Ensikertalaiselle apuja (2- vai 3-tie kaiuttimet ym.)

Dimm

Olen nyt ostamassa ensimmäistä kertaa "autohifiä" ja sunnitelmana olisi ostaa soitin kaksi 6,5" kaiutinta eteen. Samanlaiset voisi TARPEEN vaatiessa ostaa taakse, mutta se ei varmaan ole tarpeen, kun siellä ei kovin usein kukaan istu ja etupenkkiläisiä varten olen nämä päivitykset tekemässä... vai? Äänenlaadun on kuitenkin oltava hyvä ja ääntäkin on jonkin verran lähdettävä. Onnistuuko tämä siis pelkillä etukaiuttimilla?
Kaverit kertoivat, että eteen kannattaisi ostaa 2-tie kaiuttimet, koska eroa erillissarjaan ei juuri kuule paitsi auton (Nissan Sunny -91) ollessa paikallaan. Itse myös haluaisin mielelläni jonkun muun vaihtoehdon kuin erillissarjan, sillä en haluaisi diskantteja kojelaudalle enkä jakosuotimia penkkien alle. Näin siis, jos ero erillissarjan ja pelkkien kaiuttimien välillä on hyvin pieni!
Toinen asia, mitä olen kovasti ihmetellyt on, että miksi minulle suositellaan ottamaan 2-tie kaiuttimet 3-tie kaiuttimien sijasta eteen? Voisiko joku valaista tietämätöntä? Jos siis otan esim. Pioneerin TS-G -sarjan kaiuttimet eteen (enkä osta takakaiuttimia), kannattaako silti ostaa ennemmin malli TS-E1776 (2-tie) kuin TS-E1796 (3-tie)?
Kaiuttimiksi olen katsellut Pioneerin malleja. Niistäkään en oikein tiedä mitä sarjaa kannattaisi ostaa: TS-A, TS-E vai TS-G -sarjaa? Kenelläkään käyttökokemuksia? Hong Kongin myyjä suositteli TS-E -sarjaa, joka on nyt -30% alennuksessa. Budjetti etukaiuttimille olisi siis 80 - 120 €.
Kiitos jo etukäteen, autohifistit. :)

3

7889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terzinjo

noilla perus 2 tai 3-tie kaiuttimilla nyt musiikkia kuuntelee. Mutta on eroja erillissarjassa ja noissa. Tiedän kokemuksesta. Pioneerin tuotteet on omasta mielestäni ihan kelvollisia. Suosittelisn noista TS-E sarjan 176C erkkaa. Mutta valinta on sinun.

• AudioVision

Laita eteen erillis-sarja. 2-tie.
      Taakse samaa sarjaa, taikka samankuuloinen 2-tie koaksiaali.

Minä en nää järkeä ostaa eteen koaksiaali kajaria. Tai riippuu hieman asennuksesta.

Jos pubjetti on satasen pintaan, niin erillisarjaksi suosittelen. Helix Blue 62 taikka Rainbow CSX 265.

Kyllä noi pioneerin erkatkin hyvin soi, joten hyviä valintoja nekin.

Kannattaa panostaa asennukseen, eikä heitellä niitä jakosuotimia ja diskantteja mihin sattuu.

• Matias.

itse jo syyn miksi valita erillissarja. Se on se jakosuodin jolla bassokeskiääninen ja diskantti on enemmän tai vähemmän onnistuneesti sovitettu toisiinsa.
      Tuollaisessa kaksitiekaiuttimessa on lähes poikkeuksetta pelkkä kondensaatori suojaamassa että diskanttielementtiä ja soundi on pelkkää sattumaa. Yleensä diskantti on ylikireä.

Jos et halua mainitsemasi kaltaista asennustapaa ja -sijoitusta, laita diskantit siihen oven yläreunaan tai sen bassoelementin läheisyyteen, yläpuolelle kuitenkin ja asenna ne jakosuotimet
      peltipalaan ja pelti parilla ruuvilla kiinni ovirunkoon.
      Tulee johdotukset paljon helpommiksi.
      Yleensä niissä ovipahveissa on paksunnoksia ym. joiden kohdalle suotimet voi asentaa.
      Vähän superlonia suotimen päälle niin eivät rämise kun ovia suljetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe