kiinteiden aloittelusta

Saara 30

Olen tässä aloittanut kiinteiden ruokien antamisen reilu 4 kk vanhalle tytölleni. Ongelmana on tytön käsien käyttö. Hän tarttuu lusikkaan ja yrittää työntää sen syvälle suuhunsa. Oikein voimalla saan pistää vastaan kun tytteli välillä kaksin käsin kiskoo lusikkaa kohti nielua. Toinen ongelma on käsien suuhun työntämisestä tuleva sotku. Sekä tytteli että minä olemme yltäpäältä soseessa, kun hän viuhtoo käsillään. Toisen käden kun saan pyyhittyä, toinen menee samalla suuhun... Oisko jotain vinkkejä miten asiassa voisi toimia? Syöminen on tosi hidasta myös, kun koko ajan on nyrkki suussa. En halua ruveta pitämään kiinni käsistä, koska syömisen pitäisi olla kiva tapahtuma, jota se ei ole jos pidän väkisin kädet pois tieltä. Tytteli kasvaa niin kauheaa vauhtia pituutta, että olisi pakko saada kiinteää sapuskaa menemään, että paino pysyisi perässä.

8

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukan äiti

Meillä tilannetta helpotti ns. syömälelu.

Eli tytöllä oli/on kädessä oma lusikka tai jokin mielenkiintoinen esine,
      joka oli helppo pestä tai pyyhkiä puhtaaksi.
      Silloin minä saan rauhassa syöttää eikä tarvitse taistella lusikasta ;-)

• minka72

Ja sitten saa tulevaisuudessakin aina viihdyttää ruokapöydässä lasta lelulla tai muulla. Ei hyvä idea.

• Kukan äiti
        minka72 kirjoitti:

Ja sitten saa tulevaisuudessakin aina viihdyttää ruokapöydässä lasta lelulla tai muulla. Ei hyvä idea.

tuo on toiminut.

Ja tulevaisuudessa lapsen kai olisi tarkoitus syödä sillä omalla lusikallaan, vai kuinka?

• Jossukka79

Eipä tuohon mitään vinkkejä tai keinoja taida olla. Sellaista se aluksi on. Kädet otetaan pois suusta jos ne sinne menee. Sotkua ei kannata pelätä, pesukoneet on keksitty ja ruokalappu estää pahimmat sotkut. Lusikaa vauva kiskoo todnäk siksi että sen ikäiset pistää muutenkin kaiken suuhunsa. Siihenkin auttaa se, ettei anna lapsen ottaa lusikasta kiinni. Mä itse vain siirrän sen käden syrjään syöttäessä jos vauva yrittää huitoa, tarttua lusikkaan tai panna nyrkin suuhun syödessään...

• ongelma meillä

Meillä 4,5kk tyttö ja aivan sama ongelma. Talouspaperia viereen, ruokalappu kaulaan ja ei kait auta muuta kuin antaa vauvan "auttaa" syömisessä.

• auttaa

kun syöttää sitterissä niin pystyy ennakoimaan tilanteen ja väistelemään käsiä.. Sylissä syöttäessä ei näe niin hyvin joten siinä sotkua tulee enemmän.

Älä ala mihinkään peleihin leluihin yms. vaan kärsivällisesti jatkat syöttämistä loppuun vaikka mikä olisi heiluminen. Itse sanon rauhallisesti että jos menee ihan melskaamiseksi että ei ja juttelen niin huomio kiinnittyy minun puhumiseeni vauvalla..

2* äiti

• annan leluja

Meillä on ihan pakko viihdyttää nassikkaa kokoajan. Ei rauhoitu muuten syömään. Laulan ja samalla annan mielenkiintoisia esineitä. Kyllä hän sitten kasvaessaan osaa varmasti jo syödä ilmankin ;)
      Kädet heiluu silti välillä ja niitä ojentelen vain sivuun..

• Saara 30

Kiitti vastaajille, täytyy koittaa selvitä jotenkin. Tänään taisteltiin lusikasta siihen malliin, että soseet lensi kaaressa mua silmään ja tukkaan. :D Eipä voinu ku nauraa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3978
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2871
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2292
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1301
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      889
    6. 131
      865
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      824
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe