Itsellä ei lapsia, enkä ole raskaana, enkä tupakoi.
Itse olen terveydenhoitoalalla töissä ja näkee, vaikka millaista porukkaa.
Itsellä särähtää korvassa,jos äiti on raskaana ja tupakoi. Neuvolassa on suositeltu lopettamaan ja itsekin toitotan kuinka vaarallista tupakointi on terveydelle, saati lapselle.Kommentti yleensä on: "pitäisi vähentää tai kokonaan lopetaa, mutta en ole saanut aikaiseksi"..lapsen kyllä saa aikaiseksi.
Itsekästä vaan tuprutella,kun mahassa kasvaa lapsi. Miksi sitä röökin polttoa ei voi lopettaa,jos saa tietää olevansa raskaana??
Sikiöhän siitä eniten kärsii, syntymätön lapsi, joka ei ole kenellekkään pahaa tehnyt.
Ihanaa, kun lapsi sitten syntyy keskosena, kasvaessa ilmenee oppimishäiriöitä tai ADHD.
Tupakointi..
27
1521
Vastaukset
- -JoHaNNa-
Se todellakin on helppo sanoa jos ei itse tupakoi. Mä paheksuin tupakoivia odottajia ja niitä jotka poltti vaikka oli pieni vauva. Itse lopetin polttamisen plussatestiin eikä se ollut edes vaikeaa. Imetyksen jälkeen, ekan kerran baarissa poltin yhden, kaksi, kolme tupakkaa ja jäin taas koukkuun.
Pian tulin uudelleen raskaaksi ja piti taas lopettaa. Vaan sepä ei ollutkaan enää niin helppoa. Ajattelin koko ajan että huomenna lopetan, viimeistään rv12 lopetan, viimeistään rv20 lopetan, viimeistään rv30 lopetan, jne. Loppujen lopuksi poltin vielä viimeisen tupakkani matkalla synnärille... Synnärillä en polttanut ja nyt olen ollut siitä lähtien polttamatta (5 kk) mutta hemmetin koville ottaa. Joka päivä saan taistella itseni kanssa...
Oikein ihmettelen, miksi se oli ekalla kerralla niin helppoa ja miksi olin niin tyhmä, että aloitin uudelleen. - tupakoivat mammat
Mulla loppui tupakointi kuin seinään heti plussauksen jälkeen. En voisi kuvitellakaan altistavani lastani tupakalle ja olen hyvin jyrkkä tämän suhteen: sen verran pitää ihmiseltä löytyä selkärankaa ettei tupakoi raskausaikana - pitää valita lapsi tai kessut.
Jokaiselle tupakoivalle odottajalle pitäisi näyttää, miten sikiö käpristelee ja vääntelehtii mahassa tupakoinnin seurauksena. - gm- muunneltua?
ole niin helppoa.
Itse olen aina ollut muutoinkin vähän kummonen tupakoitsija joten omalla kohdalla tuo tupakka on jäänyt pois aina testejen näyttäessä plussaa.
Kavereina on äitejä jotka tupakoivat koko raskaudenkin ajan. Enkä mä niille siitä saarnannut, koska tiesin heidän yrittäneen todella lopettaa. Muistaakseni olen jopa kuullut että se on Vauvalle haitallisempaa kun äiti loikkii skitsona pitkin seiniä, kuin se että äiti tupakoi. Voin olla väärässä.
Eihän se tupakka tietty terveellistä ole, ei äidille eikä lapselle, mutta ei se myöskään tarkoita automaattisesti lapsessa mitään kehitysvviivästymiä taikka AD/HDeitä.
Voimia kaikille odottajille, ja ennenkaikkea heille jotka taistelevat tupakkaa vastaan odotusaikanansa =)- tuolla lopussa Anna-Liisa
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=2817&sid=5f4ceb63eb3cd43cd6c74e3eeb2e26ac
- Äitini
Tupakoi raskauden alkuvaiheessa, mutta lopetti kuitenkin ennen synnytystä, eikä ole sen jälkeen tupakointu.
Itse synnyin pienenä(paino 2kg 300g)-->jouduin keskoskaappiin, kaksoisiskoni oli normaali painoinen.
Molemmilla oli vaikeuksia lukemisen oppimisessa, kävimme tukiopetuksessa koulussa, kielien opiskelu myöhemmin on tuottanut hankaluuksia lukihäiriön vuoksi.
Pari vuotiaana napsin pöydältä tuhkakupista tupakantumppeja suuhun, muutaman ehdin nielaisemaan ennen,kuin äiti huomasi. Koko ikäni olen saanu haistella tupakan savua,kun isäni tupakoi askin/pv:ssä.
Alipainoisuus, oppimisvaikeudet voivat olla seurausta nikotiinista. Nikotiini on myrkkyä, haitaksi sikölle.
"Tupakan haitallisin aine häkä kulkee äidin verenkierrosta suoraan istukan ja napanuoran kautta sikiöön. Koska häkä syrjäyttää aina hapen, seurauksena on sikiön hapenpuute. Ultraäänikuvassa tämä näkyy välittömästi: liikkeet vähenevät ja sydämen lyöntitiheys nousee sikiön yrittäessä tehostaa hapensaantiaan. Solutasolla kehitys hidastuu tai häiriintyy. Erityisen herkkää aikaa on aivojen ja keskushermoston kehityskausi. Tupakan nikotiini supistaa verisuonia kohdussa, istukassa ja napanuorassa, mikä huonontaa edelleen sikiön vointia vähentämällä ravintoaineiden saantia. Tilalle sikiö saa mm. tupakan myrkyllisiä raskasmetalleja."
Apteekista saa hankittua nikotiini-korvaushoitoon tarkoitettuja lääkkeitä, joilla helpommin pääsisi tupakasta eroon. Ne ovat aina pienempi paha kuin tupakan kaikki 4000 muuta haitallista ainetta.
Itse en ole koskaan tupakoinut, enkä aloita ja varsinkin, kun saan lapsen pysyn kaukana tupakoivista ihmisistä.- ...
tupakoin :( Jatkuvasti yritän lopettaa, ja retkahdan taas uudestaan.
Omalla kohdallani lopettamista vaikeuttaa masennus, joka saa todella aikaan fiiliksen, ettei jaksa välittää mistään. Enkä sano tätä puolustukseksi, kerron vain miten asia on. Kun on ns. hyvä päivä menossa, on tupakoimattomuus suht helppoa. silloin jaksaa tsempata itseään ja ajatella vauvaa.
Mutta kun Mielialat taas synkkenee, ei kiinnosta mikään :/ ei edes se pieni avuton lapsi mahassani liikuta minua.
Ja tästä syystä tunnen todellista itseinhoa ja vihaa. Nyt olen kuitenkin lähtenyt hakemaan masennukseeni apua, toivon, että saisin voimia jättää tupakat. - ..tupakoin..
... kirjoitti:
Omalla kohdallani lopettamista vaikeuttaa masennus, joka saa todella aikaan fiiliksen, ettei jaksa välittää mistään. Enkä sano tätä puolustukseksi, kerron vain miten asia on. Kun on ns. hyvä päivä menossa, on tupakoimattomuus suht helppoa. silloin jaksaa tsempata itseään ja ajatella vauvaa.
Mutta kun Mielialat taas synkkenee, ei kiinnosta mikään :/ ei edes se pieni avuton lapsi mahassani liikuta minua.
Ja tästä syystä tunnen todellista itseinhoa ja vihaa. Nyt olen kuitenkin lähtenyt hakemaan masennukseeni apua, toivon, että saisin voimia jättää tupakat... enkä saa lopetettua :( Kokeilin purkkaakin, mutta siitä tuli vain huono olo.. kuitenkin olen saanut vähennettyä n.4-5/kpl:een per päivä.. Ei ole helppoa ei.. en olisi ikinä uskonut miten vaikeaa lopettaminen on.. Minulla taasen lopettamista vaikeuttaa stressi, enkä sillekään voi mitään tällä hetkellä....
- Senkin
... kirjoitti:
Ja tästä syystä tunnen todellista itseinhoa ja vihaa. Nyt olen kuitenkin lähtenyt hakemaan masennukseeni apua, toivon, että saisin voimia jättää tupakat.Kuka saatana senkin on VARMASTI todennut, että juuri tupakasta ovat nämä kehitys ja oppimishäiriöt johtuneet!?
Jos lapselle tulee näitä oireita ja äiti on polttanut raskauden aikana, niin tottakai se nyt heti on tupakan syy!
AD/HD voi tulla aivan muustakin kuin tupakasta. Joo ja onhan niitä tutkittu, että tupakoivien äitien lapsilla on "enemmän" oireita kuin muilla, mutta ehkäpä siihen voi olla jokin muukin syy kuin tämä tupakka!
TOTTAKAI tupakka on pahasta kenelle tahansa, saati sitten syntymättömälle lapselle. Eiköhän jokainen tiedä miten pahaa ja paskaa "tupakka" aiheuttaa, mutta semmonen joka ei ole ikänään polttanut niin pysykööt hiljaa lopettamisen helppudesta! - Niitä..
Senkin kirjoitti:
Kuka saatana senkin on VARMASTI todennut, että juuri tupakasta ovat nämä kehitys ja oppimishäiriöt johtuneet!?
Jos lapselle tulee näitä oireita ja äiti on polttanut raskauden aikana, niin tottakai se nyt heti on tupakan syy!
AD/HD voi tulla aivan muustakin kuin tupakasta. Joo ja onhan niitä tutkittu, että tupakoivien äitien lapsilla on "enemmän" oireita kuin muilla, mutta ehkäpä siihen voi olla jokin muukin syy kuin tämä tupakka!
TOTTAKAI tupakka on pahasta kenelle tahansa, saati sitten syntymättömälle lapselle. Eiköhän jokainen tiedä miten pahaa ja paskaa "tupakka" aiheuttaa, mutta semmonen joka ei ole ikänään polttanut niin pysykööt hiljaa lopettamisen helppudesta!Muitakin vieroitusta aiheuttavia aineita olemassa. Viisas se on joka ei edes aloita tupakan polttoa. Miksi aloittaa, jos ei pysty lopettamaan. Kyllä lopettamaan pysyy, jos itse vain tahtoo. Itsestä se on kiinni, ei mistään muusta.
- bullebulle
Niitä.. kirjoitti:
Muitakin vieroitusta aiheuttavia aineita olemassa. Viisas se on joka ei edes aloita tupakan polttoa. Miksi aloittaa, jos ei pysty lopettamaan. Kyllä lopettamaan pysyy, jos itse vain tahtoo. Itsestä se on kiinni, ei mistään muusta.
MIKSI aloittaa, vaikka pystyisikin lopettamaan? MIKSI edes kokeilla?
Nykypäivänä KAIKKI (ainakin me suomalaiset) tietävät tupakan haitoista. Mutta polttamaan aletaan edelleen, koska sitä ei edelleenkään pidetä leimallisesti TYHMIEN harrastuksena, vaan edelleen siihen assosioituu jotakin jännittävää, kapinallista, femme fatale -meininkiä (naisilla)... :( - Rv 25, Poltan
... kirjoitti:
Ja tästä syystä tunnen todellista itseinhoa ja vihaa. Nyt olen kuitenkin lähtenyt hakemaan masennukseeni apua, toivon, että saisin voimia jättää tupakat.Pakko kyllä kommentoida ketjuun ja sinulle.
Eilen tuli tv:stä dokumenttia tupakoinnin lopettamisesta ja paljon sellaista asiaa, mitä en aiemmin edes tiennyt.
Tupakka sisältää tuhansittain myrkkyjä, mutta itselleni katsoisin kohtalokkaimmaksi kaksi asiaa;
Tupakan siältämä masennuslääke (Kyllä, luit oikein> sama aine mitä masennuslääkkeissä on) ja armoton orja tavalle saada imeä pötkylää tiettyjen tapahtuminen jälkeen> ruokailu, kahvi jne.
Minä huomaan heti, miten haen tupakasta masennukseen ja alakuloon lääkettä; huonoina päivinä menee ihan kammottavan paljon enemmän kuin hyvinä.
Jokainen, joka ei ole polttanut, saisi pitää naamansa tiukasti kiinni ja moraalisaarnat itsellään.
Minä itken aiheen kanssa joka hememtin päivä ja elämä on juuri nyt pelkkää tuskaa vaikka sen pitäisi olla nautittavaa ja mukavaa odotusaikaa.
Apua en ole saanut YHTÄÄN mistään. Olin valmis lähtemään vaikka jollekin klinikalle hoitoon sen eteen, mutta minnes mennä kun ei sellaisia ole?! Yksityiseltä puoleta lienee jokin, mutta keneltä löytyy tonnikaupalla rahaa sellaisen kustantamiseen?
>>>Nyt olen kuitenkin lähtenyt hakemaan masennukseeni apua, toivon, että saisin voimia jättää tupakat.
- todellakaan
ole helppoa, tupakoimattomia jaksoja paljon, mutta myös niitä jolloin olen tupakoinut ja paha mieli tulee kun olen niin heikko, nyt olen edes ollut kuukausia ilman, kahdesta edellisestä raskaudestani poltin sen 3-5 päivässä : (
En todellakaan puolustele tupakointia, mutta haukkumisetkaan ei auta, auttaisikin, olen tupakan orja, voi kun saisin sen loppumaan ikuisesti, se on todellinen ihmiskehon valtaaja, kun ei saa tupakkia tuntuu kuin elämässä ei olisi muuta ihanaa, masentaa ja spinna todella kiriällä, se on kauhea olotila, ja tietysti pitäisi ajatella että edes lapsen takia, edes 9 kuukautta, mutta...
ADHD lapsia minulla ei ole, täysin terveitä ja erittäin menestyneitä koulussa, yli 8 keskiarvot kummallakin, toinen jo yläasteella, ei ole tietenkään puolustuspuhe tupakille, mutta on niin tympeää kun äiti tuntee jo muutenkin syyllisyyttä tupakoinnista ja pelottelu ei todellakaan ole oikea tapa saada tupakointi loppumaan, se on kertakaikkiaan lähdettävä itsestä ja otettava itseä niskasta kiinni, ja toiset pystyy siihen ja toiset ei, ja ne on(kuten minäkin) heikkoja jotka eivät siihen pysty ja yleensä teinistä asti tupakoineet.- näin on...
pelottelu ja painastos ei todellakaan auta tupakoivia ihmisiä lopettamaan...minä poltan myös,tottakai tulee huono omatunto kun sen tupakan polttaa mutta se ei vaan ole niin helppoa,tottakai löytyy ihmisiä arvostelemaan,näin on joka asiassa,mutta mistäs nämä tupaikoimattomat ihmiset tietäisi onko se lopettaminen helppoa vai ei,joillekkin toki on,mutta monelle ei ja olen yksi niistä :( Jokin aika sitten meni n.10 tupakkaa päivässä,nyt olen saanut sen vähennettyä hieman tai oikeastaan paljonkin,riippuu tietysti päivästä,mutta apuna minullakin on nikotiini imeskelytabletit,joista toki on hyötyä eli niitä suosittelen tupakoiville jotka haluavat edes vähentää... :)
- sen verran
pitää jokaisella olla itsekuria, että lopettaa tupakoinnin kun on raskaana!
Itse poltin 15 vuotta askin päivässä, ja kun raskaaksi tulin niin ei tullut enää mieleenkään jatkaa!
Kyllä se välillä vaikeaa oli, mieli teki niin että itketti, mutta ohi se meni sekin himo ajallaan. - ex-tupakoitsija
Hei,
odotan esikoistani ja täytyy sanoa että _ei_olisi_tullut_mieleenikään_ polttaa yhtäkään tupakkaa sen jälkeen kun sain kuulla olevani raskaana. Mielestäni se on edesvastuutontonta, enkä nyt edes puhu laajemmin "yhteiskunnallisesta" näkökulmasta vaan mietin lähinnä sitä että kuinka yksikään odottava äiti uskaltaa ottaa sen riskin että tietoisesti, oman heikon luonteensa vuoksi vahingoittaa syntymätöntä lastaan? Mitä, jos lapsella onkin jotain vikaa, se syntyy pahasti ennenaikaisena tms? Kuinka voit kestää sen?
Tiedän pari tupakoivaa äitiä, kolme tarkemmin. Yhdellä on kolme jo isompaa lasta, joista kahdella paha ADHD ja kolmas ei ole oppinut puhumaan vielä kolmivuotiaanakaan. Kaikki syntyi ennenaikaisesti. Toisen äidin vauva syntyi todella pienenä, kolmannen pari kuukautta etuajassa. Sattumaa tai ei, mutta kaikkien tupakoimattomien tuttujeni lapset ovat syntyneet oikea-aikaisina, normaalikokoisina ja muutenkin terveempinä.- Ole mahdotonta
Maailmasta löytyy tupakoimattomia, tupakoitsijoita ja ex tupakoitsijoita. Kyllä, sen tupakoinnin pystyy lopettamaan ja itse paneutuu siihen 100%:sesti ja tekee kaikkensa. Käyttää nikotiinikorvaushoitoa, käy terapiassa ihan mitä vain. Itse ainakin tekisin kaikkeni.
Minusta on edesvastuutonta edes ajatella,että tupakka ei aiheuttaisi mitään sikiölle. Aiheuttaahan se aikuisellekin keuhkosyöpää, hengenahdistusta, yskimistä, maku- ja hajuaistin menetystä ja saattaa jopa vaikeuttaa lapsen saantia. Ja mitä myrkkyä tupakka sisältää:ammoniakkia, asetonia, DDT, elohopeaa, formaldehydiä, lyijyä, metanolia...jne. eli kaikkea sikiölle haittaamatontako?
Kun toiset äidit miettivät makeutusaineiden vaikutusta sikiölle, tupakoitsijat puolustautuvat ja väittävät ettei tupakasta olisi haittaa.
Lainaus ed.vastaajan tekstistä:"Muistaakseni olen jopa kuullut että se on Vauvalle haitallisempaa kun äiti loikkii skitsona pitkin seiniä, kuin se että äiti tupakoi. Voin olla väärässä."
Mites stressi voisi olla pahempaa kuin tupakka?? - ja olen idiootti
Ole mahdotonta kirjoitti:
Maailmasta löytyy tupakoimattomia, tupakoitsijoita ja ex tupakoitsijoita. Kyllä, sen tupakoinnin pystyy lopettamaan ja itse paneutuu siihen 100%:sesti ja tekee kaikkensa. Käyttää nikotiinikorvaushoitoa, käy terapiassa ihan mitä vain. Itse ainakin tekisin kaikkeni.
Minusta on edesvastuutonta edes ajatella,että tupakka ei aiheuttaisi mitään sikiölle. Aiheuttaahan se aikuisellekin keuhkosyöpää, hengenahdistusta, yskimistä, maku- ja hajuaistin menetystä ja saattaa jopa vaikeuttaa lapsen saantia. Ja mitä myrkkyä tupakka sisältää:ammoniakkia, asetonia, DDT, elohopeaa, formaldehydiä, lyijyä, metanolia...jne. eli kaikkea sikiölle haittaamatontako?
Kun toiset äidit miettivät makeutusaineiden vaikutusta sikiölle, tupakoitsijat puolustautuvat ja väittävät ettei tupakasta olisi haittaa.
Lainaus ed.vastaajan tekstistä:"Muistaakseni olen jopa kuullut että se on Vauvalle haitallisempaa kun äiti loikkii skitsona pitkin seiniä, kuin se että äiti tupakoi. Voin olla väärässä."
Mites stressi voisi olla pahempaa kuin tupakka??Olen raskaana ja poltan, myönnän sen, myönnän sen neuvolassa joka kerta ja pelkään maha asukkini puolesta.
Olen kokeillut laastareita, inhalaattoria sekä purukumia.
ei auta.
Olen vähentänyt, se ei ole puolustus, mutta enempään en ole pystynyt.
Luonteeni on heikko.
Tupakointi riippuvuus on paha, samoin tapa josta vaikea päästä pois.
Kavereitakaan en uskalla samanlailla enään kutsua kotiini koska niin helposti sitä lämpösellä ilmalla istuu partsilla, höpöttelee ja samalla niitä savukkeita menee.. huomaamattomasti.
Joka päivä lupaan mahalleni että huomenna, joka aamu petän lupaukseni :(
Inhoan itseäni siitä syystä, en polta muualla kun kotona, koska mikään ei ole niin kamalan näköistä kun raskaana oleva nainen ja tupakka. - Tekemistä
ja olen idiootti kirjoitti:
Olen raskaana ja poltan, myönnän sen, myönnän sen neuvolassa joka kerta ja pelkään maha asukkini puolesta.
Olen kokeillut laastareita, inhalaattoria sekä purukumia.
ei auta.
Olen vähentänyt, se ei ole puolustus, mutta enempään en ole pystynyt.
Luonteeni on heikko.
Tupakointi riippuvuus on paha, samoin tapa josta vaikea päästä pois.
Kavereitakaan en uskalla samanlailla enään kutsua kotiini koska niin helposti sitä lämpösellä ilmalla istuu partsilla, höpöttelee ja samalla niitä savukkeita menee.. huomaamattomasti.
Joka päivä lupaan mahalleni että huomenna, joka aamu petän lupaukseni :(
Inhoan itseäni siitä syystä, en polta muualla kun kotona, koska mikään ei ole niin kamalan näköistä kun raskaana oleva nainen ja tupakka.Kun tekee mieli tupakkaa..lähde ulos kävelylle, kulauta lasi vettä, purkka suuhun, ala leipomaan..ihan mitä vain,että himo unohtuisi.
- olen idiootti
Tekemistä kirjoitti:
Kun tekee mieli tupakkaa..lähde ulos kävelylle, kulauta lasi vettä, purkka suuhun, ala leipomaan..ihan mitä vain,että himo unohtuisi.
Kyllä, helpottaa heti kun keksii tekemistä, mutta kahden pienen lapsen äitinä ikäväkseni joudu myös olemaan kotosalla...
- Lasten
olen idiootti kirjoitti:
Kyllä, helpottaa heti kun keksii tekemistä, mutta kahden pienen lapsen äitinä ikäväkseni joudu myös olemaan kotosalla...
Kanssa sisällä, sisällä tuskin poltat, älä mene partsille. Heitä röökit roskiin, älä osta lisää.
- rv 6+2...
Lasten kirjoitti:
Kanssa sisällä, sisällä tuskin poltat, älä mene partsille. Heitä röökit roskiin, älä osta lisää.
ja tupakoin. Enkä aio väkisin lopettaa, koska se aiheuttaa minulle turhaa stressiä, eikä sekään ole hyväksi pienelle. Poltan silloin, kun todella tekee mieli. Plussan jälkeen tupakointi vähentynyt jonkin verran, hyvä niin. Mutta en todellakaan rupea stressaamaan tupakoinnin takia, koska on PALJON sellaisia tapauksia, että äiti on polttanut koko raskausajan ja silti on syntynyt TÄYSIN terve ja hyvinvoiva lapsi..... Ja toisaalta taas niitäkin, joissa äiti on elänyt raskauden aikana todella terveellisesti ja silti lapsi on sairas. Miksi ressata turhan päiten??
- Tupakka..
rv 6+2... kirjoitti:
ja tupakoin. Enkä aio väkisin lopettaa, koska se aiheuttaa minulle turhaa stressiä, eikä sekään ole hyväksi pienelle. Poltan silloin, kun todella tekee mieli. Plussan jälkeen tupakointi vähentynyt jonkin verran, hyvä niin. Mutta en todellakaan rupea stressaamaan tupakoinnin takia, koska on PALJON sellaisia tapauksia, että äiti on polttanut koko raskausajan ja silti on syntynyt TÄYSIN terve ja hyvinvoiva lapsi..... Ja toisaalta taas niitäkin, joissa äiti on elänyt raskauden aikana todella terveellisesti ja silti lapsi on sairas. Miksi ressata turhan päiten??
"Poltan silloin, kun todella tekee mieli, koska PALJON sellaisia tapauksia, että äiti on polttanut koko raskausajan ja silti on syntynyt TÄYSIN terve ja hyvinvoiva lapsi."Kaipa se on sama huumeiden kanssa, riippuvuus sekin on siinä missä tupakka.
Ihme selittelyä..
Miksi ressata turhan päiten?
Siksi,kun kyseessä on elävä ihminen. Lapsi imee kaiken nikotiinin napanuoransa kautta,kun lapsi syntyy lapsi saa nikotiinia äidin maidosta ja lopulta lapsikin on nikotiini riippuvainen. Tekee varmaan tosi hyvää! - On..
rv 6+2... kirjoitti:
Meinaan valintoja täynnä!
- hunnye
poltti kuin korsteeni, aloitti alle 10 vuotiaana, niin kuin ennen vanhaan oli tapana ainakin tuolla pohjois-Suomessa.
Hän sai 4 lasta, kaikki terveitä, normaalikokoisia lapsia ja täysiaikaisinakin synnyttiin.
Kaikilla normaali kehitys niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Itselläni näistä huonoin keskiarvo peruskoulussa, huonoimmillaan 8,5.
Kenessäkään ei merkkiäkään ADHD:stä tai muista kehityshäiriöistä.
Itse tosin kuoli keuhkosyöpään 52-vuotiaana, mikä selvästi oli tulos vuosikymmenien röökailusta ja 70-80-luvulla vietetyistä vuosista lasi- ja muovitehtaan palveluksissa.
Mä tiedän useita kymmeniä aivan normaaleja ihmisiä, lapsia ja aikuisia, jotka on tupakoivien ihmisten jälkeläisiä.
Tupakointi on niin vahva riippuvuus, et vaikka ois kuinka voimakas luonne noin muuten, niin välttämättä ei pysty täysin lopettamaan ikinä. Ei ihmiset lopeta, vaik tietää, et siihen jopa kuolee. Munkin mutsi veti röbää viimeiseen asti. Et ihan turha alkaa moralisoimaan mistään heikosta luonteesta niille, jotka oikeesti kamppailee sen oman riippuvuutensa kanssa.
Tuommoisilla mielipiteillä ei ainakaan saa aikaiseksi mitään kehitystä!
Syyttävät katseet pitäis suunnata tupakkayhtiöitä kohtaan ja pistää sen röbä-askin hinta vielä korkeemmalle, jotta ostaminen edes vähän vähenisi.
Sitäpaitsi maailma on täynnä asioita, joita ei saisi tehdä, koska muksun elämä syntymän jälkeenkin saattaa järkkyä, ei tää oo ollenkaan ainoa tai kauhein.
Itse poltin aikoinaan, ja yritin lopettaa 5 eri kertaa, loppupelissä masennuslääkkeenä käytetyn Zybanin avulla, ja kokeilin erilaiset nikotiini-valmisteet ja kaikki poppakonstit eikä onnistunut. Repsahdin aina parin kk:n jälkeen. Vasta äitini kuolema oli riittävän voimakas kannustin ja onnistuin lopettamaan noin vaan, ilman korvaustuotteita.
Ja nyt oon ollut vuoden polttamatta, ja välillä se röökinhimo hiipii kuitenkin mieleen.. - bullebulle
rv 6+2... kirjoitti:
Niinpä, ja se onkin yksi maailman epäoikeudenmukaisimmista asioista, että yksikin raskaana tupakoija tai/ja alkoholia reippaasti käyttävä saa terveen lapsen, ja raitis sairaan!!!
Tilastot kuitenkin osoittavat raittiuden kannattavan, sentään.
Onnekkaana itseäsi pidät!
- Nainen25v.
samaa mieltä. En millään jaksa ymmärtää, että miksi pitää tupakoiminen ees aloittaa. Varsinkin, kun kuulee juttuja, että on niin vaikea päästä eroon. Onko siinäkin sitä "en mä ainakaan koukkuun jää" -asennetta tai jotakin? Itse en voi sietää tupakoitsijoita. Saastuttavat hengitysilman ym. Jokaisella pitäisi olla oikeus raittiiseen hengitysilmaan ilman, että sitä jotkut keuhkojen tervaajat tulee sotkemaan.
Reilun viikon verran ollaan yritetty mieheni kanssa raskautta vasta. En tiedä, onko tärpännyt. Ennen join kaljaa viikottain, mutta päätin että lopetan ennen kuin aletaan yrittämään. Niinpä pari viikkoa sitten lopetimme molemmat. Ei oteta mitään riskejä.
Itsellä tosin on huono omatunto siitä, että epilepsian vuoksi joudun vetämään niitä nappeja poskeen. Ties mitä sekin aiheuttaa. Onneksi mulla on annoskoko niin pieni, ettei mitään vaaraa pitäisi olla. Silti tuntuu väärältä, mutta lääkkeet on pakko ottaa, toisin kuin tupakat ja alkoholi. Vähintä, mitä syntymättömän lapsensa puolesta voi tehdä, on lopettaa tupakointi. Jos huonosti käy, se on lapsi joka ne seuraukset kantaa.. ja äiti omaa heikkouttaan suree siinä sivussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865199
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h764696Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232464Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241860- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141429- 1851318