Erikoisruokavalio koulussa

Nassikka_

Olen yrittänyt syödä viimeiset puoli vuotta mahdollisimman laktoosittomasti. Nyt sitten tarvitsisin tuon ruokavalion koulussanikin, mutta saadakseen erikoisruokavalion, täytyy näyttää lääkärin todistus asiasta. Olen itse todennut laktoosi-intoleranssini, vaikka uskon, että olen ehkä muillekin ruoille allerginen, koska nykyään laktoositon ruokavalio ei enää takaa sitä, että mahaan ei koskisi jne.

Mistä saada mahdollisimman äkkiä lääkärintodistus erikoisruokavaliota koskien, kun minua ei ole koskaan lääkärillä varsinaisesti allergiatestattu. Koulu kuitenkin vaatii ensin näyttämään todistuksen, jotta saisin ottaa erikoisruokavaliota ruokalasta. Miten pitkään yleensäkin siinä menee, että testaukset saadaan tehtyä ja lääkäri suostuu kirjoittamaan todistuksen? Eikös laktoosi-intolerantikoilta vain oteta verikoe, jolla sen voi selvittää ja todistaa? Entä jos kokeen perusteella minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta minulla menee joka tapauksessa maha sekaisin vähästäkin laktoosista?

Koska luulen, että olen saattanut lähiaikoinan herkistyä ja saada uuden allergian, miten muut mahdolliset allergiat voidaan testata? Haluaisin ainakin jotain keliakia-testejä sun muita, jotta osaisin syödä oikein.

4

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyit

tuota lääkärintodistusvaatimusta, sillä tällä suunnalla sitä ei vaadita. Otapa ensin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, niin pääset alkuun ja selviää se todistusvaatimuskin.

• Nassikka_

Luokanvalvoja sanoi, että lääkärintodistus vaaditaan. Myös siinä vihkosessa, mihin piti kirjoittaa nimensä ja ruokavalionsa, luki sama. Vielä kouluesitevihkosessakin lukee, että viikon sisällä tulee näyttää lääkärintodistus, mikäli tarvitsee erityisruokavalion.

• auta muuta kuin
        Nassikka_ kirjoitti:

Luokanvalvoja sanoi, että lääkärintodistus vaaditaan. Myös siinä vihkosessa, mihin piti kirjoittaa nimensä ja ruokavalionsa, luki sama. Vielä kouluesitevihkosessakin lukee, että viikon sisällä tulee näyttää lääkärintodistus, mikäli tarvitsee erityisruokavalion.

mennä lääkäriin asian vuoksi, onpa tiukkapipoista teilläpäin. Maksaakohan koulu sen lääkärintodistuksen, kun se kerran sitä vaatii?

• nhl98

Meilläpäin laktoosittoman ruokavalion lapun saa ihan terveyskeskuksesta pyytämällä. Keliakiatestin saa apteekista- jos se näyttää keliakiaa, niin lääkäriin, gluteenitonta dieettiä EI saa aloittaa ennen virallista diagnoosia. Muut allergiat testataat niin että menet ensin lääkäriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe