heippa, olen 25-vuotias nainen, minulla on tänä kesänä alkanut nivelet oirehtia jaloissa. Tutkimukset käynnissa ja niissä mahd. dg kihti, uraatti koholla 490..onko muilla nuorilla kokemusta kihdistä?voiko siitä parantua?
kihti
9
7579
Vastaukset
- apuvva
sitä olisin vielä halunnut tietää että minkalaisa s-uraatti arvoja muilla on ollut?eikös tuo minun arvoni ole aika lievästi koholla ja voi periaatteessa johtua myös lievästä ylipainosta?
- EvaStina
Tässä TYKS lääkärin Pertti Koskisen tutkimus uraattiarvosta, joka ei aina ole ylipainosta kyse ja siitäkin on tehty jo kaikkien sairauksien aiheuttaja, olet lihava, laiha, sopusuhtainen tai sopivasti lihava voi uraatti arvosi olla koholla. Tässä hieman asiaa : Virtsahappoa eli uraattia syntyy elimistössä puriiniemästen hajoamisen tuotteena ja se erittyy munuaisten kautta sekä glomerulussuodatuksen että tubulaarisen erityksen avulla. Seerumin uraatti on kohonnut poikkeavan puriinimetabolian yhteydessä (= kihti) tai lisääntyneen uraattimuodostuksen (sytoproliferatiiviset tilat kuten leukemia, polysytemia, anemia perniciosa, hemolyysi, myelooma ja makroglobulinemia) yhteydessä tai kun uraatin erittyminen munuaisinsuffisienssissa on häiriytynyt. Jotkut lääkkeet ym. aineet (esim. tiatsidit, ketoaineet ja maitohappo) kilpailevat tubulaarisesta erittymismekanismista uraatin kanssa ja voivat aiheuttaa sen nousua seerumissa. Sytostaatti- ja sädehoito aiheuttavat usein kudostuhoa kohde-elimessä, jolloin puriinikatabolia lisääntyy ja seerumin uraattipitoisuus nousee. Itselläni on 470 ja äidilläni 490 eli on sukuvika. tässä viitearvoja ja ikäjakaumaa paljonko uraattiarvon pitäisi olla naiset 18-49 v 155 - 350 µmol/l
miehet 230 - 480 µmol/l
naiset yli 50 v 155 - 400 µmol/l.
- kihti potilas
Hei,olen 27-vuotias, ja sairastan kihtiä.Kihdistä tosin voi parantua,mikäli kyseessä on ylipainon aiheuttama kihti.Niin voin sanoa,että ainoa keino on laihduttaminen eli painon pudottaminen.Aluksi vältä syömästä kihtikohtauksen aiheuttavaa ruokaa.Kuten katkarapuja,sardiineja,silliä,maksaa,sieniä jne.Lisää tietoa löydät kihdistä google hakuohjelman avulla.Hakusanalla kihti.Kannattaa kysyä lääkäriltä lisää asiasta.Kun ylipanoa putoaa niin kihtikin paranee. Lääkäriltä saatua tietoa.-kihtipotilas-
- apuvva
kiitos vastauksestasi, niin arvelinkin ja helpottavaa kuulla!miten itse sairastuit kihtiin ja milloin?minkalaista ruokavaliota noudatat?voiko alkoholia juoda lainkaa?tiedätkö mihin kihti hoitamattomana voi johtaa?kiitos
niin ja minkalaisia s-uraatti arvoja sinulla on ollut, onko minun 490 korkeakin?kiitos! - kihtiin
apuvva kirjoitti:
kiitos vastauksestasi, niin arvelinkin ja helpottavaa kuulla!miten itse sairastuit kihtiin ja milloin?minkalaista ruokavaliota noudatat?voiko alkoholia juoda lainkaa?tiedätkö mihin kihti hoitamattomana voi johtaa?kiitos
niin ja minkalaisia s-uraatti arvoja sinulla on ollut, onko minun 490 korkeakin?kiitos!käy katsomassa myös www.reuma.fi osoitteesta kihtipotilaan ruokavaliosta. Pitäisi olla asiantuntevaa juttua, kun on Heinolan reumasairaalassa kirjoitettua.
- -49.
Omakokemus kihdistä loppui siihen kun lopetin oluen ja kalliitten viinojen,(viskit,konjakit) juomisen.Samalla lopetin särkylääkkeet ja viinan kokonaan.Nyt on mennyt14kk eikä mieli tee vanhaan.Kihti hävis,et sillai.
- kikka
Moi!
Sain täällä viikolla soiton hoitsulta, että uraatti arvot 450. Hänen mukaan vaan vähän koholla.En ole ollenkaan ylipainoinen eikä mulla ole oikeasti oireitakaan. Ihan ohimenevän hetken vaan ajattelin pari viikkoa sitten ,että mihin olen lyönyt varpaan , kun pikkasen oli hassusti arka.Luulen nyt että kesällä on tultu liika juotua olutta.Olen myös syönyt viime aikoina paljon itsepoimimani sieniä. Nyt aloitan terveellisemmän elämän. Tietäkö kuka onko siideri yhtä paha kun olut kun siinäkin on niitä hiivoja entäs viinit? - Sakari 45
kikka kirjoitti:
Moi!
Sain täällä viikolla soiton hoitsulta, että uraatti arvot 450. Hänen mukaan vaan vähän koholla.En ole ollenkaan ylipainoinen eikä mulla ole oikeasti oireitakaan. Ihan ohimenevän hetken vaan ajattelin pari viikkoa sitten ,että mihin olen lyönyt varpaan , kun pikkasen oli hassusti arka.Luulen nyt että kesällä on tultu liika juotua olutta.Olen myös syönyt viime aikoina paljon itsepoimimani sieniä. Nyt aloitan terveellisemmän elämän. Tietäkö kuka onko siideri yhtä paha kun olut kun siinäkin on niitä hiivoja entäs viinit?Kihti uusiutui minulla noin kuukausi sitten,edellisistä kerrasta n.4v.nyt se tuli todella rajuna,voi myös johtua lääkkeistä,kunten verenpaine yms.lääkkeet.Apurin 300mg vrk.kyllä
pitäisi auttaa.Alkohooli on pahasta,olut ja
värilliset viinat, kaikkein pahimpia. Katso lääke
Infosta.Lepo ja ruokavalio ovat ainoa apu.
- Kdkkekekwl
Hei minulla on kans kihti. Ylipainon takia. Olen 27V. Paino 149.9 ja pituus 181. Ylipainoon syynä parhaina päivinä 6 happriamia ja omalla osalla iso vatsa häiritsee 3 asiaa En jaksa kävellä. Olen kuorma-auto kuski 8 t päivässä. Joten en todellakaan ala laihduttaa vaan haluan 200 kiloiseksi ja jätti mahan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456