Historiallinen miekkailu Turussa

nimimerkki

Warusseppäin kilta vai Suomen historiallisen miekkailun seura, kumpaan kannattaa mennä harrastamaan historiallista miekkailua?
Opetuskieli ei ole ongelma, mutta muuten haluaisin kuulla kumpaa suosittelisitte.
Kiitos!

5

3953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempiko

Moro!

Riippuu vähän siitä mitä haet harrastukselta. Jos sinua kiinnostaa esim historian elävöittäminen ja varusteiden tekeminen tai taistelu haarniskassa, niin ehdottomasti Warussepät. Warusseppien sivuilta saa hyvin tietoa mihin aikakauteen porukka keskittyy.

www.warussepat.fi

Jos olet kiinnostunut myöhemmän aikakauden aseista (backsword, rapiiri, pukumiekka) niin Suomen Historiallisen miekkailun seura on ehdoton vaihtoehto.

www.swordschool.com

Jos taas kiinnostaa pelkästään itse miekkailu pitkämiekalla, niin puntit on aika lailla tasan. Suomen Historiallisen miekkailun seuran Helsingin salilla käy erittäin laaja ja laadukas kirjo ulkomaisia opettajia ja pääopettaja Guy Windsor osallistuu vuosittain useille kansainvälisille seminaareille, joten koulu on näiden taitojen kehittämisen kärjessä mukana. Mikään ei tietenkään estä warusseppiäkin käymästä näillä Helsingin seminaareilla (monet warussepät käyvätkin), mutta SHMS:n jäsenet saavat alennusta ja muutenkin yleensä tietävät niistä ensin ja kerkeävät täten ilmoittautua sinne ensin.

Pitänee mainita että warussepät opettaa saksalaista tyyliä:
      http://en.wikipedia.org/wiki/German_school_of_swordsmanship

ja SHMS opettaa italialaista tyyliä http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_school_of_swordsmanship

Mikäänhän ei estä treenaamasta molemmissa seuroissa, mutta kuitenkin kannattaa valita ensin jompi kumpi ja hankkia kunnollinen pohja jommasta kummasta tyylistä. Sitten voi ottaa vaikka toisen seuran treenit rinnalle mukaan jos aika vaan riittää.

Kumman nyt sitten valitsetkin niin onnea sillä tiellä ja intoa harjoitteluun!

IN GLADIO VERITAS

• Ernomouse

Niin. Itse kuulun molmpiin poppoihin, ja tiedän kertoa, että kyseessä on kaksi aika erillaista porukkaa. Thms:n toiminta on pelkkää miekkailua, ja enemmän urheilua kuin Warussepillä. Omasta mielestä Thms osaa miekkailuharjoittelun paremmin, mutta Warusseppien miekkailutreeneissä ei ole tullut käytyä moneen vuoteen, minä aikana tiedän tahdin muuttuneen ratkaisevasti. Nykyään osa treeneistä on yhteisiä, ainakin kesällä.

Jos taas olet kiinnostunut keskiajasta yleensä, niin valitse Warussepät. He järjestävät jäsenilleen kursseja takomisesta, jousista jne jne, ja vanhoilta parroilta saa apua mitä omituisempiin projekteihin. Itse rakensin varsijousen. Toimintaan kuuluu vahvasti historiallisessa varustuksessa esiintyminen tapahtumissa, esimerkiksi Turun keskiaikamarkkinoilla ja Turun linnalla aina kun tapahtuu.

Mikään ei tietenkään estä kuulumasta molempiin yhdistyksiin, vaikka ihan vain kannatuksen vuoksi. Olen viime vuosina harrastanut pääasiassa miekkailua Thms:ssä, ja käynyt Warusseppien kursseilla ja tapahtumissa edustamassa heitä. Käsityöihmiset tahtovat kuulua Kiltaan!

• Arska000

Olen käynyt harjoittelemassa historiallisia asetaitoja, ei siis pelkästään miekankäyttöä vaan keihästä ja tikaria, väkipuukkoa ja painia yms, ja täytyy sanoa että siellä opetettavat asiat ovat hyvin korkealla tasolla verrattuna aikaisempaan kokemukseeni itämaisista lajeista, lähinna ju-jutsusta.
        Mistään elävöitysjutuista tai näytelmistä ei ole ollut sen kummempaa puhetta, vaan opetus on hyvin käytännönläheistä ja realistista.

• Arska000
        Arska000 kirjoitti:

Olen käynyt harjoittelemassa historiallisia asetaitoja, ei siis pelkästään miekankäyttöä vaan keihästä ja tikaria, väkipuukkoa ja painia yms, ja täytyy sanoa että siellä opetettavat asiat ovat hyvin korkealla tasolla verrattuna aikaisempaan kokemukseeni itämaisista lajeista, lähinna ju-jutsusta.
        Mistään elävöitysjutuista tai näytelmistä ei ole ollut sen kummempaa puhetta, vaan opetus on hyvin käytännönläheistä ja realistista.

Heh, kyse edellisessä on siis Warusseppäin killasta.

• Nakkisormi

Kas tämmöinenkin. Tuosta toisesta seurasta en tiedä, mutta WarusSeppien treeneissä olen käynyt. Valitettavasti paikkakunnanvaihdon takia jouduin jättämään harjoittelun, mutta pidin kovasti. Tehokasta ja tyylikästä. Jos haluat harrastaa historiallista miekkailua, killasta saat oikeaa tavaraa. Ja osaavat myös tehdä aseita ja haarniskoita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      36
      12211
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      89
      4118
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      108
      3921
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3608
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3288
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      104
      3194
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      33
      2102
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      38
      2072
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1915
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1593
    Aihe