Syysvilja siemen

kylväjä.

Onko kokemusta millainen kylvös tulee vastapuidulla siemenellä suoraan puimurin tankista tai kuivattuna?

8

2999

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja taas tehdään

Olen kylvänyt monena vuonna suoraan puimurintankista,kasvusto tulee tiheämpi mitä vanhalla siemenellä joten siementä vähemmän kylvöön.Katso että vilja on puhdasta tai laske harvan seulan läpi.Itsekkin aion kylvää tänäkin vuonna sillälailla.

• itämislepo

Siemen vaatii lepoa ennekun se itää oon kuullut

• nuo itävän
        itämislepo kirjoitti:

Siemen vaatii lepoa ennekun se itää oon kuullut

Märkänä syksynä ilman lepoaikaa tähkäänkin, joten ei se mitään lepoa tarvii.

Vanhaan aikaan ei turhia välillä kuivattu, vaan suoraan edellisestä sadosta syyskylvöihin.
        Rikkaruohon siemenet tosin paremmin lähtee kuivatusta viljasta.

• vaari aikoinaan...

kylvi suoraan puinnista, tosin peittasi. Oli vanerilaatikko pultattuna majorin vanteeseen kiinni ja ajeli pihalla vähän aikaa, oli jyvät peitattu ja eikun kylvämään. Hyvin onnistu Ensi-ruis!
      Itse olen kylvänyt monena syksynä ja varmaan tänä syksynäkin, jollei monsuunit sotke kuvioita.
      Pyöräytä kuivurissa hieman, että saat roskia pois. Ei niissä mitään ityvirityksiä tarvita!
      Aikoinaan opiskelukaverin isäukko oli menossa kyntämään syysvehnälohkoa ja totesi lohkon laidassa, että täysin väärät työkalut perässä ja haki kotoa pintahuiskan ja hiven PK:ta, oli sen verran puimurin jäljiltä vihreää, että puivat seuraavana vuonnakin vehnää!

• lukekaa tää!

Miten olette tehneet jos on tullut harva kylvös lumien alta. Oletteko kylväneet suorakylvökoneella kevätvehnää päälle vai lopettaneet myrkyllä tai kyntämällä syysviljan ja uusintakylvö vai miten.

• Pelle Peloton

Tänä keväänä levitin glyfosaattia osalle, kun sattui olemaan sopivasti ruiskutusta meneillään ja äestin suoraan ilman mitään kyntöjä. Kylvin laahavannaskoneella. Osan rikoin ihan suoraan ilman ruiskutuksia ja kylvin em. koneella samalla kertaa. Ei suuremmin näytä olevan eroa, muutama rukiin tähkä näkyy olevan siellä ruiskuttamattomalla.
        Kokemus on kuitenkin osoittanut, että liian aikaisin ei kannata lähteä rikkomaankaan, sillä monena vuonna on syysviljoista puitu kunnon sato, vaikka keväällä on näyttänyt aika toivottomalta.

• yks juttu

Jos on puitu syysvlijamaa, ruis tai vehnä, niin miten estää syysvlijan kasvamasta kevätviljan sekaan seuraavana vuonna. Eli siis jos aikoo laittaa vaikka kauraa maahan. Kyntämällähän olis helppo kääntää varisseet jyvät, mutta kun meillä käy suorakylväjä.

Eli onko aivan pakollista jotenkin sekottaa maata syksyllä että sais puintitappiojyvät itään vai itääkö ne muutenkin riittävästi alta pois

Kiitos vast.

• Syysvehnä

Kylvän Syysvehnää syysvehnän perään, eli siis samalle lohkolle uudestaan. Kumpi parempi vaihtoehto kasvitautien kannalta kylvää ko. lohkolta puidulla siemenellä vai joltain toiselta lohkolta puidulla siemenellä? Osaakos joku kommentoida...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe