hei. on tässä viimeisen 2vk:n aikana kuollu 3 kalaa, 2 mustamollia ja 1 platy.. senverran havaintona ollu että on pyrstöistä kappaleita hävinnyt.. epäilen että seon taistelukala joka niitä hätyyttelee, kiusaa ja kituuttaa, on tullu seurattua vierestä melkoisia ajojahteja :(
varsinainen kysymykseni kuuluu että kestäisikö taistelukalani kauon esim. ämpärissä? mietin että sen voisi pariksi päiväksi eristää muista että varmistuisi että seon varmasti se joka niitä pyrstöjä hävittää. onko kukaan rakentanu ns. ''eristysselliä'' esim. sääskiverkosta yms. näin kuvittelisin ainakin olevan paremmat oltavat eristyksessä kuin kolkosa ämpärissä..vai?
niin ja kalastosta :
2 mustamollia (2 kuollu)
3 platya (1 kuoli tänä aamuna, oli muuten illalla vielä tosi virkeä!, ja just huomasin että 1 on melko apaattinen, makaa vain, ei ollenkaan aktiivinen )
7-9 miljoonakalaa
4 neontetraa
2 miekkapystöä
1 taistelukala ja 1 täpläpartamonni
akvaario 80L, ja jos aiotte mainita suuresta kalastosta, niin tiedoksi että miljoonakalat on poistumassa valikoimasta..
veden käytin eilen liikkeessä testissä jossa ilmeni seuraavaa :
ph oli ''korkealla''
kovuus 12
ja vissiin muut oli ihan 'ok'
tuohon kovuuteen ja ph:hon liike suositteli elävää kasvustoa ja juurakkoa jotka sinne eilen laitoin, lisäksi tuli bactozym bakteerikuuri.
ja veden lämpö 24-27
voisko tämä nyt johtua pelkästään siitä taistelukalasta vai vesiarvoista vai..? -kiitos-
taistelukala tapattaa
9
1042
Vastaukset
- Tinna
Minulla on suunnilleen samanlainen kalasto! Tuosta taistelukala-platy yhdistelmästä on monia mielipiteitä kun ajattelee noita vesiarvoja!(minulla mennyt ihan hyvin keskenään)
Itselläni on kuollut 2 platyä pyrstön napsimiseen, mutta lopulta paljastu syyllinen joka ei ollut taistelukala! Aluksi itsekin epäilin taistelukalaa, koska tällä on ollut tapana napsia platyn poikaset! Nyt kysynkin vaan että mitä sukupuolta oli tuo kuollut ja mitä ovat vielä jäljellä olevat?- lodhfgeg
hienoa että joku näinki nopeasti pystyy vastaileen :) juu eli se kuollut platy oli uros, jäljellä 2 naarasta ja se viiminen uros nyt makailee ja lymyää vaan.. lähtee kyllä liikkeelle ja varsin rivakastikin kun nytki kantta vähän kolistelin.. mikä siula aiheutti nuo näykimiset, tai kuka?
- Rihma
Taitaa olla akvaariosi vastaperustettu?
Etkä varmastikkaan kypsytellyt?
Jos on uusi, niin se nitriitti siellä tappaa kaloja. Hanki tippatesti ja jos nitriittiä on yhtään, vaihda verttä kunnes se häviää kokonaan.
Liikakansoitus uhkaa noin pienessä altaassa tuolla porukalla!
-Miekkapyrstöt on liian pienessä altaassa, ne vaatii 140-litraisen, vaihda ne vaikka platyihin tai molleihin.
-Taisto ei sovi hammaskarppien sekaan, sillä vaatii lämpimämpää vettä, kuin muu sakki.
-Neontetrat on luovutettava pois, eivät oikein sovi muun kalaston kanssa samaan.
-Partis tarvitsis minimissään 128-litraisen akvaarion, joten isompaa kotia sekin kaipaa.
Korjaa kalasto, hanki nitriittitesti ja ruoki varovaisesti niin ongelmasi katoaa! :)- unohdin kääntää
lapun.. eilen siinä testissä kun kävin niin ei nitriittiä ilmennyt... o_0
niin, ja on uusi minulle, kaverilta ostin suoraan käytöstä, eli ei muu kuin asunnon vaihto. ja en kypsytellyt. - Tinna
öö...Silloin platyjä oli 7, 2 koirasta ( josta toinen kuoli) ja 5 naarasta ( josta 1 kuoli)! Tapattaja oli edelleen elossa oleva toinen koiras! Näin sen itse teossa. Kuolleet platyt olivat hieman ennen naaraan kuolemaa saaneet poikueen, josta toinen koiras saattoi olla mustasukkainen ( jos nyt näin karkeasti otetaan ihmisten malliin.)
- Rihma
unohdin kääntää kirjoitti:
lapun.. eilen siinä testissä kun kävin niin ei nitriittiä ilmennyt... o_0
niin, ja on uusi minulle, kaverilta ostin suoraan käytöstä, eli ei muu kuin asunnon vaihto. ja en kypsytellyt.Kannattaa korjata se kalasto.
- Rihma
Tinna kirjoitti:
öö...Silloin platyjä oli 7, 2 koirasta ( josta toinen kuoli) ja 5 naarasta ( josta 1 kuoli)! Tapattaja oli edelleen elossa oleva toinen koiras! Näin sen itse teossa. Kuolleet platyt olivat hieman ennen naaraan kuolemaa saaneet poikueen, josta toinen koiras saattoi olla mustasukkainen ( jos nyt näin karkeasti otetaan ihmisten malliin.)
Enpä oikein usko tuohon mustasukkaisuuteen.
Mutta kerroppa kuinka ja mitä tuo "tapattaja" oikein teki näille kaloille?
Jos parvikalat alkavat toisilleen kärttyilemään kyllä syy on tilanahtaudessa. :( - kieltämättä
Rihma kirjoitti:
Enpä oikein usko tuohon mustasukkaisuuteen.
Mutta kerroppa kuinka ja mitä tuo "tapattaja" oikein teki näille kaloille?
Jos parvikalat alkavat toisilleen kärttyilemään kyllä syy on tilanahtaudessa. :(liikaa tuolla. niin, en ole ollut paikalla todistamassa kun taisto nuita tappaa, mutta toisinaan näkee kun se ajaa takaa muita, ja vimmatusti. sitten aamulla on jollain ollu pyrstö puoliksi syötynä, näin kävi sen platyn ja mollin kanssa, sitten päivä kaks ja se löytyy kuoleena..
- Sarianna69
kieltämättä kirjoitti:
liikaa tuolla. niin, en ole ollut paikalla todistamassa kun taisto nuita tappaa, mutta toisinaan näkee kun se ajaa takaa muita, ja vimmatusti. sitten aamulla on jollain ollu pyrstö puoliksi syötynä, näin kävi sen platyn ja mollin kanssa, sitten päivä kaks ja se löytyy kuoleena..
Mulla on meinannut mennä pasmat jo sekaisin oman akvani kanssa, vaikka se on suurempi kuin sinulla.. =0/ Litroja 140 enkä vieläkään ole päässyt puusta pitkälle; vesi on ja pysyy kovahkona, siksi olen lisännyt Platyjen määrän 10 yksilöön; noita kolmea rihmakalaa koitan epätoivoisesti luovuttaa jollekin (kun eivät sovellu tähän mun purkkiini), etten alkaisi vallan painajaisia nähdä.. =0( Akva on ollut meillä jo puoli vuotta, enkä meinaa kyetä etenemään noissa kalavalinnoissa, etten vaan tekisi VÄÄRIÄ valintoja (plättysten kanssa niiden on siis tultava toimeen sekä kelpuuttaa nuo vesiarvot..). Hopi hopi, kalastoa siis muuttamaan em. neuvojen mukaisesti ja hankkimaan lisäksi vaikka suurempi akva ;0)Itse ainakaan en halua alkaa "kalasoppaa" hämmentämään.. =0/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015