Lääkärikammo

Peppi23

Iik... millä saada itsestään niskasta kiinni? Keskiviikkona on lääkäriaika, ja olen aivan paniikissa!! En ennen ole ollut todellakaan mikään lääkärikammoinen, mutta ilmeisesti viime vuoden ahdistavat sairaalakokemukset saivat aikaan sen, että pelkkä ajatus lääkäriin tai sairaalaan menosta saa kylmän hien pintaan. Pelkään, että paikalle päästyäni saan joko kohtauksen tai olen niin hädissäni, että käännyn ovelta takaisin...

Mitä tehdä, pakko olisi mennä, mieskin ja kaikki tutut on töissä, pakko sinne on itse yksin raahautua. Vinkkejä, rohkaisua, pliis?!

12

888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telle

sitä itse lääkäriä tarvinne pelätä; ainakin itse pelkääm enemmän sitä, mitä hän sanoo ;)

Olen joutunut viimeisen viikon aikana ambulanssin kuljettamana ensiapuun kaksi kertaa; kokemukset ovat kahtalaiset. Toisaalta on avun äärellä mutta toisaalta ympäristö tekee olosta vieläkin surkeamman (ympärillä todella vaikeita tapauksia).

Mutta, nytkin viime sunnuntaina ja sitä edeltävänä lauantaina kun kotiuduin, olin ihmeen virkeä aiempaan verrattuna, sillä olin ollut tarvitsemassani tipassa n. vrk:n.

Kyllä itsekin kammoan ensiapuun joutumista, mutta ajattelen tosiaankin, että siellä osataan auttaa. Sängyt ovat kyllä meikäläiselle liian lyhyitä ;)))

Tsemppiä sinulle Peppi, aika monet joutuvat "siellä" käymään, jos vaivoja on. Ei pelkästään epiläiset, vaan vaikkapa hmmm... Kaikenlaista olen mm. Mariasssa nähnyt.

• Hugo.

Ei ole enää hyviä lääkärikokemuksia, joten kai niitä välttää kuin ruttoa ja yrittää itse hoitaa itsensä. Järkevää on tietenkin mennä paniikista huolimatta ja onhan tuo paniikki varmasti tuttua ennestään. Ajattele, että jos kerrankin olis poikkeus ja kuvittele lääkäri vaikka alasti?

Ota taksi ja mene taksilla ylellisesti ja nauti maisemista ja hyvästä palvelusta ja juttele taksikuskeille.

Tämä on kyllä jännä ilmiö, mikä saa lääkärissäkäynnin oikeasti näin vaikeaksi... mielestäni osasyy on ainakin se, että ei ne voi kuitenkaan auttaa ja ilahtuvat vain, jos olet huonovointinen... tämä siis neurologitutkijoilla. Onneksi terveyskeskuksessa on uskomattoman hyviä lääkäreitä. Niillä on se potilaan kohtaaminen rutiinia ja yleensä hanskassa. Sehän on lääkärintyössä monesti hoido kannalta tärkeää.

Kun lukee uutisia, että sairaanhoitajat myrkyttävät vanhuksia ja tietää, että oikeasti myös jätetään kertomatta väärien lääkkeiden antamisesta, niin kyllä se pistää miettimään.

Rohkaisua kuitenkin ja omalta sisältäsi sulla on mielestäni voimaa kuitenkin järkevään ratkaisuun. Näkeehän tuon pässikin, että sun kirjoitukset on asiallisia.

• Peppi23

...tähän aikaan jo toivottavasti ohi. Kiitos Telle ja Hugo, ihanaa saada rohkaisua tällaiseen asiaan jota ei ehkä tutuilleen pahemmin mainostaisi, hyvä ihme, aikuine ihmine ja pelkää liäkäriä! Niinpä, ehkä olisi parempi tosiaan pelätä enemmän sitä mitä se sanoo, mutta kun tämä ei tunnu kuuluvan logiikan alaan ollenkaan vaan johonkin mielen syviin mysteereihin, josta ei järkeilemällä selvitä.

Koitan käyttää tuota "kuvittele lääkäri alasti" -kikkaa, se voisi jopa auttaa.

Telle, olen pahoillani, että olet joutunut juoksemaan ensiavussa noinkin tiheään. Nostan olematonta hattuani, että jaksat olla heittämättä hanskoja tiskiin tai repimättä pelihousuja tms.

Tsemppiä molemmille!

• Telle

Lääkärillä siis? Toivottavasti hyvin!

Ai niin, unohdin tuossa aiemmin mainita, että jotkut pelkäävät hammalääkäriä...hmmm jostain syystä minä en. Mutta hämähäkkejä KYLLÄ!!!!! ;)))

• Peppi23
        Telle kirjoitti:

Lääkärillä siis? Toivottavasti hyvin!

Ai niin, unohdin tuossa aiemmin mainita, että jotkut pelkäävät hammalääkäriä...hmmm jostain syystä minä en. Mutta hämähäkkejä KYLLÄ!!!!! ;)))

...mutta selvisin hengissä, mikä lienee pääasia! Kiitos kannustuksesta. Hämähäkkejä pelkään (lääkärien lisäksi) minäkin. Mies aina ihmettelee, miten näin "riuska" tyttö kiljuu kauhusta pitkäkoipisia mönkijöitä nähdessään. Mutta kun ne on niin...yyh...hirvittävän hirveitä! (Ehkä vielä hirveämpiä kuin lääkärit).

Pääsin eilen minäkin kokemaan sairaalapäivystyksen iloja, kun parin päivän migreenin ja oksentamisen jälkeen taju lähti ja jouduin tippaan... peittoaa kyllä tavallisen lääkärikäynnin hirveydellään mennen tullen. Nyt kuitenkin taas kotona, mikä on IHANAA.

• Hugo.
        Peppi23 kirjoitti:

...mutta selvisin hengissä, mikä lienee pääasia! Kiitos kannustuksesta. Hämähäkkejä pelkään (lääkärien lisäksi) minäkin. Mies aina ihmettelee, miten näin "riuska" tyttö kiljuu kauhusta pitkäkoipisia mönkijöitä nähdessään. Mutta kun ne on niin...yyh...hirvittävän hirveitä! (Ehkä vielä hirveämpiä kuin lääkärit).

Pääsin eilen minäkin kokemaan sairaalapäivystyksen iloja, kun parin päivän migreenin ja oksentamisen jälkeen taju lähti ja jouduin tippaan... peittoaa kyllä tavallisen lääkärikäynnin hirveydellään mennen tullen. Nyt kuitenkin taas kotona, mikä on IHANAA.

Joo, tuolta kantilta kun asiaa katsoo, niin lääkärissäkäyntihän on kivaa. Päivystys on aivan hirveä ja sulla viikonloppu... huh huh. Ei käy katteeks ja vielä kesä.

• Telle
        Peppi23 kirjoitti:

johdosta! Se todellakin tuntuu joka kerran yhtä mahtavalta. Kovin tutulta kuulostivat oireesi...

Olen harjoitellut hämähäkkisietoa katselemalla niitä ikkunan läpi: työhuoneemme ulkopuolella on valtaisa hämähäkinverkko ja yhtä valtaisat hämähäkit. Kerran yhden keskioluen juotuani sain rohkeutta avata ikkuna ja pyyhkäistä hemmettiin koko verkko. No jaa, kun ilta koitti, verkko oli taas paikallaan. Nuorena likkana minulla oli vyötäisille ulottuvat hiukset; kerran iltasella olin pukeutunut valkoiseen poolopaitaan, kun isosiskoni huusi varoituksen "hämähäkki". Se kömpi pitkin paitani kaulusta ja livahti sitten hiuksiini. Voinet arvata mikä kalapaliikki siitä syntyi. En rauhoittunut vielä tuntienkaan jälkeen, vaikka hiukset oli useaan kertaan harjattu ja todettu "hämähäkkivapaiksi" ;)

• eräs gaijin
        Peppi23 kirjoitti:

kun olet pitkätossu palannut linjoille!

Kävin itse nyt Suomessa ollessani hetken mielijohteesta yksityisellä lääkärillä. Kahdeksan kymmppiä siihen upposi mutta taisi olla sen arvoista. Aikaa oli tunti ja sain kysyttyä kaikki ne asiat, jotka ovat mieltäni kaihertaneet. Ja sain niihin vastauksetkin. Ääni petti pari kertaa ja koska ko. lääkäri on myös Meikussa, en kuitenkaan tuhlannut aikaa turhaan parjaamiseen. Kyllä sekin ääneen ihmetteli tätä lääkevaihtoruljanssia. Sieltä ulos kävellessäni olin kuin uudestisyntynyt ja kaverit sanoivat ihan samaa. Ekaa kertaa oli aidosti sellainen olo, että pieksen tän taudin.

Elämän ironiaan tietty kuuluu se, että siitä kuuden päivän päästä iski uusi kohtaus ja nyt ollaan lähtöpisteessä, tai oikeastaan vielä pahemmassa alhossa. Mutta vielä mä tästä nousen...

• Peppi23
        Telle kirjoitti:

johdosta! Se todellakin tuntuu joka kerran yhtä mahtavalta. Kovin tutulta kuulostivat oireesi...

Olen harjoitellut hämähäkkisietoa katselemalla niitä ikkunan läpi: työhuoneemme ulkopuolella on valtaisa hämähäkinverkko ja yhtä valtaisat hämähäkit. Kerran yhden keskioluen juotuani sain rohkeutta avata ikkuna ja pyyhkäistä hemmettiin koko verkko. No jaa, kun ilta koitti, verkko oli taas paikallaan. Nuorena likkana minulla oli vyötäisille ulottuvat hiukset; kerran iltasella olin pukeutunut valkoiseen poolopaitaan, kun isosiskoni huusi varoituksen "hämähäkki". Se kömpi pitkin paitani kaulusta ja livahti sitten hiuksiini. Voinet arvata mikä kalapaliikki siitä syntyi. En rauhoittunut vielä tuntienkaan jälkeen, vaikka hiukset oli useaan kertaan harjattu ja todettu "hämähäkkivapaiksi" ;)

Sairaalassa sitä melkein unohtaa, kuinka ns.normaalit ihmiset elämäänsä elävät. Siksi ehkä kotiinpaluu tuntuu aina niin dramaattiselta, oli kyseessä sitten lyhyt tahi pitkä sairaalareissu. Sairaalat elävät jotenkin aivan omaa elämäänsä, siellä on sisällä kuin kuplassa kerrassaan, josta sitten poks pois poksahtaa toivottavasti järkikulta vielä melkein tallella. Pitihän sitä ruveta runoilemaan...

Niin, Telle, sä taidat täällä kyllä johtaa tätä aurarumba/migreeni/oksentelu-ketjua, viime aikoina olen itse asiassa näiden puolesta päässyt kohtuullisen vähällä.

Hämähäkki hiuksissa...yyöks... Onnistuin lomalla huomaamattani metsässä kävelemään kunnon kokoisen hämähäkinverkon läpi, jä sitä sitten kaavittiin ja raavittiin ja nypittiin irti loppuilta. Hämähäkkiä ei vaan löytynyt -ja arvaa etsittiinkö?!?

• Peppi23
        eräs gaijin kirjoitti:

kun olet pitkätossu palannut linjoille!

Kävin itse nyt Suomessa ollessani hetken mielijohteesta yksityisellä lääkärillä. Kahdeksan kymmppiä siihen upposi mutta taisi olla sen arvoista. Aikaa oli tunti ja sain kysyttyä kaikki ne asiat, jotka ovat mieltäni kaihertaneet. Ja sain niihin vastauksetkin. Ääni petti pari kertaa ja koska ko. lääkäri on myös Meikussa, en kuitenkaan tuhlannut aikaa turhaan parjaamiseen. Kyllä sekin ääneen ihmetteli tätä lääkevaihtoruljanssia. Sieltä ulos kävellessäni olin kuin uudestisyntynyt ja kaverit sanoivat ihan samaa. Ekaa kertaa oli aidosti sellainen olo, että pieksen tän taudin.

Elämän ironiaan tietty kuuluu se, että siitä kuuden päivän päästä iski uusi kohtaus ja nyt ollaan lähtöpisteessä, tai oikeastaan vielä pahemmassa alhossa. Mutta vielä mä tästä nousen...

sinustakin Gaijin! Vieläkö olet lomalla vai jo palannut sorvin ääreen?

Yksityisellä neurologilla minäkin Suomessa ollessani käyn aina kun mahdollista (eli pl.ensiavut ym.), ja avun laatu ja kiinnostus potilaan auttamiseen on ollut aivan toista luokkaa kuin julkisella. Viimeksi lääkäri antoi jopa kännykkänumeronsa, jos tulee jälkikäteen mieleen jotain kysyttävää. Uskomatonta!

Luin, että sait uuden kohtauksen. Taisi olla ilkeä takaisku. Koita kestää, ja tolla tsempillä ja uuden lääkärin tsemppauksella varmasti onnistuukin.

• eräs gaijin
        Peppi23 kirjoitti:

sinustakin Gaijin! Vieläkö olet lomalla vai jo palannut sorvin ääreen?

Yksityisellä neurologilla minäkin Suomessa ollessani käyn aina kun mahdollista (eli pl.ensiavut ym.), ja avun laatu ja kiinnostus potilaan auttamiseen on ollut aivan toista luokkaa kuin julkisella. Viimeksi lääkäri antoi jopa kännykkänumeronsa, jos tulee jälkikäteen mieleen jotain kysyttävää. Uskomatonta!

Luin, että sait uuden kohtauksen. Taisi olla ilkeä takaisku. Koita kestää, ja tolla tsempillä ja uuden lääkärin tsemppauksella varmasti onnistuukin.

Ja on ollut niin mahtavaa:) Sitä pientä takaiskua lukuunottamatta.. Vkl:na paluu työn pariin, sitä ennen vielä pieni aurinkoloma. Ei tää elämä tähän kaadu.

Mä sain just tietää, että mun sairausvakuutus on ihan normaalisti voimassa, joten enköhän mäkin siirry joulukuusta pois Meilahtea kuormittamasta. Jää niilläkin aikaa enemmän "oikeasti" sairaille:)

• Peppi23
        eräs gaijin kirjoitti:

Ja on ollut niin mahtavaa:) Sitä pientä takaiskua lukuunottamatta.. Vkl:na paluu työn pariin, sitä ennen vielä pieni aurinkoloma. Ei tää elämä tähän kaadu.

Mä sain just tietää, että mun sairausvakuutus on ihan normaalisti voimassa, joten enköhän mäkin siirry joulukuusta pois Meilahtea kuormittamasta. Jää niilläkin aikaa enemmän "oikeasti" sairaille:)

Ota nyt mahd.rennosti kun töihin palaat...ja toivottavasti nautit vielä lomanpätkästäsi! On se niin, että kohtaukset -mulla ainakin myös pienemmät- vie sekä fyysistä että henkistä energiaa niin paljon, että niistä kestää vähän aikaa palautua. Lääkäri/sairaalakäynnit ei sitä palautumista ainakaan mulla yleensä edesauta...

Älä viitsi, yhtä "oikeasti sairaita" täällä kaikki ollaan, olkoon Meilahti tai Mäntytie mitä mieltä ovat. Grrhhh...karvat nouset pystyyn kun niitä ajattelen.

Tsempataan me kaikki voimiemme mukaan, ainakin yritetään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      53
      3455
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      35
      3147
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2761
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      43
      2510
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      53
      1959
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1609
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    10. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1138
    Aihe