Mitä tehdä jos epäilee itsellä olevan ADHD? Katsoin kakkoselta eilen jonkun ohjelman jossa puhuttiin ADHD:sta. Kuulosti kyllä vähän liiankin tutulta moni asia. Tein epävirallisen adhd-testin ja yli 15 21:stä osu kohdalleen. Ennestään minulla on epilepsia joka alkoi 5 vuotta sitten, sekä lapsuudesta alkaen on ollut paljon ylivilkkautta, keskittymishäiriöitä, keskittymisvaikeuksia tappeluja yms käytöshäiriöitä. Myöskin näitä TIK-liikkeitä eli nykimisiä on esiintynyt paljon (yleensä stressi aiheuttaa) Epilepsian puhkeamisen aikaan oli jo pidempään ollut vaikea masennus joka meni pahemmaksi jolloin kävin pari kertaa "osastolla" ja sen jälkeen olin avokuntoutuksessa muutaman vuoden. Nyt olen opiskellut jo muutaman vuoden mutta on ollut todella vaikeaa välillä. Opiskelu on välillä ollut todella vaikeaa ja nyt on menossa taas niin vaikeaksi että harkitsen keskeyttämistä. Lukion keskeyttämisen jälkeen olen keskeyttänyt 2 koulua ja ollut n. 5 työpaikassa jotka olen itse tai työnantaja on sanonut irti sopimuksen. Johtuen tietenkin huonosta motivaatiosta. sosiaaliset tilanteetkin on alkaneet taas olla vaikeita sekä on pikkasen alkanut masentaa. Elän parisuhteessa joka antaa voimia, mutta myöskin on usein raskasta vaimolleni. Psykologit tai neurologit eivät ole ikinä kyllä puhuneet ADHD:sta enkä itsekään aiemmin oikein tiennyt mikä se on, enkä ole kysellytkään. Mistä erottaa oikean laiskuuden tai tsempinpuutteen ja mistä tietää onko oikeasti sairas? Tuntuu vain että muilla sujuu paljon helpommin asiat kuin itsellä. Muuttaisiko joku lääke asioita? Elämä on ulkoisesti mallillaan mutta pään sisällä on liikaa asioita ja voi olla että joku päivä napsahtaa.
Epäilen ADHD:ta
4
1702
Vastaukset
- eräs vain
Kannattaisi ilman muuta ottaa yhteyttä psykologiin tai neurologiin. Heillä on se tieto ja taito tehdä erotusdiagnoosi, ja lisäksi tietävät taustasi. Ensinnä kannattaa aloittaa jo joku masennuslääkitys, vaikka olisi adhd, voi silti olla myös masennusta. Se taas saa jo aikaan aloitekyvyttömyyttä ja monia muita oireita.
Entä sitten, jos sinulla on adhd? Muuttaisiko diagnoosi elämääsi jotenkin? Juttele aiheesta oikeiden ammatti-ihmisten kanssa lisää ja muista kysyä suoraan adhd:stä. Tee itsellesi lista asioista, joista haluat puhua neurologille.- diagnoosi
auttaa. miehelläni todettiin ( 40 ) adhd viime vuonna ja pelkkä diagnoosi on auttanut perhettämme valtavasti. mieheni itseluottamus on parantunut kun hän on ymmärtänyt ettei ole "tyhmä". Lisäksi hän sai lääkityksen ja keskittymiskyky on parantunut 110 %.
Ilman muuta psykiatrin luo ja pyydät adhd-testiä.
- Vimmatus*
..eli en katsonut ohjelmaa,mutta läheisin ihminen oli nähnyt sen ja kertoi nyt,että mietti koko ohjelman ajan,että minun ongelmani olisi ADHD.
Olen käynyt terapiaa,siis aivan keskustellen mm.pelkotiloihin,joita on ollut lapsesta asti.
Olen kysynyt suoraan psykologilta,että mikä minun oikein on,mutta paniikkihäiriö on ollut eräs ja kovat lapsuuden kokemukset.
Itse löysin itselleni täältä googlettamalla oireen depersonaalisatio,mutta se on kuulemma vain oire tai mielentila,ei sairaus.
Katselin sitä testiä ja paljon löytyy tuttua.
Olemme kaikki tietenkin erilaisia,mutta tunnen tosiaan diagnoosin saaneita ADHDsta ja en kyllä ole yhtään samallailla levoton.
Olen aikuinen ja kamppaillut tuntojeni kanssa koko iän,pitäsisikö nyt mennä taas tosiaan kysymään;"hei,mulla on varmaan toi ADHD tai ADD?!"
Että osaa olla piilossa nämä sisäiset vammat ja vimmat.
Toisaalta raskasta,toisaalta hirmu mielenkiintoista.
Niinpä mistä sen erottaa,olenko vain saamaton ja laiska,vai kyvytön kivussa???????? - bascha
ADHD:n sairauteen kuuluu väsymys. Ts. koen, ettei ADHT sairautta sairastava pysty tsemppaamaan, niin kuin monet terveet ihmiset. Teen vaan parhaani ja enempään en pysty. Olenhan sillä parhaani tekemisellä saanut primuksen paperin, mutta monet terveet henkilöt jaksavat tsempata minua paljon enemmän. Itse väsyn helposti ja silloin lepään ja kerään voimia lisää, niin että taas jaksan. Jotkut pitävät minua laiskana (ymmärtämättömät ihmiset), mutta sitä en suinkaan ole. Sairaus tuo tullessaan oman väsymyksen. Siihen on vaan sopeuduttava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758