Onko sivuja joissa opetetaan skräppäys ihan kädestä pitäen? Tai jopa kirjoja? En ymmärrä mitä on eyeletit, pienet haaraniitit, kehyksen yms yms.
Skräppäilyn ABC ???
19
13636
Vastaukset
- Lunitari85
Mitään kirjoja en osaa yhtäkkiä neuvoa, mutta kokeile ihan perus korttiaskartelukirjoja.
Noita tarvikkeita on esim Tiimarit ja muut askartelukaupat pullollaan, ja siellä varmasti myös neuvovat kuinka niitä käytetään, kunhan kysyt vain! :) - ihmeessä
Mitä on skräppäys???????
- villienkeli
Mistä onkaan niin rumalta kuulostava sana kuin skräppäys keksitty ? Nuo käännössanat on usein ihan hirveitä! Ihan vanhaa kunnon paperiaskarteluahan se on eli sitä että liimaillaan/kiinnitellään kuvia tai muita sellaisia paksummalle kartongille. Useimmat askartelukaupat (Sinelli, Sinooperi ja Tiimari)osaavat kyllä auttaa sinua asiassa eteenpäin. Tai kysy kirjastosta. Kyllä siellä Suomessakin on varmasti jo kirjoitettu kirjoja skräppäyksestä. Itse asun Ruotsissa ja täällä löytyy jo useita kirjoja tästä askartelumuodosta.Tai käy Googelilla ja hae scrapbooking hakusanalla. Toivottavasti tämä auttoi sinua.
- skräppääjä
... siis jos ihan tarkkoja ollaan. :) Ehkä tuossa sanan pituudessa syy siihen miksi "kovalta" kuulostava, englannista (scrapbooking) käännetty sana skräppäys on enempi käytössä.
Itse asiassa suomenkielistä kirjaa skräppäyksestä ei vielä ole. Tosin tulossa on yksi ihan piakkoin. En tiedä minkä verran siinä kerrottu välineistä ja tekniikoista. Sisältää kuulemma mm. julkkisten tekemiä skräppisivuja.
(Jyväskylän) Sinooperissa eivät skräppiasioissa osaa auttaa... Tietty tietäävät korttiaskartelusta. Esim. eyeletit, haaraniitit yms. ovat käytössä molemmissa askartelumuodoissa. - villienkeli
skräppääjä kirjoitti:
... siis jos ihan tarkkoja ollaan. :) Ehkä tuossa sanan pituudessa syy siihen miksi "kovalta" kuulostava, englannista (scrapbooking) käännetty sana skräppäys on enempi käytössä.
Itse asiassa suomenkielistä kirjaa skräppäyksestä ei vielä ole. Tosin tulossa on yksi ihan piakkoin. En tiedä minkä verran siinä kerrottu välineistä ja tekniikoista. Sisältää kuulemma mm. julkkisten tekemiä skräppisivuja.
(Jyväskylän) Sinooperissa eivät skräppiasioissa osaa auttaa... Tietty tietäävät korttiaskartelusta. Esim. eyeletit, haaraniitit yms. ovat käytössä molemmissa askartelumuodoissa.Pienen etsimisen jälkeen taisin löytää kaikkein parhaimman käännöksen tuohon skräppäykseen ja se olisi leikekirja-askartelu. Leikellään paperista kuvioita ja koristellaan niillä valokuvia tai kiinnitellään muita valmiita koristeita (paljetteja, nauhoja, nappeja ja sen semmoisia) valokuvien ympärille. Ei tuo skräppäys mikään uusi idea ole. Kyllä sitä ollaan harrastettu jo pitkään, mutta eri nimillä. Samaan sarjaan kuuluu myös decoupage-askartelu. Onkohan sillekin jo keksitty uus-suomennos...?
- linkvink
Jos hallitset englannin kielen, kannattaa googlata scrapbook dictionary. Sillä saa mm. seuraavat hyvät linkit:
http://www.bellaonline.com/articles/art6383.asp
http://www.paperpiecingpatch.com/Scrapbook_Dictionary_AI.htm
Lisäksi suosittelen IhanItsen leimailu ja paperiaskartelu -osiota.- skräppäilijäksikö
Itse olen vasta haaveiluvaiheessa moisen harrastuksen kanssa. Ihailen toisten tekemiä sivuja ihan hirveästi, mutta en usko että osaan itse ikinä tehdä niin hienoja. Kannattaa käydä katsomassa ainakin nämä blogit, näissä on suomalaisten skräppäilijöiden sivuja!
http://ellaeliisa.vuodatus.net/
http://omuli.wordpress.com/
Satunnaisesti olen löytänyt muitakin suomalaisia harrastajia, mutta he ainakin skräppäävät aktiivisemmin. Kuolaan toisten innokkuutta tuohon harrastukseen, mutta eikö se vie tosi paljon rahaa, kaikki paperit ja muut?? Mutta joskus vielä omille lapsille haluan tehdä jotkut albumit. - skräppääjä
skräppäilijäksikö kirjoitti:
Itse olen vasta haaveiluvaiheessa moisen harrastuksen kanssa. Ihailen toisten tekemiä sivuja ihan hirveästi, mutta en usko että osaan itse ikinä tehdä niin hienoja. Kannattaa käydä katsomassa ainakin nämä blogit, näissä on suomalaisten skräppäilijöiden sivuja!
Satunnaisesti olen löytänyt muitakin suomalaisia harrastajia, mutta he ainakin skräppäävät aktiivisemmin. Kuolaan toisten innokkuutta tuohon harrastukseen, mutta eikö se vie tosi paljon rahaa, kaikki paperit ja muut?? Mutta joskus vielä omille lapsille haluan tehdä jotkut albumit.Noissa linkeissä kerrassaan ihania, taidolla tehtyjä sivuja!! Tuolla tyylillä jos tekee, niin kyllä silloin rahaa kuluukin. Mutta oikeasti skräppäystä voi harrastaa yksinkertaisemminkin ja vähillä materiaaleilla. Tosin täytyy totuuden nimissä kysyä onko se realistista, kun skräppäykseen HURAHTAA?!
Mutta kuitenkin, sehän se on skräppäyksen hyvä puoli, että jokainen tekee tyylilläään ja kehittyy tahdillaan. Panostaa siihen minkä ite näkee tärkeäksi (sivujen sanoma / tekstit, ulkonäkö vai se, että kuvat vaan on kansissa, katsottavassa muodossa). Toisaalta, kivoja sivuja saa myös toisten ideoita kopioimalla - se on täysin sallittua, ja ideasivuja on olemassa mielin määrin. Se on myös yksi tapa oppia skräppäystä. Joten turhat huolet pois ettetkö osaisi!! - villienkeli
skräppäilijäksikö kirjoitti:
Satunnaisesti olen löytänyt muitakin suomalaisia harrastajia, mutta he ainakin skräppäävät aktiivisemmin. Kuolaan toisten innokkuutta tuohon harrastukseen, mutta eikö se vie tosi paljon rahaa, kaikki paperit ja muut?? Mutta joskus vielä omille lapsille haluan tehdä jotkut albumit.Skräppäyksestä voi tulla hyvinkin kallis harrastus, jos ei ole tarkkana. Paljon voi itsekin näpräillä, jos taitoa ja viitsivyyttä riittää. Esim. metallikehykset voi itse taivutella ohuesta metallipellistä (alumiini, kupari tai messinki).
Kartongit ja paperit kannattaa hankkia paperiliikkeistä, koska siellä ne ovat halvemmat kuin askarteluliikkeissä. Yksi hyvin tärkeä seikka on otettava tosin huomioon: paperituotteiden on oltava hapottomia ja ligniinittömiä. Hapot/kemikaalit tuhoavat valokuvat ja ligniini on molekyyli puumassassa joka kellastuttaa paperin. Koko ajan pitää olla tarkkana ja ostaa aina silloin kun on alennuksia. - skräppääjä
villienkeli kirjoitti:
Skräppäyksestä voi tulla hyvinkin kallis harrastus, jos ei ole tarkkana. Paljon voi itsekin näpräillä, jos taitoa ja viitsivyyttä riittää. Esim. metallikehykset voi itse taivutella ohuesta metallipellistä (alumiini, kupari tai messinki).
Kartongit ja paperit kannattaa hankkia paperiliikkeistä, koska siellä ne ovat halvemmat kuin askarteluliikkeissä. Yksi hyvin tärkeä seikka on otettava tosin huomioon: paperituotteiden on oltava hapottomia ja ligniinittömiä. Hapot/kemikaalit tuhoavat valokuvat ja ligniini on molekyyli puumassassa joka kellastuttaa paperin. Koko ajan pitää olla tarkkana ja ostaa aina silloin kun on alennuksia.Mistä paperiliikkeestä saa happovapaita kartonkeja ja papruja? Heti sinne!
- skräppääjä
Oisko sinulla mahdollisuutta osallistua skräppikurssille?
Ohje eyeleteistä:
http://www.scrapjazz.com/topics/Techniques/Eyelets/32.php
Malleja haaraniittien käytöstä skräppäyksessä:
http://www.makingmemories.com/ideas/gallery/brads_gallery.cfm - skräppääjä
Oisko sinulla mahdollisuutta osallistua skräppikurssille?
Ohje eyeleteistä:
http://www.scrapjazz.com/topics/Techniques/Eyelets/32.php
Malleja haaraniittien käytöstä skräppäyksessä:
http://www.makingmemories.com/ideas/gallery/brads_gallery.cf- aloittaja
Olen ihaillut noita antamiesi linkkien askarteluja.
Harrastan korttiaskartelua ja haluaisin siirtyä skräppäykseen, mutta en tiedä mistä aloittaa. Leikekirja varmaan olisi eka hankinta. Mitähän kaikkea muuta tarvitsee, että alkuun pääsee? - skräppääjä
aloittaja kirjoitti:
Olen ihaillut noita antamiesi linkkien askarteluja.
Harrastan korttiaskartelua ja haluaisin siirtyä skräppäykseen, mutta en tiedä mistä aloittaa. Leikekirja varmaan olisi eka hankinta. Mitähän kaikkea muuta tarvitsee, että alkuun pääsee?Tarvikkeet on hyvä olla happovapaita eli "acid free", jotta valokuvat säilyttävät värinsä ja kirkkautensa pitkään. Juuri skräppäykseen tarkoitetut tuotteet ovat happovapaita.
Skräppipapereita/-kartonkeja tarvii. 12"x12" eli 30,5cm x30,5 cm on se tavallisin koko. Papruja voi sitten käyttää mielensä mukaan joko taustapaperina, tai myös leikellä niistä kuville kehyksiä tai koristella sivuja muuten. Papereita voi käyttää vaikka päällekkäin (että osa näkyy alla olevasta), lomittain, repien, rututen, miten vaan keksii ja mistä tykkää. Yksinkertaisesti tai hyvinkin rönsyilevästi.
Happovapaa teippi tai liima on se toinen must-juttu. Kätevin ja helpoin on teippirulla, joita on ainakin välillä ollut Tiimarissakin. Tässä toinen vaihtoehto:
http://www.ilonadeco.fi/index.php?show=kauppa&product=525 Teippirullat ovat myös siitä kivoja, että niillä kuvan ensin kevyesti kiinnitettyä , saa sen paikkaa vielä myöhemmin vaihdettua niin halutessaan.
Sitten joku happovapaa kirjoitustussi/-kynä tekstien ja otsikoidenm kirjoittamiseen. Mustalla on hyvä aloittaa. Ehdottomasti kannattaa kirjoittaa sivuille kuviin liittyviä faktoja/muistoja/ajatuksia/tunnelmia ylös. Esim. Kuretaken ZIG Kalligrafiakynät ovat tähän oivia.
30 cm paperileikkuri on tosi hyvä skräppäyksessä, mutta ei välttämätön, ainakaan alussa. Fiskarsilla esim. semmoisia. Vähän arvokkaampi (n. 25 €) sijoitus, mutta todella näppärä ja käyttökelpoinen myös korttiaskartelussa. Tiimarin pilipalileikkuria ei kannata ostaa.
Ihan viivaimella ja saksillakin voi toki kuvia typistellä, leikellä niistä turhia kohtia pois eli korostaa olennaista. Tosin on se aika paljon työläämpää eikä saa niin siistiä kuin paperileikkurilla.
Sitten on olemassa kaikenlaisia muita leikkureita, lävistäjiä, leimasimia, aakkostarroja, muita tarroja ja koristeita (haaraniittejä, nappeja, nauhoja) vaikka miten paljon. Mutta se on sitten sitä ei ihan välttämätöntä. - skräppääjä
skräppääjä kirjoitti:
Tarvikkeet on hyvä olla happovapaita eli "acid free", jotta valokuvat säilyttävät värinsä ja kirkkautensa pitkään. Juuri skräppäykseen tarkoitetut tuotteet ovat happovapaita.
Skräppipapereita/-kartonkeja tarvii. 12"x12" eli 30,5cm x30,5 cm on se tavallisin koko. Papruja voi sitten käyttää mielensä mukaan joko taustapaperina, tai myös leikellä niistä kuville kehyksiä tai koristella sivuja muuten. Papereita voi käyttää vaikka päällekkäin (että osa näkyy alla olevasta), lomittain, repien, rututen, miten vaan keksii ja mistä tykkää. Yksinkertaisesti tai hyvinkin rönsyilevästi.
Happovapaa teippi tai liima on se toinen must-juttu. Kätevin ja helpoin on teippirulla, joita on ainakin välillä ollut Tiimarissakin. Tässä toinen vaihtoehto:
http://www.ilonadeco.fi/index.php?show=kauppa&product=525 Teippirullat ovat myös siitä kivoja, että niillä kuvan ensin kevyesti kiinnitettyä , saa sen paikkaa vielä myöhemmin vaihdettua niin halutessaan.
Sitten joku happovapaa kirjoitustussi/-kynä tekstien ja otsikoidenm kirjoittamiseen. Mustalla on hyvä aloittaa. Ehdottomasti kannattaa kirjoittaa sivuille kuviin liittyviä faktoja/muistoja/ajatuksia/tunnelmia ylös. Esim. Kuretaken ZIG Kalligrafiakynät ovat tähän oivia.
30 cm paperileikkuri on tosi hyvä skräppäyksessä, mutta ei välttämätön, ainakaan alussa. Fiskarsilla esim. semmoisia. Vähän arvokkaampi (n. 25 €) sijoitus, mutta todella näppärä ja käyttökelpoinen myös korttiaskartelussa. Tiimarin pilipalileikkuria ei kannata ostaa.
Ihan viivaimella ja saksillakin voi toki kuvia typistellä, leikellä niistä turhia kohtia pois eli korostaa olennaista. Tosin on se aika paljon työläämpää eikä saa niin siistiä kuin paperileikkurilla.
Sitten on olemassa kaikenlaisia muita leikkureita, lävistäjiä, leimasimia, aakkostarroja, muita tarroja ja koristeita (haaraniittejä, nappeja, nauhoja) vaikka miten paljon. Mutta se on sitten sitä ei ihan välttämätöntä.Skräppisivuja voi toki tehdä valmiiksi vaikkei vielä albumia olisikaan. Skräppialbumit/-kirjat on muovitaskullisia. Valmis sivu pujotetaan muovitaskun sisään.
- villienkeli
skräppääjä kirjoitti:
Tarvikkeet on hyvä olla happovapaita eli "acid free", jotta valokuvat säilyttävät värinsä ja kirkkautensa pitkään. Juuri skräppäykseen tarkoitetut tuotteet ovat happovapaita.
Sitten on olemassa kaikenlaisia muita leikkureita, lävistäjiä, leimasimia, aakkostarroja, muita tarroja ja koristeita (haaraniittejä, nappeja, nauhoja) vaikka miten paljon. Mutta se on sitten sitä ei ihan välttämätöntä.Onkos se hapoton teippi suomalaista vai jokin merkkituote? Ja kuinka kauan se pitää valokuvan kiinni kartongissa? Ikuisesti...;-)?
- skräppääjä
villienkeli kirjoitti:
Onkos se hapoton teippi suomalaista vai jokin merkkituote? Ja kuinka kauan se pitää valokuvan kiinni kartongissa? Ikuisesti...;-)?
Ei ole suomalaista ei. Tiimarin rolleri "Tiimari"-merkkistä. Linkissä ollut Kuretaken Tape Runner (jota voisi kutsua ennemminkin liimarolleriksi - ei itse asiassa ole varsinaisesti teippiä ). Hyvin pysyy!! :)
- villienkeli
skräppääjä kirjoitti:
Ei ole suomalaista ei. Tiimarin rolleri "Tiimari"-merkkistä. Linkissä ollut Kuretaken Tape Runner (jota voisi kutsua ennemminkin liimarolleriksi - ei itse asiassa ole varsinaisesti teippiä ). Hyvin pysyy!! :)
pitääkin hankkia heti. Kiitti neuvosta :-)
- hurahtanut
Hei. olen ihan hurahtanut itse "skrääpäämiseen". En aluksi edes ymmärtänyt mitä se on, mutta huomasin ihmeekseni harrastaneeni sitä jo vuosia, mutta HUOM! omaksi iloksi ja ilman oppia. Kävin kansalaisopiston ABC..... kurssin ja sieltä sain lisää intoa. Siellä meidän opettaja kertoi, että käyttäkää kaikkea mahdollista materiaalia, aina ei tarvitse ostaa kaupasta. Esim. jäännös tapettia, lehdistä kuvia, nauhoja nappeja jne. Mielikuvituksella ei ole rajoja.
Ja sitten, itse kävin YouTube, sivustoilla ja siellä oli monen moista. Ja huom. en ole mikään "tietokoneen ihmelapsi", yllätyin kun löydin sitä mitä hain.
Innostusta vain kaikille jotka tykkäävät käsillä näpräämisestä.
Vielä, mahdollissuuksia kun on monia, niin itse kudoin langasta pätkästä alun kaulahuiviin (6silm.), käyttäen hammastikkuja, puikkoina. Ja olihan sajaajalla suu mesingillä kun sen huomasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315750Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283769HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2892491- 1291784
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3831445Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131193
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76952- 115925