Odottava äiti voi syödä maksamakkaraa
Elintarviketurvallisuusviraston Eviran tekemän riskiarvioinnin perusteella kohtuullinen maksamakkaran ja maksapasteijan käyttö on turvallista raskauden aikana.
Aikaisemmassa, 1990-luvun alussa annetussa suosituksessa neuvottiin odottavia äitejä ja raskautta suunnittelevia välttämään kokonaan maksan syöntiä.
Sen sijaan maksaruokien, kuten maksapihvien ja -laatikon, syöntiä ei edelleenkään suositella raskaana oleville naisille. Ne saattavat sisältää suurempia annoksia A-vitamiinia kuin pidetään turvallisena odotusaikana.
Maksan sisältämä A-vitamiini voi lisätä suurina annoksina sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.
Uuden suosituksen mukaan odottavien äitien tulisi syödä maksamakkaraa tai maksapasteijaa enintään 30 grammaa päivässä. Tämä vastaa noin kahta viipaletta makkaraa tai kahta ruokalusikallista pasteijaa.
Maksamakkara ei olekaan sikiölle niin vaarallista kuin luultiin.
Kommetteja oli kiva kuulla.Itse ainakin olin syömättä kun odotin.
Mitä mietitte tästä?
3
585
Vastaukset
- rv 31
Eli en ihan kokonaan ole jättänyt maksamakkaraa suokavaliosta.. muutaman kerran olen syönyt maksamakkaraa ja kerran jopa pienen annoksen maksalaatikkoa.
Olen sitä mieltä että raskaana olevien naisten ruokavaliosta hössötetään aivan liikaa. - järki käteen
Mikä meihin fiksuihin naisiin menee raskaana ollessa? Kuinka moni on kuullut juttuja siitä että äiti olisi aiheuttanut lapselleen pysyviä vaurioita maksan syönnillä?!Mitäköhän naiset söivät esim. sota aikana kun oli pula kaikesta?Vastaus: Kaikkea mitä saivat, ja terveitä lapsia syntyi!Eikä tarvitse mennä niinkään pitkälle, jolloin ei tällaista "hössötystä" ruoka-aineista ja niiden "vaaroista"oltu kuultukkaan! Terve järki käyttöön!Mielestäni kaikkea saa syödä kohtuudella, Lukuunottamatta alkoholia ja tupakkaa!
- Floravital riittää hyvin:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016259
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814839Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1003101Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302932Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262165Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191546Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371111Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?921110Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311036- 48804