Työrajoitteinen

Terveydenhoitaja

Opiskellessani tälle alalle perhepiirissäni sattui monta kuolemantapausta. Usein minulta kyseltiin neuvoja ja lohdutustakin, opiskelinhan hoitoalalle.
Koko opiskeluajan muistan surun täyteisenä tai niin, että odotettiin koska joku kuolee. Jatkuvasti oli hautajaisia ja suurta surua.
Kun jouduin vielä opiskellessani saattohoito-osastolle harjoitteluun, opettaja tuumasi että minulla on paljon annettavaa siellä koska olen itse kokenut niin paljon surua.
Tuntui että koko elämä pyöri vain kuoleman ja sairauden ympärillä, se oli todella raskasta aikaa.

Nyt kun olen valmistunut ja tehnyt pätkätöitä, olen aina hakenut vain sellaisia työpätkiä, joissa on elämäniloa ja kukaan ei taatusti ole kuolemassa.

Käynti työvoimatoimistossa oli kamala kokemus. Virkailija esitteli minulle avoimena olevia sijaisuuksia ja niitä oli heti useampiakin vanhusten vuodeosastoille ja saattohoitoon. Kerroin että en halua sellaiseen työhön, että etsin ihan sitä koulutustani vastaavaa, elämäniloista työtä.
Sain kuulla että jos kieltäydyn, karenssi uhkaa ja minut voidaan laittaa koulutukseen jossa prepataan mm. näitä saattohoitotaitoja yms. koska pelkään niitä niin kovasti.

Onkohan näin, että milään perusteella ei voi kieltäytyä moisista töistä? Olen itse ihan hajalla, en jaksa elää kuoleman keskellä.

2

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sambukambu

Sinulle taistelussasi typeryyttä vastaan.
      On kyllä asiatonta pakottaa Sinua työskentelemään saattohoidossa ym. vastaavassa,kun oma surutyösi on vielä kesken.

Olet selvästi uupunut työhön,joka koskettaa kuolemaa ja surua.Toivottavasti pysyt vahvana ja haet vaan edelleen muunlaista työtä.
      Auttaisiko lääkärissäkäynti.Lääkäri voisi todeta tilanteesi laadun ja saisit siitä todistuksen.

Tarvitset aikaa käydäksesi läpi oman surutyösi.Vasta sen jälkeen(ehkä muutaman vuoden päästä)olet valmis käsittelemään näitä asioita ammatillisesti.Ei hoitoalan ihminen ole mikään kone,jolle esim.surutyö olisi jotenkin helpompi asia.

Itse sain 3 keskenmenoa ja suru oli valtaisa.Vuoden päästä tästä hakeuduin opiskelemaan sosiaalialaa ja työskentelemään lasten parissa.Vaan eipäs tullut mitään koko hommasta.
      Vasta nyt,kun 3 vuotta kulunut surun syksystä,olen valmis opiskelemaan ja työskentelemään lasten ja perheiden parissa.Ja uskon,että omista kokemuksistani on hyötyä tulevassa työssäni.

Kuuntele sisintäsi,älä toimi sydämen vastaisesti.
      Se voi johtaa täydelliseen työkyvyttömyyteen.

• eräs.

Voisitko ehkä yrittää muuttaa suhtautumistasi kuolemaan? Itselle se ei ole mikään "LOPPU", vaan olomuodon muutos ja uusien mahdollisuuksien ja uuden (henkimaailma)elämän alku tai pikemminkin PALUU sinne, missä olimme ennen maapallolle tuloamme, ts, "kotiinpaluu".

Eli oikeastaan kuolemaa pitäisi JUHLIA, eikä surra.

Monet afrikkalaisheimot ovat tajunneet tämän ja heillä soitetaan hautajaisissa iloista musiikkia ja ihmiset tanssivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      127
      2832
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      56
      1855
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      80
      1795
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      297
      1733
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      20
      1624
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      29
      1312
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      29
      1299
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      111
      1176
    9. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1092
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1052
    Aihe