kaksosten synnytys ja jälkihoito??

nkp1

Miten on kun kaksoset yleensä pienikokosia syntyessään, joudutaanko saiaalassa olemaan pidempään? Yleensäkin kiinnostais kuulla onko millasia riskejä synnytyksessä ja sen jälkeen verrattuna yhden synnytykseen.

Oon menossa alkion siirtoon ja mietin kovasti haluanko 1 vai 2 alkiota siirretäväksi...

6

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksosten äiti

      No tuo 'pienikokoisuus' on todellakin yleistämistä, paljon on kaksosia jotka ovat molemmat olleet yli kolmekiloisia syntyessään.
      Mutta pienikokoisuus liittyy usein/-mmiten ennenaikaiseen syntymään, joko tahattomasti tai käynnistettynä. Pienikokoisena syntyneen vauvan kanssa ollaan AINA pidempään sairaalassa, lukumäärällä ei ole merkitystä.
      Synnytys on kahden lapsen synnyttämistä peräjälkeen. 'Yleensä' ensimmäinen lapsi syntyy aivan normaalisti, mutta toisen vauvan kohdalla voi tulla ongelmia; yllättäen lisätilaa saanut b-vauva saattaa kääntyä perätilaan tai poikittain, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa joudutaan suorittamaan sectio.
      Identtisten kaksosten ollessa kyseessä riskinä on vauvojen sotkeutuminen toistensa napanuoriin.

      Jos olet kuullut millasta on kun on koliikkivauva, kuvittele se kaksinkertaisena. KAKSI vauvaa EI mene siinä samassa kuin YKSI!

      Tärppionnea!

    • lapsia kaikki

      Esikoinen syntyi helposti ja nopeasti, mutta sairasteli vakavasti. Kaksoten raskausaika, synnytys ja pari ensimmäistä vuotta vaikeita, vaikka molemmat terveitä. Ei mitään voi ennustaa?.. ja hyvää jatkoa!

    • severiina2

      Itselläni jo 7 vuotiaat kaksostytöt. Raskaus aika meni kaikista epäilyistä ja peloista huolimatta hyvin. Kaksosten kanssa riskit ja mahdolliset ongelmat aina mahdollista tuplaantua mutta älä anna sen kuitenkaan olla este "ihanalle" odotusajalle.Useinmiten kaikki menee monikko raskauksissa oikein hyvin. Itsellänikin suurin pelko oli kovin ennenaikainen synnytys ja pienet lapset mutta kohdallani se oli aiheetonta. Verenpaine nousi hiukan 5 vrk ennen synnytystä joten silloin jouduin sairaalaan odottelemaan.Synnytys käynnistettiin 2 päivää ennen laskettua aikaa. A-lapsi syntyi normaalisti alateitse mutta B-lapsi tulikin sitten hätäsektiolla. Eli tuli molemmat synnytys tavat tutuiksi kerralla (ensinmäinen synnytys oli pitkä ja vaikea eli nyt kuitenkin pääsin mielestäni kaikesta huolimatta melko helpolla). Kotona odottavat pienen pienet (40-50cm)vaatekappaleet siirtyivät samantein isosiskon nuken vaate laatikkoon kun molemmat tytöt olivat niihin jo liian "isoja". Syntyessään Siiri oli 3690g ja 52cm ja Venla 3710g ja 51cm.Sairaalassa jouduttiin kuitenkin olemaan viikko. Tämä oli oma kokemukseni mutta muista myös että ne monet pienetkin "ihmeet "selviävät vaikka alku olisikin hankalaa.Onnea odotuksellesi.

    • gyne

      Tuossa edellä tulikin jo näkökulmaa synnytykseen ja hoitoon.

      Muistuttaisin vielä, että kaksosraskaus on aina riskiraskaus verrattuna yksösraskauteen. Ennenaikaisuutta (huomattavaakin!), sikiöiden kasvuhidastumaa, äidin toksemiaa, verenpaineen nousua, hepatoosia ym. on enemmän kuin yksösraskaudessa. Käsittääkseni kahden alkion siirtoa harkitaan Suomessa vakavasti lähinnä silloin, jos ikä alkaa tulla vastaan hoidoissa tai alkioiden laatu/määrä on huono.

      • alkup.

        kaksi alkiota mulle meinattiin viimeksikin siirtää, ilman erityisempää syytä, mutta toinen ei lähtenyt jakautumaan normaalisti.. noh, ehkä kokeillaan yhtä alkiota tällä kertaa..


    • jouppuli

      Meillä on 6kk:n ikäiset kaksostytöt. Syntyivät raskausviikolla 39. Painoa oli 3000gr ja 3400grammaa eli hyvänkokoisia. Raskausaika sujui hyvin, lopussa olin aika turvoksissa ja verenpaineet nousi niin että jouduin syömään tähän lääkettä.Sairaalassa olin itse viikon ajan ennen synnytystä, joka meni sektioksi kun eivät paikat auenneet yrityksistä huolimatta. Viikko oltiin sairaalassa syntymän jälkeen ja ovat olleet terveitä koko ajan!
      Työsarkaa kaksosista on enemmän kuin yhdestä lapsesta, mutta on niistä iloakin kahden edestä:) Raskausaikana yritin keskittyä itsestäni huolehtimiseen ja raskaudesta nauttimiseen, vaikka joka suunnasta sai infoa kaksosraskauden riskeistä ym... Juuri mitä odottava äiti hormoneineen ei halua kuulla! Enemmän tukea ja positiivisia asioita olisi esim neuvolasta kaivannut. Vertaistuki oli tärkeä juttu; sai kuulla kaksosvanhempien kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe