siellä ja täällä. OIkeastaan oma ala valkeni vasta oman lapsen myötä. Sen jälkeen opiskelin tätä nykyistä alaani ja nyt olen vakityössä hyvässä firmassa joka kouluttaa kokoajan lisää.

        Aikoinani harmittelin, kun hain kouluun ja sitten opiskelin ja ala oli ihan väärä. Harmittelin, etten pitänyt välivuotta. Yhteiskunta tuomitsee, jos pitää välivuoden...se on väärin. On tosiaan parempi tietää mitä haluaa ennenkuin toteuttaa jotain! Niin moni ei varmaan keskeyttäisi opintojaankaan jos olisi jo opintojen alussa varma, että tämä on minun juttuni.


    • mieli harhailee..

      Toinen vuosi olisi edessä AMK:ta. En mennyt armeijaan vapautuksen takia, joten en tavallaan saanut oikein mietintäaikaa mihin koulutukseen hakeutuisin. En kuitenkaan viitsisi lopettaa sitä minkä olen (tuskalla) aloittanut. Auttaisikohan tapauksessani välivuosi, kun olen hyvin epäröivä omasta ammatista. Olisi ehkä tarjolla työpaja, joka olisi samalla alalla, jota sitten jatkaisin vuoden päästä koulun penkillä.

    • vaaditaan liikaa!

      Nykyään nuorilta vaaditaan liikaa ja liian varhain. En itsekkään käsitä mitä pahaa siinä välivuodessa voi olla, koska sen ajan voi käyttää keräämällä rahaa opintoihin ja jos menee esim. amk:hon niin sinnehhän pääsyssä työkokemus on vain plussaa.

      Samalla näkee ehkä myös mihin ammattiin ei nyt ainakaan halua jäädä ja saa asetettua tavoitteita tulevaisuuteen.

      Ehkä ihmiset pelkäävät liikaa mitä muut ajattelevat ja vanhemmat eivät kehtaa kertoa kavereilleen, että lapsi on siivooja, mutta kysehän on omasta elämästä. Lähinnä on noloa ja "pissismäistä" miettiä, että muut nauravat tai halveksuvat välivuottasi tai ammattiasi välivuotena!

      Yhtä lailla ajanhaaskausta on ensin mennä väärään opiskelupaikkaan ja sitten lopettaa kesken ja yrittää taas hakea toiseen ja samalla menee mahdollinen opiskelupaikka joltain jota olisi ko. ala ihan oikeasti kiinnostanut!

    • suomenkielinen

      Ihmetelen koko käsitettä välivuosi. Itselläni on kaksi tutkintoa yliopistossa, välissä työtä, välillä
      opintoja työn ohessa. Ei yhtään välivuotta. Lisäksi täydennyskoulutusta. Viimeinen appro 58-vuotiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe