Hei, tietääkö kukaan onko rikosilmoituksen tekemisessä jonkinlainen aikaraja? Voinko tehdä rikosilmoituksen neljän vuoden takaisesta tapahtumasta enää?
Rikosilmoituksesta
25
6810
Vastaukset
- Miksipä ei?
Mutta riippuu asiasta, ottaako poliisi sitä tutkittavakseen, jos mahdollinen rikos on tapahtunut neljä vuotta sitten.
Mikähän se mahdollinen rikos on?- @@@
En tiedä rikosnimikettä.. Mun sukuelimiin koskettiin väkisin, mua suudeltiin väkisin ja mut pakotettiin koskemaan miehen sukuelimiin. Olin silloin 17.
- £££
@@@ kirjoitti:
En tiedä rikosnimikettä.. Mun sukuelimiin koskettiin väkisin, mua suudeltiin väkisin ja mut pakotettiin koskemaan miehen sukuelimiin. Olin silloin 17.
Onko tämä muuttunut "pakoksi" vasta nyt?
Ei ole reilua, että ensin suostutaan johonkin, mutta sitten jälkeen päin kadutaan ja väitetään tulleensa pakotetuksi. - wednesday**
@@@ kirjoitti:
Paha varmaan näyttää enää toteen, että kyse oli pakottamisesta?
Mene ja kysy poliisiasemalta, jossa voit kertoa tekijöiden nimetkin.
Sinne joka tapauksessa joudut menemään, jos aiot rikosilmoituksen tehdä.
Jos asia on aiheuttanut ongelmia henkiseen puoleen, olisiko syytä kääntyä ammattiauttajan puoleen (vaikka terveyskeskuslääkärin opastuksella?). - Anonyymi
@@@ kirjoitti:
Käsittelet päiväyksen kertomana 13 vuotta vanhaa asiaa. Eli 17 vuotta yhteensä Jos teonkuvaus on mainitsemasi niin seuraavat rikosnimikkeet tulevat kysymykseen
-raiskauksen yritys
-pakottaminen seksuaaliseen tekoon, alaikäisyys tekohetkellä suojaraja 17 v on ollut kiikun kaakun.
raiskauksen vanhenemisaika on 10 vuotta, pakottamisen 5 vuotta. toisaalta jos olet ollut alaikäinen niin lapseen kohdistuva seksuaalinen teko tulee kyseeseen ja poliisi saattaa olla kiinnostunut. Ota yhteyttä Pasilan Jonna Turuseen hän tietää neuvot tälläisissä asioissa ja ANTAA SINULLE tarvittaessa kriisiapua jos olet puutteessa<
- Rikostutkija
Varsinaisella rikosilmoituksen tekemisellä ei ole mitään aikarajaa. Rikosilmoituksen voi yhä tehdä esimerkiksi siitä, kun polkupyöräsi varastettiin vuonna 1976.
Rikosten syyteoikeus vanhenee lukuunottamatta niitä kaikkein törkeimpiä rikoksia, joista on säädetty rangaistukseksi elinkautinen vankeusrangaistus. Syyteoikeuden vanhentuminen tarkoittaa, ettei syyttäjä voi nostaa rikoksesta syytettä eikä oikeus voi tuomita siitä rangaistusta.
Poliisi ei tutki sellaisia rikoksia, joiden syyteoikeus on vanhentunut. Ilmoituksen vanhentuneesta rikoksesta voi siis tehdä, mutta siitä ei ole ilmoituksen kirjaamisen lisäksi mitään hyötyä.
Rikoksen vanheneminen on sidottu siitä tuomittavissa olevaan rangaistukseen. Lievemmät rikokset vanhenevat nopeimmin. Asianomistajarikokset vanhenevat yhdessä vuodessa.
Onko mieltä kuormittaa yhteiskunnan koneistoa asialla, joka on jo neljä vuotta vanha? Eikö asiaa voisi käsitellä muulla tavalla?- oikaisija.
"Asianomistajarikokset vanhenevat yhdessä vuodessa."
Eipä pidä paikkaansa.
Esim. törkeästä kunnianloukkauksesta (=asianomistajarikos)voi saada tuomion kunhan rikosilmoitus tehdään 5-vuoden sisällä tapahtuneesta. - nix nax
>>Asianomistajarikokset vanhenevat yhdessä vuodessa.
- Rikostutkija
oikaisija. kirjoitti:
Eipä pidä paikkaansa.
Esim. törkeästä kunnianloukkauksesta (=asianomistajarikos)voi saada tuomion kunhan rikosilmoitus tehdään 5-vuoden sisällä tapahtuneesta.Alkuperäinen kysymys koski vuonna 2003 tapahtunutta rikosta. Mikäli laki on muuttunut rikoksen tekohetken jälkeen, sovelletaan sitä lakia, joka johtaa epäillyn kannalta edullisempaan lopputulokseen.
Tämä koskee myös rikoksen vanhentumista.
En siis esittänyt väärää tietoa, vaan vanhaa tietoa, joka edelleen on voimassa vanhojen rikosten kohdalla (jollaista kysymyskin koski :) - Helmunt Schwein
nix nax kirjoitti:
>>Asianomistajarikokset vanhenevat yhdessä vuodessa.
Kuten nix nax´in siteeraamista pykälistä ilmenee, syyteoikeus vanhenee eri rikoksista eri aikoina.
Villakoiran ydin on kuitenkin - rikos on vanhentunut ellei syytettä ole ko. määräaikaan nostettu.
Eli, rikoksesta täytyy ilmoittaa poliisille sen verran ennn ko. syyteoikeueden vanhenemista, että poliisille jää aikaa su - nix nax
Helmunt Schwein kirjoitti:
Kuten nix nax´in siteeraamista pykälistä ilmenee, syyteoikeus vanhenee eri rikoksista eri aikoina.
Villakoiran ydin on kuitenkin - rikos on vanhentunut ellei syytettä ole ko. määräaikaan nostettu.
Eli, rikoksesta täytyy ilmoittaa poliisille sen verran ennn ko. syyteoikeueden vanhenemista, että poliisille jää aikaa suMitähän arvon nimimerkki H.S. oikein tahtoi sanoa?
Villakoiran ydin kommenttini osalta ei suinkaan ole nimimerkin luulema, vaan se, ettei asianomistajarikoksilla enää ole muita rikoksia lyhyempää yhden vuoden vanhentumisaikaa (kuten Rikostutkija esitti). Vanhentumisaika on rikoksen rangaistusmaksimista riippuva ja se on alimmillaan kaksi vuotta. - Anonyymi
oikaisija. kirjoitti:
Eipä pidä paikkaansa.
Esim. törkeästä kunnianloukkauksesta (=asianomistajarikos)voi saada tuomion kunhan rikosilmoitus tehdään 5-vuoden sisällä tapahtuneesta.Törkeästä kunnianloukkauksesta ei kuitenkaan voi syyttää jos aikaa on kulunut yli 5 vuotta
- Malcolm Old
Riippuu rikoksesta.
Esim. törkeästä kunnianloukkauksesta voi tehdä rikosilmoituksen max 5 vuotta teon jälkeen.- naanobaano
"En tiedä rikosnimikettä.. Mun sukuelimiin koskettiin väkisin, mua suudeltiin väkisin ja mut pakotettiin koskemaan miehen sukuelimiin. Olin silloin 17."
Kyseinen rikos vanhenee 10 vuodessa ja törkeä 20 vuodessa joten sinulla on vielä hyvä mahdollisuus tehdä poliisille rikosilmoitus. Poliisin työ on tosin aina vaikeampaa näinkin pitkän ajan jälkeen mutta kyllä ne poliisit selvittelee ihan uskomattomiakin rikoksia joten eiköhän sekin selviä. - @@@
naanobaano kirjoitti:
"En tiedä rikosnimikettä.. Mun sukuelimiin koskettiin väkisin, mua suudeltiin väkisin ja mut pakotettiin koskemaan miehen sukuelimiin. Olin silloin 17."
Kyseinen rikos vanhenee 10 vuodessa ja törkeä 20 vuodessa joten sinulla on vielä hyvä mahdollisuus tehdä poliisille rikosilmoitus. Poliisin työ on tosin aina vaikeampaa näinkin pitkän ajan jälkeen mutta kyllä ne poliisit selvittelee ihan uskomattomiakin rikoksia joten eiköhän sekin selviä.Kiitos paljon tiedosta. Toivottavasti uskallan tämän asian nyt vihdoin selvittää. Kiitos..
- jos....
on raiskauksen uhri ja viranomaiset olivat alusta lähtien tietoisia asiasta, eli veivät tutkimuksiin? Juttua en kuitenkaan uskaltanut silloin tehdä. Missä ajassa tällainen rikos vanhenee?
- naanobaano
jos.... kirjoitti:
on raiskauksen uhri ja viranomaiset olivat alusta lähtien tietoisia asiasta, eli veivät tutkimuksiin? Juttua en kuitenkaan uskaltanut silloin tehdä. Missä ajassa tällainen rikos vanhenee?
"on raiskauksen uhri ja viranomaiset olivat alusta lähtien tietoisia asiasta, eli veivät tutkimuksiin? Juttua en kuitenkaan uskaltanut silloin tehdä. Missä ajassa tällainen rikos vanhenee?"
Sillä ei ole mitään merkitystä, eli samassa ajassa vanhenee. - sori tyhmyyteni....
naanobaano kirjoitti:
"on raiskauksen uhri ja viranomaiset olivat alusta lähtien tietoisia asiasta, eli veivät tutkimuksiin? Juttua en kuitenkaan uskaltanut silloin tehdä. Missä ajassa tällainen rikos vanhenee?"
Sillä ei ole mitään merkitystä, eli samassa ajassa vanhenee...mutta missä ajassa raiskaus vanhenee rikoksena?
- naanobaano
sori tyhmyyteni.... kirjoitti:
..mutta missä ajassa raiskaus vanhenee rikoksena?
"..mutta missä ajassa raiskaus vanhenee rikoksena?"
10 tai 20 vuotta. Periaatteessa poliisi toimii aina 20 vuoden mukaisesti rikoksen luonteen vuoksi. - Sinulle........
naanobaano kirjoitti:
10 tai 20 vuotta. Periaatteessa poliisi toimii aina 20 vuoden mukaisesti rikoksen luonteen vuoksi... siinätapauksessa kävelen nostamaan jutun kyseisestä väkisinmakaamisesta, senverran se on haitannut henkistä terveyttäni ja haluan tekijän vastuuseen teostaan.
- nix nax
naanobaano kirjoitti:
10 tai 20 vuotta. Periaatteessa poliisi toimii aina 20 vuoden mukaisesti rikoksen luonteen vuoksi.1. Kysyjä kysyi oikein kysyessään raiskauksesta. "Väkisinmakaamista" ei rikoslaki tunne.
2. Kysymyksessä ei annettujen tietojen perusteella kuitenkaan ole raiskaus, vaan "pakottaminen seksuaaliseen tekoon".
RL 20:4
"Pakottaminen seksuaaliseen tekoon
Joka väkivallalla tai uhkauksella pakottaa toisen ryhtymään muuhun kuin 1 §:ssä tarkoitettuun seksuaaliseen tekoon tai alistumaan sellaisen teon kohteeksi ja se olennaisesti loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta, on tuomittava pakottamisesta seksuaaliseen tekoon sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."
3. Kun em. rikoksen maksimirangaistus on kolme vuotta vankeutta, sen vanhentumisaika on 10 vuotta. - Anonyymi
Toki voit tehdä rikosilmoituksen törkeästä kunnianloukkauksesta 5 vuoden jälkeen mutta poliisi joutuu ainoastaan toteamaan että syyteoikeus on vanhentunut. Teon vanhentuminen alkaa tekopäivästä.
https://www.minilex.fi/q/kunnianloukkauksen-vanheneminen
- Nimetön
totta kai voit,mikset vois
- @@@
Olen selvitellyt asiaa vielä juristipäivystyksessä ja nyt mietin uskallanko nostaa kissan pöydälle ja ilmoittaa.. Kiitos vastauksistanne.
- Anonyymi
Peetu käytä huume siellä harjupäässä että se huumepäissään aina porissa ja ajelemaan autolla kännissä ja huumeissa joka päivä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014948Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252784HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652371- 1251700
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271453Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3461358Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101193- 121085
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73926- 100853