Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Väärin perustein työkyvyttömyyseläkkeelle

BBJH

Näin on käynyt:
8 vuotta sitten todettiin mahdollinen Alzheimerin tauti, mahd. Pickin tauti tai - perinnöllinen dementia.

Siitä seurasi pysyvä työkyvyttömyyseläke.
Nyt - vuonna 2007 todetaankin että on laitettu täysin väärin perustein työkyvyttömyyseläkkeelle ja mahdollinen paluu työelämään edessä.

Olen näin vuosina menettänyt ansiotuloina huimat summat - tietysti minä uskoin, kun neurologit sanoivat, että olen dementoitunut.
Pään magneettikuva näytti aivoatrofiaa, lääkäri selitti tänään että vaikka on atrofiaa aivot ovat niin sopeutuvaisia, että olen luultavasti oppinut elämään tämän kortikaalisen atrofian kanssa.

Eli mitä teen?
Melkein eniten häiritsee tuo järkyttävä ansionmenetys,
iloinen olen siitä, etten olekaan dementoitunut.
Mikä neuvoksi?
Voiko asiasta valittaa?
huom: en itse missään vaiheessa pyytänyt päästä eläkkeelle - B lääkärintodistus tuli minulle postissa ! jossa luki - että olen pysyvästi työkyvytön. Ikää vähän alle 60 vee.

16

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hugo.

      Olet täyttänyt pitkän kaavakkeen tai joku sen puolestasi, ei ainakaan lääkärisi. Itselläni on samanlainen tilanne ja en aio kyllä hakea työkyvyttömyyseläkettä, vaikka lääkäri sanoi, että olen työkyvytön. Lääkärit on niin monesti väärässä ja itse ne on monesti niin stressaantuneita ja lääkinneet itsensä, että oikeasti heidän ei pitäisi olla enää töissä... ainakin heidän harkintakyky ei voi olla enää 48 tunnin valvomisen jälkeen aivan selkeä. Lääkärithän ottavat tunnetusti tarvittaessa rauhottavia ja piristäviä vuorotellen, että jaksavat. Lisäksi moni juo vielä alkoholia ja heillä on auktoriteetti, johon sitten valitettavasti potilas luottaa. Jälkikäteen sanoen olisi kannattanut hakea muidenkin lääkäreiden mielipidettä.

      • ...........sama

        Kuule: EN OLE HAKENUT MITÄÄN ELÄKETTÄ ITSE - en ole täyttänyt mitään kaavakkeita - vaan eläke tuli keskus-sairaalan neurologin kautta - minulle tuo B todistus tuli POSTILAATIKKOON.

        Ei kukaan kysynyt, haluanko eläkkeelle vain en.
        No, ymmärränhän minä, ettei täältä paljon kannata kysyä jos haluaa asiallista tietoa.


      • todellisuus?

        ***


      • ei ole
        ...........sama kirjoitti:

        Kuule: EN OLE HAKENUT MITÄÄN ELÄKETTÄ ITSE - en ole täyttänyt mitään kaavakkeita - vaan eläke tuli keskus-sairaalan neurologin kautta - minulle tuo B todistus tuli POSTILAATIKKOON.

        Ei kukaan kysynyt, haluanko eläkkeelle vain en.
        No, ymmärränhän minä, ettei täältä paljon kannata kysyä jos haluaa asiallista tietoa.

        eläkepäätös! B-todistus on todistus sairaudestasi ja siinä on arvio kuntoutumismahdollisuuksista ja kannanotto työkykyysi. Sillä voit hakea eläkettä tai olla hakematta.


      • ..........sama..............
        ei ole kirjoitti:

        eläkepäätös! B-todistus on todistus sairaudestasi ja siinä on arvio kuntoutumismahdollisuuksista ja kannanotto työkykyysi. Sillä voit hakea eläkettä tai olla hakematta.

        No onko joku perkele sanonut että B todistus on eläkepäätös?
        Ei ole.
        Kävin neuron tutkimuksissa sairaalassa - sieltä tuli se B todistus ja oma lääkäri kirjoitti Kelaan papereita.
        Ja nyt siis peruvat kaiken.
        8 vuotta elämästä on mennyt kiville.


      • hengenheimolainen
        ..........sama.............. kirjoitti:

        No onko joku perkele sanonut että B todistus on eläkepäätös?
        Ei ole.
        Kävin neuron tutkimuksissa sairaalassa - sieltä tuli se B todistus ja oma lääkäri kirjoitti Kelaan papereita.
        Ja nyt siis peruvat kaiken.
        8 vuotta elämästä on mennyt kiville.

        Mutta en valitettavasti osaa auttaa.=(

        Sinänsä olen luullut olevani ainoa tällaisessa tilanteessa, mutta onpa ilmeisesti muitakin!!

        Joo en minäkään hakenut eläkettä, mut vaan laitettiin, ei ilmeisesti kukaan halunnut kuntouttaa mua, ja näin menetin myös vakituisen työni.

        Nyt on alkanut selvitä, että olenkin väärin perustein eläkkeellä. Varmaan siitäkin saan syyt niskoilleni, vaikka en ole eläkettä koskaan halunnutkaan.

        Se riittää ilmeisesti, että yksi lääkäri tekee virhediagnoosin, niin potilaan elämä on pilalla, ja potilas kantaa seuraukset.

        Vaikea tosiaan päästä takaisin töihin eläkkeeltä, eikä varmaankaan saa samanlaista työtä uudestaan.


      • Hugo.
        ...........sama kirjoitti:

        Kuule: EN OLE HAKENUT MITÄÄN ELÄKETTÄ ITSE - en ole täyttänyt mitään kaavakkeita - vaan eläke tuli keskus-sairaalan neurologin kautta - minulle tuo B todistus tuli POSTILAATIKKOON.

        Ei kukaan kysynyt, haluanko eläkkeelle vain en.
        No, ymmärränhän minä, ettei täältä paljon kannata kysyä jos haluaa asiallista tietoa.

        Olen toiminut eläkekäsittelijänä ja kyllä siihen pitää laittaa hakemus, jonka liitteeksi tulee tuo lääkärintodistus. En sitten tiedä, että onko sinulla edunvalvoja tai joku sosiaaliviranomainen täyttänyt sen lomakkeen... hankala sanoa.

        Yritin auttaa ja ehkä tilanne on se, että varsinaista hakemusta ei tarvittu, kun olit jo määrä-aikaisella ja ovat katsoneet, että siinä olevat tiedot riittävät.

        Asiallisen tiedon saaminen Kelastakin on hyvin vaikeaa.


      • .............sama.............
        Hugo. kirjoitti:

        Olen toiminut eläkekäsittelijänä ja kyllä siihen pitää laittaa hakemus, jonka liitteeksi tulee tuo lääkärintodistus. En sitten tiedä, että onko sinulla edunvalvoja tai joku sosiaaliviranomainen täyttänyt sen lomakkeen... hankala sanoa.

        Yritin auttaa ja ehkä tilanne on se, että varsinaista hakemusta ei tarvittu, kun olit jo määrä-aikaisella ja ovat katsoneet, että siinä olevat tiedot riittävät.

        Asiallisen tiedon saaminen Kelastakin on hyvin vaikeaa.

        Kyllä nyt tuntuu vaikealta ymmärtää?
        En minä ole itse laittanut mitään hakemusta -
        toistan:
        hoitava lääkäri lähetti epikriisit, MRI kuvan päästä yms Kelaan -
        ja miksi tarvitsisin edunvalvojan?
        Hoidan yhä edelleen ihan kaikki omat asiani, siis ihan kaikki.
        Ei minun ymmärryksessä mitään vikaa ole, pään MRI kuvassa vain näkyi että otsalohkossa on atrofiaa - sen perusteella koko härdelli lähti liikkeelle.
        Sen jälkeen kun " sain" diagnoosin, olen kirjoittanut 2 runoteosta, vaikutan kulttuurin piireissä muutenkin - teen monokromaattisia tussitöitä.
        Hoidan yhä ison ok talon kaikki asiat -
        siivoukset ruuat yms
        tarvittaessa hoidan lapsenlapset.

        En ole dementoitunut, mutta niin ovat kirjoittaneet epikriiseihin .
        Minua on nyt neuvottu vaatia vahingonkorvausta sillä olenhan menettänyt työtuloina 8 vuoden aikana melkoiset summat.


      • Hugo.
        hengenheimolainen kirjoitti:

        Mutta en valitettavasti osaa auttaa.=(

        Sinänsä olen luullut olevani ainoa tällaisessa tilanteessa, mutta onpa ilmeisesti muitakin!!

        Joo en minäkään hakenut eläkettä, mut vaan laitettiin, ei ilmeisesti kukaan halunnut kuntouttaa mua, ja näin menetin myös vakituisen työni.

        Nyt on alkanut selvitä, että olenkin väärin perustein eläkkeellä. Varmaan siitäkin saan syyt niskoilleni, vaikka en ole eläkettä koskaan halunnutkaan.

        Se riittää ilmeisesti, että yksi lääkäri tekee virhediagnoosin, niin potilaan elämä on pilalla, ja potilas kantaa seuraukset.

        Vaikea tosiaan päästä takaisin töihin eläkkeeltä, eikä varmaankaan saa samanlaista työtä uudestaan.

        Siis eihän työkyvyttömyyseläkkeen saaminen estä työntekoa, jos pystyy töitä tekemään. Se lakkaa, jos aloittaa työt uudestaan. Tosiasiassa eläkkeellä olo on kyllä varmaan antanut leiman, että ja vaikea saada töitä. Ainahan mahdollisuus yrittäjäksi.

        Kannattaa myös huomioida, että tulorajojejn puitteissa saa töitä tehdä, ilman, että eläke pienenee yhtään tai etenkään poistuu. Siitä eläkelaitokselta kirjallinen päätös, että paljonko töitä saa/voi tehdä, jos haluaa laskea, että kannattaako.

        En nyt muista, että kerryttääkö työkyvyttömyyseläkeellä tehty työ prosentteja, mutta luulisi tuon kerryttävän ja aikanaa sitten vanhuuseläke olisi suurempi.

        Nuo on parempi kysyä tosiaan kirjallisesti ennakkopäätöksenä eläkelaitokseltasi, sillä suullisiin lupauksiin ei ole luottamusta. Tavallinen kirjallinen neuvokin eläkelaitokselta ei varsinaisesti sitova kaikissa tapauksissa, mutta on siihen paljon helpommpi vedota.

        Jos joku suuttuu, että ei saa asiallista neuvoa täältä sosiaaliturva-asioissaan, niin saa kyllä mennä itseensä, sillä nämä asiat ovat vaikeimpia lainsäädännössä ja jokainen tapaus on yksittäistapaus.


      • Hugo.
        .............sama............. kirjoitti:

        Kyllä nyt tuntuu vaikealta ymmärtää?
        En minä ole itse laittanut mitään hakemusta -
        toistan:
        hoitava lääkäri lähetti epikriisit, MRI kuvan päästä yms Kelaan -
        ja miksi tarvitsisin edunvalvojan?
        Hoidan yhä edelleen ihan kaikki omat asiani, siis ihan kaikki.
        Ei minun ymmärryksessä mitään vikaa ole, pään MRI kuvassa vain näkyi että otsalohkossa on atrofiaa - sen perusteella koko härdelli lähti liikkeelle.
        Sen jälkeen kun " sain" diagnoosin, olen kirjoittanut 2 runoteosta, vaikutan kulttuurin piireissä muutenkin - teen monokromaattisia tussitöitä.
        Hoidan yhä ison ok talon kaikki asiat -
        siivoukset ruuat yms
        tarvittaessa hoidan lapsenlapset.

        En ole dementoitunut, mutta niin ovat kirjoittaneet epikriiseihin .
        Minua on nyt neuvottu vaatia vahingonkorvausta sillä olenhan menettänyt työtuloina 8 vuoden aikana melkoiset summat.

        Omat edellytykset, vaikka ei edunvalvojaa on varmaan aika huonot käräjöinnissä. Vahingonkorvaus lääkäriltä, sairaalalta vai vakuutusyhtiöltä? Siinäpä miettimistä ja voiko näyttää sen tarpeeksi tarkasti... ja mikäs sitten on mahdollinen ansionmenetys... varmaan runoteoksissa sen arvioiminen tarkkaan on ainakin tuomioistuimelle hyvin vaikeaa.

        Jos pystyt kirjoittamaan runoja, niin jatka siis runojen kirjoittamista ja ansiotoimintaa vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä, kyllä töitä saa tehdä tiettyyn rajaan jopa menettämättä eläkettään.

        Asiasi ei kuulostaa todellakaan helpolta.


      • ..........sama................
        Hugo. kirjoitti:

        Omat edellytykset, vaikka ei edunvalvojaa on varmaan aika huonot käräjöinnissä. Vahingonkorvaus lääkäriltä, sairaalalta vai vakuutusyhtiöltä? Siinäpä miettimistä ja voiko näyttää sen tarpeeksi tarkasti... ja mikäs sitten on mahdollinen ansionmenetys... varmaan runoteoksissa sen arvioiminen tarkkaan on ainakin tuomioistuimelle hyvin vaikeaa.

        Jos pystyt kirjoittamaan runoja, niin jatka siis runojen kirjoittamista ja ansiotoimintaa vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä, kyllä töitä saa tehdä tiettyyn rajaan jopa menettämättä eläkettään.

        Asiasi ei kuulostaa todellakaan helpolta.

        Juu ei ole helppo ei.
        Ja työkseni olen vanhusten hoitaja - kirjoitan freelancerina - sekä kirjoja että lehtiin.

        Kyllä tämä on niiiin sotkuinen juttu että.
        Tulee esille lääkäreiden arvovalta:
        kuka meni suosittelemaan / hyväksyi eläkkeeni - olin silloin vain 49 vuotias...
        että vuodet ovat menneet kiville, en ole katkera mutta:
        ja jos joku kysyy, miksen ole tehnyt asialle mitään niin vastaan:
        kyllä minä uskoin kun meilahden neurologit paasasivat että minulla on ties mitä alzheimeriä ja vielä pahempaakin.


      • hengenheimolainen
        .............sama............. kirjoitti:

        Kyllä nyt tuntuu vaikealta ymmärtää?
        En minä ole itse laittanut mitään hakemusta -
        toistan:
        hoitava lääkäri lähetti epikriisit, MRI kuvan päästä yms Kelaan -
        ja miksi tarvitsisin edunvalvojan?
        Hoidan yhä edelleen ihan kaikki omat asiani, siis ihan kaikki.
        Ei minun ymmärryksessä mitään vikaa ole, pään MRI kuvassa vain näkyi että otsalohkossa on atrofiaa - sen perusteella koko härdelli lähti liikkeelle.
        Sen jälkeen kun " sain" diagnoosin, olen kirjoittanut 2 runoteosta, vaikutan kulttuurin piireissä muutenkin - teen monokromaattisia tussitöitä.
        Hoidan yhä ison ok talon kaikki asiat -
        siivoukset ruuat yms
        tarvittaessa hoidan lapsenlapset.

        En ole dementoitunut, mutta niin ovat kirjoittaneet epikriiseihin .
        Minua on nyt neuvottu vaatia vahingonkorvausta sillä olenhan menettänyt työtuloina 8 vuoden aikana melkoiset summat.

        Ikävää että lääkärit saavat pilata ihmisten elämää perättömillä lausunnoilla!

        Mullakin on puuta heinää koko eläkelausuntopaperi täynnä, jopa alkoholin aiheuttama pysyvä vaurio aivoissa (ilman mitään tutkimuksia).. mutta sitä ei kummasti näkynyt Mri kuvissa, kun nyt vihdoin niihin pääsin, ja terveen paperit sain neurologin puolelta.

        Kyllähän mäkin mietin miten pitäisi toimia, että saisi jonkinlaista oikeutta.

        Toivottavasti joku kertoo miten saisi moisiin tilanteisiin apua, ja mihin voi ottaa yhteyttä..


      • Hugo.
        hengenheimolainen kirjoitti:

        Ikävää että lääkärit saavat pilata ihmisten elämää perättömillä lausunnoilla!

        Mullakin on puuta heinää koko eläkelausuntopaperi täynnä, jopa alkoholin aiheuttama pysyvä vaurio aivoissa (ilman mitään tutkimuksia).. mutta sitä ei kummasti näkynyt Mri kuvissa, kun nyt vihdoin niihin pääsin, ja terveen paperit sain neurologin puolelta.

        Kyllähän mäkin mietin miten pitäisi toimia, että saisi jonkinlaista oikeutta.

        Toivottavasti joku kertoo miten saisi moisiin tilanteisiin apua, ja mihin voi ottaa yhteyttä..

        Itse olen ollut parikymmentä vuotta lain kanssa tekemisissä ihan opiskelujenkin puitteissa ja en kertaakaan ole törmännyt lakimieheen, joka varsinaisesti olisi sosiaalilainsäädännön suvereeni asiantuntija. Asia on osittain varmaan kiinni lainsäädännön monimutkaisuudesta ja sen jatkuvasta muuttumisesta ja lisäksi siitä, että heikossa asemassa olevilla harvoin on sellaista omaisuutta, että asianajan kannattaisi suuntautua sosiaalilainsäädäntöön, kun liikejuristina tienaa paljon paremmin. Saattaa olla yksinkertaistus, mutta paljolti selittävä tekijä.

        Kelassa on asiantuntijoita ja jopa ilmaisia, mutta niitä saa kyllä hakea kissojen ja koirien kanssa. Hakaniemen Kelassa Helsingissä oli yksi hyvä... muuten kohtelu on ollut aika ala-arvoista. Kampin Kelassa johtajaa myöten on mielestäni aivan osaamatonta porukkaa.

        Googlasin tusta puolivahingossa ja ainakin kehitysvammaisilla on oma järjestö VANE ja Kalle Könkkölä kyllä varmaan tietää asioista ja hänen tukijoukkonsa. Eriasia, että hoitavatko he mitään oikeusjuttuja... en katsonut tarkemmin ja oletteko vammaisia? Itse olen miettinyt, että vammaiseksi itsensä leimaamalla oikeusjärjestelmässä saa etuja, mutta ilman ei, mutta kuka oikeasti haluaisi ottaa vammaisen leimaa?

        Tiedän lakimiehiä, jotka ovat vammaisia ja varmaan heitä löytyy, mutta en ole ollenkaan varma, että hoitavatko hekään tai ovatko he kiinnoistuneita hoitamaan vammaisten asioita. Vähän itse epäilen, että kaikki oikeudet, jotka heikommilta on viety on ajanhaaskausta lähteä peräämään... katkera voi olla.

        Väärät diagnoosit... hmm, eiköhän lääkärit pysty aika usein osoittamaan, että he ovat tehneet parhaansa ja vahingonkorvausjutuissa näyttötaakka kantajalla. Jos lääkärillä on lievää törkeämpää huolimattomuutta, niin hänen työnantajansa eli sairaala tai HUS on sitten se korvausvelvollinen, jos edellytykset täyttyvät ja sen pystyy näyttämään.

        En tiedä voimavaroistanne, mutta mielenkiinnolla kuulen kyllä, että oletteko mistään löytäneet apua. Oikeudenkäyntiin en todella uskaltaisi kehottaa, se nyt on sinänsä jo vaan niin rasittavaa. Tietenkin monella voi olla jopa mielenkiintoa ja rahaa taistella ja saada jotain järkeä yksittäistapauksessa asiaan. Itse en kyllä pahemmin usko oikeuteen oikeudenmukaisuutena. Se on laki, jonka politiikot tyhmyydessään tai viisaudessaan on säätänyt kuulemalla "asiantuntijoita", joita ei mielestäni ainakaan paljoa ole.

        Onnea etsinnälle ja hyvää elämää!


      • Hugo.
        todellisuus? kirjoitti:

        ***

        Oletko sinä se lääkäri, joka on tehnyt viestin aloittajan lausunnon ja tiedät todellisuuden vai oletko sitä mieltä, että jos diagnoosi on tehty, on se välttämättä oikea? Kokemuksesta tiedän monia vääriä diagnooseja, tietenkin tai toivottavasti valtaosa kuitenkin on oikeita.

        Varmaahan ainakin on se, että Alzheimerin tauti on monella tavaa erilainen ja vaihtelee yksilöittäin ja potilaalla on terveitäkin jaksoja... mutta jos kyseessä ei ole Dementia, niin...

        Kyllä minua ainakin hirvittää tämä todellisuus, jossa vanhuksia hoidetaan miten sattuu, koska ne eivät muusta tiedä. Siinä on todellisuutta. Ääriesimerkkinä mediassa ollut tapaus, jossa sairaanhoitajan väitetään tappaneen potilaita. Huh, huh, jos moinen kuolemanenkeli on ollut. Ei sinänsä ihme... tiedänt tapauksia, joissa sairaanhoitajat kiireessä sekoittavat väärät lääkkeet ja viran määräaikaisuuden vuoksi eivät uskalla ottaa yhteyttä lääkäriin, joka voisi lääkkeiden vaikutuksesta tietää. Hirvittävää välinpitämättömyyttä.


      • hengenheimolainen
        Hugo. kirjoitti:

        Itse olen ollut parikymmentä vuotta lain kanssa tekemisissä ihan opiskelujenkin puitteissa ja en kertaakaan ole törmännyt lakimieheen, joka varsinaisesti olisi sosiaalilainsäädännön suvereeni asiantuntija. Asia on osittain varmaan kiinni lainsäädännön monimutkaisuudesta ja sen jatkuvasta muuttumisesta ja lisäksi siitä, että heikossa asemassa olevilla harvoin on sellaista omaisuutta, että asianajan kannattaisi suuntautua sosiaalilainsäädäntöön, kun liikejuristina tienaa paljon paremmin. Saattaa olla yksinkertaistus, mutta paljolti selittävä tekijä.

        Kelassa on asiantuntijoita ja jopa ilmaisia, mutta niitä saa kyllä hakea kissojen ja koirien kanssa. Hakaniemen Kelassa Helsingissä oli yksi hyvä... muuten kohtelu on ollut aika ala-arvoista. Kampin Kelassa johtajaa myöten on mielestäni aivan osaamatonta porukkaa.

        Googlasin tusta puolivahingossa ja ainakin kehitysvammaisilla on oma järjestö VANE ja Kalle Könkkölä kyllä varmaan tietää asioista ja hänen tukijoukkonsa. Eriasia, että hoitavatko he mitään oikeusjuttuja... en katsonut tarkemmin ja oletteko vammaisia? Itse olen miettinyt, että vammaiseksi itsensä leimaamalla oikeusjärjestelmässä saa etuja, mutta ilman ei, mutta kuka oikeasti haluaisi ottaa vammaisen leimaa?

        Tiedän lakimiehiä, jotka ovat vammaisia ja varmaan heitä löytyy, mutta en ole ollenkaan varma, että hoitavatko hekään tai ovatko he kiinnoistuneita hoitamaan vammaisten asioita. Vähän itse epäilen, että kaikki oikeudet, jotka heikommilta on viety on ajanhaaskausta lähteä peräämään... katkera voi olla.

        Väärät diagnoosit... hmm, eiköhän lääkärit pysty aika usein osoittamaan, että he ovat tehneet parhaansa ja vahingonkorvausjutuissa näyttötaakka kantajalla. Jos lääkärillä on lievää törkeämpää huolimattomuutta, niin hänen työnantajansa eli sairaala tai HUS on sitten se korvausvelvollinen, jos edellytykset täyttyvät ja sen pystyy näyttämään.

        En tiedä voimavaroistanne, mutta mielenkiinnolla kuulen kyllä, että oletteko mistään löytäneet apua. Oikeudenkäyntiin en todella uskaltaisi kehottaa, se nyt on sinänsä jo vaan niin rasittavaa. Tietenkin monella voi olla jopa mielenkiintoa ja rahaa taistella ja saada jotain järkeä yksittäistapauksessa asiaan. Itse en kyllä pahemmin usko oikeuteen oikeudenmukaisuutena. Se on laki, jonka politiikot tyhmyydessään tai viisaudessaan on säätänyt kuulemalla "asiantuntijoita", joita ei mielestäni ainakaan paljoa ole.

        Onnea etsinnälle ja hyvää elämää!

        Näin ajattelinkin, turha lähteä hakemaan oikeuksiaan ennenkuin on selkeä näyttö vääristä diagnooseista ym.

        Uskon, että kuitenkin oikeus toteutuu ajan myötä, menee sitten vaikka toiset kymmenen vuotta. Aikaahan mulla on, ja olen vielä suhteeellisen nuorikin.

        En ainakaan usko olevani kovin vammainen, eikä asiaa sen kummemmin koskaan tutkittukkaan.

        Saattaahan olla, että lausunto älyllisesti heikkolahjainen tarkoittaa vammaisuutta, mutta sekin on vain lausunto ilman tutkimuksia, tai psykologisia testejä. Enkä usko että minua luokiteltaisiin vammaiseksi, jos hakisin heidän etujaan. Mutta tarkemmin ajateltuna silloinhan, jos he kumoavat vammani, samalla tulisi kumottua muutkin tutkimattomat lausunnot.

        Mitä nyt itsekseni olen tutustunut lakiin, olen huomannut että laissa on paljon epäkohtia ja pieniä "porsaanreikiä". Ja aika monta "porsaanreikää" on omalle kohdalleni osunut.

        "Porsaanreikiä" on niin yleisessä terveydenhuollossa, sosiaaliturvassa, eläkevakuutuksessa, kuin kelankin kohdalla, ja yksinhän se on vaikea tehdä asioille mitään, on vain odoteltava kun "kala ns. nappaa kiinni". Työskentelee se "kala" sitten terveyskeskuksessa, kelassa, tai muussa yhteiskunnan byrokratian toimessa.

        Tällaisen byrokratia-pyörityksen seurauksella voimavarani ovat vain kasvaneet. Se kuuluisa vanha viisaushan sanoo: se mikä ei tapa, se vain vahvistaa, pätee myös kohdallani.

        Valitettava tapani on ollut "astua liian isoille varpaille", ja kärsinyt useat seuraukset niistä, mutta oppinut niistä "tallomisista", että kärsivällisyys on valttia.

        Eli kaikessa rauhassa odottelen mitä tapahtuu, ja milloin, vai tapahtuuko ollenkaan?

        Ja aikaahan mulla on, ja samalla nautin pienistä iloista elämässäni!!

        Ps.Ja tämähän oli vain heikkolahjaisesti älykkään kirjoitus, jos ei ymmärrettävissä, se on vain kirjoittajan älykkyyden vika..

        Hyvää elämää Hugollekin, ja kiitoksia ajatusten vaihdosta! Ja kun aikanaan saan asiat selvitettyä palaan palstalle varmaankin kertomaan tarinani..


    • vanhaihmettelijä

      Tunnen kymmeniä ihmisiä,jotka tekee takuueläkkeellä töitä muutaman tunnin päivässä ja saavat enemmän tuloja kuin kokopäivä työntekijä... Täysin perseestä niitä ihmisiä kohtaan,jotka itse ansaitsevat palkkansa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe