No nytpä kehittelen kyssäreitä oikein innolla.
Eli onko teidän perheissä käytössä joitain ns. kirosanoja, jotka on muotoiltu tai keksitty lasten korville kuultavaksi? Vai päästetäänkö teillä kunnon ärräpäät kun on tullakseen?
Meillä tähän mennessä on päässyt kyllä melkein entiseen tahtiin, varsinkin isäosapuolella. Tyttö 1v. ja olen sanonut, että nyt on viimeistään pakko tehdä jotain asialle. Ensimmäinen kirosana keksittiin, kun se hassusti tuli tytön suusta ihan selvästi, vaikka onkin pitkä, "pottukaukalo". Ei ole kyllä paljon vielä ollut käytössä. Tuntuu teennäiseltä. Parempia ehdotuksia?
Tottahan ne oikeatkin kirosanat jostain tarttuvat (esim tarha), mutta ettei ainakaan täällä kotona annettas kovin huonoa esimerkkiä. Ei ne ikinä lapsen suusta kivalta kuulosta.
Lasten kuultavat kirosanat
7
1126
Vastaukset
- Ninja26
On ihme vääntöjä tullu ja väkisinhä lapset kuulee niitä kirosanoja, ei sitä aina voi muistaa että ei saa kiroilla.
Mut siis tämmösii vääntöjä meillä on ollu:
Saatavana = Saatana
Pasta = Paska
Passionhedelmä = Paska
Noi eniten ollu käytössä, mut ei enää oikeestaa. Ehkä tuossa vuos sitte. Nyt välistä kuulee hitto tai vitsi...mut ei pahempia. - tarja 2
että meillä kirosana sanotaan niinkuin se on...
Mutta yksikään kolmesta lapsesta ei kiroile kotona enkä ole kuullut kylilläkään enemmissä määrin kiroilevan...tai kenenkään mainitsevan asiasta....
Lievimpiä muotoja yritetään käyttää tietysti tyyliin saakeli,saakutti,samperi,perhonen,perskutti
mutta kyllä se usein livahtaa ihan oikealla tavalla...minun ukkini ja enoni ovat olleet aina kovia kiroilemaan joten itse olen sen näinollen perintönä saanut...itsekään en kuulemma lapsena kiroillut vaikka kuulin sitä ympärilläni....
Lapset eivät edes lauluissa uskalla sanoa ääneen tuhmaa sanaa jos siinä on esim. Maija Vilkkumaallahan on jumalauta jossain laulussaan niin se hyräillään tms:):)- myös sanotaan
kirosanat oikeilla nimillään mutta jos lapset ovat vieressä kuulemassa niin heti sanotaan että se on äitin sana tai iskän sana ja sitä ei saa lapset sanoa
- MinttuMaaria1
kyllä aitoja kirosanoja lipsuu täälläkin, ei nyt kiroilla jatkuvasti, mutta aina välillä.
Minun suusta herkemmin lipsahtaa, kuin miehen. Tytön 5v. en ole kuullut kiroilevan koskaan vielä, mutta tuon murkkuikäisen suusta se v**** tarhan usein kuuluu. - sarafina
Itse olen miettinyt sitä että mitä pahaa kiroilussa on? En siis tarkoita että normaali puheen seassa esim. v**** kun p**** kahvinkeitin on rikki vaan jos vaikka kaatuu ja satuttaa itsensä niin haittaako jos ärräpäää pääsee? Meillä kyläkin kiroillaan aika vähän, yleensä kirosana on voi hitto tai hemmetti ym. ja yleensä juuri silloin kun sattuu onnettomuus.
- uskomatonta mutta totta
Mun täytyy sanoa että en oikeastaan ikinä kiroile. Se ei vaan ole ollut ikinä tapana. Vihaisena voin huutaa vaikka mitä tekstiä mutta en kirosanoja. Olenkin ihmetellen huomannut kuinka paljon on oikeastaan äitejä jotka kiroilevat jopa silloin kun komentavat lapsiaan. Oikeen naurattaa kun on kuullut muutaman "mukamas hyvän tiukan kasvattajan" kasvattavan lapsiaan tyyliin, vittu tänne nyt ja heti.
Oikeen ärsytti kun kerran päiväkodissa huomauteltiin että poika kiroili aika lailla ja muutkin olivat alkaneet. No tietysti sitä AINA luullaan että kotoa se kiroilu on opittu ja pakko oli kyllä itseä puolustaa ja huomauttaa että meillä ei kiroilla ja kotoa ne ei ole opittu. Jos sitten siinä ryhmässä ei oltu kiroiltu aikaisemmin niin sitten hän kyllä oli oppinut ne jostain muusta ryhmästä. Pihallakaan hän ei silloin vielä majaillut koska oli niin nuori. Eipä tainnut uskoa edes tuota että kotona meillä ei kiroilla kun se näyttää olevan niin yleistä vanhemmilta. Jotenkin kai kyseinen hoitaja etukäteen oli jo päättänyt että meidän poika ne ensimmäisenä oli "tartuttanut" kun ei muutenkaan oikein synkannut kyseisen tyypin kanssa.
Enkä tahdo mitenkään laittaa sädekehää pääni päälle kun ei ole tapana kiroilla mutta niin se vaan on aina ollut. Ja vielä jos teillä on tapana kiroilla please älkää tehkö sitä lasten kuullen. Varsinkin on tosi vastenmielistä kuulla kun jotkut vanhemmat tai vieraat "pihapoliisit" kasvattavat lapsia tyyliin "mitä vittua te täällä teette" Antaa tosi hyvän kuvan meistä aikuisista. - äiti05
eli olen koittanut sanoa perhonen aina kun meinaa tulla suusta kirosanoja. Aika helposti niitä kyllä pääsee mutta koska meillä pieni papukaija joka kaikki kuulemansa toistaa niin olen kyllä onnistuneesti saanut pois noita sanoja mutta tuota perhosta tulee käytettyä :-)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315750Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283769HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2892491- 1291784
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3831445Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131193
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76952- 115925