Hortonin neuralgia

nel-lie

Viikon aikana olen käynyt jo 6 kertaa lääkärillä, tänään sain lähetteen aluesairaalan ensiapuun, siellä tutkittiin ja lääkäri keskusteli neurologin kanssa, ja päätyivät Hortonin tautiin. Sain Prednisolon 20mg (kortisoni) 3viikon kuuri laskevin annoksin, aloitus 60mg annoksella.

Eli oireina on toispuolein ohimo/ silmänseudun hirveä kipu. Kipuun ei liity pahoinvointia, auroja tms. Kipua on kestänyt nyt 11 päivää. Aluksi se oli vain öisin. Nyt viimepäivinä lähes jatkuvaa.. Olen kokeillut Maxalt ja Imigran migreenilääkeitä, mutta ne auttavat vain hetken ja pian särky alkaa taas.
Samanlaista särkyä oli 6 vuotta sitten, jolloin kuvattiin myös pää yms. Eikä mitään poikkeavaa löydetty. Eikä diagnoosia tehty. Sitten kipu vaan loppui kuin seinään.

Eli nyt sitten sain Hortonin tauti diagnoosin. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia lähinnä siitä, että kuinkahan usein näitä särkyjaksoja tulee? Työelämässä pitäisi kuitenkin olla, ikääkin kun vasta on 22 vuotta.

Parin viikon sisällä kuulemma tulee kutsu neurologian poliklinikalle.

15

4114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usein

      kipujaksot ovat jaksottuneet niin, että ne tulevat samaan aikaan vuodesta ja samanlaisessa elämäntilanteessa. Estolääkitys saattaa siirtää jaksoa tai estää sen kokonaan, happihoito taas usein katkaisee/lyhentää jaksoa.

      • nel-lie

        Mulla oli 6 vuotta sitten samanlaista kipua. Silloin sitä ei diagnosoitu miksikään, enkä saanut lääkkeitä..
        Silloin oli talvi.. enkä keksi kyllä mitää yhdistävää tekijää..
        Voisikohan Horton kivut tulla vaan kerran kymmenessä vuodessa, jatkossakin..?
        *elää toivossa*


      • monella
        nel-lie kirjoitti:

        Mulla oli 6 vuotta sitten samanlaista kipua. Silloin sitä ei diagnosoitu miksikään, enkä saanut lääkkeitä..
        Silloin oli talvi.. enkä keksi kyllä mitää yhdistävää tekijää..
        Voisikohan Horton kivut tulla vaan kerran kymmenessä vuodessa, jatkossakin..?
        *elää toivossa*

        kuitenkin kipujaksot tihentyvät iän myötä. Joka tapauksessa toivossahan on hyvä elää ja musita, että Hortonissa on aina mukana myös psyykkinen osatekijä, eli pidä huolta terveistä elämäntavoistasi ja vältä negatiivista stressiä. Oliko sinulla silloin 6 vuotta sitten jokin samantyyppinen elämäntilanne, stressitekijä tai muutos kuin nyt?


      • nel-lie
        monella kirjoitti:

        kuitenkin kipujaksot tihentyvät iän myötä. Joka tapauksessa toivossahan on hyvä elää ja musita, että Hortonissa on aina mukana myös psyykkinen osatekijä, eli pidä huolta terveistä elämäntavoistasi ja vältä negatiivista stressiä. Oliko sinulla silloin 6 vuotta sitten jokin samantyyppinen elämäntilanne, stressitekijä tai muutos kuin nyt?

        En ainakaan muista, että silloin 6 vuotta sitten olisi mitään suurempaa stressiä tms. ollut.
        Mutta nyt nää kohtaukset alkoi yöllä, seuraavana päivänä olin menossa onnettomuudessa kuolleen serkun hautajaisiin, inhotti/pelotti todella mennä sinne.. Että uskon kyllä, että nyt saattoi laukaista psyykkinen tekijä..

        Eilen sain kortisonit, ja eilinen päivä oli ihana! Nukuinkin yön ilman särkyjä, paitsi valvoskelin aika paljon, ilmeisesti kortosonin vaikutuksesta, mutta ei haittaa, kunhan ei särkenyt! Tulikin makailtua liian pitkään ja nyt vähän särkee, ei sitä ihan pahinta kuitenkaan (enhän muuten tässä istuisi). Otin migreenilääkkeen (Maxalt).
        Toivottavasti ei vaan ala nää säryt, ku eilinen jo oli niin ihana!


    • tähän

      asiaan eli kommentoisin asiaa; joku kirjoitti tuossa alla että hortonilla on tapana tihentyä kun ikää karttuu, vaan mistä moinen tieto? Väitän että tauti elää hyvin yksilöllisesti ja kuulun itse siihen ryhmään joilla käy juuri päinvastoin eli kun ikää tulee niin kohtaukset ovat todellakin harvenneet tässä 20 vuodessa!! Enkä ole asiasta yhtään pahoillaan. Minulla on nykyään aina monen vuoden taukoja välissä. Että semmoista sopan hämmennystä tähän ajattelin pläjäyttää.

      Oli kyseessä sitten tauti kuin tauti niin kyllä se yksilöllisyys pätee niihin.

      • Huom huom

        En sanonut, että on tapana, sanoin, että monella... Tämä perustuu näkemääni, totta kai aina yksilöllistä, siihenhän tuo psyykkiset tekijät kommenttikin liittyy. Onnea, että iän myötä sinulla helpottaneet.


    • linkki....
      • Anonyymi

        Ymmärrän.


    • 20.v Horton

      Tervehdys olen 38 v.m. pääkipua ollut vuodesta 89.pidetty migreeninä,jonka diagnoosi muuttui 2003 hortoniks,3kk jaksoja jatkuvasti,nyt 60pv kipu kohtauksia 3krt päivä välillä imigran nenäsuihke auttaa tosi hyvin,välillä ei ja silloin kipua kestää 1-8h,20.v kokeillut erillaisia estolääkkeitä ei oo löytyny sopivaa.muutama vuos sitten oli 2,5v tauko mut muuten ei oo ollu ku noita 3 kk taukoja,oon silti ollut töissä,ei voi olla 6kk vuodesta saikulla.sauna,päiväunet ainakin laukasee.Itelläni ei auttanut kortisooni.

      • eräs horton

        Eli onko kenelläkään Horton diagnoosin saaneella sellaista vaihetta että ei ole kipua, mutta "outo tunne päässä toisella puolella" pää tuntuu painavalta/ painostavalta ja silmä oudolta?? entä onko pääkipua ja silmän seutuun paikantuvaa paineentunnetta ilman kovaa kipua kohtausjakson aikana?!


    • akhfköalskd

      Porissa toimiva Tohtori Jolma (neurologi) on tutkinut paljon Hortonia.
      Tauti on vain miehillä ja sitä voidaan hoitaa lääkkein.

      Itse (naisena) menin Jolmalle, kysyin voisiko minull aolla se kun toispuoleisia kovia särkyjä ollut jo 29päivää. Ei ollut Hortoni, mutta joku muu, johon sain lääkityksen oli kyseessä.

      Aivan loistava lääkäri, suosittelen!

      • Satakunnasta

        Oli hyvä, että meitä saman kokeneita naisia on Satakunnassa enemmän kuin yksi. Olen miettinyt omalla kohdallani samaa. Neuvosi Jolmalle auttoi minua etenemään asiassa eteenpäin!


    • Madame_Migreeni

      Hortonin neuralgiasta saat tietoa http://www.migreeni.org/julkaisut/esitteet.html Migreeniyhdistyksen esitteistä Sarjoittainen päänsärky ja Sarjoittaisen päänsäryn omahoito-opas.
      Horton toimii hyvin yksilöllisesti, päänsärkysarjojen tuloa ei voi ennustaa, kun sinulla on noin vähän kokemusta. On hyvä, että sarjoilla on ollut aikaisemmin pitkä väli, toivottavasti näin on myös jatkossa.

    • sietämätöntä kipua

      Minulle tuli vastaavat olireet ensimmäisen kerran 56 vuotiaana eli
      voimakas toispuoleinen kipu , vasen poskiontelo tukossa kivunaikana,
      Niistäessä tuli väritöntä nestettä mutta vain voimakkaan niistämisen seurauksena, pupiilit pienet vaikka oli hämärää, Kylmä hiki kasvoilla.
      KIpua kesti puolesta tunnista neljään tuntiin. KIpua lievitti jonkin veran kaksi asperiiriä ja kuuma haude otsalla.
      päivä alkoi kesto
      31.4.2012 23:00 90
      3.5.2012 4:00 90
      9.5.2012 1:00 120
      10.5.2012 1:00 240
      11.5.2012 23:00 30
      13.5.2012 0:30 150
      Aamulla oli lento Barcelonaan :
      13.5.2012 lento Barcelonaan klo 17:25 ei päänsärkyä
      14.5.2012 kahdet päiväunet ei päänsärkyä
      18.5.2012 lento Helsinkiin 10:10 ei päänsärkyä
      Omalla kohdalla ilmanpaineen vaihtelu tai päiväunet eivät näytä aiheuttavan
      uutta kohtausta kuten joissakin kirjoituksissa mainitaan laukaisijoina.
      Itsellä oli keuhkoputken tulehdus ja poskiontelotulehdus tuona aikana
      11.5.2012 röntgenkuvassa poskiontelot olivat jo Ok , ei tulehdusta.

    • Hienoa että tästä sairaudesta on näin paljon keskustelua. Täältä Suomi24 keskusteluistakin keskusteluketjuja löytyy vaikka millä mitalla. Keskusteluissa mukana on kuitenkin myös diagnosoimattomia tapauksia joista monikin voi kertoa apukeinoista, jotka eivät auta, tai voivat olla jopa vaarallisia.

      Kannattaa tarkistaa keskustelupalstojen tietoa virallisista sairauden hoitoa kuvailevista artikkeleista, mm. Terveyskirjasto, Aivotalo.

      Hortonia sairastaville sekä heidän läheisilleen tietoa ja tukea löytyy Suomen Horton-yhdistyksestä ja esimerkiksi "Hortonin syndrooma" nimisestä ryhmästä Facebookissa.

      Voimia kaikille Hortoilijoille !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe