Sanokaahan viisaammat, voiko kropan termostaattioireet johtua muusta kuin vaihdevuosien alkamisesta? Mulla alkaa ensin posket kuumottaa ja sitten kropan läpi menee kuumotus ja hiki puskee läpi, sydänkin voi vähän alkaa tiivistää lyöntejään. Jälkeenpäin sitten vilunväristyksiä. Näitä tulee monta kertaa päivässä. Olen 46 v. ja käytän hormonikierukkaa, joten menkkoja ei muutenkaan oikein näy - niistä ei voi päätellä mitään. Voiko vaihdevuosien alkamiseen liittyä esim. yhtäkkinen laihtuminen ilman sen kummempaa yritystä? Herään myös aina samoihin aikoihin aamuyöstä. Voisiko kyse olla kuitenkin jostain muusta? (Kilpirauhanen ei voi olla syypää, se on jo säteilytetty toimintakyvyttömäksi). En halua vielä mummotautiseksi!
Jotain muuta kuin vaihdevuodet?
10
3051
Vastaukset
- missekisu
ehkä se on vaan tavallista kovempaa stressiä niin kun Riitta Väisäsellä?
- yhdistettynä
hienoisella kurkkukivulla.
Ehkäpä minussa on syöpä, ehkä ei. Laihduinkin ihan itsekseni, mutta toisaalta on stressiä.
Kuumotus ja hiki tulee lähinnä käsivarsiin ja rintaan sekä niskaan. Ja ollut heinäkuussa jo ennen helteitä. Nyt tuntuu taas häipyneen vähemmäksi.
Vilunväristykset ovat monesti seuranneet ja on pitänyt hakea villatakkia.
En suostu uskomaan että minulle ikinä tulee vv-oireita. Tupakka pois ja nokkosta naamaan, eiköhän se taas siitä, vaikka onhan sitä ikää...(yli 50). - Voi ei
yhdistettynä kirjoitti:
Ehkäpä minussa on syöpä, ehkä ei. Laihduinkin ihan itsekseni, mutta toisaalta on stressiä.
Kuumotus ja hiki tulee lähinnä käsivarsiin ja rintaan sekä niskaan. Ja ollut heinäkuussa jo ennen helteitä. Nyt tuntuu taas häipyneen vähemmäksi.
En suostu uskomaan että minulle ikinä tulee vv-oireita. Tupakka pois ja nokkosta naamaan, eiköhän se taas siitä, vaikka onhan sitä ikää...(yli 50).Mullakin oli pientä kurkkukipua ja heinäkuussa alkoi oireet samaten. Mielenkiintoista. Toivottavasti ei nyt syöpää kuitenkaan.
- stressireaktiolta
yhdistettynä kirjoitti:
En suostu uskomaan että minulle ikinä tulee vv-oireita. Tupakka pois ja nokkosta naamaan, eiköhän se taas siitä, vaikka onhan sitä ikää...(yli 50).eli keho kamppailee vastustuskyvyn rajoilla, eikös olis aika vähän hellittää? kohta edessä burn-out JA vaihdevuodet ;-)
- Aloitukseen vastannut
stressireaktiolta kirjoitti:
eli keho kamppailee vastustuskyvyn rajoilla, eikös olis aika vähän hellittää? kohta edessä burn-out JA vaihdevuodet ;-)
oma veikkaukseni on kurkkusyöpä (tupakoin) tai myöntäisinkö, sittenkin näitä vv-ilmiöitä (inhoan sanaakin).
Nyt näyttää tosin valoisammalta; ei samalla tavoin heivaa lämpöä ja palelua enää, vaan pari pientä hikipuuskaa tänään, vaikka helteessä meinasin muuten pökertyä.
Kyllä tästä taas verryn. Teki pieni loma hyvää.
- alkaa
Hei!
Kyllä nuo oireesi aivan vaihdevuosilta kuulosti lukuunottamatta laihtumistasi. Itse olen 45v pitkä ja hoikka nainen. Elän terveellisesti ja liikun paljon.Vaihdevuodet alkoivat rajuina juuri kuvailemillasi oireilla 43v ja sitäkin ennen oli lievempiä oireita 39 vuotiaasta saakka. (En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta olen kuullut, että hoikat naiset kärsivät oireista huomattavasti enemmäin kuin pyöreät naiset ja oireet myös alkavat aikaisemmin kuin pyöreillä)44 vuotiaana luovutin ja hankin hormonit ja elämä hymyilee nyt. Saan yöni nukuttua eikä enää hikoiluta ja sen myötä elämänlaatu parani radikaalisti!
Jaksamista sinulle!- aikaisin
alkoivat minunkin oireeni 43-vuotiaana, mutta minä olen pieni ja pyöreä joten ei se toinen teoria ihan pitänyt paikkaansa. Minulla odottaa hormoonit kaapissa sitä todella pahaa päivää kun ei enää jaksa millään muulla, olen nyt 46-vuotias.
- 46v
aikaisin kirjoitti:
alkoivat minunkin oireeni 43-vuotiaana, mutta minä olen pieni ja pyöreä joten ei se toinen teoria ihan pitänyt paikkaansa. Minulla odottaa hormoonit kaapissa sitä todella pahaa päivää kun ei enää jaksa millään muulla, olen nyt 46-vuotias.
Mulla alkoi myös oireet jo n. 5 vuotta sitten, enkä osannut niitä yhdistää vaihdevuosiin. Tänä vuonna oireet olivat jo sellaiset, että olin työkyvytön. Onneksi hormonikorvaushoito toi avun parissa viikossa :)
- on sitä
46v kirjoitti:
Mulla alkoi myös oireet jo n. 5 vuotta sitten, enkä osannut niitä yhdistää vaihdevuosiin. Tänä vuonna oireet olivat jo sellaiset, että olin työkyvytön. Onneksi hormonikorvaushoito toi avun parissa viikossa :)
Olen 44v ja pinna palaa herkemmin kuin ennen ja suusta pääsee sellaista mitä joutuu jälkeenpäin katumaan. Yöllä heräilen ja välillä hikoiluttaa. Itkeskelen välillä typeristä syistä.
Aikaisemmin oli itse rauhallisuus ja aina iloinen ja positiivinen.
Olisiko siis myös vaihevuodet alkaneet?
- Pavlov
Oli täsmällinen kuvaus termostaatin häiriöstä. Minua kiinnostaa tietää mitä elimistössä oikein tapahtuu juuri ennen tuota hyökyaaltoa. Mikä on laukaiseva tekijä? Pillerit eivät poistaneet kokonaan hyökyaaltoja mutta yliherkistivät mielialani. Mieluummin muutama hyökyaalto ja mielen tasapainoisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan1711273Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv8210415- 514483
- 244187
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni164132Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv363940Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h573839No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol413663- 573379
- 423075