Tuulareille kysymys

utelias miäs

Tuularit sanovat aina, että USA:n asuntomarkkinatilanne ei missään tilanteessa tule vaikuttamaan Suomen tilanteeseen. Vaikka Tallinnassakin jo asuntojen hinnat ovat selvässä laskussa, niin sekään ei vaikuta kuulemma. Pommeja putoilee siis viereen, mutta jätkät vaan seisovat paikallaan ja odottavat täysosumaa.

Jos kerran USA:n, eikä minkään muunkaan maailman talous vaikuta tänne täysin omaa elämäänsä elelevään Suomen lintukotoon, niin miksi esimerkiksi HEX-indeksin käppyrä - otetaan nyt esimerkiksi vuoden sisään - näyttää aivan samalta kuin Dow Jonesin vastaava? Vertailkaapas vaikka näitä:
http://money.cnn.com/quote/chart/chart.html?symb=djia&sid=1643&time=1yr&Submit1=Refresh
http://www.kauppalehti.fi/4/i/porssi/hex/indeksi.jsp?indid=OMXHPI

Voit vertailla sitten vielä vaikka ajankuluksesi Nasdaq indexiin:
http://money.cnn.com/quote/chart/chart.html?symb=nasdaq&sid=3291&time=1yr&Submit1=Refresh

Siis: Suomen talous on riippuvainen muun maailman taloustilanteesta ja samalla tietysti asuntokauppa. Jos taloudessa menee heikosti, eivät myöskään asunnot mene kaupaksi, joten hinnat laskevat.

13

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja karavaani kulkee

      Vastakysymys:
      3/07 oli melken yhtä suuri pudotus pörssissä ja sen jälkeen on ollut ankaraa nousua. Kurssit ovat nyt tavattoman korkealla siihen nähden.

      Miksi tuo 3/07 ei sitten laskenut asuntojen hintoja Suomessa?

      Jos pörssi laskee samaan piselukuun kuin 3/07 (eli hirmu paljon tähän tilanteeseen verrattuna), niin laskevat asuntojenkin hinnat samalle tasolle kuin ne olivat 3/07?

      Eli suhteellisuutta peliin hyvät tuhnerot, pörssin liikkeet ovat olleet kuitenkin aika pieniä, jos otetaan järki käteen.

      • Lapsi poin palstalta!

        Pörssin korjausliikkeet heijastuvat asuntojen hintoihin suoraan, mutta prosessi on liian hidas pienille muutoksille. Katsoppas kloppi tilannetta vuoden 2002 kohdalta...


      • ja hinnat nousoo
        Lapsi poin palstalta! kirjoitti:

        Pörssin korjausliikkeet heijastuvat asuntojen hintoihin suoraan, mutta prosessi on liian hidas pienille muutoksille. Katsoppas kloppi tilannetta vuoden 2002 kohdalta...

        historiallisesti tiedetään että euroopassa pörssikurssien ja asuntojen hintojen välinen korrelaatio on heikko.


      • lukemaasi...

        En sanonut, että asuntojen hinnat heiluvat samaa käppyrää pörssien mukana. Sanoin, että maailman talous vaikuttaa erittäin voimakkaasti myös Suomen talouteen, ja sen voi jo pörssien heilumisesta päätellä, kun vertailee esim. Suomen ja USA:n pörssi-indeksejä. Samalla tavalla muun maailman asuntojen hinnat vaikuttavat Suomen asuntojen hintoihin. Ehkä vaan hiukan viiveellä.


      • ja karavaani kulkee
        lukemaasi... kirjoitti:

        En sanonut, että asuntojen hinnat heiluvat samaa käppyrää pörssien mukana. Sanoin, että maailman talous vaikuttaa erittäin voimakkaasti myös Suomen talouteen, ja sen voi jo pörssien heilumisesta päätellä, kun vertailee esim. Suomen ja USA:n pörssi-indeksejä. Samalla tavalla muun maailman asuntojen hinnat vaikuttavat Suomen asuntojen hintoihin. Ehkä vaan hiukan viiveellä.

        linjoilla.
        Mutta se kysymys onkin, että missä vaiheessa pörssikurssien muutos vaikuttaa ja miten voimakkaasti.
        Nyt ainakaan pörssikurssit eivät ole muuta kuin heiluneet ankarasti, kun verrataan koko 2000-luvun liikkeisiin.
        Ennustamaan en niiden kehitystä rupea, siihen ei taidot riitä.

        Tuosta olen kuitenkin vähän eri mieltä:
        "Samalla tavalla muun maailman asuntojen hinnat vaikuttavat Suomen asuntojen hintoihin. "
        Yleinen taloudellinen tilanne varmaan vaikuttaa, mutta mitä vaikuttaa muun maailman asuntojen hinnat, niin sitä en tajua.
        Jos asuntojen hinnat muuttuvat muualla, niin paljonko se vaikuttaako varmasti meidän kysyntäämme tai tarjontaamme?
        Kysyntään toki vaikuttaa yleinen taloudellinen tilanne.
        Tarjontaa taas pitäisi saada lisää. Mieluusti tasokasta tarjontaa. Maan hinnalle ja tarjonnalle pitäisi ensin tehdä jotain.

        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että asuntojen hintojen olisi aika vähintään jo tasaantua.
        Sääliksi käy ensiasunnon ostajia.


      • lukemaasi...
        ja karavaani kulkee kirjoitti:

        linjoilla.
        Mutta se kysymys onkin, että missä vaiheessa pörssikurssien muutos vaikuttaa ja miten voimakkaasti.
        Nyt ainakaan pörssikurssit eivät ole muuta kuin heiluneet ankarasti, kun verrataan koko 2000-luvun liikkeisiin.
        Ennustamaan en niiden kehitystä rupea, siihen ei taidot riitä.

        Tuosta olen kuitenkin vähän eri mieltä:
        "Samalla tavalla muun maailman asuntojen hinnat vaikuttavat Suomen asuntojen hintoihin. "
        Yleinen taloudellinen tilanne varmaan vaikuttaa, mutta mitä vaikuttaa muun maailman asuntojen hinnat, niin sitä en tajua.
        Jos asuntojen hinnat muuttuvat muualla, niin paljonko se vaikuttaako varmasti meidän kysyntäämme tai tarjontaamme?
        Kysyntään toki vaikuttaa yleinen taloudellinen tilanne.
        Tarjontaa taas pitäisi saada lisää. Mieluusti tasokasta tarjontaa. Maan hinnalle ja tarjonnalle pitäisi ensin tehdä jotain.

        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että asuntojen hintojen olisi aika vähintään jo tasaantua.
        Sääliksi käy ensiasunnon ostajia.

        Eihän USA:n pörsseilläkään pitäisi olla mitään yhteyttä Suomen pörssiin. Kuitenkin niiden indeksit ovat heiluneet lähes identtistä rataa. Ei siinäkään ole nähtävissä mitään yhtä selitystä, miksi näin on. Se riippuu kovin monista seikoista kuten arvailuista, mihin suuntaan osakekurssit ovat kehittymässä.


    • Myydä koti pois???

      Jos sulle elämä on pelkkää bisnestä, niin onneksi olkoon. Me pystymme maksamaan tönömme aikanaan pois ja sen arvo tulee varmasti 25 vuoden aikana (laina-aika) romahtamaan ja kipuamaan moneen kertaan. Sitä ei vaan jaksa kolmen lapsen kanssa kovin pitkään "taktikoida", vaikka rahaa tuolla tosiaan voisikin tehdä.

      • Ajoissa myynyt

        Tee kuten minä ja myy kotisi pois ja muuta vuokralle. Saavat lapset kivan pesämunan tehdyllä tilillä, tai voittehan ostaa isomman asunnon romahduksen jälkeen, jos raha ei kelpaa.


      • samaa..

        ..mieltä. Siis en ole myymässä asuntoani enkä varsinkaan USA:an, joten sikäläiset hintojen nousut ja laskut ei kiinnosta pätkääkään. Minäkin makselen asuntoani vielä reilun 10v eikä sen arvonnousut ja laskut hetkauta paljonkaan, vaikka toki pakko myöntää että toi nousu kyllä lämmittää mieltä vaikkei sitä rahana ole tarkoitus ottaakkaan.


      • 98% ihmisistä on..

        ..kanssasi samaa mieltä. Jossain kai sitä asuttava. Vain poikamies tai järjetön perheellinen yrittää lähteä taktikoimaan kotinsa hinnalla. Kuinkakohan moni on muuten seurannut näitä palstan neuvoja 2000-luvun aikana ja myynyt kotinsa ja muuttanut vuokralle odottamaan romahdusta, jotta pääsee ostamaan puoli-ilmaiseksi kivilinnan? Varmaan leppoisat odottelut perheen kanssa vuokrakämpässä. Vaimokin todennäköisesti mielissään isännän varmasta rahantekoideasta...


      • äiti vantaalta
        samaa.. kirjoitti:

        ..mieltä. Siis en ole myymässä asuntoani enkä varsinkaan USA:an, joten sikäläiset hintojen nousut ja laskut ei kiinnosta pätkääkään. Minäkin makselen asuntoani vielä reilun 10v eikä sen arvonnousut ja laskut hetkauta paljonkaan, vaikka toki pakko myöntää että toi nousu kyllä lämmittää mieltä vaikkei sitä rahana ole tarkoitus ottaakkaan.

        ".mieltä. Siis en ole myymässä asuntoani enkä varsinkaan USA:an, joten sikäläiset hintojen nousut ja laskut ei kiinnosta pätkääkään. Minäkin makselen asuntoani vielä reilun 10v eikä sen arvonnousut ja laskut hetkauta paljonkaan, vaikka toki pakko myöntää että toi nousu kyllä lämmittää mieltä vaikkei sitä rahana ole tarkoitus ottaakkaan."

        VEIT SANAT SUUSTA. Ketä nousut tai laskut jaksavat kiinnostaa kun kyse perheen kodista.

        Ole eläissäni kuullut että joku oman kotinsa suhdanteiden takia myyntiin laittaisi. Ehkä eri asia jos asuu sinkkuna yksiössä vuokralla ja kämppä vaihtuu muutenkin vuoden välein...


    • pörssilasku
    • ostettu

      vuonna 1998. Ei paljon suhdanteet hetkauta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe