kihti

apuvva

heippa, olen 25-vuotias nainen, minulla on tänä kesänä alkanut nivelet oirehtia jaloissa. Tutkimukset käynnissa ja niissä mahd. dg kihti, uraatti koholla 490..onko muilla nuorilla kokemusta kihdistä?voiko siitä parantua?

9

7254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuvva

      sitä olisin vielä halunnut tietää että minkalaisa s-uraatti arvoja muilla on ollut?eikös tuo minun arvoni ole aika lievästi koholla ja voi periaatteessa johtua myös lievästä ylipainosta?

      • EvaStina

        Tässä TYKS lääkärin Pertti Koskisen tutkimus uraattiarvosta, joka ei aina ole ylipainosta kyse ja siitäkin on tehty jo kaikkien sairauksien aiheuttaja, olet lihava, laiha, sopusuhtainen tai sopivasti lihava voi uraatti arvosi olla koholla. Tässä hieman asiaa : Virtsahappoa eli uraattia syntyy elimistössä puriiniemästen hajoamisen tuotteena ja se erittyy munuaisten kautta sekä glomerulussuodatuksen että tubulaarisen erityksen avulla. Seerumin uraatti on kohonnut poikkeavan puriinimetabolian yhteydessä (= kihti) tai lisääntyneen uraattimuodostuksen (sytoproliferatiiviset tilat kuten leukemia, polysytemia, anemia perniciosa, hemolyysi, myelooma ja makroglobulinemia) yhteydessä tai kun uraatin erittyminen munuaisinsuffisienssissa on häiriytynyt. Jotkut lääkkeet ym. aineet (esim. tiatsidit, ketoaineet ja maitohappo) kilpailevat tubulaarisesta erittymismekanismista uraatin kanssa ja voivat aiheuttaa sen nousua seerumissa. Sytostaatti- ja sädehoito aiheuttavat usein kudostuhoa kohde-elimessä, jolloin puriinikatabolia lisääntyy ja seerumin uraattipitoisuus nousee. Itselläni on 470 ja äidilläni 490 eli on sukuvika. tässä viitearvoja ja ikäjakaumaa paljonko uraattiarvon pitäisi olla naiset 18-49 v 155 - 350 µmol/l
        miehet 230 - 480 µmol/l
        naiset yli 50 v 155 - 400 µmol/l.


    • kihti potilas

      Hei,olen 27-vuotias, ja sairastan kihtiä.Kihdistä tosin voi parantua,mikäli kyseessä on ylipainon aiheuttama kihti.Niin voin sanoa,että ainoa keino on laihduttaminen eli painon pudottaminen.Aluksi vältä syömästä kihtikohtauksen aiheuttavaa ruokaa.Kuten katkarapuja,sardiineja,silliä,maksaa,sieniä jne.Lisää tietoa löydät kihdistä google hakuohjelman avulla.Hakusanalla kihti.Kannattaa kysyä lääkäriltä lisää asiasta.Kun ylipanoa putoaa niin kihtikin paranee. Lääkäriltä saatua tietoa.-kihtipotilas-

      • apuvva

        kiitos vastauksestasi, niin arvelinkin ja helpottavaa kuulla!miten itse sairastuit kihtiin ja milloin?minkalaista ruokavaliota noudatat?voiko alkoholia juoda lainkaa?tiedätkö mihin kihti hoitamattomana voi johtaa?kiitos
        niin ja minkalaisia s-uraatti arvoja sinulla on ollut, onko minun 490 korkeakin?kiitos!


      • kihtiin
        apuvva kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi, niin arvelinkin ja helpottavaa kuulla!miten itse sairastuit kihtiin ja milloin?minkalaista ruokavaliota noudatat?voiko alkoholia juoda lainkaa?tiedätkö mihin kihti hoitamattomana voi johtaa?kiitos
        niin ja minkalaisia s-uraatti arvoja sinulla on ollut, onko minun 490 korkeakin?kiitos!

        käy katsomassa myös www.reuma.fi osoitteesta kihtipotilaan ruokavaliosta. Pitäisi olla asiantuntevaa juttua, kun on Heinolan reumasairaalassa kirjoitettua.


    • -49.

      Omakokemus kihdistä loppui siihen kun lopetin oluen ja kalliitten viinojen,(viskit,konjakit) juomisen.Samalla lopetin särkylääkkeet ja viinan kokonaan.Nyt on mennyt14kk eikä mieli tee vanhaan.Kihti hävis,et sillai.

      • kikka

        Moi!
        Sain täällä viikolla soiton hoitsulta, että uraatti arvot 450. Hänen mukaan vaan vähän koholla.En ole ollenkaan ylipainoinen eikä mulla ole oikeasti oireitakaan. Ihan ohimenevän hetken vaan ajattelin pari viikkoa sitten ,että mihin olen lyönyt varpaan , kun pikkasen oli hassusti arka.Luulen nyt että kesällä on tultu liika juotua olutta.Olen myös syönyt viime aikoina paljon itsepoimimani sieniä. Nyt aloitan terveellisemmän elämän. Tietäkö kuka onko siideri yhtä paha kun olut kun siinäkin on niitä hiivoja entäs viinit?


      • Sakari 45
        kikka kirjoitti:

        Moi!
        Sain täällä viikolla soiton hoitsulta, että uraatti arvot 450. Hänen mukaan vaan vähän koholla.En ole ollenkaan ylipainoinen eikä mulla ole oikeasti oireitakaan. Ihan ohimenevän hetken vaan ajattelin pari viikkoa sitten ,että mihin olen lyönyt varpaan , kun pikkasen oli hassusti arka.Luulen nyt että kesällä on tultu liika juotua olutta.Olen myös syönyt viime aikoina paljon itsepoimimani sieniä. Nyt aloitan terveellisemmän elämän. Tietäkö kuka onko siideri yhtä paha kun olut kun siinäkin on niitä hiivoja entäs viinit?

        Kihti uusiutui minulla noin kuukausi sitten,edellisistä kerrasta n.4v.nyt se tuli todella rajuna,voi myös johtua lääkkeistä,kunten verenpaine yms.lääkkeet.Apurin 300mg vrk.kyllä
        pitäisi auttaa.Alkohooli on pahasta,olut ja
        värilliset viinat, kaikkein pahimpia. Katso lääke
        Infosta.Lepo ja ruokavalio ovat ainoa apu.


    • Kdkkekekwl

      Hei minulla on kans kihti. Ylipainon takia. Olen 27V. Paino 149.9 ja pituus 181. Ylipainoon syynä parhaina päivinä 6 happriamia ja omalla osalla iso vatsa häiritsee 3 asiaa En jaksa kävellä. Olen kuorma-auto kuski 8 t päivässä. Joten en todellakaan ala laihduttaa vaan haluan 200 kiloiseksi ja jätti mahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe