Verenpaine matalasta suoraan korkeaksi, missä vika?

nikide

Mulla on koko ikäni ollut matala verenpaine, normaali myös kaikkien kolmen raskauden aikana. Tyypillinen lukema viimeisen raskauden aikanakin on ollut 118/65. Nyt kuitenkin lapsen saannin jälkeen jälkitarkastuksessa todettiin, että verenpaine olikin nousut lukemiin 135/90. Mittasin kotona lainamittarilla uudelleen 134/88. Myös päänsärkyä ja nivelkipuja on esiintynyt. Painonnoususta ei voi olla kysymys, koska painoin jälkitarkastuksessa 9 kg vähemmän kuin ennen raskautta ja olen tällä hetkellä normaalipainon ja lievän ylipainon rajamailla. Mistä moinen yht'äkkinen muutos voi johtua? Voiko väsymys nostaa verenpainetta noin paljon? Stressistä en usko olevan kysymys, koska lapsi on minulla jo kolmas ja kovin on rauhallinen ja helppohoitoinen vauva. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Lääkäri ei asiaan jälkitarkastuksessa tarttunut, kun oli kiinnostuneempi vaan alapään asioista ja itse en ymmärtänyt siellä kysyä, kun tuli lukemat niin yllätyksenä.

8

3467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaali on

      Eipä ole vaarallinen ollenkaan. Elintavoista ja ravintotottumuksista varmaan nousun syy löytyy. Nuo päänsäryt yms. tuskin tuollaisista verenpaineista voivat johtua. Kyllä se laskee takaisin aikaisemmalle tasolle, kun huolehtii, ettei suolaa tule liikaa sekä lepää ja liikkuu riittävästi.

    • taas esimerkki

      "Mistä moinen yht'äkkinen muutos voi johtua?"
      Huonoista elintavoista se johtuu mistäpä muustakaan. Tästä on lukuisia esimerkkejä ja tutkimuksia joista vallitsee lääkäreiden keskuudessa konsensus. Aloita kuntoilu, vähennä suolan käyttöä ja se ruokavalio on tärkeä yms. Ei se verenpaine itsestään kohoa sinä olet sen kohottanut näin se vaan on.

      • nikide

        ..on jo suhteellisen kunnossa, koska jouduin raskausajan diabeteksen takia opettelemaan paremmat ruokatottumukset (lähinnä vähentämään sokerin määrää ruokavaliossa, rasvaa en silloinkaan käyttänyt paljon) jo puoli vuotta sitten. Sen seurauksena myös paino on tippunut tällä hetkellä jo 10 kg ennen raskautta (jolloin verenpaine oli vielä normaali) olevista arvoista. Lautasmalli on käytössä, kasviksia syön joka aterialla, roskaruoka on jäänyt. Suolaa en mielestäni käytä kovinkaan paljon, koska teen ruuan itse eikä ruokaan käytetä paljonkaan eineksiä (leipä ostetaan valmiina kaupasta, mutta esim liha aina maustamattomana) ja yleensä ulkona syödessä ruoka maistuu liian suolaiselta (eli makuaisti on tottunut paljon vähempään suolaan). Liikunta kieltämättä rajoittuu paivittäiseen puolen tunnin-45 minuutin reippaaseen kävelylenkkiin vaunujen kanssa, mutta täysin liikkumatonkaan en kuitenkaan ole. Tietenkin niiden kolmen-neljän kunnolla kuormittavan kuntoliikuntatunnin mahduttaminen viikko-ohjelmaan olisi vielä parannusta, mutta olisiko verenpaine pelkästään siitä kiinni, kun muuten elintavat on suht kunnossa (päivittäinen liikunta, ruokavalio, en tupakoi, paino normaalipainon rajoissa, kolesteroli viimeksi 4,7)

        Taitaa olla todella huonot geenit, jos tästä huolimatta täytyy ruveta oikein ponnistelemaan, ettei verenpainetauti iske..


    • orvokki16

      Raskausmyrkytyshän voi tulla myöskin raskauden jälkeen ja ainoa oire saattaa olla valkuainen virtsassa.yleensähän siihen liittyy kohonnut verenpainekin.

      • nikide

        Uups, nyt kun mainitsit valkuaisesta, niin sitä löytyi jälkitarkastuksen virtsakokeessa, mutta lääkäri ajatteli sen olevan ehkä epäpuhtaasta näytteenottosta johtuvaa, kun silloin ei ollut erityisempiä oireita (muuta kuin se verenpaine, johon lääkäri ei puuttunut ollenkaan). En tiedä liittyykö asiaan, mutta olen kärsinyt myös aika massiivisista päänsäryistä synnytyksen jälkeen.

        Miten synnytyksen jälkeistä raskausmyrkytystä hoidetaan? Meneekö itsestään ohi, vai täytyisikö lampsia uudelleen lääkärin puheille. Vaikealta tuntuu lähteä kuormittamaan valmiiksi täyttä terveyskeskuksen lääkärinvastaanottoa, kun periaatteessa kait kohonneen verenpaineen ja päänsäryn voi ajatella johtuvan pelkästä väsymyksestä. Vaikka en mielestäni kovin pahasta univajeesta kärsi, lapsi kun on helpoimmasta päästä nukkumisineen. Sehän tässä vähän näiden oireiden suhteen ihmetyttääkin...


      • lääkäriin ja äkkiä!
        nikide kirjoitti:

        Uups, nyt kun mainitsit valkuaisesta, niin sitä löytyi jälkitarkastuksen virtsakokeessa, mutta lääkäri ajatteli sen olevan ehkä epäpuhtaasta näytteenottosta johtuvaa, kun silloin ei ollut erityisempiä oireita (muuta kuin se verenpaine, johon lääkäri ei puuttunut ollenkaan). En tiedä liittyykö asiaan, mutta olen kärsinyt myös aika massiivisista päänsäryistä synnytyksen jälkeen.

        Miten synnytyksen jälkeistä raskausmyrkytystä hoidetaan? Meneekö itsestään ohi, vai täytyisikö lampsia uudelleen lääkärin puheille. Vaikealta tuntuu lähteä kuormittamaan valmiiksi täyttä terveyskeskuksen lääkärinvastaanottoa, kun periaatteessa kait kohonneen verenpaineen ja päänsäryn voi ajatella johtuvan pelkästä väsymyksestä. Vaikka en mielestäni kovin pahasta univajeesta kärsi, lapsi kun on helpoimmasta päästä nukkumisineen. Sehän tässä vähän näiden oireiden suhteen ihmetyttääkin...

        Johan on helvetti,ettei se lääkäri ottanut tuon valkuiasen näkymistä virtsassa vakavasti.Munuaistulehdus nostaa verenpainetta ja verenpaine taas käy munuaisten päälle jne....väsymyskin kyllä nostaa verenpainetta,. mutta jos munuaiset alkaa oireileen, se on vakava paikka.

        Itse olen äkillisen munuaistulehduksen vuoksi maannut sairaalassa.


      • lisäys.........
        lääkäriin ja äkkiä! kirjoitti:

        Johan on helvetti,ettei se lääkäri ottanut tuon valkuiasen näkymistä virtsassa vakavasti.Munuaistulehdus nostaa verenpainetta ja verenpaine taas käy munuaisten päälle jne....väsymyskin kyllä nostaa verenpainetta,. mutta jos munuaiset alkaa oireileen, se on vakava paikka.

        Itse olen äkillisen munuaistulehduksen vuoksi maannut sairaalassa.

        Munuaistulehdus eli nefriitti on yhden tai kummankin munuaisen tulehdus. Sen tavallisimmat ensioireet ovat värinmuutokset ja veren esiintyminen virtsassa. Muita oireita ovat pahoinvointi ja väsymys. Munuaistulehdus pysyy täysin oireettomana 50 % tapauksista. Kroonista munuaistulehdusta sairastavilla oireiden alkaminen voi kestää vuosia. Munuaistulehdukseen voi johtaa mm. hoitamaton virtsaputkentulehdus. Lisäksi se voi esiintyä useiden muiden sairauksien komplikaationa(esim.myyräkuume). Munuaistulehduksella on eri tyyppejä ja se voi olla joko krooninen tai akuutti. Tauti voi johtaa kuolemaan, mutta siihen sairastuneista aikuisista 60 % ja lapsista noin 90 % paranee. Yleensä oireet asettuvat itsestään parin viikon kuluessa.[1] Joskus munuaistulehdus johtaa kohonneeseen verenpaineeseen ja pysyvään munuaisvaurioon. Akuutilla munuaistulehduksella on mahdollisuus kehittyä krooniseksi. Näin käy aikuisilla 30 % ja lapsilla 10 % tapauksista.


    • elläimekäsi

      135/90 ei ole vielä millään lailla terveyttä uhkaava verenpaine. Jos ei tuosta lähde nousuun niin ole huoletta. Taitaa olla huonot geenit niillä jotka jaksaa kauhistella ja pelotella, turhaan. Heistä kaikista paras verenpaine taitaa olla 0/0?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe