En jaksa kirjoittaa pitkää romaania, koska sitten suistuisin pääasiasta sivuteille. Siksipä listaan oireitani, jotka liittyvät tai saattavat liittyä jonkinlaiseen ruoka-allergiaan.
1.Ilmavaivat. Tunnen kuinka ikään kuin suolistoni seinästä tulisi suolistooni ilmakuplia ja tunnen kuinka ilmakuplat siirtyvät aina vain eteenpäin putkistossa. Ilmakuplat pitävät myös ärsyttävää ja äärimmäisen noloa ääntä "kulkiessaan".
2.Maha pitää kummallista ääntä. Heti kun olen syönyt, se pulppuaa vähän aikaa. Sitten vähän aikaa sen jälkeen alkaa kuulua erikoisia ääniä, se saattaa "muljahdella" ja pitää pulppuavaa ääntä jne.
3.Huuleni usein jollain tapaa kirvelevät, niihin saattaa tulla joskus punaisia pilkkuja ja ne turpoavat. Ei johdu huulirasvastani.
4.En ole melkein viimeiseen puoleen vuoteen saanut tehtyä oikeanlaista kiinteää ulostetta. Aina ripulia "jossakin muodossa", usein pikkupapanoita ja muuta "löysää tavaraa", harvemmin täysin ripulia kuitenkaan. Ulostetta tulee myös erittäin vähän vaikka syön kyllä normaalisti, jolloin pitäisi tulla enemmän.
5.Mahaan koskee miltei jatkuvasti jollain tavalla. Joskus kivut ovat olleet suuria, mutta useimmiten mahaan koskee hieman ja olo on epämukava mahan takia.
6.Maha on usein turvonnut.
7.Usein päänsärkyä (joka saattaa johtua stressistä)
8.Harvemmin syötyäni jotain ehkä allergiaa aiheuttavaa ripuli tulee heti. Yleensä siihen menee pari päivää.
9.Luulen saaneeni oireita muun muassa seuraavista: banaani, omena, laktoosi, laktoositon makkara, makaroonit, HYLA-jäätelöt, laktoositon jogurtti.
Olen nyt havaittuani noin puoli vuotta sitten oireet pyrkinyt syömään vain laktoosittomia tuotteita. En aiemmin ollut niin varma laktoosi-intoleranssistani, joten tuli oikeastaan vaihdettua vain ja ainoastaan maito laktoosittoman. Nyt epäilen, että ehkä olenkin allerginen jollekin muulle. Onko minulla sittenkään laktoosi-intoleranssia? Vai voiko kyseessä olla joku "suolistosairaus", joka vaatii mahdollisesti leikkauksen? Vaikuttaako oireeni allergialta vai joltakin vakavammalta, joka korjautuisi esimerkiksi leikkauksella? Kuitenkin kun tuntuu, että nykyään kaikki ruoka aiheuttaa vatsavaivoja.
Kertokaa, mikä minua vaivaa!
11
2894
Vastaukset
- astmaatikko...
Voit olla allerginen maidolle, mikä tarkoittaa sitä, että maidon vähentäminen laktoosittomaan ei riitä. Kokeile täysin maidottomaa diettiä. Voit myös olla allerginen viljoille, mutta kokeile ensin maidotonta diettiä. Sinuna varmistaisin myös, onko sinulla keliakia. Menepä lääkäriin.
- niin saadaan suljettua vakavat
sairaudet pois. Oireidesi perusteella kyllä kuulostaa, että kärsit toiminnallisesta vaivasta (ns. ärtynyt suoli).
- juttua
Stressaat ilmeisesti vatsallasi mutta taustalla on sopimattomat ruoka-aineet eli konkreettinen vaiva. Kun ne aiheuttaa oireita niin hermostut ja vatsa kipeytyy ja kierre on valmis.
Laktoosikoe on nykyään helppo, kun ei tarvitse tehdä rasituskoetta juomalla sitä laktoosipitoista juomaa vaan ihan verikokeella käy tuo. Olen itse päässyt testiin soittamalla omalääkärilleni että saisinko lähetteen labraan. Tutki tuo ihan ekaksi alta pois oikein testillä ja noudata sitten mahdollista laktoositonta ruokavaliota lipsumatta.
Ilmavaivoihin saat välitöntä helpotusta kun keräät kaiken tahdonvoimasi ja jätät vaikka pariksi viikoksi sokerin ja viljat ruokavaliosta. Siinä ajassa tuntee jo tuloksia. Sen jälkeen ota pikkuhiljaa takaisin ja testaile vaikutusta. Varsinkin jos syö paljon leipää niin tuollaisia oireita tulee.
Auttaa ripuliinkin mutta pidä huoli että saat sitten tarpeeksi kuituja! Itse syön aamuisin puuroa mutta en käytä muuten viljoja.
Lääkäriltä saa myös reseptin hyvään vatsaa rauhoittavaan lääkkeeseen Librax nimeltään jolla saa helpotusta tilanteen vaatiessa tai muutoin epätoivon vallatessa.
Nämä itsetutkimukset ottavat aikaa joten kärsivällisyyttä nyt tarvitaan. Ja hyväksy sellainen asia että on luovuttava joistakin tottumuksista.- Nuori_Nainen
No ruispuuroa tulee kyllä syötyä aamuisin. Tummaa leipääkin syön, millä korvaan sitten leivän? En usein jaksa tehdä kunnon ruokaa, koska niistä usein saan vaivoja, joten syön yleensä leipää tai muuta pientä. Ja missä kaikessa on viljaa? Vai tarkoitatko nyt vain leipää? En ole mikään ruokaekspertti...
Ja minulla tosiaan on paljon stressiä ja se saattaa myös lisätä vatsavaivoja.
- roskaruuat pois
Jätä kaikki roskaruuat pois ja syö kolme kertaa päivässä, niin loppuu nuo ongelmat.
Siis esim. esimerkistäsi makkarat, makaroonit ja jäätelöt pois. Kaikki venhäjauhoja, sokeria ja paljon rasvaa sisältävät ruuat pois. Opettele syömään "oikeaa" kunnon ruokaa. Sillä se maha korjautuu.- Nuori_Nainen
Luulin, että makkarakastike ja makaroonit/peruna olisivat kunnon perusruokaa, mutta ehkä sitten ei. Nykyisin opiskeluaikana syön aamulla kaurapuuroa, noin kahdeltatoista lounaan ja sen kotiin tulon ja läksyjen sun muun lukemisen jälkeen syön yleensä ruisleipää. Illalla myös ruisleipää. Mutta usein kyllä on tullut syötyä kotona jotain lämmitettyä kuten nuudeleita, makkarakastiketta, makaroonia, jauhelihakastiketta.
Toisaalta lounas on syötävä siitä mitä koululla on tarjota enkä voi jättää väliin jos onkin makkaraa tai paljon vehnäjauhoja ruoassa pois.
Mutta täytyy vielä kysyä. Aamupuuron (klo 7) ja kouluruoan (yleensä klo 11) jälkeen, mitä vatsalle hyvää voisin syödä ja minä aikavälin? Koulun ja lukemisen jälkeen olen siis seuraava ruoan voin syödä vasta viideltä aikaisintaan. Hedelmistä saan usein ilmavaivoja, joten ne eivät käy. Tarvitsisin todella tietoa terveestä ruokavaliosta, joka olisi myös vatsalle hyväksi ja lisäksi laktoositonta.
- Nuori_Nainen
Selailinpa netissä kaikenlaisia sivuja liittyen vatsakipuun sun muuhun. Löysin tämän sivun, joka kertoo ärtyneestä suolesta: http://www.gastrolab.net/ksarty.htm. Ihme ja kumma, täysin kaikki oireet vastasivat minun oireita. Harmi vain, että tätä ei voi periaatteessa hoitaa lääkkeillä vaan tämä olotila voi jatkua vuosia. Kuitenkin sivun alapäässä mainittiin muutamia helpottavia lääkkeitä (Visiblin, Metamucil, Agiolax, Minifom) vaikka muuten lääkitys saattaa aiheuttaa lisää kipua, joten siihen ei yleensä määritä lääkitystä. Ajattelin kuitenkin, että kokeilen noita lääkkeitä. Kuitenkin tämä vaivaa erittäin paljon varsinkin kun opiskelijana joutuu istumaan päivässä tunteja epämukavassa pulpetissa, joka lisää vaivoja. Kotona sentään helpottaa vähän kun saan vaikkapa maata sohvalla kyljellään. Stressi tosiaan varmasti aiheutti ainakin jossain määrin ärtyneen suolen (jos siitä nyt on kyse), mutta opiskellessa en pysty olemaan stressaamatta ja toisaalta kesälomakin oli pelkkää kipua vaikka silloin stressiä ilmentyy luonnollisesti vähemmän.
Tulisiko minun käydä kuitenkin lääkärissä?- juttua..
Lääkäri todnäk diagnosoi tuon ärtyvän suolen, mutta jos haluat poissulkea vakavammat jutut niin siltä osin mielen rauhoittaminen rauhoittaa vatsaakin. Ja kysy Libraxia koska se on reseptilääke toisin kuin nuo muut luettelemasi. Tuo Visiblin on kuitupitoista jauhetta jota voi lisätä puuroon, jugurttiin yms. kuidun saannin takaamiseksi.
Kysyit millä voi leivän korvata. Itse popsin riisikakkuja mutta eihän ne leipää korvaa mutta sen voin sanoa että niiden napostelusta ei tule ikävä olo kuten leivästä ja niiden päälle voi lastata vaikka mitä. Ja kyllä niihin tottuu vaikka joskus ajattelin että kamalaa styroxia. Tykkään eniten niistä missä on myös maissia, ihankuin popcornia. Ja pizzamaustetuiden päälle tuoretta tomaattia.
Voin suositella noista luontaistuotteista ruuansulatusentsyymejä, esim. sellainen kuin Monizym, maksaa reilut pari kymppiä. Siinä on montaa eri entsyymiä jotka auttaa ruuansulatuksessa ihan oikeasti, mm. laktaasientsyymiä joka auttaa maitosokerin pilkkomisessa jos satut syömään jotain laktoosipitoista ja sen avulla pitäisi voidakin syödä.
Kouluruuasta: jos on jotain huonommin sulavaa kuten vaaleista vehnäjauhoista tehty makarooni on niin lastaa lautaselle enemmän salaattia sellaisina päivinä. Juo vettä ja paljon.
Itse käytän välipaloina noita riisikakkuja, laktoosittomia viilejä, juustoja sellaisenaan, minitomaatteja.. Kahvia juon liikaa, mutta sekin korvaa joskus sellaisen hetken jolloin muuten tekisin leivän. Vaihdoin sokerin hermesetaan.
Salaattiannoksia voi tehdä vaikka millaisia, katso esim. Hesen salaatit ja tee vastaavia kotona, rakenna ruokalautasesta hienon näköinen niin maistuu, siihen erilaisia hyviä salaatinkastikkeita. Salaateista saa oikein ruokaisia kanaa, kalaa, kananmunia ym. käyttämällä. Ja vihersalaatin kanssa voi paistaa pihvin, ei se enää makaroonia eikä perunaakaan tarvitse.
Harrastathan muuten liikuntaa istumisen vastapainoksi?
Stressiä kannattaa oppia välttämään, se sairastuttaa monella tapaa! Kieltäydy siitä tunteesta, opi sanomaan ei ja vältä kiirettä. Minä olen työelämässä oppinut kieltäytymään terveyteni kustannuksella kuormittamasta itseäni liikaa, sen muut hyväksyköön, mutta monia vuosia kamppailin ja jossain määrin kamppailen edelleen tuon saman vaivan kanssa.
Tsemppiä kohti parempaa oloa! - Nuori_Nainen
juttua.. kirjoitti:
Lääkäri todnäk diagnosoi tuon ärtyvän suolen, mutta jos haluat poissulkea vakavammat jutut niin siltä osin mielen rauhoittaminen rauhoittaa vatsaakin. Ja kysy Libraxia koska se on reseptilääke toisin kuin nuo muut luettelemasi. Tuo Visiblin on kuitupitoista jauhetta jota voi lisätä puuroon, jugurttiin yms. kuidun saannin takaamiseksi.
Kysyit millä voi leivän korvata. Itse popsin riisikakkuja mutta eihän ne leipää korvaa mutta sen voin sanoa että niiden napostelusta ei tule ikävä olo kuten leivästä ja niiden päälle voi lastata vaikka mitä. Ja kyllä niihin tottuu vaikka joskus ajattelin että kamalaa styroxia. Tykkään eniten niistä missä on myös maissia, ihankuin popcornia. Ja pizzamaustetuiden päälle tuoretta tomaattia.
Voin suositella noista luontaistuotteista ruuansulatusentsyymejä, esim. sellainen kuin Monizym, maksaa reilut pari kymppiä. Siinä on montaa eri entsyymiä jotka auttaa ruuansulatuksessa ihan oikeasti, mm. laktaasientsyymiä joka auttaa maitosokerin pilkkomisessa jos satut syömään jotain laktoosipitoista ja sen avulla pitäisi voidakin syödä.
Kouluruuasta: jos on jotain huonommin sulavaa kuten vaaleista vehnäjauhoista tehty makarooni on niin lastaa lautaselle enemmän salaattia sellaisina päivinä. Juo vettä ja paljon.
Itse käytän välipaloina noita riisikakkuja, laktoosittomia viilejä, juustoja sellaisenaan, minitomaatteja.. Kahvia juon liikaa, mutta sekin korvaa joskus sellaisen hetken jolloin muuten tekisin leivän. Vaihdoin sokerin hermesetaan.
Salaattiannoksia voi tehdä vaikka millaisia, katso esim. Hesen salaatit ja tee vastaavia kotona, rakenna ruokalautasesta hienon näköinen niin maistuu, siihen erilaisia hyviä salaatinkastikkeita. Salaateista saa oikein ruokaisia kanaa, kalaa, kananmunia ym. käyttämällä. Ja vihersalaatin kanssa voi paistaa pihvin, ei se enää makaroonia eikä perunaakaan tarvitse.
Harrastathan muuten liikuntaa istumisen vastapainoksi?
Stressiä kannattaa oppia välttämään, se sairastuttaa monella tapaa! Kieltäydy siitä tunteesta, opi sanomaan ei ja vältä kiirettä. Minä olen työelämässä oppinut kieltäytymään terveyteni kustannuksella kuormittamasta itseäni liikaa, sen muut hyväksyköön, mutta monia vuosia kamppailin ja jossain määrin kamppailen edelleen tuon saman vaivan kanssa.
Tsemppiä kohti parempaa oloa!Olin ylipainoinen, vieläkin muutama kiloa. Aiemmin en liikkunut miltei ollenkaan muuta kuin koulun takia (mennessä, koulussa, tullessa). Muuten vain söin ja olin kotona. Nykyään olen aloittanut liikunnan, tosin mahaoireet ovat kesän jälkeen pahentuneet vaikka liikunnankin aloitin ja olen laihtunut melkein 10 kiloa tähän mennessä.
Yritän välttää stressiä ja ajatella, että turhaan jännitän jne. mutta se ei auta. Maha on miltei jatkuvasti jännitystilassa. Onko nuo riisikakut kovinkaan terveellisiä? Jotenkin sellainen käsitys minulla on aina ollut.
Ja minulla on erittäin nopea ruoansulatus, joten koulussa on kyllä pakko aina syödä kunnolla ruokaa, jotta jaksaa loppupäivän maha murisematta. Salaatilla en pärjää mitenkään! Vettäkään ei voi muuta kuin ruokalassa ruoka-aikana juoda, joten.
Mutta kiitos neuvoistasi! Koitan kokeilla muutamia neuvojasi ehdottomasti.
- Tiesitkö että-tarkkaan
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri
Testaa onko KVHT-altistus oireiden takana,
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista - nhl98
Epäilisin mahdollisesti keliakiaa... Itselläni se meinasi viedä hengen, ennenkun syy selvisi- nyt voin hyvin eikä asia liittynyt millään lailla maitotuotteisiin, niinkuin alkuvuodet luultiin. Osta apteekista keliakiatesti(18e), jos näyttää keliakiaa niin lääkäriin, eikä gluteenitonta dieettiä saa aloittaa ennen virallista diagnoosia vaikka mikä olisi!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768