Sovittelu muka vapaaehtoista

Uhri1234

Kimppuuni hyökkäsi yllättäen neljän miehen joukkio. Yhden kanssa oli ollut erimielisyyksiä aiemmin, naisesta oli kysymys. Hakkasivat kostoksi ja opetukseksi. Nyrkkiä tuli edestä ja takaa.

Tein virheen: nyrkkeilin sen verran että pääsin ringistä ulos ja vähän kauemmaksi ja samalla poliisi ehti hätiin.

Minulla oli ruhjeita ympäri päätä ja silmä ummessa, yhdelle vastapuolen kaverille tuli pari mustelmaa. Lisäksi parilla hakkaajalla oli rystyset turvoksissa.

Poliisille vastapuolen kaverit väittivät että olin käynyt heidän kimppuunsa. Minä kerroin totuuden. Mutta eipä ollut todistajia; heitä taas oli useampi valehtelemassa, että olin hyökännyt heidän kimppuunsa.

Sovittelussa kävi erittäin selväksi että kun minulla ei ollut yhtään todistajaa ja vastapuoli oli saanut vammoja, kaikki osapuolet saisivat sakkoja pahoinpitelystä. Vetosin hätävarjeluun ja siihen että vastapuolen vammat olivat paljon lievemmät kuin minulla, mutta sovittelija totesi että ko. pykälä on ihan teoreettinen, harvoin sen perusteella välttää tuomion. Sovittelija totesi että jos haluat sakot, kieltäydy sovinnosta, jos et halua, tee sovinto.

Vaihtoehdot olivat siis: maksa sakot tai tee sovinto. Tietenkään en halunnut maksaa sakkoja rikoksesta, jota en ollut tehnyt. Minulla on sitäpaitsi sen verran paljon tuloja että minä olisin saanut esim. 20-30 päiväsakkoa á 50 = 1000-1500 euron sakot ja vastapuolen persaukiset toimettomat 20-30 x 6 = 120-180 euroa per nuppi. Kellään ei sitten ollut mitään vaatimuksia. Syyttäjä sovinnon perusteella luopui syytteestä.

Että sellainen "vapaaehtoinen" sovittelu. Enempi tuo oli minusta kiristystä.

Jos joudut hyökkäyksen kohteeksi, älä missään tapauksessa puolustaudu. Tai jos näet jotain pahoinpideltävän, älä missään nimessä mene väliin. Saat vain syytteen niskaasi.

Tai jos tuntuu että henki lähtee, niin sitten kyllä, mutta sittenkin varaudu että saat pahoinpitelysyytteen ja joudut maksamaan henkesi edestä.

12

3441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..,,..

      Olit hölmö, kun suostuit sovitteluun. Tuomiot jaetaan vasta oikeudessa, ei sovittelussa. Olisit katsonut, kuinka käy, mistä sen etukäteen tietää !!!
      Eli, sovittelu on yhä edelleen vapaaehtoista. Syytön on hölmö, jos sellaiseen suostuu. Sovinto tehdään aina, huom. aina rikoksentekijän eduksi, ei syyttömän.

    • sulla nämä asiat

      etenee..

    • sait aiheesta

      ...........=))

    • Kaarina91

      No, mä tuskin annan tyyppien hakata mua henkihieveriin mitenkään vapaaehtoisesti. Ei se nyt NIIN kamala kohtalo ole tulla turhaan syytetyksi.

      Ja parempi mennä väliin pelastamaan jonkun henki. En tietenkään itse ole tarpeeksi rohkea, en tiiä, ei ole kokemusta.

      • amispoju17w_tre

        ne jotka ei ymmärrä tärkeysjärjestystä, niin on aika typeriä, mutta tohon toisen hengen pelastamisesta, vaikka olisi kiire kannattaa yrittää pelastaa sen toisen henki jotenkin


      • Kokemusta on
        amispoju17w_tre kirjoitti:

        ne jotka ei ymmärrä tärkeysjärjestystä, niin on aika typeriä, mutta tohon toisen hengen pelastamisesta, vaikka olisi kiire kannattaa yrittää pelastaa sen toisen henki jotenkin

        Heh
        Olen itse huomannut, tällaiset nuoret jotka hakkaavat vielä maassa makaavaa niin, pikkasen uhmakas karjaisu ja pikkasen voimasanoja ja nouset ehkä varpailleen, loppuu potkinta aika nopeaa ja kaikki ympärillä menevät hiljaiseksi. Itselläni potkijat menivät juroiksi ja lähtivät kävelemään pois kun kävelin lähemmäksi tapuhtumakohtaa. Ilmeisesti minulla oli henkinen yli ote, olinhan varsin 2 vuotta vanhempi kuin kyseiset väkivallan tekijät. En tuntenut henkilöitä nimeltä mutta olin nähnyt ennenkin. Näin päästä ikäviltä fyysisiltä kontakteilta, jotka eivät kuiteskaan anna kuin pahaa mieltä itselleen jälkikäteen. Tosin en yleensä pelkää itseni puolesta, muuten kuin yliluonnollisia kuten vesipetoja (iltauinnilla).


    • ei ole

      pelkästään teoreettinen juttu!

      • Luuseri1234567

        Jos joudut hyökkäyksen kohteeksi, eikä sinulla ole todistajia, ihan turha vedota hätävarjeluun. Kumpi löi ensin?


    • intiaani

      .

      Pyydä kopiot rikossovittelupöytäkirjoista.
      Poliisi tuhoaa sovittelupaperit, jos "rivienvälistä" on luettavissa tarinasi todellinen laita..


      -Nykyisin isot firmat käyttävät luottamusmiehiä kiinnipito joukkiona eli rikoksen laillistamisvälineenä..
      -Luottamusmiehet pannaan anomaan lisäylityö oikeutta duunareille, jotka muutamassa vuodessa uuvutetaan n. 300 tunnin vuotuisilla ylitöillä työkyvyttömiksi..
      -Pakkotyö laillistuu.

      -Pikkufirmoille ei ole mahdollista " AY-joukkio voimalla" laillistaa uuvuttavaa pakko ylityötä..

      -Ennen vanhaan ryhmäraiskaukset oli laillistettu rikos..
      -Yksi nai ja pari jätkää piti kiinni.
      Vielä 1970- luvulla poliiseilla oli oikeus nälviä ja ivata raiskausrikoksen uhria tämän tehdessä rikosilmoitusta..
      .

      • sovittelusta...

        Jos kaikki on todella mennyt niin kuin alkuperäinen kirjoittaja olet kirjoittanut, on sovittelija mielestäni toiminut sovittelijan etiikan vastaisesti. Jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä sovittelutoimistoon ja kertoisin kyseisen sovittelijan menettelystä. Sovittelijan tulee olla täysin puolueeton ja kertoa vain faktoja, ei omia kokemuksiaan tai mielipiteitään. Sovittelijan ei tule myöskään toista taivutella sovittelemaan, mikäli hänellä ei ole tähän itse tahtoa.


    • Olisi kiva jutella.

      Itse olin myös eräänä viikonloppuna yksin viettämässä iltaa ravintolassa. Minulle entuudestaan tuttu henkilö herjasi, haukkui ja uhkaili minua. Tämän ystävä aiheutti minulle vammoja jotka todettiin ensiavussa. Tein rikosilmoituksen. Tämä tuttu henkilö myönsi haukkuneensa minua ilkeästi mutta ei kerro tätä pahoinpitelijän nimeä poliisille. Itse en tätä pahoinpitelijää tunne. Nyt on ilmennyt, että tämä solvaaja haluaa sovitella. Ja en todellakaan halua suostua sovitteluun, ainakaan niin kauaa, kun pahoinpitelijän nimi saadaan selville.
      Onko sovitteluun pakko suostua?

      • s-posti osoitteeni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe