perheen sisäinen adoptio

---

meille on tulossa yhteinen lapsi ja avomieheni haluaisi adoptoida samalla myös minun aiemmasta suhteesta olevan lapseni, pitääkö meidän olla naimisissa? ja yleensäkin on jokin tietty aika mikä pitää olla naimisissa? lapseni biologinen isä on siis valmis luopumaan hänestä..

7

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ettehän te

      muuten ole mikään perhe, eikä ilman avioliittoanne tuo adoptio ole ns "perheen sisäinen adoptio".

      Adoptio ilman avioliittoa tarkoittaisi sitä, että myös sinä menettäisit oikeutesi lapseesi. Koska "avomiehesi" on silloin lain silmissä yksinäinen adoptoija, joka adoptoi eronneen parin (tai au-vanhempien) lapsen.

      Kummallista on kuinka nämä lakiasiat ovat vaikeita monille ihmisille! Mitä, jos menisitte naimisiin, kun on yhteinenkin lapsi tulossa?

      • Sossutäti

        Edellisille vastaajille toteaisin, että Suomessa on perheensisäisiä adoptioita tehty myös avoliitoissa. Yleensähän tilanne on se, että raha ratkaisee monia asioita. Perheensisäinen adoptio on monesti sosiaalitoimen etu, koska he välttyvät tällöin lähes aina elatusmaksujen perimiseltä ja maksamiselta.

        Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin avioliittoa, mikä myös voidaan laittaa adoption ehdoksi. Lisäksi muistutan siitä, että lapsesi biologinen isä pysyy biologisena isänä adoptiosta huolimatta. Lapselle kannattaa kertoa totuus isästä ja adoptiosta niin varhain kuin mahdollista.

        Edelleen esittäisin vienon toiveen siitä, että Adoptioperheet-yhdistys huomioisi toiminnassaan ja tiedotuksessaan myös perheensisäiset adoptiot sekä nämä "puoliadoptiolapset".


      • lakia?
        Sossutäti kirjoitti:

        Edellisille vastaajille toteaisin, että Suomessa on perheensisäisiä adoptioita tehty myös avoliitoissa. Yleensähän tilanne on se, että raha ratkaisee monia asioita. Perheensisäinen adoptio on monesti sosiaalitoimen etu, koska he välttyvät tällöin lähes aina elatusmaksujen perimiseltä ja maksamiselta.

        Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin avioliittoa, mikä myös voidaan laittaa adoption ehdoksi. Lisäksi muistutan siitä, että lapsesi biologinen isä pysyy biologisena isänä adoptiosta huolimatta. Lapselle kannattaa kertoa totuus isästä ja adoptiosta niin varhain kuin mahdollista.

        Edelleen esittäisin vienon toiveen siitä, että Adoptioperheet-yhdistys huomioisi toiminnassaan ja tiedotuksessaan myös perheensisäiset adoptiot sekä nämä "puoliadoptiolapset".

        Sillä adoptiolaki sanoo, että on oltava naimisissa. Vai onko olatava naimisissa vain silloin kun haetaan pariskuntana adoptiota? Kuullostaa kyllä vähän kikkailulta...


      • rikkovat
        lakia? kirjoitti:

        Sillä adoptiolaki sanoo, että on oltava naimisissa. Vai onko olatava naimisissa vain silloin kun haetaan pariskuntana adoptiota? Kuullostaa kyllä vähän kikkailulta...

        jatkuvasti lakia rinnastaessaan ns "avoliiton" avioliiton kanssa. Ei naimattomilla ihmisillä ole esim mitään elatusvelvollisuutta toisiaan kohtaan, vaikka asuisivatkin yhdessä. Lapsiaan kohtaan sen sijaan kaikki ovat elatusvelvollisia.

        Esimerkiksi avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi ei hyödy mitään siitä, jos äidin uusi "avomies" adoptoi hänet. Adoptioisän tulee tietysti olla laillinen aviomies.


    • joitkin vastauksia

      -pitää olla naimisissa, mutta avioliiton kestolle ei ole rajoituksia
      -pitää olla yli 25-vuotias
      -adoptioneuvonta on pakollinen miehellesi (sen antaa oman kotikaupunkinne sosiaalitoimiston sossu)
      -adoptioneuvonnan tarkoituksena on varmistua miehesi tahdosta ja siitä että hän ymmärtää adoption vaikutukset sekä varmistaa että miehesi on adoptiokelpoinen
      -myös tietyn ikäistä lasta kuullaan sossun toimesta (eli mikä on hänen mielipiteensä' asiasta)
      -biologista isää kuullaan ja hänelle kerrotaan adoption vaikutuksesta häneen
      -biologiselta isältä vaaditaan kirjallinen suostumus
      -sossu antaa lausunnon, jonka perususteella käräjäoikeus vahvistaa adoption

      Linkki adoptiolakiin:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850153?search[type]=pika&search[pika]=ottolapsi


      Miehesi on mahdollista saada lapsesi huoltajuus myös ilman adoptiota. Tälläisessä tapauksessa lapsen nimi ei vaihdu, eikä hän esim. peri miestäsi toisin kuin adoptiossa. Molemmissa tapauksissa asia hoidetaan sosiaalitoimenne kautta, joten kannattaa ottaa sinne yhteyttä.

    • äitiliini79

      pitäisi adoptoida?? Kyllä biologinen isä on aina se tärkeämpi lapselle, ennemmin tai myöhemmin alkaa kaduttamaan ja voisitte ajatella asiaa lapsen kannalta jos hänellä kerran biologinen isä on tiedossa. En usko että se kovin helposti käy.

      • 0987

        paitsi jos ISÄ ei halua olla missään tekemisissä lapsensa kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe