OPEL ASTRA EI vikoja !!!!

HS 2007

AUTOJEN VIKASARJA
HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA
HELSINGIN SANOMAT VIKA LISTA !

Opel Astra (1991-2007)


Moottoriviat


Moottorinohjausyksikön vikoja vanhoissa 1,6 litran malleissa.
Jakohihnan vaihdosta kannattaa varmistua, vaihtoväli 60 000 kilometriä.
Jakohihnan kiristinpyörävikoja. Vika saattaa johtua vesipumpun vuodosta kiristinpyörään. Vesipumppu olisi hyvä vaihtaa aina jakohihnan vaihdon yhteydessä. Vuonna 1998 jakohihnan hammaspyörät ja kiristinpyörät vaihdettiin toisenlaisiin.
Sylinterikannen tiiviste vuotaa.
Moottorin öljynkulutus saattaa olla suurehko.
Moottorin öljyvuotoa. Öljypumpun tiiviste rikkoutuu ja öljyt valuvat ulos.
Virranjakajan kannen sisäpuolelle voi kertyä kosteutta. Kannen rakennetta muutettu 1991.
Vuotoa venttiilikopan tiivisteestä.
Moottorin huohotusjärjestelmän vikoja.
Pakokaasunkierrätysjärjestelmän EGR-venttiilin vikoja.
Lämpötila-anturivikoja.
Jäähdytysjärjestelmän vuotoja.
Vesipumppuvuotoja. Vesipumpun kestoikä voi olla alle 100 000 kilometriä.
Jos esiintyy nykimistä kun kaasupoljin päästetään ylös, bensiinin suihkutuksessa on liian laiha seos. Nykimistä voi esiintyä samasta syystä myös pintakaasulla ajettaessa.
Tyhjäkäynnillä sammuminen voi johtua sähköisen kaasuläpän viasta. Osa maksaa noin 500 euroa.
Käynnistysmoottorivikoja.
Laturivikoja.
Virtalukko jumiutuu.
Termostaatti juuttuu.
Jäähdyttimen puhaltimen vikoja.
Sytytyselektroniikan ohjausyksikössä esiintyy vikoja.
Sytytyspuolavikoja. Vaiva ilmenee siten ettei auto kiihdy kaasua painettaessa. Jos käyntivikaisella autolla on ajettu pitempään, saattaa katalysaattori vaurioitua. Mittauta päästöt käytetystä autosta jos aiot ostaa sen!
Sytytyskaapelivikoja.
Polttoainejärjestelmän vuotoja. Polttoainejärjestelmän tuuletusventtiili naputtaa.

Jarruviat


ABS-anturivikoja.
Takajarrut juuttuvat.
Jarrujen työsylinterivuotoja.
Jarruputket ruostuneet.
Etujarrulevyt kierot. Vian huomaa ratin täristyksestä jarrutettaessa.
Tehtaalla mahdollisesti asennettu vääränkokoiset jarrunkannatinlevyt taka-akseliin. Vaihto tarvittaessa. Takaisinkutsu 21.4.2006.

Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat


Hammastangon suojakumit rikki.
Etupään iskunvaimentimet heikot. Farmarimallin takaiskunvaimentimet heikot.
Etujousien katkeamisia.
Etualatukivarren pallonivelessä mahdollisesti asennusvirhe. Väärin asennettu pallonivel vaihdettava. Takaisinkutsu 6.2.2006.

Sähköviat ja valoviat


Ajovaloautomatiikan rele rikki.

Sekalaiset viat


Ilmastointilaitteen kompressorivikoja.
Keskuslukitus reistailee. Kaapeliliitinvika.
Tuulilasiin syntyy halkeama lämmön ja jännityksen johdosta. Samoin valoumpioihin tulee halkeamia.
Varoitusvilkut eivät toimi.
Ovien ja luukkujen sovituksessa vikaa.
Vuosimallissa 1992 esiintyi lastentauteja, maalipinnassa hilseilyä, polttoainesäiliövuotoja, sähköliitinvikoja.
Maalivikoja.

Pakoputkistoviat


Happianturivikoja.
Pakoputkistovuotoja. Pakoputken joustava liitos rikkoutuu.

Ruosteviat


Polttoainesäiliö ruostunut.
Ruoste on vanhemman Astran pahin ongelma. Ruosteelle alttiita kohtia, jotka kannattaa tarkastaa, ovat konepelti, takaluukku, ovet, kynnyskotelot ja lokasuojien reunat. Ruostesuojauksen taso parempi vuosimallista 1996 lähtien.
ELI AIKA VIRHEETÖN AUTO TÄMÄ ASTRA !! VAI MITÄ...

31

17839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opel=best.

      auton, siinä voi olla jo vikoja. Siitä lähdetään.

    • Toyo Pässi

      Kyllä ne vuosimallin 1992 lastentaudit - ja muutama vikakin - on jo hoidettu. Tuon lähteesi tämänaamuisen numeron mukaan Astra on ollut jo muutaman vuoden keskimääräistä viattomampi auto.

      • OAA

        Kaveri osti uuden Toyota Yariksen ja vei auton ENSI huoltoon ja yllätys oli suuri,vaihdelaatikko tiputtanut öljyä oikein urakalla,koko pohja öljyssä...nyt odottelee uutta laatikkoa ja saa valohoitoa pajalla.
        Toisella tutulla Corolla.Autosta päättyi takuu kaksi kuukautta sitten ja ilmastointi hajosi.Toyotalla sanoivat että takuu on rauennut ja osat remontti maksaa 550€.Että kyllä sitä osataan Toyotallakin.


      • Timosetä
        OAA kirjoitti:

        Kaveri osti uuden Toyota Yariksen ja vei auton ENSI huoltoon ja yllätys oli suuri,vaihdelaatikko tiputtanut öljyä oikein urakalla,koko pohja öljyssä...nyt odottelee uutta laatikkoa ja saa valohoitoa pajalla.
        Toisella tutulla Corolla.Autosta päättyi takuu kaksi kuukautta sitten ja ilmastointi hajosi.Toyotalla sanoivat että takuu on rauennut ja osat remontti maksaa 550€.Että kyllä sitä osataan Toyotallakin.

        kerro mullekin sitten kun keksitään täysin viaton auto.Kyse onkin vika herkkyydestä ja vikojen laadusta.Itse olen ex opel kuski(opel vectra -98) ja täytyy sanoa että ei se laatu niin huonoa ole kun mainostetaan,mutta kyllä auto huonompi oli kun tämän hetkinen honda civic -99.


      • Astraattori
        Timosetä kirjoitti:

        kerro mullekin sitten kun keksitään täysin viaton auto.Kyse onkin vika herkkyydestä ja vikojen laadusta.Itse olen ex opel kuski(opel vectra -98) ja täytyy sanoa että ei se laatu niin huonoa ole kun mainostetaan,mutta kyllä auto huonompi oli kun tämän hetkinen honda civic -99.

        10 vuoden ikäisten autojen perusteella on turha vetää mitään johtopäätöksiä paremmuudesta tai huonommuudesta. Ton ikäisiä autoja vois ostaa vaikka molemmat, sekä hondan että opelin. Paitsi tietty perseaukiset (nehän ne ajelee ikälopuilla käytetyillä)


    • Niitä oli todella ..

      Paljon. Voisitko ottaa selville ja kertoa meille kaikille.

    • 1 2

      tältä kopsaajalta voisi kyllä sulkea suomi palstat, ensiksi aluksi vuodeksi.

      niitä mielestäni suljettaa aivan liian vähän,
      vaikka se on helppoa, joka koneesta muodostuu oma numero,
      josta ei voi muuttaa.

    • .................

      1999 1.6 Astra (ajettu 120000km siinä olleita vikoja:

      - öljypohja vuoti v. 2004 meni takuuseen (ostin auton silloin käytettynä liikkeestä)

      - Moottorinohjausyksikkö meni paskaks v. 2005-2006 maksoi n.400e

      - lämpöanturivika maksoi n 20e v.2006

      - EGR venttiili joskus v.2007 alussa

      - ekan kerran vaihoin jakopään vasta 70000km kohalla ja toisen 110000 ei tältä osalta minkäänlaisia vikoja

    • ollut

      jo kauan.

      Nyt on menossa 6.s Opel.

      Näitä aikaisemmin oli mm. Volvo, missä ei ollut sinkitty kori. Ostin sen 8 v. vanhana ja pikku ruostealku näkyi silloin. Ajattelin, että ei se mitään, helppo tuohon takapyörän kaareen on hitsata pikku paikka.

      Mutta tuo Volvo vuoden päästä oli jo niin laho, että piti hitsata pohja uusiksi. Mutta toki tuon korjauksen jälkeen ruostesuojattuna sillä ajettiin vielä 174000km lisää eli karvan yli 350tkm.

      Kuitenkin nämä palstan Opelit ovat olleet koriltaan ja ajettavuudeltaan hyviä, joista en ole poistunut...ainakaan vielä. En tiedä syytä, miksi vaihtaisin toiseen merkkiin?????

      Jos laskee kaikki Opel korjaamoissa havaitut viat, niin saa moisen listan. Mutta ei nämä kaikki esiinny joka Opelissa normaalilla omistusajalla esim. 2-5v.

      Jos ajaa maailman tappiin samalla Opelilla, niin silloin voi tuo lista olla totta, jopa pidempi.

      Mutta jos itse on kaiken korjannut ja opiskellut syvällisemmin, miksi kävi noin huonosti ja voisiko tehdä sen tehtaalla paremmin ja luotettavammin, niin näiden jälkeen voi pestä monet ns. "akateemiset tohtorit", mistä (tietotaidosta) voi olla esim. eläkkeellä TODELLA ylpeä (tai lähikapakissakin vähän nuorempanakin).

      Ja tietenkin näitä tietotaitoja voi soveltaa jopa työelämässäkin.

    • saatu jo kuriin ?

      Kauanhan tätä Astraa on jo tehtykin kun 1992 jo maalit hilseili ja ilmeisesti samaa ongelmaa kuin Korean autoissa nykyisin: maalit lähtee pesussa ! Kyllä 60-luvun Kadetissa ainakin maalit pysyi kiinni kuin paska Junttilan tuvan seinässä, mutta silloin käytettiinkin kunnon maaleja eikä mitään vesivärejä.

    • azyi

      Ostin astran 2002 kymmenen vuotta vanhana ja 176000km ajettuna, nyt mittarissa 373000km eikä muita vikoja kuin virranjakajan sisällä oleva sytytysyksikkö vaihdettu kolmesti ja helmat uusittu.

    • ooppelix

      Katsoppas sieltä samasta lähteestä tämä virheetön Corolla.Niin löytyy samanlainen lista? Että virheettömiä ovat?????

      • jppg

        Ihmettelen tämän ketjun kirjoittelua. Tuo Tojo Pässihän totesi, että Opelin laatu on parantunut ja se vikaluettelo, minkä joku tuolta Hesarista oli kopioinut, ei hänen mielestään anna oikeaa kuvaa Opelin nykylaadusta. Eikä se listaus anna minkään muunkaan auton laadusta kovin hyvää kuvaa, siitä voi korkeintaan haarukoida mahdollisia ongelmakohteita eri automerkeistä. En minä ainakaan mistään Toyota vs. Opel kisailusta nähnyt merkkejä tekstissä, kuten ilmeisesti jotkut hieman yliherkät viestin oli tulkinnut.


    • maailman laaduttomin "...

      Mulla oli tuollainen. "Autossa" oli lähes kaikki viat mitä tuossa mainitaan. Tuosta on vain unohtunut se, että myös takajouset menevät poikki aina ajoittain.

      • maailman laaduttomin "...

        että autoni on siis Corolla 1.3 Linea Terra.


    • ex-Kadett

      Tuossa listassa on vikana se että siihen on kerätty
      kolmen eri Astra mallin viat paljoakaan selittelemättä, sama koskee myös muita automerkkejä/malleja.

      Tuo lista pitäisi olla mallikohtainen ja mielellään vielä eritelty vuosimallin ja moottorin/varusetason/korin mukaan missä viat esiintyy. Silloin tuollakin olisi jotain käyttöarvoa.

    • provooja

      Mullakin -78:ssa Ascona B:ssä on ruostevikoja (nyt jo stana), sähkövikoja(väljä virranjakaja vaikka vasta on 200tuhatta rullattu) ja nyt siitä meni lämmityslaitteen kenno rikki->keittää vesiä ja tää perustuu omakohtaiseen kokemukseen eikä mihinkään kirjatietoon. V'ttu mikä p'skakasa... Leikki leikkinä haluaisin nähdä edes jonkun kokoajan käytössä olleen -78 vuodelta tai vanhemman esim. japsin tai ranskalaisen liikenteessä. Missä ne on? Varmaan mikroaaltouunien valmistusmateriaaleina? Pitäsiko noi mun viat lisätä tonne HS:n Vectran vikalistalle? Miks ei Corollan vikalista ala vuodesta -66 tai Golffin vuodesta -74?

    • jussi 466

      Minulla on -93 farmari astra eikä ole ruosteesta tietoakaan,myös öljyä kone ei kuluta.Autolla ajettu n. 192000,moottori 1,6 8v pikkasen on laiska kiihtymään mutta on muuten bensa pihi auto,eli mielestäni hinta/laatu on kohdillaan.Olen tyytyväinen autooni vaikka niinsanottu kansanauto onkin!!

    • st.jones

      Kuula jumittaa ja pahasti. Tosin aiemmin vikalistaa silmäillessäni Opelin kohdalla vikalista oli laadittu Auton elinkaaren pituiseksi. Muilla vikalista koski vain tiettyä mallia/vuosimallia. Tutkimuksen reliaabelius on sama kuin sinulla, subjektiivinen, fanaattisen Ladan tai Toyotan omistajan näkökulma. Hae lääkettä ja Hyvää Joulua!

    • volvo....

      ei aina tykätä.Ympyrä ja nuoli, siitä alkaa huoli !

    • uskor

      tietokoneet? Pyydä lisää lääkettä imbesilli!

    • vaari vaan.

      vaikak en ole enää opelin ihannoija,
      mutta
      kyllä pitää sanoa että tuon aloituksen tekijällä on jäänyt murrosikä pahasti vaivaamaan,
      toivottavasti menee ohi kunhan menee armeijaan.

      • jokutäältävaan

        OPEL pilasi maineensa jotakuinkin peruuttamattomasti aivan käsittämättömän paskalla E-sarjan kadetilla ja A-sarjan Vectralla. Ennen noita kahta katastrofia oli OPEL aivan yhtä hyvämaineinen auto, kuin muutkin. Joskus saattaa jotain mennä rikki, joskus ei. Toisessa autossa menee joku toinen kohta rikki ja jos pitää huolta autostaan, niin sitten kestää paremmin. Aivan kuin muutkin merkit.

        G-sarjan astra on jo varsin hyvälaatuinen auto, vaikka siinäkin on aika paha "vika" 60000 km välein vaidettava jakohihna, mutta muuten ihan toimiva peli. Uudemmissa on taas joissain malleissa menty laadussa alaspäin.

        1998-2006. Tuolla välillä OPEL teki ihan laadukasta tavaraa. Ainakin minun mielestä.

        Kaikenkaikkiaan kaikkien autojen laatu on huomattavasti parantunut kokoajan. Ainoa vika vaan, että kokoajan tulee lisää uutta elektroniikkaa / tekniikkaa autoihin, jotka taas meinaavat, että on enemmän rikkoutuvaa osaa.

        Niin ja itsellä ei ole yhtään ainoaa OPEL - merkkistä autoa ollut ja pitkään olin sitä mieltä, ettei ikinä tulekaan olemaan, koska mummollani oli E-kadett, joka oli täysi paska, ei siitä vaan pääse mihinkään.
        Mutta nyt voisin tietyn mallin tältä automerkiltä ottaakin, mutta en uutta.


      • Autoiluistani
        jokutäältävaan kirjoitti:

        OPEL pilasi maineensa jotakuinkin peruuttamattomasti aivan käsittämättömän paskalla E-sarjan kadetilla ja A-sarjan Vectralla. Ennen noita kahta katastrofia oli OPEL aivan yhtä hyvämaineinen auto, kuin muutkin. Joskus saattaa jotain mennä rikki, joskus ei. Toisessa autossa menee joku toinen kohta rikki ja jos pitää huolta autostaan, niin sitten kestää paremmin. Aivan kuin muutkin merkit.

        G-sarjan astra on jo varsin hyvälaatuinen auto, vaikka siinäkin on aika paha "vika" 60000 km välein vaidettava jakohihna, mutta muuten ihan toimiva peli. Uudemmissa on taas joissain malleissa menty laadussa alaspäin.

        1998-2006. Tuolla välillä OPEL teki ihan laadukasta tavaraa. Ainakin minun mielestä.

        Kaikenkaikkiaan kaikkien autojen laatu on huomattavasti parantunut kokoajan. Ainoa vika vaan, että kokoajan tulee lisää uutta elektroniikkaa / tekniikkaa autoihin, jotka taas meinaavat, että on enemmän rikkoutuvaa osaa.

        Niin ja itsellä ei ole yhtään ainoaa OPEL - merkkistä autoa ollut ja pitkään olin sitä mieltä, ettei ikinä tulekaan olemaan, koska mummollani oli E-kadett, joka oli täysi paska, ei siitä vaan pääse mihinkään.
        Mutta nyt voisin tietyn mallin tältä automerkiltä ottaakin, mutta en uutta.

        Kadett E sarjasta Astra G hen

        Opel Kadettiahan on tehty vuodesta 1936 asti ja kyseistä E sarjaa vuodesta 1985 - 1998 jolloin mallisarja poistui ja sai nimen Astra ja nykyään minulla on G sarjan 1.8 Caravan kaikilla sähköherkuilla varustettuna. siitä löydät juttua enemmän osoitteesta:
        http://www.netikka.net/phweb2/Auto/

        Meitsillä oli kunnia omistaa vuoden 1987 Kadett E 1.3 sedan ja oli väriltään tietenkin musta ja aika sievä sekä luotettava menopeli jälkikäteen muistellen se vain olikin.

        Omistin sen muistaakseni vuodesta 1999 - 2004 eli ostin sen 12 vuoden ikäisenä ja myin pois 17 vuotiaana.

        Suurin remontti oli kannentiivisteen vaihtaminen jonka tein itse ja kulungit olivat v 2001 n 3-40 euroa, jarrupaloja vaihtelin luonnollisesti eteen tarpeen vaatiessa ja kerran kai taakse hihnat. Myös renkaita piti vaihtaa niiden kulueasa.

        Sitten iskunvaimentimien sisäosat vaihdoin eteen ja senkin tein tietysti itse poikani kanssa ja se oli kohtalaisen suuri remontti. Alkoihan pirssi sitten ruostuakkin takalokasuojien kaarista jotka oli työläs mutta halpa remontti vaihtaa hitsaamalla ja veinkin sitten tutulle automaalarille joka päästeli appalsiinipinnan takaosaan säästellessäni muutaman euron ruiskuohenteen kanssa.

        Kerran Helsinkiin mennessäni ennen Hämeenlinnaa veto alkoi loppua ja sain kuin sainkin rullatuksi auton levähdysaluelle ja aloin tutkia pysähtymisen syytä. Eihän vikaa löytynyt ilman työkaluja ja ei muuta kun hinausauton kyytillä HML n Opel-korjaamoon jossa vaihtoivat jakohihna ja matka jatkui.

        Etupäähän siinä sitten alkoi pettää alatukivarsien kohdalta sen vuoksi että olin tehnyt kardinaalimunauksen vanhan auton ruosteensuojauksen kanssa ja olin massannut koko auton alustan ns. "tiikerimassalla".

        Sitä virhettä älä koskaan tee että vetelet tiikerimassaa vahvasti vanhan auton pohjaan koska sen allahan ruoste saa vapaasti kehittyä ja lisääntyä !

        Alatukivarsi irtosi yhdellä lukuisista 450 km Helsingin matkoistani ja paluu oli tuskaa mutta ajoon tottuessani kuljimme vielä puoli vuotta töissä Hesassa irronneesta ala-tukivarresta huolimatta.

        Siitä autosta jäi normimuistot eli ei hyvät eikä huonot koska minulla on tähän ikään mennessä kokemuksia mm. Skoda Oktavia vm 1960 sekä 1965 lukulaiset, Morris mini, Datsun Bluebird, Ford Capri, Ford Taunus saabin V4 moottorilla, Toyta, Nissaneita useampiakin kappaleita. Mitäpä sitä rautaan rakastumaan.

        Moottoriajoneuvoilahan olen ajellut jo alle 10 vuotiaasta mm Helkama Hopeasiipi mopedeilla ja wanhalla Zyntappi kevytmoottoripyörällä mutta niistä lisää myöhemmin :=)


    • niinpä?

      Kaikkiin kohtiin en voi yhtyä, ei ole kahtasamanlaista autoa yhdessäkään merkissä, heh, muovitankit 2000 lähtien.no jokainen voi vetää kirjoituksesta omat johtopäätöksensä, että näin.

    • Jarmo888

      Vikoja on joka autossa, näkisitpä toyotan vikalista, sen vierittämiseen ei ilta riitä...

    • usir

      asiakas,otapas lääkkeesi! Pistä tohjosta tai pemarista tai mistä tahansa romusta lista yhtä pitkältä ajalta. Tärkeintä on kuitewnkin,että huolehdit isestäsi!

      • 2 opel menossa.

        Onko g- astran hihnan vaihtoväli 60 tkm. itse vaihdoin vasta 117 tkm... No kaikkea oppii. Motään vikaa ei saatana ole tullut vaikka yrittänyt ettiä... Ja vielä 1.6 automaatti. Perhana millon sekin nyt sitte hajoais... Ajettu vasta 200 tkm Luulis ,että se jo menis paskaks... Ja Mene HOITOON TON listas kanssa.


      • sininen OPEL
        2 opel menossa. kirjoitti:

        Onko g- astran hihnan vaihtoväli 60 tkm. itse vaihdoin vasta 117 tkm... No kaikkea oppii. Motään vikaa ei saatana ole tullut vaikka yrittänyt ettiä... Ja vielä 1.6 automaatti. Perhana millon sekin nyt sitte hajoais... Ajettu vasta 200 tkm Luulis ,että se jo menis paskaks... Ja Mene HOITOON TON listas kanssa.

        Sama kuin sinun Opelisi on toiminut hyvin automaatti yli 100 000km malli 2006.Onko siinä että olen nainen mutta en blondi minun lista on pieni vioista ainut mikä on hankala ajovalon lampun vaihto.;(


    • UoPel

      Siis omjan joka autossa vikoja ja tulee ajan kanssa. Siihen voi vaikuttaa paljon itse miten huoltaa ym. käyttää. Itse korjaan aina pienetkin viat heti miten, enkä odota puolta vuotta. Se ehkäisee lisävikojen syntymistä jo kummasti. Samoin Öljyn vaihdon säännöllisyys on hyvä muistaa, sillä on suuri merkitys auton moottorin kestävyydelle.

    • jöö ö

      jooo kyllähän ne 90-2000luvun ooppelit olivat laadultaan huonoja ku oli täynnä electroniikka vikoja mut itelläki tallis 86 vuoden opel ascona 1,8 ajettu 365 000km eikä mitään suurempaa oo ollu koskaan ja hyvin toimii vieläkin... mut nykyään hän ooppelit on mainettaan parempii ihan perus autoi....laatu parani 2000 luvusta eteenpäin . varmaa nyky aja wolkkariski enemmä vikoi ku ooppelis ku kuulemma nykyää aikamoisii aikapommei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe