cipralex:in vähentämisestä

Olen vähentänyt cipralex annosta 15 mg:sta 10 mg:aan vajaa viikko sitten. Ehdin käyttää ensiksi mainittua annosta n. 3-4 viikkoa (siis annosta joku yleislääkäri määräsi), mutta psykiatrini (joka sittemmin palasi kesälomilta) määräsi lääkeannostuksen tiputettavaksi kymppiin.

Onko kenelläkään kokemusta kauanko Cipralex annoksen tiputtamisesta aiheutuvat viekkarit kestävät? Nyt olo on ahdistunut, epätodellinen ja fyysisinä oireina vaivaavat huimaus, lievä pahoinvointi, uupumus ja säkärit päässä. Kiitos kaikille vastauksista.
4586
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Käytin aluksi 5, sitten 10, ja myöhemmin 20 mg.
Kuukausien jälkeen ja toipumisen edistyttyä vähensin samalla kaavalla ja nyttemmin lopetettuani en ole kokenut mitään vieroitusoireita. Varmasti ne ovat yksilöllisiä.
Ihmettelen tosin sitä, että hoidossa tehdään noin nopeita äkkikäänteitä, kuin sinun tapauksessasi.

Äänestä
  • "Ihmettelen tosin sitä, että hoidossa tehdään noin nopeita äkkikäänteitä, kuin sinun tapauksessasi."

    Totta puhut. Äkkikäänne hoidossani johtuu siitä, että käytin alkujaan (vielä 4-5 viikkoa sitten) eri mielialalääkettä, joka päätettiin vaihtaa Cipralex:iin. "Oma" psykiatrini oli lomilla, kun tämä vaihto suoritettiin ja toinen lääkäri määräsi minulle aloitusannokseksi tuon mainitsemani 15 mg:aa Cipralex:ia. Aloin ihmetellä, kun olo meni aivan kamalaksi ja hankkiuduin vajaa viikko sitten tutun psykiatrin puheille. Olin myös katsonut ennen sitä itse Pharmaca Fennicasta, että Cipralex pitäisi aloittaa paniikkihäiriöpotilailla viidellä milligrammalla ja sen jälkeen nostaa annos kymppiin. Viimeksi mainittu lääkäri oli kauhuissaan siitä, miten lääkevaihdokseni oli tehty ja määräsi minut alentamaan annoksen tuohon mainitsemaani kymppiin. Nyt sitten koitan keräillä itseäni ja katsella, mihin tämä tilanne lähtee tästä muuttumaan.

    Aika pelottavaa, että jotkut lääkärit määräilevät näitä lääkkeitä näin huolimattomasti kuin tapauksessani. Kun ottaa huomioon, että olen käyttänyt useita vuosia toista mielialalääkettä, luulisi, että tällaisissa lääkevaihdoissa oltaisiin korostuneesti varovaisia...

    Äänestä

Lopetin 20mg ihan tuosta noin vaan, en koe enää tarvitsevani lääkettä.

Efexor Depotin kanssa minulla oli sama homma kun sinulla Cipralexin. En voinut olla mitenkään kun koetin lopettaa, oli kamala olo, huimasi, oksetti, tuntui epätodelliselta. Sain sitten vaihdettua tähän Cipralexiin, ja Efen vieroitusoireet tulivat helpompina.

Äänestä

Minä olen sekä aloittanut että lopettanut Cipralexin todella varovaisesti: 2,5mg muutama päivä, sitten 5 mg viikko, siiten 7,5 mg viikko ja vasta sitten 10mg.

Lopetuksessa sama toisin päin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


huolestunut_ kirjoitti:

Olen vähentänyt cipralex annosta 15 mg:sta 10 mg:aan vajaa viikko sitten. Ehdin käyttää ensiksi mainittua annosta n. 3-4 viikkoa (siis annosta joku yleislääkäri määräsi), mutta psykiatrini (joka sittemmin palasi kesälomilta) määräsi lääkeannostuksen tiputettavaksi kymppiin.

Onko kenelläkään kokemusta kauanko Cipralex annoksen tiputtamisesta aiheutuvat viekkarit kestävät? Nyt olo on ahdistunut, epätodellinen ja fyysisinä oireina vaivaavat huimaus, lievä pahoinvointi, uupumus ja säkärit päässä. Kiitos kaikille vastauksista.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu