Mistä Aloittaa

NoviisiBudhisti

Olen ollut kovasti kiinnostunut buddhalaisuudesta jo parin vuoden verran. En kuitenkaan ole saanut itsestäni irti sen vertaa että olisin ottanut asioista selvää. Kysynpä siis miten pääsisin alkuun?

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

10

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siita se alkaa

      Netista voisi aloittaa. Googlen avulla saat tietoa Suomessa olevista buddhalaisista yhdistyksista. Esim Sipoon thaimaalaisessa temppelissa taitaa olla mietiskelyn opetusta. Perusasiat on helppo ymmartaa.

      • NoviisiBudhisti

        Kiitos vastauksesta. En kuitenkaan ole tekemässä asiastani julkista. Elämänasenteeni pidän omana yksityisasianani, joten mietiskelykurssi tuntuu minulle vähän vieraalta.
        Löytyisikö hyvää kirjallisuutta tms? Paria kirjaa olen selaillut, mutta yhteisenä vikana buddhalaisuutta käsittelevissä kirjoissa tuntuu olevan se että ne sortuvat itämaiseen jargoniin.


      • esimerkiksi...
        NoviisiBudhisti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. En kuitenkaan ole tekemässä asiastani julkista. Elämänasenteeni pidän omana yksityisasianani, joten mietiskelykurssi tuntuu minulle vähän vieraalta.
        Löytyisikö hyvää kirjallisuutta tms? Paria kirjaa olen selaillut, mutta yhteisenä vikana buddhalaisuutta käsittelevissä kirjoissa tuntuu olevan se että ne sortuvat itämaiseen jargoniin.

        Sangharaksita,283(britti dennis lingwood)laaja tuotanto kirjastoissa


      • Api
        NoviisiBudhisti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. En kuitenkaan ole tekemässä asiastani julkista. Elämänasenteeni pidän omana yksityisasianani, joten mietiskelykurssi tuntuu minulle vähän vieraalta.
        Löytyisikö hyvää kirjallisuutta tms? Paria kirjaa olen selaillut, mutta yhteisenä vikana buddhalaisuutta käsittelevissä kirjoissa tuntuu olevan se että ne sortuvat itämaiseen jargoniin.

        Hoplaa!
        Oletko tällaiseen tutustunut?
        Lama Ole Nydhal: Kuinka asiat ovat, like.
        Selkeä, ajatuksia herättävä tiivis paketti. Eikä itämaista mystiikkaa.
        Itse lainasin kirjastosta mutta löytyy varmaan myös likelta myynnistä.


      • ajaar
        Api kirjoitti:

        Hoplaa!
        Oletko tällaiseen tutustunut?
        Lama Ole Nydhal: Kuinka asiat ovat, like.
        Selkeä, ajatuksia herättävä tiivis paketti. Eikä itämaista mystiikkaa.
        Itse lainasin kirjastosta mutta löytyy varmaan myös likelta myynnistä.

        Lama Ole Nydadliahan ja juttuja on kuvattu ja laitettu videolle www.buddhalaisuus.fi

        ahm. Se on näköjään maksullistettu.
        -Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa

        Itse aloittaisin "Ool rouds liid tu roûm".ismilla jos voisin valita...

        Buddhalaisuudessa näen hyvinä puolina tieteisiin ja todistettavuuteen tukeutumisen, toisaalta siinä kehoitetaan etsimään oman seudun vallitsevista uskomuksista sitä. Onko kyse jostain suuremmasta kuin mitä buddhalaisuus todellisuudessa on? Löytyykö Se itseasiassa ihan kodistasi jo? Empatia&myötäeläminen on ihan hyvä avainsana meditaation alkuun. Meditaatiohan on vain keskittymistä yhteen, siihen, tai ei-eimihinkään jossain huoneessa tai ei-eihuoneessa... tavallaan henkisesssä tilassa. Myöhemmin ei enää siinäkään? En tiedä mitä mieltä olisin buddhalaisuudesta. Kyseessähän on tietynlainen mielikuva ja käsitteiden leikkilaatikko. Oikeastaankin... meditaation pitäisi lähteä luonnollisesta kielestä, esim. matematiikasta... paremmilla numeroilla, paremmilla sanoilla tai jostain vielä matematiikan takaisesti 'paremmasta', ellei matematiikkaa voisi harrastaa jollain groteskillakin yhtälailla.


      • sinua...heh heh
        ajaar kirjoitti:

        Lama Ole Nydadliahan ja juttuja on kuvattu ja laitettu videolle www.buddhalaisuus.fi

        ahm. Se on näköjään maksullistettu.
        -Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa

        Itse aloittaisin "Ool rouds liid tu roûm".ismilla jos voisin valita...

        Buddhalaisuudessa näen hyvinä puolina tieteisiin ja todistettavuuteen tukeutumisen, toisaalta siinä kehoitetaan etsimään oman seudun vallitsevista uskomuksista sitä. Onko kyse jostain suuremmasta kuin mitä buddhalaisuus todellisuudessa on? Löytyykö Se itseasiassa ihan kodistasi jo? Empatia&myötäeläminen on ihan hyvä avainsana meditaation alkuun. Meditaatiohan on vain keskittymistä yhteen, siihen, tai ei-eimihinkään jossain huoneessa tai ei-eihuoneessa... tavallaan henkisesssä tilassa. Myöhemmin ei enää siinäkään? En tiedä mitä mieltä olisin buddhalaisuudesta. Kyseessähän on tietynlainen mielikuva ja käsitteiden leikkilaatikko. Oikeastaankin... meditaation pitäisi lähteä luonnollisesta kielestä, esim. matematiikasta... paremmilla numeroilla, paremmilla sanoilla tai jostain vielä matematiikan takaisesti 'paremmasta', ellei matematiikkaa voisi harrastaa jollain groteskillakin yhtälailla.

        http://www.rokpafinland.org/mandalat_tiedostot/kasvot.jpg

        Yllä olevassa linkissä on lainaus tiibetiläisestä kuolleidenkirjasta sivu 75 muistaakseni.Ainoa kuva koko kirjassa.
        Meditaatiossa joutuu kurkistamaan sisimpäänsä,se on lähtökohta.
        Käännä silmät nurin sisäänpäin, koet kokonaisvaltaisen pelontunteen josta ei voi erehtyä.
        Kaiken sisäisen pelon voittaminen johtaa vapaaksi kärsimyksistä,sitä Buddha OPETTI.
        "Oikea keskittyminen" (oikea tarkoitus ,rohkeus jne...)oli yksi kahdeksasta puolasta jonka hän aikanaan piirsi hiekkaan.

        Hiekkapiirros eli mandala kuvaa sisintämme, mielikuvitusta,syvällä aivoissa.
        Erittäin monimutkainen kuvio jonka jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu.Munkkien erikoisosaamista.

        http://dailyheadlines.uark.edu/9548.htm

        http://images.google.fi/images?hl=fi&q=mandala&gbv=2

        Ylimmässä mandalassa on kuvion keskellä yksi lännessä vähemmän tunnettu versio rakkauden symboleista,katso tarkkaan ,mies lootusasennossa ja nainen hänen sylissään kädet hänen kaulallaan.

        Buddhalaisuudella on vielä paljon annettavaa ihmiskunnalle.Siellä syvällä on timanttipolku, tie vapauteen, buddalaisuuden ydin,meditaatioaste
        josta aivotutkimus on kiinnostunut ,valotunneli.

        Meditaatio on sisäisen pelon voittamista,pelon hallintaa,äärimmäisyyksiä,vastakohtia,väärinpäin ajattelua,psyykkeen ylivaltaa,se pakottaa ajattelemaan kokonaisvaltaisesti,muutama vuosi voi mennä helposti,siis hyvin vaativa laji.
        Mutta täysin mahdollista,

        Hyvä vinkki= Valitut Palat ,Uskomatonta mutta totta,sivut40-46 kertoo asiallisesti ja lyhyesti Buddhasta ja hänen kokemuksistaan sivuten aivotutkimusta.Kirja löytyy varmasti monista kodeista ,yleisteos

        http://www.fwbo.fi/buddhalaisuus.htm


    • Telegod

      Sellainen kirja kun buddhalaisuus, jonka on kirjoittanut John Snelling, on hyvä kirja varmaan aloittaa. Tosin netistäkin löytää varmaan samat jutut, mutta mielestäni tuo on viihdyttävä kirja asiasta.

      Ota selvää eri suuntauksista. Valitse yksi ja pysy sillä tiellä.

    • tiellä

      olet siis päättänyt aloittaa.se on hyvä.oletko ottanut ensimmäisen tietoisen hengityksen?sekin on hyvä.oletko ajatellut etsiä vastausta kysymykseen "kuka minä olen?"se on hyvä.oletko tietoinen lihan syönnin haitoista/kasvissyönnin eduista polulla?kannattaa miettiä.haluatko edistyä nopeasti?ala siirtyä päihteettömään elämän tapaan .lisää liikuntaa ja lukemista.kun harjoittelet niin harjoittele ainoastaan,kun et harjoittele niin harjoittele.kun harjoittelemasta päästyäsi olet harjoitellut ja tullut kohtaan jolloin et harjoittele ja unohdat harjoituksesi niin olet tiellä jonka tulos on harjoitus.sitten kannattaa vaikka aloittaa harjoitukset ja jatkaa niitä.onnea matkaan.ps.etsi kartaksi jalo kahdeksan osainen tie.tee se omaksesi ja elä se.pääset kyllä perille.

    • Vajra

      Sangharakshita: Opas buddhan polulle

    • Kerttunen

      Kamalashila: Meditaatio - buddhalainen tie mielentyyneyteen.


      Perusteellinen meditaatio-opas, järkäle täynnä silkkaa asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe