Lapsen keliakia

Tiina L.

Hei!
Opiskelen Oulun seudun ammattiopistossa koulunkäyntiavustajaksi, ja opintoihini liittyen olen tekemässä tehtävää pitkäaikaissairaan lapsen erityistarpeista kouluyhteisössä, ja tätä varten tarvitsisin apua Sinulta, jonka lapsi on sairastunut keliakiaan ala-asteiässä (tai nuorempana).

Tarkoituksenani on selvittää lapsen selviytymistä koulumaailmassa, lapsen ja vanhempien kokemuksia sairaudesta ja sen vaikutuksesta koulunkäyntiin, ja ennen kaikkea sitä, miten me koulunkäyntiavustajat voisimme juuri Sinun lastasi ja perhettäsi tukea.

Kiitän lämpimästi jo etukäteen, jos jollakin on aikaa ja innostusta vastata (sähköpostitse) muutamaan kysymykseen!
Ja samalla toivotan kaikille oikein aurinkoisia syyspäiviä :)

Terveisin,
Tiina Leinonen
[email protected]

12

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakikko ja kahden äiti

      Mielestäni lapsi jolla on keliakia, ei ole pitkäaikaissairas.
      Itselläni on kaksi keliaakikkolasta, samoin itse olen keliaakikko, mutta sairaita emme ole. Todellakin terveitä!

      • Tiina L.

        Hei "Keliaakikko ja kahden äiti" ja kiitos viestistäsi! Ei toki ole tarkoitus leimata keliaakikkolapsia muita koululaisia sairaammiksi.

        Termiä "sairas" käytin siis ilmeisesti erheellisesti, esimerkiksi Keliakialiitto ry:n Internetsivuilla keliakiasta puhutaan sairautena; "Keliakia on viljojen aiheuttama elinikäinen sairaus." (http://www.keliakialiitto.fi/view/categories.asp?document_id=40 )

        Niinkuin varmasti ymmärsitkin, niin itse en keliakiaa sairasta, ja siksi halusinkin tehtävän kautta selvittää, millaisia erityistarpeita keliaakikkolapsilla voi koulumaailmassa olla.
        Mutta ehkä valitsenkin toisen sairauden, joka selkeämmin on luokiteltavissa sairaudeksi, jotta vältytään vastaavilta väärinymmärryksiltä.


    • keskeneräinen juttu, sori
    • koulunkäyntiavustajalla

      on keliakian kanssa??? Itselläni todettiin keliakia kun olin ala-asteella eikä opettajilla ollut asian kanssa mitään tekemistä vaan ruokalan henkilökunnan. Ei keliakia vaadi muulta koulun henkilökunnalta mitään erityistarpeita, se vaatii sen että koulun ruokalassa tehdään gluteeniton ruoka lapselle.

      • keliaakikko ja kahden äiti

        Juuri tätä tarkoitin, ei tarvita mitään erityistä koulussa, ei varsinkaan koulunkäyntiavustajia!!


      • Tiina L.
        keliaakikko ja kahden äiti kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin, ei tarvita mitään erityistä koulussa, ei varsinkaan koulunkäyntiavustajia!!

        Enhän minä siis toki tarkoittanut sitä, että kukaan oppilas keliakian takia henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa tarvitsee! :D Pahoittelen, että en täsmentänyt tätä ensimmäisessä.
        Vaan lähinnä olisin halunnut perehtyä tähän aiheeseen, jos joskus luokka-avustajana toimiessani tähän tulen törmäämään. (Luokka-avustaja työskentelee siis luokassa esim. suuren ryhmä koon vuoksi, eikä ole yhtään yksittäistä oppilasta varten.)

        Mutta tämä asia on siis ilmeisesti opittavissa ihan teoriatietoon perehtymällä, joten teen siis niin ja keskityn tehtävässäni toiseen aiheeseen :)


      • kai nyt sen tiedän
        Tiina L. kirjoitti:

        Enhän minä siis toki tarkoittanut sitä, että kukaan oppilas keliakian takia henkilökohtaista koulunkäyntiavustajaa tarvitsee! :D Pahoittelen, että en täsmentänyt tätä ensimmäisessä.
        Vaan lähinnä olisin halunnut perehtyä tähän aiheeseen, jos joskus luokka-avustajana toimiessani tähän tulen törmäämään. (Luokka-avustaja työskentelee siis luokassa esim. suuren ryhmä koon vuoksi, eikä ole yhtään yksittäistä oppilasta varten.)

        Mutta tämä asia on siis ilmeisesti opittavissa ihan teoriatietoon perehtymällä, joten teen siis niin ja keskityn tehtävässäni toiseen aiheeseen :)

        ettei kenellekään koulunkäyntiavustajaa keliakian takia ole hankittu! Enkä sellaista väittänytkään. Sanoin että mitä tekemistä koulunkäyntiavustajalla on keliakian kanssa. Ei keliakia vaikuta lapsen opiskeluun eikä luokassa toimimiseen eikä lapsen kanssa työskentelyyn luokassa. Millä tavalla kuvittelit että se pitää ottaa huomioon?? Ihan omituinen ajatus.


      • Tiina L.
        kai nyt sen tiedän kirjoitti:

        ettei kenellekään koulunkäyntiavustajaa keliakian takia ole hankittu! Enkä sellaista väittänytkään. Sanoin että mitä tekemistä koulunkäyntiavustajalla on keliakian kanssa. Ei keliakia vaikuta lapsen opiskeluun eikä luokassa toimimiseen eikä lapsen kanssa työskentelyyn luokassa. Millä tavalla kuvittelit että se pitää ottaa huomioon?? Ihan omituinen ajatus.

        En nyt isommasti enää rupea ajatuksiani selittelemään, tehtävänkin kun ehdin jo tehdä (toisesta aiheesta, kuten täällä toivomus oli).

        Kka-opintoihin liittyy paljon sellaisiakin oppiaineita, joiden ei sivustakatsoja välttämättä hoksaa liittyvän aiheeseen mitenkään.

        Yleisimpien sairauksien -opintokokonaisuudessa tutustumme myös yleisimpiin allergioihin (mukaanlukien myös mm. ruoka-aineallergiat) ja erityisruokavalioihin ja siihen liittyen olisin tämän tehtävän tehnyt.

        (Tiedän jo nyt, että valmistumisen jälkeen tulen työskentelemään paikassa, jossa näistä tiedoista on minulle todella hyötyä, mutta onneksi on muitakin kanavia löytää yhteistyökykyisiä henkilöitä ja sitä kautta muutakin kuin pelkkää teoriatietoa aiheesta).


      • Tiina L.
        Tiina L. kirjoitti:

        En nyt isommasti enää rupea ajatuksiani selittelemään, tehtävänkin kun ehdin jo tehdä (toisesta aiheesta, kuten täällä toivomus oli).

        Kka-opintoihin liittyy paljon sellaisiakin oppiaineita, joiden ei sivustakatsoja välttämättä hoksaa liittyvän aiheeseen mitenkään.

        Yleisimpien sairauksien -opintokokonaisuudessa tutustumme myös yleisimpiin allergioihin (mukaanlukien myös mm. ruoka-aineallergiat) ja erityisruokavalioihin ja siihen liittyen olisin tämän tehtävän tehnyt.

        (Tiedän jo nyt, että valmistumisen jälkeen tulen työskentelemään paikassa, jossa näistä tiedoista on minulle todella hyötyä, mutta onneksi on muitakin kanavia löytää yhteistyökykyisiä henkilöitä ja sitä kautta muutakin kuin pelkkää teoriatietoa aiheesta).

        Niin, ja lisätäänpäs vielä, että minähän en näitä opintokokonaisuuksia ja niiden sisältöjä laadi, että minulle te kiukuttelette ihan turhaan :)

        Minä olen teidän neuvoistanne ottanut opikseni, enkä ole käsitellyt enkä tule käsittelemään tätä aihetta opinnoissani. Sille minä en voi mitään, jos opettaja sen siitä huolimatta haluaa tehdä.

        Aurinkoista syksyä.


      • keliaakikkolapsen äiti
        Tiina L. kirjoitti:

        Niin, ja lisätäänpäs vielä, että minähän en näitä opintokokonaisuuksia ja niiden sisältöjä laadi, että minulle te kiukuttelette ihan turhaan :)

        Minä olen teidän neuvoistanne ottanut opikseni, enkä ole käsitellyt enkä tule käsittelemään tätä aihetta opinnoissani. Sille minä en voi mitään, jos opettaja sen siitä huolimatta haluaa tehdä.

        Aurinkoista syksyä.

        Pieni sananen tähän väliin. Itse olen keliaakikkolapsen äitinä sitä mieltä, että mikä tahansa kanava, joka tekee keliakiaa tunnettavaksi koulussa tahi sen ulkopuolella on vain positiivista.

        Kyllä koulussa tulee tilanteita (ruokailun lisäksi) joissa on hyvä tietää keliakiasta. On lasten synttäreitä jolloin joskus tuodaan herkkuja jaettavaksi lapsille, on leipomistuokioita, retkiä ym. ym. Näissä kaikissa tilanteissa on hyvä jos sekä opettaja että koulunkäyntiavustaja on tietoinen mitä lapsi voi syödä turvallisesti ja miten esim. retkieväitä käsitellään jne. Valittavasti harvassa koulussa keittiöhenkilökuntaa on riittävästi näihin tilanteisiin:

        Täytyy sanoa etten ymmärrä vastaajien asennetta. Minä itse olen tehnyt lapsen keliakiasta sekä lähipiirissä, että muuallakin asian joka vaatii erityishuomiota ja tarkkaavaisuutta. Kuitenkin olen pyrkinyt siihen, että asiaa käsitellään normaalina ja luonnollisena eikä minään erityisen vaikeana. On todella helppoa toimia kun tietää miten toimitaan. Koulunkäyntiavustajat ovat mielestäni vallan hyviä kontaktihenkilöitä tässä suhteessa.

        Hyvää syksyn jatkoa sekä aloitteen tehneelle opiskelijalle että myös vastaajille.


      • kkkkkkkkk
        keliaakikkolapsen äiti kirjoitti:

        Pieni sananen tähän väliin. Itse olen keliaakikkolapsen äitinä sitä mieltä, että mikä tahansa kanava, joka tekee keliakiaa tunnettavaksi koulussa tahi sen ulkopuolella on vain positiivista.

        Kyllä koulussa tulee tilanteita (ruokailun lisäksi) joissa on hyvä tietää keliakiasta. On lasten synttäreitä jolloin joskus tuodaan herkkuja jaettavaksi lapsille, on leipomistuokioita, retkiä ym. ym. Näissä kaikissa tilanteissa on hyvä jos sekä opettaja että koulunkäyntiavustaja on tietoinen mitä lapsi voi syödä turvallisesti ja miten esim. retkieväitä käsitellään jne. Valittavasti harvassa koulussa keittiöhenkilökuntaa on riittävästi näihin tilanteisiin:

        Täytyy sanoa etten ymmärrä vastaajien asennetta. Minä itse olen tehnyt lapsen keliakiasta sekä lähipiirissä, että muuallakin asian joka vaatii erityishuomiota ja tarkkaavaisuutta. Kuitenkin olen pyrkinyt siihen, että asiaa käsitellään normaalina ja luonnollisena eikä minään erityisen vaikeana. On todella helppoa toimia kun tietää miten toimitaan. Koulunkäyntiavustajat ovat mielestäni vallan hyviä kontaktihenkilöitä tässä suhteessa.

        Hyvää syksyn jatkoa sekä aloitteen tehneelle opiskelijalle että myös vastaajille.

        Minä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että on tärkeää jakaa tietoa keliakiasta kaikin mahdollisin keinoin. Oli harmi, että Tiina sai kysymyksiinsä noin asiatonta tekstiä! Koulussa voidaan vaikuttaa paljon asenteisiin ja samalla tukea keliaakikkoa ja motivoida ruokavalion pitämiseen. Luokka-avustajat ovat juuri niitä, jotka ovat todella paljon tekemisissä lapsien kanssa ja kuulevat myös lasten asioista toisilta lapsilta! Keliakiatietoa ei ole koskaan liikaa!!


      • kysymysten
        kkkkkkkkk kirjoitti:

        Minä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että on tärkeää jakaa tietoa keliakiasta kaikin mahdollisin keinoin. Oli harmi, että Tiina sai kysymyksiinsä noin asiatonta tekstiä! Koulussa voidaan vaikuttaa paljon asenteisiin ja samalla tukea keliaakikkoa ja motivoida ruokavalion pitämiseen. Luokka-avustajat ovat juuri niitä, jotka ovat todella paljon tekemisissä lapsien kanssa ja kuulevat myös lasten asioista toisilta lapsilta! Keliakiatietoa ei ole koskaan liikaa!!

        esittäminen on eri asia. Aloittajahan ei kysymyksiin vastannut mikäli oikein huomasin.
        Aloittaja oletti että sairaus vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin ja häntä pitäisi tukea luokassa jotenkin erityisellä tavalla. Kukaan ei ole kiistänyt etteikö luokka-avustaja saisi tietää että lapsella on keliakia.
        Joidenkin mielestä kysymysten esittäminen ja asettelun kyseenalaistaminen on asiatonta, minun mielestäni tuollaista asennetta ja lähtökohtaa voi hyvinkin kyseenalaistaa. Jos ei osaa sellaista ottaa vastaan eikä vastata, silloin koulunkäyntiavustaja ei ehkä ole oikea ammatti.

        Olen siis itse ollut keliaakikko lapsesta lähtien joten väittäisin tietäväni mistä puhun, nimenomaan sen lapsen näkökulmasta joka siellä koulussa on, aikana jolloin luontaistuotekaupasta sai yhdenlaista gluteenitonta leipää. Eikä koulussa ollut mitään ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe