Omavanhurskaus ,. teeseitse vanhurskaus

teutatess

Tässä aihe . Voitaisko keskustella rauhallisesti, missä mättää . jos heitä on lapissa kaikki, ja suomessakin noin 60% es,lestoista . Miksi ihmisen on saatava tehdä, tehdä, ja vieläkin tehdä, kun saisi uskoa evankliumiin . Ja koska kaikkein viimeksikin olisi USKOTTAVA vain uskolla tullaan autuaaksi . Sinäkin joka tunnet että uskoa on nyt vähän, sinäkin tulet USKOLLA autuaaksi

60

2610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Tarkennus

Varmaan lapissakin on paljon uskosta vanhurskaita.

Missä mättää?

Vastaus; omavanhurskaus on saanut houkuteltua pois uskosta Kristukseen tulevasta vanhurskaudesta lainvanhurskauteen.

Ei ole uskottu siihen, mikä ei näy, (joka on otettava uskolla vastaan) sen sijaan on etsitty näkyväisiä tilalle.

Ensin on usko ja uskoa seuraavat teot. Sangen usein tämä asia sekoittuu keskenään. Saat uskoa, mutta ensiksi sinun pitää, .... tai sitten kun olet uskonut, .... sinun täytyy

• uskis

sen johtuvan ihmisen syntisyydestä ja luontaisesta uskonnollisuudesta. Raamattu puhuu orjuuden hengestä ja kehottaa ajamaan orjatar poikinensa pois. Ihmisessä asuu orjuuden henki, joka ei sitten millään suostuisi ottamaan armoa vastaan ilmaiseksi. Aina se yrittää keksiä keinoa, millä voisi edss vähän maksaa takaisin.

Ajatellaanpa, että joku ihminen antaisi toiselle oikein todella arvokkaan lahjan. Harvapa sanoisi: "Ai, kiitos, olitpa ystävällinen!" Yleensä mieleen nousee heti keinoja, millä voisi maksaa takaisin ja jos joku tarjoaisi sellasita, olisi todella houkuttelevaa tarttua siihen. Luulen, että siksi ihmiset niin helposti uskovat omaavanhurskautta opettavia (sen enempää ottamatta kantaa siihen, kuinka paljon niitä on es.lestadiolaisuudessa).

Tie on kaita ja portti ahdas, sanoo Raamattu. Sitä se onkin; ei ole kiusausten, ennen kaikkea omanvanhurskakuden, takia aina helppoa maata armon ja uskon vuoteella. Koko ajan on kova hinku ansaitsemaan edes vähän. Näin ainakin itselläni. Toisella puolella on sitten maailman kiusaukset, jotka huokuttelevat hylkäämään armovuoteen synnin takia. Mielestäni omavanhurskaus on kuitenkin vaarallaisempi kiusaus, koska se on niin hyvin naamioitunut. Naamioitunut valkeuden enkeliksi, joka syyttää Jumalan lapsia öin ja päivin, vaikka he ovat Jeesuksen tähden vapaita kaikesta syyllisyydestä.

• Lasse-setä

Raamattu mielestäni tuntee vain kaksi vanhurskautta lain/uskon.

Lain vanhurskaudessa kilvoittelu ei ole epäraamatullista, jos se oikein käsitetään.
      Gal 4. alku selittää meille tämän asian.

Jokainen on jossain vaiheessa joutunut toimimaan niinkuin siinä sanotaan. Perillinen ei eroa orjasta.

Lainvanhurskaus muuttuu omaksivanhurskaudeksi silloin, kun laki vesitetään ihmiselle sopivaksi niin, että ihminen kykenee joltisesti sitä täyttämään omasta mielestään.

Lainvanhurskauden tulisi tulla niin ahtaaksi, että loppuu happi ilman Jumalan apua.

Silloin voi käsittää lahjavanhurskauden ominaisuudet omalle kohdalleen.

• P. Tarkennus

Kilvoittelu kuuluu uskosta vanhurskaan elämään.

Room. 5:20   Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
        Room. 5:21   että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Room. 6:1   Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?

Room. 6:2   Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        Room. 6:4   Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

• mutmutmut
        P. Tarkennus kirjoitti:

Kilvoittelu kuuluu uskosta vanhurskaan elämään.

Room. 5:20   Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
        Room. 5:21   että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Room. 6:1   Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?

Room. 6:2   Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        Room. 6:4   Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Kilvoittelu ei kuitenkaan ole ehto armolle.
        Eikä rippi uskomiselle.

• Lasse-setä
        mutmutmut kirjoitti:

Kilvoittelu ei kuitenkaan ole ehto armolle.
        Eikä rippi uskomiselle.

Armo saa aikaan kilvoitusta.

• P. Tarkennus
        Lasse-setä kirjoitti:

Armo saa aikaan kilvoitusta.

Tiit. 1:11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestyn
        Tiit. 1:12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,

Tiit. 1:13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,

• lapinnuari
        P. Tarkennus kirjoitti:

Tiit. 1:11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestyn
        Tiit. 1:12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,

Tiit. 1:13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,

Jumalatonta menoa ei ole silti hylännyt yksikään.
        Jos asiaa katsotaan 10 käskyn rinnalla.

Eikä voima Jumalan tahdon mukaiseen elämään tule lain paasaamisesta, vaan uskosta.
        Usko siis on kaiken lähde. Oikea vaeltaminen tulee uskosta, lahjana: "en minä, vaan Kristus, joka minussa asuu".

Tästä asiasta on kinattu alusta alkaen. Paavali joutui sen vuoksi lähtemään Jerusalemiin neuvomaan vanhimpia. Ottivat neuvon vastaan.

Ikävä kyllä, nyt ei ole niin viisaita, että heidän neuvonsa vanhimmille kelpaisivat.
        Sen vuoksi lailla vaatiminen jatkuu, aivan kuin midianilaisten aikana.
        Mutta, autuuden tie ei ole kirveenterä, vaan tasainen, kuten Jesaja ennustaa. Sitä vanhurskaat ilolla kulkevat. Se on tahdottu kieltää. Jatkakaa siis veljet työtänne, naama norsun-v:llä.

• Lasse-setä
        lapinnuari kirjoitti:

Eikä voima Jumalan tahdon mukaiseen elämään tule lain paasaamisesta, vaan uskosta.
        Usko siis on kaiken lähde. Oikea vaeltaminen tulee uskosta, lahjana: "en minä, vaan Kristus, joka minussa asuu".

Tästä asiasta on kinattu alusta alkaen. Paavali joutui sen vuoksi lähtemään Jerusalemiin neuvomaan vanhimpia. Ottivat neuvon vastaan.

Ikävä kyllä, nyt ei ole niin viisaita, että heidän neuvonsa vanhimmille kelpaisivat.
        Mutta, autuuden tie ei ole kirveenterä, vaan tasainen, kuten Jesaja ennustaa. Sitä vanhurskaat ilolla kulkevat. Se on tahdottu kieltää. Jatkakaa siis veljet työtänne, naama norsun-v:llä.

Kenenkään ei ole pakko olla missään orjuudessa, jos kerran tietää toisen tien.

• P. Tarkennus
        lapinnuari kirjoitti:

Jumalan sanaa ei valitettavasti voi muuttaa.

• Lapinnuarin
        P. Tarkennus kirjoitti:

Jumalan sanaa ei valitettavasti voi muuttaa.

Sinulta siis loppuivat perustelut ja tilalle astuivat heitot!!
        Se on kovin tuttua!

• P. Tarkennus
        Lapinnuarin kirjoitti:

Sinulta siis loppuivat perustelut ja tilalle astuivat heitot!!
        Se on kovin tuttua!

Kyllä se riittää perusteluksi oikein hyvin.

• Lapinnuarin
        P. Tarkennus kirjoitti:

Kyllä se riittää perusteluksi oikein hyvin.

Kelpaa toki, jos lukee raamattua niin kuin omanvanhurskauden p. itse.

Mutta, ei se armoitetuille ohjeeksi kelpaa.

• P. Tarkennus
        Lapinnuarin kirjoitti:

Kelpaa toki, jos lukee raamattua niin kuin omanvanhurskauden p. itse.

Mutta, ei se armoitetuille ohjeeksi kelpaa.

Mitä ihmettä sinä nyt puhut? Olen armoitettu ja uskon Jumalan samnan aivan kokonaisuudessaan.

• teutatess

Mihin laittaisit Lahja vanhurskauden , sekin on raamatussa .

• Lapinnuarin
        P. Tarkennus kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä nyt puhut? Olen armoitettu ja uskon Jumalan samnan aivan kokonaisuudessaan.

Älä sitten uskosi vastaisesti levitä täällä tuollaista paksua omaavanhurskautta!

• Nimetön
        Lapinnuarin kirjoitti:

Älä sitten uskosi vastaisesti levitä täällä tuollaista paksua omaavanhurskautta!

Ja hyvä opettaja onkin koska hän siinä vaelsi ennen kääntymistään. Mutta tässä kristityitä.

Paavali neuvoo pyhään ja kristilliseen elämään. Vielä siis, rakkaat veljet, rukoilemme me teitä ja neuvomme Herrassa Jeesuksessa, niinkuin te meiltä saaneet olette, kuinka teidän vaeltaman ja Jumalalle kelpaamaan pitää, että te täydellisemmäksi tulisitte. Sillä te tiedätte ne käskyt, jotka me Herran Jeesuksen kautta teille annoimme.

Sillä se on Jumalan tahto, teidän pyhyytenne, että te huoruutta vältätte. että jokainen tietäis pitää astiansa pyhyydessä ja kunniassa, ei himoin halauksissa niinkuin pakanat, jotka ei Jumalasta mitään tiedä. Ja ettei yksikään sortaisi eikä pettäisi veljeänsä jossakussa asiassa, sillä Herra on kaikkein näiden kostaja, kuin me myös teille ennen sanoneet ja todistaneet olemme.

SILLÄ EI JUMALA OLE MEITÄ KUTSUNUT SAASTAISUUTEEN, VAAN PYHYYTEEN. Joka siis nämät katsoo ylön, ei hän katso ylön ihmistä, vaan Jumalan, joka myös Pyhän Henkensä meihin antanut on.

Ja tässä Paavali ei todellakaan opeta omanvanhurskauden tietä vaan kaiken Jumalattomuuden hylkäämään, sillä varma on ettei Jumala anna itseään pilkata.

• Luteeruslainen
        Nimetön kirjoitti:

Ja hyvä opettaja onkin koska hän siinä vaelsi ennen kääntymistään. Mutta tässä kristityitä.

Paavali neuvoo pyhään ja kristilliseen elämään. Vielä siis, rakkaat veljet, rukoilemme me teitä ja neuvomme Herrassa Jeesuksessa, niinkuin te meiltä saaneet olette, kuinka teidän vaeltaman ja Jumalalle kelpaamaan pitää, että te täydellisemmäksi tulisitte. Sillä te tiedätte ne käskyt, jotka me Herran Jeesuksen kautta teille annoimme.

Sillä se on Jumalan tahto, teidän pyhyytenne, että te huoruutta vältätte. että jokainen tietäis pitää astiansa pyhyydessä ja kunniassa, ei himoin halauksissa niinkuin pakanat, jotka ei Jumalasta mitään tiedä. Ja ettei yksikään sortaisi eikä pettäisi veljeänsä jossakussa asiassa, sillä Herra on kaikkein näiden kostaja, kuin me myös teille ennen sanoneet ja todistaneet olemme.

SILLÄ EI JUMALA OLE MEITÄ KUTSUNUT SAASTAISUUTEEN, VAAN PYHYYTEEN. Joka siis nämät katsoo ylön, ei hän katso ylön ihmistä, vaan Jumalan, joka myös Pyhän Henkensä meihin antanut on.

Ja tässä Paavali ei todellakaan opeta omanvanhurskauden tietä vaan kaiken Jumalattomuuden hylkäämään, sillä varma on ettei Jumala anna itseään pilkata.

Paavali lienee tuntematon sinulle.
        Ei ole ihme, että Galatalaiskirjeen selitys suututti ansiosidonnaiset uskovat.
        Nyt asia onkin jo varmistettu: Enää ei saa myydä Lutherin teoksia rukoushuoneella. Kukaan ei vastaisuudessa rupea puhumaan väärällä tavalla (Lutherin tapaan) uskosta ja omastavanhurskaudesta. Jää koko Luther paremminkin sinne luulouskon puolelle.

• P. Tarkennus
        Lapinnuarin kirjoitti:

Eihän Kristuksen oppi ole omavanhurskautta.
        Ei pidä sekoittaa Kristuksen oppia lihanpyhitysoppiin ja menestyksen teologiaan.

Room. 7:18   Sillä minä tiedän, ettei minussa, ...

... se on minun lihassani, ...

asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

Room. 7:19   sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

Room. 7:20   Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:21   Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        Room. 7:22   sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        Room. 7:23   mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Room. 7:24   Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Room. 7:25   Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, ...

... mutta lihalla synnin lakia.

Room. 8:1   Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        Room. 8:2   Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Room. 8:3   Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        Room. 8:4   että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

Room. 8:5   Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        Room. 8:6   Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

• P. Tarkennus
        Luteeruslainen kirjoitti:

Paavali lienee tuntematon sinulle.
        Ei ole ihme, että Galatalaiskirjeen selitys suututti ansiosidonnaiset uskovat.
        Nyt asia onkin jo varmistettu: Enää ei saa myydä Lutherin teoksia rukoushuoneella. Kukaan ei vastaisuudessa rupea puhumaan väärällä tavalla (Lutherin tapaan) uskosta ja omastavanhurskaudesta. Jää koko Luther paremminkin sinne luulouskon puolelle.

Sen verran tiedän Paavalista kun sinäkin, vähintään.

Pitäsi opetella kunnioittamaan
        toisiakin eikä olla heti suuna ja päänä.
        Kokonaisuus pitää ottaa huomioon.
        On lihan mieli ja on Hengen mieli.
        On synnin ja kuoleman laki ja on Hengen laki.

Jumalan lapsilla on Hengen mieli, ja heitä ohjaa Hengen laki, joka tekee kuolevaisen ruumiin eläväksi ja Jumalalle otolliseksi uhriksi.

• Lapinnuarin
        P. Tarkennus kirjoitti:

Eihän Kristuksen oppi ole omavanhurskautta.
        Ei pidä sekoittaa Kristuksen oppia lihanpyhitysoppiin ja menestyksen teologiaan.

Room. 7:18   Sillä minä tiedän, ettei minussa, ...

... se on minun lihassani, ...

asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

Room. 7:19   sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

Room. 7:20   Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Room. 7:21   Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        Room. 7:22   sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        Room. 7:23   mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Room. 7:24   Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Room. 7:25   Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, ...

... mutta lihalla synnin lakia.

Room. 8:1   Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        Room. 8:2   Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Room. 8:3   Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        Room. 8:4   että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

Room. 8:5   Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        Room. 8:6   Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

Onko esiintynyt rauhattomuutta???

Rauhattomuutta esiintyy a i n a siellä, missä puhdas armo Kristuksessa tuodaan fariseusten ja ansiosidonnaisten keskuuteen. Se on koettu EL:ssakin voimakkaasti.

Muistakaamme Eeron kohtelua. Se on vanhurskaan kohtalo.

Katsotaas, mitä edesmennyt veljemme O. Brandell aikoinaan veljensä kanssa uskoi:

"Raamattu opettaa todellisista uskovista, että heillä jo uskossaan on armo ja kaikki autuuteen kuuluva, ennen kuin he tekevät soveliaita tekoja; heidät on pelastettu uskon kautta, ei oman itsensä..
        Autuuden oppi pitää saada Raamattujen jälkeen puhtaana, lisäämättä siihen ihmisen elämää ja tekoja, jotka olisivat auttamassa ja jollakin tavalla vaikuttamassa autuuteen. Sellainen puhe halventaisi Herran Jeesuksen ansiota, ikään kuin hän ei olisi kärsimisellään ja kuolemallaan täydellisesti ansainnut meille Isän armoa ja suosiota ja iankaikkista autuutta, aivan kuin se, mitä Jeesus on syntiselle tehnyt, ei riittäisi syntisen pelastukseen ja autuuteen… Se ei nimittäin pitäisi yhtä evankeliumin kanssa, kun se lupaa, tarjoaa ja lahjoittaa tämän autuuden ilmaiseksi Kristuksen tähden jokaiselle katuvalle, joka häneen uskoo. Sellainen sotisi myöskin uskoa vastaan, joka perustuu yksin Jeesukseen ja hänen iankaikkisesti pysyvään vanhurskauteensa ja ansioonsa, eikä vähimmässäkään määrin elämään ja tekoihin".
        Näin siis ennen Lapin Mariaa ja Laestadiusta.
        -------
        Rahataloudessa on helppo ymmärtää, että lainaamalla rahaa pankista ei voi maksaa pankkilainaa takaisin. Joskus rahat loppuvat.
        Uskon asioissa se ei näytä kaikkien ymmärrykseen sopivan.

• Nimetön
        lapinnuari kirjoitti:

Jos tunnet lain näissä kirjoituksista olet vielä lain alla, sillä kristitty iloitsee valkeudesta ja ei ole lain alla. Tämä on yksi suuri salaisuus tämäntaivaanalla.

Lain tehtävä on tuoda esille syntiä ja lainalla olevalle synnintunnon jotta hän tulisi suureksi syntiseksi...niin suureksi et kaikki omat rakennelmat loppuisivat, sillä portti joka elämään vie on niin ahdas et oma uskokin jää ulkopuolelle, sillä tyhjille, köyhille, alastomille Jumala tarjoaa poikaansa ja lahjoittaa elävän autuaaksitekevän uskon, mutta ihminen joka tunnossaan tuntee lainkirouksen ei ole vielä kulkenut ahtaasta portista sisälle lammashuoneeseen vaan on ulkopuolella.

Moni sotii pyhää-henkeä vastaan kun luulee et se on rietas kun häntä kiusaa, vaikka Jumala tunnossa muistuttaa et olet huonolla tiellä, saarnauttamalla lakia kääntymättömälle, mutta silloin kun laki on tehtävänsä tehnyt ja ihminen oikein tullut käsittämään Jumalan lain tarkoituksen niin hän iloitsee laista eikä se tuomitse häntä. Jumalan siunausta sinulle jotta ymmärtäisit mikä salaisuus piilee tässä.

Katsos armoitetut ovat hyljänneet Jumalattoman menon, missä he ennen vaelsivat kun he vielä olivat pakanat.

• Rauhoitu teutatess ja tee p...

Voin olla varma ettei Teutateksen prosenttilasku pidä lainkaan paikkansa. Omassa vanhurskaudessa on pieni joukko, joka haluaisi viedä vapaita Jumalan lapsia takaisin väärään vanhurskauteen lihallisen vapauden tielle, iloisiksiksi synnin tekijöiksi. Kirkon helmassa on aina tilaa niille jotka haluavat väljemmin ajatella autuuden asiaa itsensä tuntemattomuudessa ja maailman mielisyydessä vaeltamisessa. Katumattomat ja väärintekijät eivät voi omistaa Jumalan armolupauksia.

• Lasse-setä

Kumpi tunteminen on mielestäsi tärkeämpää:
        1. Jeesuksen Kristuksen käsittäminen uskolla omana Vapahtajana.

2. Tuntea tarkkaan perkeleen, maailman ja omanlihan vaikutukset.

Tästä rajankäynnistä on usein kyse.
        Nimittäin armosta helvetistä pelastunut ihminen rukoilee Jumalalta voimaa kilvoitukseensa.

Kun oma kilvoitus alkaa näyttää paremmalta, kuin veljen tai sisaren, on syytä tarkata uskonsa perustusta.

Tästäkään rajankäynnistä emme ole vapaita.

• olet Kristuksessa

Huvittavaa!
        Omanvanhurskauden kannattaja kääntääkin asiat nurinpäin.
        Kristuksesta saarnaavat, kas, kas, nehän ovatkin niitä omavanhurskaita!!! Voi tavaton!!

Nostetaas nyt sitten kissa pöydälle: Tutkitaan mihin se vanhinten linja perustuu.
        - pakkorippi, anteeksisaamisen sitominen kaulaan
        menoon tai toisen kristityn ääneen.
        missä Luther opetti niin? entä LLL?
        entä Pyhä Raamattu

- "papin synninpäästö ei ole pätevä". Missä
        Luther tai LLL opetti niin

- mistä lähtien laki on alkanut lisätä uskoa?
        se kuitenkin on nykylinja

- mitä teologiaa ovat nämä kielletyt: boordit,
        värivalot pihalla, ulkokuusen koristelu
        jouluna, etelän matkat jne.

• BoordiHuvittavaa!
        olet Kristuksessa kirjoitti:

Huvittavaa!
        Kristuksesta saarnaavat, kas, kas, nehän ovatkin niitä omavanhurskaita!!! Voi tavaton!!

Nostetaas nyt sitten kissa pöydälle: Tutkitaan mihin se vanhinten linja perustuu.
        entä Pyhä Raamattu

Luther tai LLL opetti niin.

Lestadius kirjoittaa että suruton pappi ei voi käyttää päästöavaimia, voi vain kosketella mutta ei käyttää niitä. Päästö on sidottu Pyhän hengen virkaan.

Laki ajaa kristuksen luokse, silloin laki vähenee ja kristus kasvaa.

Älköön teidän menonne olko niin kuin maailman lasten.

• teutatess
        olet Kristuksessa kirjoitti:

Huvittavaa!

entä Pyhä Raamattu

Ei Raamattu eikä ,ML. LLL. opettanut ihmisoppia .
        Laki voisi alkaa lisätä uskoa, jos ihminen pystyisi sen täyttämään. Nuo boordit värivalot yms. Ovat sitä teologiaa jota ihmisopiksi tituleerataan .Olen ennenkin sanonut, että se vain on syntiä minkä Jumala on synniksi määrittänyt, ja joka eroittaa minut JUMALASTA .

• boordihurskaita
        BoordiHuvittavaa! kirjoitti:

Lestadius kirjoittaa että suruton pappi ei voi käyttää päästöavaimia, voi vain kosketella mutta ei käyttää niitä. Päästö on sidottu Pyhän hengen virkaan.

Älä puhu potaskaa.
        "suruton pappi". Mikä se on ja kuka niistä?
        kävitkö jo läpi kaikki Suomen papit? Missä heidät testasit?

Sitäpaitsi, Laestadius ei opeta niin kuin sinä väität. Luther vielä vähemmin!
        Luepas 19. Kolminaisuuden jälkeinen Sunnuntaisaarna.

On se surkeaa, jos värikkäämpi tapetti tuo sinulle helvetin pelon! Luepa vähän raamattua, eiköhän se siitä!

• Boordit ja värivalot heh
        teutatess kirjoitti:

Ei Raamattu eikä ,ML. LLL. opettanut ihmisoppia .
        Laki voisi alkaa lisätä uskoa, jos ihminen pystyisi sen täyttämään. Nuo boordit värivalot yms. Ovat sitä teologiaa jota ihmisopiksi tituleerataan .Olen ennenkin sanonut, että se vain on syntiä minkä Jumala on synniksi määrittänyt, ja joka eroittaa minut JUMALASTA .

Vaikuttaa siltä, että omatunto on kovin unelias ja paksun nahan sisään kääritty, jotta ei vain unta kukaan häiritsisi.

• P. Tarkennus
        BoordiHuvittavaa! kirjoitti:

Pitäisi ensin tutustua Lestadiuksen opetuksiin.
        Annat Lestadiuksesta tietämättömyytesi vuoksi aivan pöljän kuvan lukijoille.

• P. Tarkennus
        Boordit ja värivalot heh kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että omatunto on kovin unelias ja paksun nahan sisään kääritty, jotta ei vain unta kukaan häiritsisi.

Sinä tiedät ainoastaan sinun oman tuntosi.

Kuinka ihmeessä sinä voit paisua mielessäsi jo toisen oman tunnon rajojen ylitse, tietämään sen tilasta?

Paljastit itsesi ihan tietämättäsi.

• boordihurskaita2
        P. Tarkennus kirjoitti:

Pitäisi ensin tutustua Lestadiuksen opetuksiin.
        Annat Lestadiuksesta tietämättömyytesi vuoksi aivan pöljän kuvan lukijoille.

Olisi parempi, ettei P. Tarkennus esiinny täällä Laestadiuksen opetusten tuntijana ja muiden arvostelijana. Tulee niitä huteja.

Toisaalta, Luther sanoo asian vielä selvemmin. Pyhä Henki on sidottu Jumalan sanaan, eikä ihmiseen.
        En viitsi enempää kommentoida.

Lutherin näkemykset selviävät yksinkertaisella haulla CD:ltä.

• Lasse-setä
        boordihurskaita2 kirjoitti:

Olisi parempi, ettei P. Tarkennus esiinny täällä Laestadiuksen opetusten tuntijana ja muiden arvostelijana. Tulee niitä huteja.

Toisaalta, Luther sanoo asian vielä selvemmin. Pyhä Henki on sidottu Jumalan sanaan, eikä ihmiseen.

Jos kuitenkin nostaisimme raamatun kaiken yläpuolelle, sopinee.

Kun aletaan lukea APT alusta, niin näyttää ilmeiseltä, että Pyhä Henki tuli ihmisiin.

Siitä myös profeetta Joel ennusti.

Tämä Pyhä Henki sai aikaan näkyvät ja kuuluvat merkit, alettiin julistamaan Jumalan sanaa.

• P. Tarkennus
        boordihurskaita2 kirjoitti:

Olen Lestadiuksen opetusten tuntija, en esiintyjä.

Mitä taas arvostelemiseen tulee, niin juuri sinä olet siinä lajissa mestari. Miksi puutuit hyökkäävästi kijoitukseeni jonka merkitystä et lainkaan tajunnut?

• Outsideri
        P. Tarkennus kirjoitti:

Olen Lestadiuksen opetusten tuntija, en esiintyjä.

Mitä taas arvostelemiseen tulee, niin juuri sinä olet siinä lajissa mestari. Miksi puutuit hyökkäävästi kijoitukseeni jonka merkitystä et lainkaan tajunnut?

Kommentti:

P. Tarkennus on Laestadiusasiantuntijana esittänyt Laestadiuksesta opillisen käsityksen, joka ei vastaa totuutta. Anteeksi, jos tuntuu tämäkin hyökkäykseltä.

Kuten Lasse-Setä asiallisesti totesi, silläkään ei ole merkitystä, koska Raamattu on Laestadiuksenkin yläpuolella.

Nyt on vallalla lahkolainen hurmos selittää Laestadiusta ja varsinkin Raamattua kovasti omaan pussiin.
        Pyhää Henkeä ei kuitenkaan ole sidottu yhdistysrekisteriin, vaan Jumalan sanaan.
        Luther neuvoo Raamattuun vedoten uskomaan, vaikka kuulisimme evankeliumin sanan aasin suusta.

• P. Tarkennus
        Outsideri kirjoitti:

Kommentti:

P. Tarkennus on Laestadiusasiantuntijana esittänyt Laestadiuksesta opillisen käsityksen, joka ei vastaa totuutta. Anteeksi, jos tuntuu tämäkin hyökkäykseltä.

Kuten Lasse-Setä asiallisesti totesi, silläkään ei ole merkitystä, koska Raamattu on Laestadiuksenkin yläpuolella.

Nyt on vallalla lahkolainen hurmos selittää Laestadiusta ja varsinkin Raamattua kovasti omaan pussiin.
        Pyhää Henkeä ei kuitenkaan ole sidottu yhdistysrekisteriin, vaan Jumalan sanaan.
        Luther neuvoo Raamattuun vedoten uskomaan, vaikka kuulisimme evankeliumin sanan aasin suusta.

Vielä vähemmän sinä olet totuus. Lestadiuksella oli samastakin asiasta ristiriitaisia selityksiä se on hyvin tiedossani. Avainten käytöstä hän ei ole opettanut sillä tavalla että kirkon virassa oleva pappi ei olisi oikeutettu julistamaan pätevää synninpäästöä.

• V. Tarkin
        P. Tarkennus kirjoitti:

Vielä vähemmän sinä olet totuus. Lestadiuksella oli samastakin asiasta ristiriitaisia selityksiä se on hyvin tiedossani. Avainten käytöstä hän ei ole opettanut sillä tavalla että kirkon virassa oleva pappi ei olisi oikeutettu julistamaan pätevää synninpäästöä.

Avainten käytöstä hän ei ole opettanut sillä tavalla että kirkon virassa oleva pappi ei olisi oikeutettu julistamaan pätevää synninpäästöä.

-Huonosti tunnette Lestadiusta huomaan. Juuri niin on Lauri veli opettanut. Mitenkä kuolleen uskon papilla ja kuolleen kirkon papilla olisi jotakin eroa. Vai sekö mistä palkan saa valtion verotuloista vai kymmenyksistä.

• Tuomo-Sedän tupaviesti
        V. Tarkin kirjoitti:

Avainten käytöstä hän ei ole opettanut sillä tavalla että kirkon virassa oleva pappi ei olisi oikeutettu julistamaan pätevää synninpäästöä.

-Huonosti tunnette Lestadiusta huomaan. Juuri niin on Lauri veli opettanut. Mitenkä kuolleen uskon papilla ja kuolleen kirkon papilla olisi jotakin eroa. Vai sekö mistä palkan saa valtion verotuloista vai kymmenyksistä.

Laestadius arvosti papin virkaa. Alttari oli hänelle pyhä paikka.

Hän ei kieltänyt sitä tosiasiaa, että pappi on AINA Pyhän Hengen virassa julistaessaan synninpäästöä. Sitä ei sovi epäillä.

Vastakkaiset väitteet ovat tuulesta temmattuja ja aivan naurettavia. Samat ihmiset kuitenkin hyväksyvät ehtoollisen, jossa tapahtuu sama asia, syntien anteeksisaaminen. Siinäkään ei katsota papin uskoa, vaan Jumalan sanan lupausta.
        Lopettakaa turha riitelynne.

• P. Tarkennus
        V. Tarkin kirjoitti:

Se taas ei ole minun ongelmani.

• sinun ongelmasi
        P. Tarkennus kirjoitti:

Se taas ei ole minun ongelmani.

sitten on?

• P. Tarkennus
        Tuomo-Sedän tupaviesti kirjoitti:

Hän ei kieltänyt sitä tosiasiaa, että pappi on AINA Pyhän Hengen virassa julistaessaan synninpäästöä. Sitä ei sovi epäillä.

Vastakkaiset väitteet ovat tuulesta temmattuja ja aivan naurettavia. Samat ihmiset kuitenkin hyväksyvät ehtoollisen, jossa tapahtuu sama asia, syntien anteeksisaaminen. Siinäkään ei katsota papin uskoa, vaan Jumalan sanan lupausta.

Eihän se turha ollut. Saimmehan nyt oikean tiedon jo toisenkin todistajan suusta. Kiihkohenget ovat aina valmiita vastaamaan vaikka eivät tietäsi asiasta mitään.

• P. Tarkennus
        sinun ongelmasi kirjoitti:

sitten on?

Se todellakin on sinun ongelmasi, minulla ei ole ongelmia.

• P. Tarkennus
        sinun ongelmasi kirjoitti:

sitten on?

Minulla ei ole ongelmia sen asian suhteen

• Laestadius arvosti papin vi...
        Tuomo-Sedän tupaviesti kirjoitti:

Lopettakaa turha riitelynne ???????????

Sakramentit ovat aivan eri asioita, siinä ei todella vaikuta jakajan pyhyys. Sakramentissä tarvitaa pelkkä usko. Sakramentissä yhdistyy Jumalan sana ja aine, vesi tai viini ja nämä on otettava uskolla vastaan.

Synneistä päästämiseen taas tarvitaan Pyhä Henki.

• V.Tarkin
        V. Tarkin kirjoitti:

Kirkon papeilla ei ole muuta kuin "tiedon avaimet", eivät he itsekään halua sisälle mennä eikä muidenkaan halua sisälle menevän.

• Totuus ei pala
        V.Tarkin kirjoitti:

Kirkon papeilla ei ole muuta kuin "tiedon avaimet", eivät he itsekään halua sisälle mennä eikä muidenkaan halua sisälle menevän.

Kiitos Jumalalle! Totuus on saatavilla!

Väitteesi on vain luulo, jonka rietas on sinulle
        syöttänyt sielujen eksytykseksi.

- se ei ole LLL:n mielipide
        - se ei ole Lutherin mielipide

Kirkossa on syntien anteeksiantamus, niin kauan kuin se Jumalan sanan mukaan julistetaan.
        - synninpäästössä
        - ehtoollisessa
        - kasteessa
        - yksityisessä ripissä

Sitä eivät helvetin enkelitkään voi kieltää!

• joutuu lukemaan
        Laestadius arvosti papin vi... kirjoitti:

Lopettakaa turha riitelynne ???????????

Sakramentit ovat aivan eri asioita, siinä ei todella vaikuta jakajan pyhyys. Sakramentissä tarvitaa pelkkä usko. Sakramentissä yhdistyy Jumalan sana ja aine, vesi tai viini ja nämä on otettava uskolla vastaan.

Synneistä päästämiseen taas tarvitaan Pyhä Henki.

Ei se auta hokea "Pyhä Henki", jos ei syvenny asiaan.

Pyhä Henki näet on sidottu Jumalan sanaan. Missä se kuuluu, siellä PH on ja vaikuttaa sen, mikä on sen lähettäjän tahto.

Pyhä Henki on myös sakramentissa. Ei siinäkään vaikuta papin pyhyys tai pahuus, vaan Jumalan sana.

• sivustaseurannut.-

nyt mättää. Voisko joku kommentoida.

• teutatess

Täällä kasi henkilöä saivartelee , he eivät USKO oikein mihinkään , vaan kumpikin luulee tietävänsä jotakin . Jos luulet tietäväsi katso ettet lankea sillä siinä ei ylpeys ole kaukana .

• touhua.
        teutatess kirjoitti:

Täällä kasi henkilöä saivartelee , he eivät USKO oikein mihinkään , vaan kumpikin luulee tietävänsä jotakin . Jos luulet tietäväsi katso ettet lankea sillä siinä ei ylpeys ole kaukana .

Miksi ihmeessä teutatess ja kumppanit saivartelevat "Lestadiolaisuus"-palstalla ?
        Eikö olisi aika julistaa omaa uskoanne jossain muulla palstalla, täällä lukijat saattavat luulla että teidän omat oppinne ovat jotenkin esikoislestadiolaisuuteen liittyviä.

Ettei nyt olisi niin että TE olette tulleet kovin suuriksi, eivät Lapin vanhimmat....

• ovat tulleet kovin suuriksi
        touhua. kirjoitti:

Miksi ihmeessä teutatess ja kumppanit saivartelevat "Lestadiolaisuus"-palstalla ?
        Eikö olisi aika julistaa omaa uskoanne jossain muulla palstalla, täällä lukijat saattavat luulla että teidän omat oppinne ovat jotenkin esikoislestadiolaisuuteen liittyviä.

Ettei nyt olisi niin että TE olette tulleet kovin suuriksi, eivät Lapin vanhimmat....

Juuri lappiviha on se voima, jolla he jaksavat täällä saivarrella. Itse asiassa he yrittävät murentaa Lapinluottamusta pois ja tehdä toisista laki-uskovia, mutta näitä ressukoita saa vain sääliä täällä.

• väärin
        ovat tulleet kovin suuriksi kirjoitti:

Juuri lappiviha on se voima, jolla he jaksavat täällä saivarrella. Itse asiassa he yrittävät murentaa Lapinluottamusta pois ja tehdä toisista laki-uskovia, mutta näitä ressukoita saa vain sääliä täällä.

Lappiviha?
        Lappiusko?

Rakkaat veljet, jos Lappi on Jumala, palvelkaa häntä! Jos Herra on Jumala, palvelkaa Häntä!

Kukaan ei riistä teiltä uskoanne.

Yksi asia:
        JOS uskonne perusteet eivät kestä ihmisten edessä, miten ne kestävät viimeisenä päivänä?
        Miettikää sitä ja uskoanne!

• Uudestisyntynyt kristitty

Mikäpä siinä säälikää pois. Ihanaa on elää Kristuksen lahjoittaman vanhurskauden vaatteessa vailla pelkoa, täydessä pelastusvarmuudessa.

Itse kyllä säälisin enemmän sellaista ihmistä, jolta puuttuu Kristuksen sisällinen tunteminen.
        Jonka on sen tähden takerruttava näkyväisiin (kuten ihmiset ja yhdistykset), näkymättömän (= Jumalan lupauksen) sijasta.

• teutatess
        Uudestisyntynyt kristitty kirjoitti:

Mikäpä siinä säälikää pois. Ihanaa on elää Kristuksen lahjoittaman vanhurskauden vaatteessa vailla pelkoa, täydessä pelastusvarmuudessa.

Itse kyllä säälisin enemmän sellaista ihmistä, jolta puuttuu Kristuksen sisällinen tunteminen.
        Jonka on sen tähden takerruttava näkyväisiin (kuten ihmiset ja yhdistykset), näkymättömän (= Jumalan lupauksen) sijasta.

Ihanaa on elää Kristuksen lahjoittamassa vanhurskaudenvaatteessa ja vailla pelkoa, aivan niin Itse kyllä säälisin heitä joilta puuttuu ...,,,.. myös, ne henkilöt jotka takertuvat esim. ulkoisiin seikkoihin mitä saat tehdä, miten voit pukeutua, tai onko jakaus suora, onko hameenhelma tarpeeksi alhaalla ja ei liian alhaalla .

• yuiop
        teutatess kirjoitti:

Ihanaa on elää Kristuksen lahjoittamassa vanhurskaudenvaatteessa ja vailla pelkoa, aivan niin Itse kyllä säälisin heitä joilta puuttuu ...,,,.. myös, ne henkilöt jotka takertuvat esim. ulkoisiin seikkoihin mitä saat tehdä, miten voit pukeutua, tai onko jakaus suora, onko hameenhelma tarpeeksi alhaalla ja ei liian alhaalla .

kamalaa orjuutta. kaikki on korjattu sunnuntaina, sitten keskiviikkona viimeistään paljastuu totuus, ei taaskaan mennyt oikein.
        isiksien viimeisenä iltana, loppuvirren aikana vielä ehtii. kaikki on tekemistä.

• teutatess
        yuiop kirjoitti:

kamalaa orjuutta. kaikki on korjattu sunnuntaina, sitten keskiviikkona viimeistään paljastuu totuus, ei taaskaan mennyt oikein.
        isiksien viimeisenä iltana, loppuvirren aikana vielä ehtii. kaikki on tekemistä.

NIIN ONKIN. Kun katsoo asioita noin, penkissäkin saa USKOA ja pitääkin (saanko tehdä) asiasta uuden aloituksen .

• Hieman Utelias
        teutatess kirjoitti:

NIIN ONKIN. Kun katsoo asioita noin, penkissäkin saa USKOA ja pitääkin (saanko tehdä) asiasta uuden aloituksen .

Siis vain penkissä tai saarnamiehen kaulassa saisi uskoa? EI NÄIN vaan aina, ja kaikkialla.

Penkkiaiheeseen ei kannata mielestäni mennä, koska se on kuin pilkkaisi Jumalaa, joka on autuuden on kivulla ja verenvuodatuksella meille ansainnut ja sen meille USKON kautta lahjoittaa. vaan pysytään uskossa Kristuseen.

Uskosta ei parane luopua sekunniksikaan vaikka seisoisi lehmänlataläjässä.

• teutatess
        Hieman Utelias kirjoitti:

Siis vain penkissä tai saarnamiehen kaulassa saisi uskoa? EI NÄIN vaan aina, ja kaikkialla.

Penkkiaiheeseen ei kannata mielestäni mennä, koska se on kuin pilkkaisi Jumalaa, joka on autuuden on kivulla ja verenvuodatuksella meille ansainnut ja sen meille USKON kautta lahjoittaa. vaan pysytään uskossa Kristuseen.

Uskosta ei parane luopua sekunniksikaan vaikka seisoisi lehmänlataläjässä.

Tämä aihe oli omavanhurskas , niin tein aiheesta vanhurskas , sekin Jumalasta . Kristuksen tähden.

• teutatess

Kovin suuriksi ??. Ketkä jos saan kysyä ei minulla ole lappi vihaa , käyn melkein joka kesä matkalla . Ja totuus ei kummene heidän käskyistä en menisi edes kirkkoon . Puhumattakaan muihin HENGELLISIIN paikkoihin .

• teutatess
        teutatess kirjoitti:

Kovin suuriksi ??. Ketkä jos saan kysyä ei minulla ole lappi vihaa , käyn melkein joka kesä matkalla . Ja totuus ei kummene heidän käskyistä en menisi edes kirkkoon . Puhumattakaan muihin HENGELLISIIN paikkoihin .

Helsingin Rukkarille, Puistolaan . Jos sinne tulee OM. GP. BE. Mitä he tekevät suomenmaalla ei nyt ole kulunut kuin vuosi heidän lähdöstä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5896
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe