JÄRJESTYKSEN JA TURVALLISUUDEN VAARANTAMINEN t o i m i a l u e e l l a on ymmärrettävissä helpommin vertailtaessa tuon käsitteen merkitystä järjestyslain määrittelemään käsitteeseen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vaarantamisesta.
"Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:
1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;
2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;
3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla." JL 2 luku 3 §
Näistä voimme tunnistaa sen, miten JÄRJESTYKSEN JA TURVALLISUUDEN VAARANTAMISEN voi tehdä myös toimialueella.
- metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;
- toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;
- ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla
"Järjestyksenvalvojan tehtävänä on ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta sekä estää rikoksia ja onnettomuuksia ... sillä alueella, jonne hänet on ... asetettu järjestyksenvalvojaksi (TOIMIALUE). JVL 2 §
JLJV:n ja vartijan tulisi tuntea toimivaltuutensa puuttuessaan järjestyksen ja turvallisuuden vaarantamiseen toimialueellaan.
Järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen lisäksi järjestyksenvalvojan tulee ESTÄÄ RIKOKSIA ja ONNETTOMUUKSIA.
Voidakseen estää rikoksia, tulee tietysti ensin osata tunnistaa MIKÄ ON RIKOS. Onko järjestyslain rikkominen rikos, johon JLJV:n tai vartijan tulisi puuttua toimivaltaa käyttäen?
Järjestyslaissa on määritelty useita seikkoja, josta on seuraamuksensa:
Joka tahallaan
1) häiritsee yleistä järjestystä tai vaarantaa turvallisuutta 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla,
2) nauttii päihdyttävää ainetta vastoin 4 §:ssä säädettyä kieltoa,
3) laiminlyö 5 §:ssä rakennuksen tai rakennelman omistajalle tai haltijalle taikka hänen edustajalleen säädetyn huolehtimisvelvollisuuden,
4) käyttää 6 §:n 1 momentissa säädetyn kiellon vastaisesti valoa tai mainosta taikka poistaa tai turmelee 2 momentissa säädetyn kiellon vastaisesti siinä tarkoitetun kuulutuksen tai tiedonannon,
5) ostaa tai tarjoaa seksuaalipalveluja 7 §:n 1 momentin vastaisesti,
6) virtsaa tai ulostaa vastoin 7 §:n 2 momentissa säädettyä kieltoa,
7) järjestää esityksiä 7 §:n 3 momentin vastaisesti,
8) laiminlyö 8 §:ssä säädetyn rakennuksen sisäänpääsyn varmistamiseen liittyvän velvollisuuden,
9) pitää 13 §:ssä säädetyn kiellon vastaisesti hallussaan töhrimiseen soveltuvaa ainetta,
10) laiminlyö 14 §:n 1 momentissa säädetyn eläinten pitämiseen liittyvän velvollisuuden tai
11) toimii vastoin 15 §:n 1 momentissa säädettyä ratsastamiseen ja ajamiseen liittyvää kieltoa,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestysrikkomuksesta sakkoon.
> 4 § (15.7.2005/582)
Päihdyttävän aineen nauttiminen
Päihdyttävän aineen nauttiminen on kiellettyä yleisellä paikalla taajamassa
> 5 §
Vaaran estäminen
Rakennuksen tai rakennelman omistajan tai haltijan taikka hänen edustajansa on huolehdittava siitä, ettei rakennuksesta, rakennelmasta tai muusta vastaavasta paikasta putoava lumi tai jää taikka muu esine tai aine aiheuta vaaraa ihmisille tai omaisuudelle.
> 6 §
Mainostaminen ja kuulutukset
Yleistä järjestystä tai turvallisuutta vaarantavan häikäisevän tai harhauttavan valon taikka liikenteenohjauslaitetta muistuttavan tai muuten turvallisuutta vaarantavan mainoksen käyttäminen on kielletty.
> 7 §
Muu häiriötä aiheuttava toiminta
Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla on kielletty.
Virtsaaminen ja ulostaminen yleisellä paikalla siten, että siitä aiheutuu häiriötä yleiselle järjestykselle tai vaaraa terveydelle, on kielletty.
Esitysten järjestäminen yleisellä paikalla on kielletty, jos se on lainvastaista taikka siitä aiheutuu vaaraa terveydelle, vahinkoa omaisuudelle tai huomattavaa häiriötä yleiselle järjestykselle.
> 8 §
Rakennukseen sisäänpääsyn varmistaminen
Rakennuksen omistajan tai haltijan taikka hänen edustajansa on huolehdittava siitä, että kerrostalossa on näkyvässä paikassa yhteystiedot talonmiehestä, isännöitsijästä tai muusta henkilöstä, jonka avulla poliisi-, pelastus- tai sosiaali- ja terveydenhoitoviranomainen tai haastemies voi viipymättä ja korvauksetta päästä rakennukseen.
> 13 §
Töhrimiseen soveltuvien aineiden hallussapito
Spraymaalien ja muiden toisen omaisuuden töhrimiseen hyvin soveltuvien maalien tai muiden aineiden hallussapito yleisellä paikalla ilman hyväksyttävää syytä on kielletty.
> 2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
JÄRJESTYSLAKI
6 luku
Erinäiset säännökset
22 §
Järjestyksenvalvojan asettaminen
"järjestyksenvalvojista annetussa laissa (533/1999) tarkoitettuja järjestyksenvalvojia ylläpitämään poliisin apuna järjestystä ja turvallisuutta,"
23 §
Järjestyksenvalvontatehtävät
"Järjestyksenvalvontatehtäviä suorittavan järjestyksenvalvojan toimivaltuudet määräytyvät järjestyksenvalvojista annetun lain nojalla. Järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole järjestyksenvalvojista annetun lain ... "
JLJV:n ja vartijan toimivalta
5
1440
Vastaukset
- Tykons
>Järjestyksenvalvojan koulutusaineistossa halutaan tuoda esille niitä yleisiä rikoksia,joita JV työssään yleisimmin kohtaa. Koulutusaineistossa mainitaan: "Kyseiset rangaistavaksi säädetyt teot voivat liittyä läheisesti järjestyksenvalvojatehtävien käytännön suorittamiseen."
>Luettelo "Yleisistä rikoksista".
6.1 Heitteillepano
6.2 Pahoinpitely
6.3 Lievä pahoinpitely
6.4 Vahingonteko
6.5 Lievä vahingonteko
6.6 Petos
6.7 Lievä petos
6.8 Väärennös
6.9 Lievä väärennös
6.10 Järjestyslain rikkomuksia
>Soveltamisohjeena lievän pahoinpitelyn kohdalla sanotaan: "Lievä pahoinpitely, joka kohdistuu 15-vuotta täyttäneeseen henkilöön, on asianomistajarikos, joka edellyttää henkilön rangaistusvaatimusta poliisitutkinnan edellytykseksi. Pyydetään paikalle poliisi, jos uhri sitä erikseen pyytää. Järjestyksenvalvoja ottakoon aina kuitenkin osapuolten henkilötiedot vastaisuuden varalle."
>Soveltamisohjeena väärennöksen kohdalla sanotaan: "Selvästi väärien asiakirjojen esittäminen järjestyksenvalvojalle antaa aiheen kutsua poliisi paikalle. Oikean asiakirjan, esimerkiksi veljen tai sisaren ajokortin esittäminen järjestyksenvalvojalle ei ole rikos eikä anna järjestyksenvalvojalle oikeutusta ottaa asiakirjaa haltuunsa. Pyydä paikalle poliisi selvittämään tapahtumaa."
>Sitten järjestyslain rikkomuksina on lueteltu:
Yleisen järjestyksen häiritseminen ja turvallisuuden vaarantaminen.
Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:
1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;
2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;
3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla. (JärL 3 §)
Vaaralliset esineet
Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien _ _ _ sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty _ _ _ . (JärL 9§)
Toisen vahingoittamiseen spveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito
Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:
1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat _ _ _
_ _ _
(JärL 10§)
Töhrimiseen soveltuvien aineiden hallussapito
Spraymaalien ja muiden toisen omaisuuden töhrimiseen hyvin soveltuvien maalien tai muiden aineiden hallussapito yleisellä paikalla ilman hyväksyttävää syytä on kielletty. (JärL 13§)
Muita Järjestyslain rikkomuksia ei ole lueteltu kuuluviksi kategoriaan "Yleisiä rikoksia".- Riikka Juri
Ilmeisesti jv-koulutusaineiston laatijat eivät katsoneet tarpeelliseksi sisällyttää kaupan parkkipaikan juopottelua (yleisellä paikalla tapahtuvaa juopottelua)luetteloon "Yleisiä rikoksia", joista mainitaan: "Kyseiset rangaistavaksi säädetyt teot voivat liittyä läheisesti järjestyksenvalvojatehtävien käytännön suorittamiseen."
- tulkinnanvarainen käsite
>>Järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen lisäksi järjestyksenvalvojan tulee ESTÄÄ RIKOKSIA ja ONNETTOMUUKSIA.
Voidakseen estää rikoksia, tulee tietysti ensin osata tunnistaa MIKÄ ON RIKOS. Onko järjestyslain rikkominen rikos, johon JLJV:n tai vartijan tulisi puuttua toimivaltaa käyttäen?>>
Vastauksia: (niin monta tulkintaa kuin on vastaajiakin)
"Lyhyesti sanottuna rikos on rangaistavaksi säädetty teko. Rikos määritellään siinä säännöksessä, jossa teko säädetään rangaistavaksi."
http://www.suonio.com/rikosoikeus.htm
"Rikos on oikeudenvastainen teko tai laiminlyönti, joka laissa on määrätty rangaistavaksi."
http://www.lanuti.fi/?deptid=17681
"Rikos on rikoslaissa rangaistavaksi määrätty teko."
http://www.info.tampere.fi/eta/laki1/rikos.html
"Rikos on ensinnäkin lainvastainen teko tai tekemättä jättäminen. Lisäksi rikoksella on tekijä, luonnollinen tai oikeushenkilö."
http://www.oph.fi/etalukio/yhteiskuntaoppi/lakitieto/rikosprosessi.html - tekstiä laittaa
Sun on turha esittää tällä 24 palstalla mitään tuollaista. Ei tämän kerroksen väki ymmärrä laista ja säädöksistä sen enempää kuin sika pohjantähdestä.
- ja liimataan
Ansiokkaasti käytetty copy pastea mutta mikä on tarkoitus? On olemassa toimintaoikeuksia ja velvollisuuksia. Kovinkaan kummoisia velvollisuuksia ei ole olemassa liittyen vartijan ja järjestyksenvalvojan työhön. Ainoat velvollisuudet liittyvät oikeastaan ilmoitusvelvollisuuteen tapahtuman järjestäjälle tai viranomaisille tietyissä tilanteissa. Sellaisia velvollisuuksia mitkä velvoittavat puuttumaan ihmisten perusoikeuksiin ei taida pajon olla. Tietysti on hyvä tietää missä tilanteessa on oikeus puuttua tilanteeseen. Lähinnä näissä copy pasteissa olevat rikokset tai rikkomukset antavat toimintaoikeuden joko poistaa henkilö toimialueelta tai jos seuraus teosta on vankeutta niin myös kiinniotto on mahdollinen. Siis velvollisuutta poistamiseen tai kiinniottamiseen ei ikinä ole. Tietysti työtehtävissä voi törmätä tilanteisiin joissa on avustamisvelvollisuus mutta se ei koske mitenkään erityisesti vartijaa tai JV:tä vaan myös muitakin kansalaisia samalla tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859