Erikoisruokavalio koulussa

Nassikka_

Olen yrittänyt syödä viimeiset puoli vuotta mahdollisimman laktoosittomasti. Nyt sitten tarvitsisin tuon ruokavalion koulussanikin, mutta saadakseen erikoisruokavalion, täytyy näyttää lääkärin todistus asiasta. Olen itse todennut laktoosi-intoleranssini, vaikka uskon, että olen ehkä muillekin ruoille allerginen, koska nykyään laktoositon ruokavalio ei enää takaa sitä, että mahaan ei koskisi jne.

Mistä saada mahdollisimman äkkiä lääkärintodistus erikoisruokavaliota koskien, kun minua ei ole koskaan lääkärillä varsinaisesti allergiatestattu. Koulu kuitenkin vaatii ensin näyttämään todistuksen, jotta saisin ottaa erikoisruokavaliota ruokalasta. Miten pitkään yleensäkin siinä menee, että testaukset saadaan tehtyä ja lääkäri suostuu kirjoittamaan todistuksen? Eikös laktoosi-intolerantikoilta vain oteta verikoe, jolla sen voi selvittää ja todistaa? Entä jos kokeen perusteella minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta minulla menee joka tapauksessa maha sekaisin vähästäkin laktoosista?

Koska luulen, että olen saattanut lähiaikoinan herkistyä ja saada uuden allergian, miten muut mahdolliset allergiat voidaan testata? Haluaisin ainakin jotain keliakia-testejä sun muita, jotta osaisin syödä oikein.

4

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyit

tuota lääkärintodistusvaatimusta, sillä tällä suunnalla sitä ei vaadita. Otapa ensin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, niin pääset alkuun ja selviää se todistusvaatimuskin.

• Nassikka_

Luokanvalvoja sanoi, että lääkärintodistus vaaditaan. Myös siinä vihkosessa, mihin piti kirjoittaa nimensä ja ruokavalionsa, luki sama. Vielä kouluesitevihkosessakin lukee, että viikon sisällä tulee näyttää lääkärintodistus, mikäli tarvitsee erityisruokavalion.

• auta muuta kuin
        Nassikka_ kirjoitti:

Luokanvalvoja sanoi, että lääkärintodistus vaaditaan. Myös siinä vihkosessa, mihin piti kirjoittaa nimensä ja ruokavalionsa, luki sama. Vielä kouluesitevihkosessakin lukee, että viikon sisällä tulee näyttää lääkärintodistus, mikäli tarvitsee erityisruokavalion.

mennä lääkäriin asian vuoksi, onpa tiukkapipoista teilläpäin. Maksaakohan koulu sen lääkärintodistuksen, kun se kerran sitä vaatii?

• nhl98

Meilläpäin laktoosittoman ruokavalion lapun saa ihan terveyskeskuksesta pyytämällä. Keliakiatestin saa apteekista- jos se näyttää keliakiaa, niin lääkäriin, gluteenitonta dieettiä EI saa aloittaa ennen virallista diagnoosia. Muut allergiat testataat niin että menet ensin lääkäriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2503
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1748
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1598
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1583
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      1005
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      958
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      891
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      61
      856
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      854
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      818
    Aihe