Olkien hinta

korrenpurija

Mikä on hintataso oljille nykyään ? Onko eroa eri viljalajeilla ?

17

4143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäntä

      Lämpölaitokset maksavat 70€/T. Joten samaan suuntaan täälläkin pitäisi hinnan mennä.

    • käytöstä

      jos joku ostaa polttoon, pikku hinta on paikallaan. Itse paalailen vierailta noin 400-500 kanttipaalia vuodessa kuivikkeiksi, ja ne on yleensä ilmaisia. Joskus muistan isäntiä kossupullolla. Joskus taas olen ottanut jopa rahaa että olen paalannut oljet pois ja vienyt itselle. Riippuu paljon tilanteesta....

      • ihmettelija

        Jos ostan sinulta ohria poltettavaksi, niin hinta on eri jos rehuksi ? Maahan köyhtyy, kun viet oljet pois. Joku hinta kai sillekin olisi saatava ?


      • tasu,,
        ihmettelija kirjoitti:

        Jos ostan sinulta ohria poltettavaksi, niin hinta on eri jos rehuksi ? Maahan köyhtyy, kun viet oljet pois. Joku hinta kai sillekin olisi saatava ?

        Ei maa rikastu eikä köyhdy oljista.
        Itse olen antanut ilmaiseksi
        naapurin karjatilalle jos viitsivät
        rullata.Tietysti jos itse paalaa
        jollekkin niin olisi sopiva hinta ihan
        paikallaan.Seuraavan satokauden sää vaikuttaa
        moninkerroin sen mitä olikien jättäminen tai
        pois ottaminen pellosta.


      • tapauksessa
        ihmettelija kirjoitti:

        Jos ostan sinulta ohria poltettavaksi, niin hinta on eri jos rehuksi ? Maahan köyhtyy, kun viet oljet pois. Joku hinta kai sillekin olisi saatava ?

        meiltä levitetään p...skaa melkein kaikille kylän pelloille niin eiköhän sieltä kautta tule humusta takaisin vähintää saman verran.


      • jos paalattaisiin

        rehuksi niin silloin tietty vois jotain maksaakin, mutta kun se rehuarvo on aika olematon oljilla :-D

        Ne menee KUIVIKKEIKSI! Ja kuivikeoljesta ei kannata mitään maksaa, kun se teettää jonkinverran työtä. Vapolta kun saa näet kuiviketta pihaan rekkaautolla.


      • kysyn vaan
        jos paalattaisiin kirjoitti:

        rehuksi niin silloin tietty vois jotain maksaakin, mutta kun se rehuarvo on aika olematon oljilla :-D

        Ne menee KUIVIKKEIKSI! Ja kuivikeoljesta ei kannata mitään maksaa, kun se teettää jonkinverran työtä. Vapolta kun saa näet kuiviketta pihaan rekkaautolla.

        Minäkin voisin ottaa pari rekkaa. Eli paljonko pystyt korvaamaan turvetta oljella ?


      • se sitä tietty
        kysyn vaan kirjoitti:

        Minäkin voisin ottaa pari rekkaa. Eli paljonko pystyt korvaamaan turvetta oljella ?

        ilmaiseksi tuo, mutta oljen korjaamisessa on melkoinen työ. Jos sen ajan teen rehunkorjuuurakointia 2 paalaimen ketjulla, tulee pitkässä päivässä jo mukavasti tienestiä.

        No kyllä meillä pystytään käyttämään kuivikkeena pelkää turvetta ihan hyvin. Yleensäkin käytetään, mitä halvimmalla ja helpoimmalla saadaa. Olkea, turvetta, haketta, purua, kuoriketta, höylänlastua, paperisilppua....


      • olekaan ilmaisia
        se sitä tietty kirjoitti:

        ilmaiseksi tuo, mutta oljen korjaamisessa on melkoinen työ. Jos sen ajan teen rehunkorjuuurakointia 2 paalaimen ketjulla, tulee pitkässä päivässä jo mukavasti tienestiä.

        No kyllä meillä pystytään käyttämään kuivikkeena pelkää turvetta ihan hyvin. Yleensäkin käytetään, mitä halvimmalla ja helpoimmalla saadaa. Olkea, turvetta, haketta, purua, kuoriketta, höylänlastua, paperisilppua....

        voisiko sen nyt niin sitten tulkita.

        eipä ole pahemmin silmään sattunu peltoa jonne oljen korret ovat vaan jätetty lojumaan. kylläkai ne aina paalataan, vai olenko ymmärtänyt väärin. eli mikä tälläisen yhden paalin hinta on, meni se sitte kuivikkeeksi, poltettavaksi, rakennusmateriaaliksi tai ihan mihin tahansa?


      • ole 90% silputtu
        olekaan ilmaisia kirjoitti:

        voisiko sen nyt niin sitten tulkita.

        eipä ole pahemmin silmään sattunu peltoa jonne oljen korret ovat vaan jätetty lojumaan. kylläkai ne aina paalataan, vai olenko ymmärtänyt väärin. eli mikä tälläisen yhden paalin hinta on, meni se sitte kuivikkeeksi, poltettavaksi, rakennusmateriaaliksi tai ihan mihin tahansa?

        sinne peltoon. Niitä keräillään pois vaan karjatilojen tarpeisiin enimmäkseen. Ja edelleen, korjaaminen on sen verran työlästä, että saavat peltoon jäädäkin jos niistä joku hintaa pyytää.


      • Julle+
        ihmettelija kirjoitti:

        Jos ostan sinulta ohria poltettavaksi, niin hinta on eri jos rehuksi ? Maahan köyhtyy, kun viet oljet pois. Joku hinta kai sillekin olisi saatava ?

        Ja merkittö säästö kun ei tarvitse silputa olkea puimurilla. Saksassa urakoijat hinnoittelee puimisen silppuripäällä eri kuin laskee pitkäksi oliko 10€ takavuosiana /ha


    • ihan

      sama, mitä ne maksaa, kunhan maksaa. Itse en anna ilmaiseksi kenellekkään mitään, ihan periaatteen vuoksi. Täällä päin eivät ole maksaneet pystyviljastakaan enään vuosiin. Mielestäni se, että joku antaa viljat ilmaiseksi, polkee viljan hintaa myös markkinoilla. Se taas kostautuu ennen pitkää kaikille, myös niille jotka viljaa ilmaiseksi kerjäävät. Ajan jyväni ennemmin metsään, kuin annan ilmaiseksi, rahat lahjoitan mieluimmin vaikka hyväntekeväisyyteen.

      • Paalinpyörittäjä

        Ajat siis viljasi metsään ja tukirahat lahjoitat hyväntekeväisyyteen?
        Kukahan niitä hintoja oikein polkee?
        Oljen keruu vähentää puinnin polttoainekulua, kun ei tarvitse silppuria pyörittää ja samoin jos ruiskutetaan juolavehnää roundupilla, niin olkien keruu vähentää huomattavasti ainekustannuksia. Kaltaisiasi kateita viljelijöitä on paljon, joten hyvin ymmärtää miksi Suomi on köyhä maa ja sellaiseksi jää!
        Ps. Kenenkään ei kannattaisi korjata mitään satoa ilmaiseksi, itse laskutan nurmen korjuusta omaan käyttööni satasen hehtaarilta, jos tuet jää maanomistajalle.


      • vähän ajatusta
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Ajat siis viljasi metsään ja tukirahat lahjoitat hyväntekeväisyyteen?
        Kukahan niitä hintoja oikein polkee?
        Oljen keruu vähentää puinnin polttoainekulua, kun ei tarvitse silppuria pyörittää ja samoin jos ruiskutetaan juolavehnää roundupilla, niin olkien keruu vähentää huomattavasti ainekustannuksia. Kaltaisiasi kateita viljelijöitä on paljon, joten hyvin ymmärtää miksi Suomi on köyhä maa ja sellaiseksi jää!
        Ps. Kenenkään ei kannattaisi korjata mitään satoa ilmaiseksi, itse laskutan nurmen korjuusta omaan käyttööni satasen hehtaarilta, jos tuet jää maanomistajalle.

        Komppaan edellistä, ei pitäisi miettiä sitä niin paljon, paljonko toinen hyötyy oljista vaan enempi sitä, hyötyykä ite siitä, että joku toinen korjaa ne pois.

        Onhan sekin hyöty, jso ei itselle tule kuluja, korjuusta ja metsään ajosta.


    • bhbghgjgh

      Olen laskuttanut paaluksesta aina kustannukset niiltä joiden pelloilta kerään itselleni heinää tai olkea.Halvalla saavat siltikin satonsa pois kun muuten joutuisivat käyttämään urakoitsijaa.

    • puimurjonnikka

      Kauranolki hakijan paalaamana pelloiltani maksaa 4 € paali plus arvonlisävero, muutoin silppuan. Ei ole silppuria tarvinnut pyöritellä! Pienistä summista tämä maatalous elää pienempänäkin, mutta löysä raha pitää osata ottaa pois!

    • ottoerkki

      Kalia poistuu pellolta kolminkertainen määrä olkien mukana jyväsatoon verrattuna.
      Velotus oljista vähintään 5 € paali alv

      Tai sitten olkien mukana poistuva määrä kalia karjanlantantana takaisin peltoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe