SITRUUNAPUUSTA

Isä ja poika

Istutimme kokeilumielessä sitruunan siemenen ruukkuun vuonna 2003. Kasvu oli aluksi hidasta, mutta muuttaessamme uuteen kotiin viime talvena on puu kiihdyttänyt kasvuaan kovasti. Nyt se on puolessa vuodessa kasvanut saman verran kuin 3,5 vuodessa. Tällä hetkellä vähän yli metrin mittainen.
Ei haaraile tai muuta. Lehtiä on paljon ja tuntuu voivan hyvin. Ruukkuna nyt noin 20cm halk. alta kasteleva malli. Multa vaihdettu keväällä.
Eli miten pitäisi jatkossa toimia? Isompi ruukku?
Tukia tai muita? Ei ole mitään aikaisempaa kokemusta vastaavasta. Mukava sen kehitystä on ollut seurailla. Koskahan saadaan mahdollista satoa?

2

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eksootti

Mitä olen lukenut, sitrukset pitävät enemmän ahtaammasta kuin väljästä ruukusta. Näin myös oma sitrukseni. (Calamondin/mandariini)

Eli ruukunvaihto ei ole vielä ajankohtaista, aikaisintaan ensi keväänä, uskoakseni vasta sitä seuraavana.

Olethan lannoittanut sitruunaasi? Monesta kaupasta löytyy sitruksille tarkoitettua lannoitetta, jota olen itsekin käyttänyt. Merkkiä en muista...

Sitrukset pitävät talvella viileämmästä lämpötilasta, ilman viileää lepokautta sitrukset saattavat pudottaa talven aikana lehtiä.
      Ihanteellinen lämpötila on noin 15 astetta.

Jonkinlaisen tuen voisit laittaa, riippuu siitä, kuinka paksuvartinen on puusi.

Odottele ensi kevääseen, latvo sitruunasi (eli poista sitruksesi latvasta noin 5-10 senttiä), jolloin sen pitäisi alkaa kasvattamaan oksia. Odottele jälleen ensi kevääseen, ja istuta uuteen, hieman suurempaan purkkiin (itse suosin saviruukkuja). Joko on kukkinut? Oma sitrukseni kukkii kaunein, valkoisin, ja tuoksuvin kukin. Satoa tuskin tulee... koskaan.

• Isä ja poika

Kiitoksia vinkeistä. Ei ole kukkinut vielä kertaakaan. Ehkäpä ensi vuonna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      2036
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1824
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1463
    4. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      176
      1428
    5. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1419
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1407
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1025
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      62
      994
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      985
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      884
    Aihe