Sain yllättäin tiedon, että olen saanut ammattikorkeakouluun opiskelupaikan. Opiskelu tapahtuu monimuotoisena ja kestää 3,5 vuotta ( sosionomi).
Nyt tulikin sitten rahoitusongelma, kun ns. vakituinen työni loppui ja jouduinkin työttömäksi. Voiko monimuoto-opiskelija saada normaalia opintotukea, minulle se ei oikein selvinnyt noita Kelan sivuja tutkiessani.
Monimuoto-opiskelu
9
6894
Vastaukset
- Maikku L
asia koulusta..jos opiskelu päätoimista saat opintotukea..monimuoto opiskelu voi sitä olla...
Jos se katsotaan opiskeluksi, mikä ei estä työnhakua, voit saada työttömyyskorvausta.. - ...
Päätoimiseen opiskeluun saa opintotuen.Itse opiskelen monimuotokoulutuksella ja tuet tulee kuten päiväopiskelijoillekin.
- kdkd
Käsittääkseni amk-tutkintoon tähtäävä koulutus on aina sellaista, että silloin ei saa työttömyyskorvausta, vaan opintososiaalisia etuja. Oli opiskelu sitten monimuotoista tai päätoimista.
- Almiira
kysele työkkäristä ( kelasta), onko mahdollista saada työmarkkinatukea. Koska vakkariduuni loppui? Siis, opiskelin itse monimuotoisena ja useat olivat sen rinnalla töissä. Ja jos ihminen joutui työttömäksi, sai hän työmarkkinatukea. Minä joka olin ollut työtön ennen opintoja, putosin opintotuelle.
- katsotaan myös
koko päiväseksi opiskeluksi kuten minulla ja saan 640e kk koulutus tukea koska työ historiaa takana 10.v eli jos työ historiaa läytyy niin saat isomman rahan ja jos ei niin sit saa perutuen eli onko tänä päivänä n.219e kk.
- Maikku L
Monimuoto opiskelua ei aina katsota koko päiväiseksi..Se on ihan kiinni koulutuksesta.Päivien määrästä.Työvoimatoimisto käsittelee asian, jossain kokouksessa ja sieltä sitten tulee päätös.
Jos ei kuukaudessa ole montaa opiskelu päivää, ei se voi olla esteenä työnteolle tai jos opiskelu on iltaisin.Itsekkin olen saanut työmarkkina tukea opiskellessani.. - Almiira
Aiemmin opiskelin amk:ssa monimuotoisena, 4 iltaa/viikko, se ei oikeuttanut työmarkkinatukeen, mutta sain opintotukea. Nyt opiskelen taas amk:ssa 3 pv/kk, mahdollisesti olisin oikeutettu työmarkkinatukeen, sillä en saisi opintotukea.
- JJM
Kyllä voi, kun monimuoto- opiskelu on kokoaikaista. Kipin kapin AMK:n opintotoimistoon ja asia kuntoon.
- JJM
Mikäli haluat selvittää mahdollisuutesi saada opintojesi ajalta työttömyysturvaa, sinun on oltava yhteydessä työvoimatoimistoon ennen opintojen alkua. Olennaista on tällöin se, että opinnot eivät ole päätoimisia. Tarvitaan oppilaitokselta tästä selvitys. Asia menee työvoimatoimikuntaan, joka tekee päätöksen. On tapauksia, että opinnot tulkitaan päätoimisiksi vaikka ne eivät sitä olisikaan. Katsotaan siis, että et ole opintojesi aikana työmarkkinoiden käytettävissä. Jos sinulta löytyy 10 vuoden työhistoria ja olet ollut muistaakseni 65 päivää työttömänä ennen opintojen alkua, sinulla on oikeus opiskeölla työttömyysturvalla tai jos työvoimahallinto ostaa sinulle paikan em. koulutuksesta (tämä jälkimmäinen ei liene realismia)HUOM. kaikki päätökset työvoimapoliittisista etuuksista tulee aina tehdä ennen toiminnan aloittamista, tässä tapauksessa ennen koulutuksen aloittamista.
Todennäköisin vaihtoehtosi on päätoiminen monimuoto- opiskelu ja ihan normaali KELAN opintotuki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315663
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus123528- 1932301
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1631723Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan771607Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351447Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141365En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741325- 941195
viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241194