Historiallinen miekkailu Turussa

nimimerkki

Warusseppäin kilta vai Suomen historiallisen miekkailun seura, kumpaan kannattaa mennä harrastamaan historiallista miekkailua?
Opetuskieli ei ole ongelma, mutta muuten haluaisin kuulla kumpaa suosittelisitte.
Kiitos!

5

3703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempiko

      Moro!

      Riippuu vähän siitä mitä haet harrastukselta. Jos sinua kiinnostaa esim historian elävöittäminen ja varusteiden tekeminen tai taistelu haarniskassa, niin ehdottomasti Warussepät. Warusseppien sivuilta saa hyvin tietoa mihin aikakauteen porukka keskittyy.

      www.warussepat.fi

      Jos olet kiinnostunut myöhemmän aikakauden aseista (backsword, rapiiri, pukumiekka) niin Suomen Historiallisen miekkailun seura on ehdoton vaihtoehto.

      www.swordschool.com

      Jos taas kiinnostaa pelkästään itse miekkailu pitkämiekalla, niin puntit on aika lailla tasan. Suomen Historiallisen miekkailun seuran Helsingin salilla käy erittäin laaja ja laadukas kirjo ulkomaisia opettajia ja pääopettaja Guy Windsor osallistuu vuosittain useille kansainvälisille seminaareille, joten koulu on näiden taitojen kehittämisen kärjessä mukana. Mikään ei tietenkään estä warusseppiäkin käymästä näillä Helsingin seminaareilla (monet warussepät käyvätkin), mutta SHMS:n jäsenet saavat alennusta ja muutenkin yleensä tietävät niistä ensin ja kerkeävät täten ilmoittautua sinne ensin.

      Pitänee mainita että warussepät opettaa saksalaista tyyliä:
      http://en.wikipedia.org/wiki/German_school_of_swordsmanship

      ja SHMS opettaa italialaista tyyliä http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_school_of_swordsmanship

      Mikäänhän ei estä treenaamasta molemmissa seuroissa, mutta kuitenkin kannattaa valita ensin jompi kumpi ja hankkia kunnollinen pohja jommasta kummasta tyylistä. Sitten voi ottaa vaikka toisen seuran treenit rinnalle mukaan jos aika vaan riittää.

      Kumman nyt sitten valitsetkin niin onnea sillä tiellä ja intoa harjoitteluun!

      IN GLADIO VERITAS

    • Ernomouse

      Niin. Itse kuulun molmpiin poppoihin, ja tiedän kertoa, että kyseessä on kaksi aika erillaista porukkaa. Thms:n toiminta on pelkkää miekkailua, ja enemmän urheilua kuin Warussepillä. Omasta mielestä Thms osaa miekkailuharjoittelun paremmin, mutta Warusseppien miekkailutreeneissä ei ole tullut käytyä moneen vuoteen, minä aikana tiedän tahdin muuttuneen ratkaisevasti. Nykyään osa treeneistä on yhteisiä, ainakin kesällä.

      Jos taas olet kiinnostunut keskiajasta yleensä, niin valitse Warussepät. He järjestävät jäsenilleen kursseja takomisesta, jousista jne jne, ja vanhoilta parroilta saa apua mitä omituisempiin projekteihin. Itse rakensin varsijousen. Toimintaan kuuluu vahvasti historiallisessa varustuksessa esiintyminen tapahtumissa, esimerkiksi Turun keskiaikamarkkinoilla ja Turun linnalla aina kun tapahtuu.

      Mikään ei tietenkään estä kuulumasta molempiin yhdistyksiin, vaikka ihan vain kannatuksen vuoksi. Olen viime vuosina harrastanut pääasiassa miekkailua Thms:ssä, ja käynyt Warusseppien kursseilla ja tapahtumissa edustamassa heitä. Käsityöihmiset tahtovat kuulua Kiltaan!

      • Arska000

        Olen käynyt harjoittelemassa historiallisia asetaitoja, ei siis pelkästään miekankäyttöä vaan keihästä ja tikaria, väkipuukkoa ja painia yms, ja täytyy sanoa että siellä opetettavat asiat ovat hyvin korkealla tasolla verrattuna aikaisempaan kokemukseeni itämaisista lajeista, lähinna ju-jutsusta.
        Mistään elävöitysjutuista tai näytelmistä ei ole ollut sen kummempaa puhetta, vaan opetus on hyvin käytännönläheistä ja realistista.


      • Arska000
        Arska000 kirjoitti:

        Olen käynyt harjoittelemassa historiallisia asetaitoja, ei siis pelkästään miekankäyttöä vaan keihästä ja tikaria, väkipuukkoa ja painia yms, ja täytyy sanoa että siellä opetettavat asiat ovat hyvin korkealla tasolla verrattuna aikaisempaan kokemukseeni itämaisista lajeista, lähinna ju-jutsusta.
        Mistään elävöitysjutuista tai näytelmistä ei ole ollut sen kummempaa puhetta, vaan opetus on hyvin käytännönläheistä ja realistista.

        Heh, kyse edellisessä on siis Warusseppäin killasta.


    • Nakkisormi

      Kas tämmöinenkin. Tuosta toisesta seurasta en tiedä, mutta WarusSeppien treeneissä olen käynyt. Valitettavasti paikkakunnanvaihdon takia jouduin jättämään harjoittelun, mutta pidin kovasti. Tehokasta ja tyylikästä. Jos haluat harrastaa historiallista miekkailua, killasta saat oikeaa tavaraa. Ja osaavat myös tehdä aseita ja haarniskoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe