taistelukala tapattaa

muita..

hei. on tässä viimeisen 2vk:n aikana kuollu 3 kalaa, 2 mustamollia ja 1 platy.. senverran havaintona ollu että on pyrstöistä kappaleita hävinnyt.. epäilen että seon taistelukala joka niitä hätyyttelee, kiusaa ja kituuttaa, on tullu seurattua vierestä melkoisia ajojahteja :(

varsinainen kysymykseni kuuluu että kestäisikö taistelukalani kauon esim. ämpärissä? mietin että sen voisi pariksi päiväksi eristää muista että varmistuisi että seon varmasti se joka niitä pyrstöjä hävittää. onko kukaan rakentanu ns. ''eristysselliä'' esim. sääskiverkosta yms. näin kuvittelisin ainakin olevan paremmat oltavat eristyksessä kuin kolkosa ämpärissä..vai?

niin ja kalastosta :
2 mustamollia (2 kuollu)
3 platya (1 kuoli tänä aamuna, oli muuten illalla vielä tosi virkeä!, ja just huomasin että 1 on melko apaattinen, makaa vain, ei ollenkaan aktiivinen )
7-9 miljoonakalaa
4 neontetraa
2 miekkapystöä
1 taistelukala ja 1 täpläpartamonni

akvaario 80L, ja jos aiotte mainita suuresta kalastosta, niin tiedoksi että miljoonakalat on poistumassa valikoimasta..

veden käytin eilen liikkeessä testissä jossa ilmeni seuraavaa :
ph oli ''korkealla''
kovuus 12
ja vissiin muut oli ihan 'ok'
tuohon kovuuteen ja ph:hon liike suositteli elävää kasvustoa ja juurakkoa jotka sinne eilen laitoin, lisäksi tuli bactozym bakteerikuuri.
ja veden lämpö 24-27

voisko tämä nyt johtua pelkästään siitä taistelukalasta vai vesiarvoista vai..? -kiitos-

9

1006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinna

      Minulla on suunnilleen samanlainen kalasto! Tuosta taistelukala-platy yhdistelmästä on monia mielipiteitä kun ajattelee noita vesiarvoja!(minulla mennyt ihan hyvin keskenään)
      Itselläni on kuollut 2 platyä pyrstön napsimiseen, mutta lopulta paljastu syyllinen joka ei ollut taistelukala! Aluksi itsekin epäilin taistelukalaa, koska tällä on ollut tapana napsia platyn poikaset! Nyt kysynkin vaan että mitä sukupuolta oli tuo kuollut ja mitä ovat vielä jäljellä olevat?

      • lodhfgeg

        hienoa että joku näinki nopeasti pystyy vastaileen :) juu eli se kuollut platy oli uros, jäljellä 2 naarasta ja se viiminen uros nyt makailee ja lymyää vaan.. lähtee kyllä liikkeelle ja varsin rivakastikin kun nytki kantta vähän kolistelin.. mikä siula aiheutti nuo näykimiset, tai kuka?


    • Rihma

      Taitaa olla akvaariosi vastaperustettu?
      Etkä varmastikkaan kypsytellyt?
      Jos on uusi, niin se nitriitti siellä tappaa kaloja. Hanki tippatesti ja jos nitriittiä on yhtään, vaihda verttä kunnes se häviää kokonaan.

      Liikakansoitus uhkaa noin pienessä altaassa tuolla porukalla!
      -Miekkapyrstöt on liian pienessä altaassa, ne vaatii 140-litraisen, vaihda ne vaikka platyihin tai molleihin.
      -Taisto ei sovi hammaskarppien sekaan, sillä vaatii lämpimämpää vettä, kuin muu sakki.
      -Neontetrat on luovutettava pois, eivät oikein sovi muun kalaston kanssa samaan.
      -Partis tarvitsis minimissään 128-litraisen akvaarion, joten isompaa kotia sekin kaipaa.

      Korjaa kalasto, hanki nitriittitesti ja ruoki varovaisesti niin ongelmasi katoaa! :)

      • unohdin kääntää

        lapun.. eilen siinä testissä kun kävin niin ei nitriittiä ilmennyt... o_0


        niin, ja on uusi minulle, kaverilta ostin suoraan käytöstä, eli ei muu kuin asunnon vaihto. ja en kypsytellyt.


      • Tinna

        öö...Silloin platyjä oli 7, 2 koirasta ( josta toinen kuoli) ja 5 naarasta ( josta 1 kuoli)! Tapattaja oli edelleen elossa oleva toinen koiras! Näin sen itse teossa. Kuolleet platyt olivat hieman ennen naaraan kuolemaa saaneet poikueen, josta toinen koiras saattoi olla mustasukkainen ( jos nyt näin karkeasti otetaan ihmisten malliin.)


      • Rihma
        unohdin kääntää kirjoitti:

        lapun.. eilen siinä testissä kun kävin niin ei nitriittiä ilmennyt... o_0


        niin, ja on uusi minulle, kaverilta ostin suoraan käytöstä, eli ei muu kuin asunnon vaihto. ja en kypsytellyt.

        Kannattaa korjata se kalasto.


      • Rihma
        Tinna kirjoitti:

        öö...Silloin platyjä oli 7, 2 koirasta ( josta toinen kuoli) ja 5 naarasta ( josta 1 kuoli)! Tapattaja oli edelleen elossa oleva toinen koiras! Näin sen itse teossa. Kuolleet platyt olivat hieman ennen naaraan kuolemaa saaneet poikueen, josta toinen koiras saattoi olla mustasukkainen ( jos nyt näin karkeasti otetaan ihmisten malliin.)

        Enpä oikein usko tuohon mustasukkaisuuteen.
        Mutta kerroppa kuinka ja mitä tuo "tapattaja" oikein teki näille kaloille?
        Jos parvikalat alkavat toisilleen kärttyilemään kyllä syy on tilanahtaudessa. :(


      • kieltämättä
        Rihma kirjoitti:

        Enpä oikein usko tuohon mustasukkaisuuteen.
        Mutta kerroppa kuinka ja mitä tuo "tapattaja" oikein teki näille kaloille?
        Jos parvikalat alkavat toisilleen kärttyilemään kyllä syy on tilanahtaudessa. :(

        liikaa tuolla. niin, en ole ollut paikalla todistamassa kun taisto nuita tappaa, mutta toisinaan näkee kun se ajaa takaa muita, ja vimmatusti. sitten aamulla on jollain ollu pyrstö puoliksi syötynä, näin kävi sen platyn ja mollin kanssa, sitten päivä kaks ja se löytyy kuoleena..


      • Sarianna69
        kieltämättä kirjoitti:

        liikaa tuolla. niin, en ole ollut paikalla todistamassa kun taisto nuita tappaa, mutta toisinaan näkee kun se ajaa takaa muita, ja vimmatusti. sitten aamulla on jollain ollu pyrstö puoliksi syötynä, näin kävi sen platyn ja mollin kanssa, sitten päivä kaks ja se löytyy kuoleena..

        Mulla on meinannut mennä pasmat jo sekaisin oman akvani kanssa, vaikka se on suurempi kuin sinulla.. =0/ Litroja 140 enkä vieläkään ole päässyt puusta pitkälle; vesi on ja pysyy kovahkona, siksi olen lisännyt Platyjen määrän 10 yksilöön; noita kolmea rihmakalaa koitan epätoivoisesti luovuttaa jollekin (kun eivät sovellu tähän mun purkkiini), etten alkaisi vallan painajaisia nähdä.. =0( Akva on ollut meillä jo puoli vuotta, enkä meinaa kyetä etenemään noissa kalavalinnoissa, etten vaan tekisi VÄÄRIÄ valintoja (plättysten kanssa niiden on siis tultava toimeen sekä kelpuuttaa nuo vesiarvot..). Hopi hopi, kalastoa siis muuttamaan em. neuvojen mukaisesti ja hankkimaan lisäksi vaikka suurempi akva ;0)Itse ainakaan en halua alkaa "kalasoppaa" hämmentämään.. =0/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1270
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      51
      942
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      834
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      798
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      760
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      83
      740
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      30
      650
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      52
      643
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      635
    Aihe