Mistähän mahtaa johtua kun kierroslukumittarin neula alkaa kesken ajon heilumaan joka suuntaan.Viime kesänä ei mitään ongelmia. Välillä pelaa ihan normaalisti.Voisikohan vika olla virrantasasuuntimessa???
kierroslukumittari reistailee
8
3802
Vastaukset
- veikkaan
maadoitusvikaa! Kokeile, että mittari saa maadoituksen.
- Moottorimies
Kuinka helppo on kierroslukumittarin asentaminen on ? Olisko mitään sivuja mistä vois kattoo... Kertokaa kaikkee miten sellanen laitetaan kiinni
- VolvoMan
Moottorimies kirjoitti:
Kuinka helppo on kierroslukumittarin asentaminen on ? Olisko mitään sivuja mistä vois kattoo... Kertokaa kaikkee miten sellanen laitetaan kiinni
Joo, kiekkamittarin asentaminen on erittäin helppo, kiekkamittari tarvitsee - ja signaalin sytytyspuolalta, ja valolle lisäksi ja -. Sytytyspuolan signaalijohto kytketään sisäperä-bensakoneissa sytytyspuolan miinukseen, eli siihen mihin tulee jakajasta miinusjohto. Sisäperä-dieselkoneissa taas signaalijohto kytketään laturin W puolaan. Ulkoperäkoneet onkin sitten eri juttu, monissa ei ole kun magneeetto sytytys, jolloin moottorista ei millään saa signaalijohtoa ulos. Mutta jos moottorissa on sytytyspuola sytytys, niin asia on yksinkertainen. Itse en ole pahemmin ulkoperäkoneisiin perehtynyt. Ja kiekkamittarieitahan on sittern erikseen diesel ja bensakoneille.
- Ile
Moottorimies kirjoitti:
Perämoottoriin ei käy esim. Bilteman varvikello. Perämoottori lähettää erilaista "sähköä" mittariin (älä kysy mitä, olen vaan kuullut minua viisaammilta että näin on).
Yamahassa ainakin kierroslukumittarin asentaminen on äärettömän helppoa. Vaihde/kaasukahvasta tulee piuhat, joihin väriä noudattamalla laitetaan samanlaiset piuhat kiinni. Johtoja saa valmiina. Se tosin mitä ne maksaa... Itse ostin Yamahan mittarin käytettynä (täysin uudenveroinen, mikä niissä kuluis?) muistaakseni 400 mk liikkeestä, ja sain johdon kaupan päälle. Mittarissa on säädettävä taajuus, on eri joissain moottoreissa. Liikkeillä on nämä taajuudet tiedossa. - VolvoMan
Ile kirjoitti:
Perämoottoriin ei käy esim. Bilteman varvikello. Perämoottori lähettää erilaista "sähköä" mittariin (älä kysy mitä, olen vaan kuullut minua viisaammilta että näin on).
Yamahassa ainakin kierroslukumittarin asentaminen on äärettömän helppoa. Vaihde/kaasukahvasta tulee piuhat, joihin väriä noudattamalla laitetaan samanlaiset piuhat kiinni. Johtoja saa valmiina. Se tosin mitä ne maksaa... Itse ostin Yamahan mittarin käytettynä (täysin uudenveroinen, mikä niissä kuluis?) muistaakseni 400 mk liikkeestä, ja sain johdon kaupan päälle. Mittarissa on säädettävä taajuus, on eri joissain moottoreissa. Liikkeillä on nämä taajuudet tiedossa.Joo, perämoottorit lähettävät erillaista signaalia, täysin erilaisen sytytysjärjestelmän takia, ja peräprutkut ovat yleensä 2-3syl koneita (löytyy myöls neljä tietenkin), ja bilteman kiekkamittarissahan on vaan säädöt 4,5,6 syl, tai 4,6,8syl.
- Kesänvanha
VolvoMan kirjoitti:
Joo, perämoottorit lähettävät erillaista signaalia, täysin erilaisen sytytysjärjestelmän takia, ja peräprutkut ovat yleensä 2-3syl koneita (löytyy myöls neljä tietenkin), ja bilteman kiekkamittarissahan on vaan säädöt 4,5,6 syl, tai 4,6,8syl.
Varmaan osansa soppaa tekee vielä se että perämoottoreita on myös 2-t kun auton moottorit on lähes aina 4t.
Itsekkin kaipaisin ohjeita homman toteuttamiseen... - Ile
Kesänvanha kirjoitti:
Varmaan osansa soppaa tekee vielä se että perämoottoreita on myös 2-t kun auton moottorit on lähes aina 4t.
Itsekkin kaipaisin ohjeita homman toteuttamiseen...Joku hemmo joskus kirjoitti, että meinaa kehitellä johonkin kannettavaan tietokoneeseen jonkun ohjelman, joka kertoo koneen kierrosluvun. Tosin kannettava vs jenkakello? Järkeä?
Tälläisena perussähköasennuksia tehneenä tulis mieleen, että helpoin konsti on ostaa veneeseen tarkoitettu mittari esim. Farialta, jos ei koneen omaa raaski. Maksoi jotain 700 mk perämoottoriin (0-7000 rmp), jos oikein muistaisin. Niitä saa esim. USA-shopista.
Saattaa muuten mennä niin tautisen vaikeaksi ja tulla jopa kalliimmaksi alkaa nyhjätä jotain omaa. Tosin jos on joku sähkötekniikan DI ja tietää nämä hommat hyvin.
- CableGuy
...vika kytkennöissä; eli tarkista johtojen liitokset, hapettuneet/löysät jostain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3133681Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322038Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.451664- 911565
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1001331- 1451205
- 811084
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1001080Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61787Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja76757