moi. ajattelin kysyä vähän et miten toimia. meillä on siis kahden lapsen kastajaiset samaan aikaan. ei kaksoset. vaan pikkusisko ja isoveli. nyt kun on toinen lapsi tulossa, niin haluttaisiin kastaa heidät samaan aikaan.Kun esikoista ei olla kastettu vieläö ollenkaan. Onko muita kenellä ollut kahdet kastajaiset samaan aikaan. Mitä kirjoittaa kutsukortteihin ? Etäs miten pyytää kummia isommalle lapselle, kun hänellä on ikää jo 5v. Ollaan kylä mieheni kans asiasta juteltu ja sanottu pojallekkin että saisi vähä itse antaa vaihtoentoja ketä haluaisi kummeiksi. Ja tosi hyvä vaihtoentoja onkin keksinyt. Hän haluaisi vielä itsekin kysysä henkilöiltä jos he haluaisi tulla hänen kummeiksi. Kertokaa omia kokemuksia ,ku tää asia on minulle ihan uusi. KIITOS kaikille jo etukäteen ...
kahdet ristiäiset
1
637
Vastaukset
- lskdfjslkfj
Oikein hyvä idea kastaa molemmat lapset nyt samalla kertaa. Olen itse ollut sellaisissa ristiäisissä, missä kastettiin serkukset, joista toinen oli poikavauva ja toinen neljävuotias tyttö, ja niistä jäi oikein mukavat muistot. Kerron nyt vähän siitä, millaista siellä oli.
Tilaisuuden aikana vauvan äiti seisoi pidellen vauvaa ja se nelivuotias tyttö seisoi hänen vieressään siinä vauvan puolella pieni kukkakimppu kädessään ja nätti punainen juhlamekko päällään. Vauvalla oli tietysti tavallinen kastepuku. Kun tuli itse kasteen aika, pappi otti kastemaljan käteensä ja meni ensin vauvan luo ja kastoi hänet ja sitten astui sen tytön vierelle ja kastoi hänet. Tyttö siis vain seisoi koko ajan tavallisesti siinä paikallaan. Kun tuli se kätten päälle paneminen, ensin vauvan kummit ym. kokoontuivat vauvan ympärille ja sitten tytön kummit hänen ympärilleen. Kaikki sujui hienosti ja kastettavat olivat molemmat suloisia : )
Vaikka et isoveljen ristiäisasusta kysynytkään, sanon siitäkin ehdotukseni : ) Hänellä voisi olla vaikka suorat tummat housut, valkea paita ja juhlaliivit, joiden rintataskussa pienet kukat kuten sulhasella yleensä on. Sellaisena hän heti erottuisi juhlan toiseksi päähenkilöksi eikä näyttäisi vain kastettavan vauvan sisarukselta.
Minusta kutsukortteihin voisi kirjoittaa vaikka tähän tyyliin: "Tervetuloa kotiimme kastejuhlaan, jossa kastetaan perheemme molemmat lapset, Veeti-Verneri ja hänen pikkusiskonsa".
Viisivuotias poikanne voi minusta oikein hyvin itse pyytää haluamiaan henkilöitä kummeiksi, vaikka tietysti hänen kuuluu teidän kanssanne ensin sopia, ketkä pyydetään. Tuollainen lapsen itsensä esittämä pyyntö on varmaan hieno niistä kummeiksi valituistakin. Etukäteen kyllä kannattaa pojan kanssa puhua siitäkin mahdollisuudesta, että joku pyydetyistä ei ehkä haluakaan jostakin syystä tulla kummiksi, että hän ei pitäisi suostumista itsestään selvänä. Jos joku sitten kieltäytyy kunniasta, niin pojalle täytyy tehdä selväksi, että kummiehdokas ei mitenkään häntä hyljeksi tms., vaan että hänellä oli muita syitä kieltäytyä.
Vielä neuvoisin sellaista, että ainakin joillekin ristiäisvieraille kannattaa etukäteen vinkata, että eivät ihastelisi pelkästään vauvaa, vaan antaisivat huomiota myös isolleveljelle. Normaalistikin näin pitäisi tehdä, mutta nyt vielä tavallistakin enemmän, koska näissä ristiäisissä hän on ihan yhtä tärkeä "juhlakalu" kuin vauvakin.
Onnistuneita ristiäisiä ja kaikkea hyvää teille koko perheelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1579174Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492799Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312577- 572531
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971915- 981852
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231793Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä481336Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281201