hengittävä valmistalo?

ekorakennuttaja

Miltä talopakettitoimittajalta voisi saada valmistalon, jossa on hengittävä ulkoseinärakenne, ts. ei ole höyrynsulkumuovia ja puukuitu tai vastaava eriste?

Itse olen toistaiseksi löytänyt vain Villiruusu-talot (www.villiruusu.com). Hirsitalot ja kivitalot täyttävät hengittävyysehdot, mutta ainakin hintamielikuva on liian korkea.

13

2474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sain sen käsityksen,

että hengittäviä valmis-puutaloja ei olisi markkinoilla. Tosiaankin vaihtoehtoina vain hirsi- tai kivitalo.

• Messuilija

Klassikkotalot ei ole valmistalo, mutta niillä oli messuosastolla esittelyssä myös puukuitueriste. Valmistalotoimittajilla en ole hengittävään ratkaisuun törmännyt minäkään.

• naapureilla on

sellainen "hengittävä talo" se huohottaa ja haukottelee - ikkunoista vetää ja lattian rajassa on viimaa ; -)

• Kokemusta tässä

En tiedä, onko hirsitalon hinta sen korkeampi, mielestäni enempi mielikuva.
      Hirsitalon seinä on kerralla pintakäsittelyä vaille valmis, suhteellisen nopea pystyttää ja rakentaa valmiiksi.
      Itse asun vuosi sitten valmistuneessa hirsitalossa ja juuri sisäilman erilaisuus verrattuna aiemmin asumaani elementtitaloon on ensimmäinen, minkä huomaa.
      Itse olen tyytyväinen, myös lämmitysenergian pieni kulutus yllätti positiivisesti.
      Olin varautunut isompaan kulutukseen.

• ilmanvaihto ja vertaat sitä

vanhaan vajaatehoiseen ilmanvaihtojärjestelmällä varustettuun taloon. No jo on vertailu. Uusi on aina, materiaalista riippumatta "parempi" sisä-ilmaltaan kuin vanha. Hirteen tuo ei liity mitenkään.

• olemaan
        ilmanvaihto ja vertaat sitä kirjoitti:

vanhaan vajaatehoiseen ilmanvaihtojärjestelmällä varustettuun taloon. No jo on vertailu. Uusi on aina, materiaalista riippumatta "parempi" sisä-ilmaltaan kuin vanha. Hirteen tuo ei liity mitenkään.

juuri samanlainen järjestelmä kuin entisessä talossa, jopa saman asentajan asentama.
        Suurin ero kesällä on se, että paksusta hirrestä tehty talo on huomattavasti viileämpi kesällä kuin pystyrunkotalo villaeristein.
        Tämä ero entiseen johtuu juuri hirsisestä seinärakenteesta.
        Talvella sisäilma ei tunnu niin kuivalta kuin elementtirakenteisessa talossa. En osaa kylläkään selittää, mistä ero johtuu, mutta hyvä minun kannaltani joka tapauksessa, että näin on.

• löytyvi

Nimittäin ÄLVÄRI.SE

• Rauno Kangas

...rakentavat luontevimmin paikallarakentajat (precut).

• rakennuttaja

Jos ei hengittäviä valmistaloja löydy, niin entä sitten talopaketteja? Itse löysin tuommoisen kuin http://www.puutalokymppi.com/. Onko kellään suositella muita?

• terve taas

Kuinkas kauhajoella pyyhkii? myynti vetää ja tilauskirjat pullistelee?

• WilleK

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kuuleman perusteella Klassikko-Talot vaikuttaa ihan asialliselta toimittajalta, ja toimittaa taloja myös nk. hengittävällä rakenteella. Tuotemerkin takana sama tehdas kuin Herrala-Taloilla, joten lienee sellainen, jolta voisi kysellä?

• jotain...

nettisivuillenne. Ne ovat vieläkin luvattoman sekavat, ehkä jopa talotehtaiden huonoimmat. Asiat järjestykseen ja selkeämpi käyttöliittymä, että jaksaa tutustua tuotteeseen.

• Kivitalo2006

Ei ole hengittäviä taloja. Massiivi hirsi ja kevytbetoniharkko ovat ainoita massiivi seinärakenteita jotka toimivat kosteusteknisesti oiken. Itselläni jämerätalo ja voin sanoa että mitä parhain sisäilmanlaatu. Onhan siporex jo allergia ja hengitysliiton suosittelema rakenne. Massiivihirrellä päästään samaan tulokseen. Eli käypäs katsoon jämerän ja siporexin nettisivut. Talon runkomateriaalilla ei ollut merkitystä loppukustannusten kannalta. Edellinen talo oli suurelementti ja neliökustannukset olivat korkeammat. Hintaan vaikuttaa merkittävästi se mitä talon sisälle laitetaan ei kuoret.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      187
      2748
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      164
      2549
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2267
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      61
      2094
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      3
      1749
    6. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      208
      1469
    7. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1464
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      230
      1214
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1164
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      371
      1089
    Aihe