Kaiteet folkkariin ja H-veneeseen?

H-båt

Mitä mieltä kyseisiin yksityyppiveneisiin vihkiytyneet ovat kaiteiden rakentamisesta näihin veneisiin?

Harkitsemme oman veneen hankintaa, ja näistä veneistä on sen verran positiivisia kokemuksia, että voisivat sopia meille. Mutta kaiteet lisäisivät turvallisuutta. Rantautuessakin olisi mukava kun voisi pidellä kiinni tukevasta keulakaiteesta.

Lisäksi meillä on innokas "tähystäjäkoira", joka muuten liikuu tottuneesti veneen kannella, mutta aiheuttaa kaiteiden puuttuessa aina parit ylimääräiset "man over board" -harjoitukset joka kesä.

Onko kukaan rakentanut kaiteita ja mitä mieltä ideasta olette? Emme luultavasti aio osallistua kilpailuihin, ja kai ne kaiteet siinä tapauksessa sitten voisi ottaa poiskin.

14

2718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööö

älä laita oon nähny hirveen näköistä

• Plootuvene

Pietarsaaren rannassa majailee yksi H-paatti johon mantookitolpat on lyöty pystyyn. Niiden koko on suhteutettu hyvin veneen muihin mittoihin, jolloin kokonaisuus näyttää yllättävän hyvältä. Matalathan nuo kaiteet ovat, mutta pitävät ihan varmasti sen tähystäjäkoiran ainakin kannella.

• Näätä

Oon ilmeisesti saman veneen nähny sekä rannassa että merellä ja sanottakoot että sopii aivan mainiosti. Veneessä on myös tiikkikansi.
        Tekee hoosta isomman näköisen...

• entinen h-veneilijä

itse entisenä h-veneilijänä ajattelin asian niin, että kaiteiden asentaminen heikentää veneen mahdollista myymistä. sinänsä sääli, sille esim englannissa joissakin kisoissa hyvinkin pärjänneet h-veneet ovat kaikki (ilmeisesti sikäläisten säännösten johdosta) varustettu kaiteilla.

• tepu

H-vene on yksityyppirataveneeksi ja retkiveneeksi suunniteltu. Veneen muodot ja ominaisuudet soveltuvat silti mainiosti avomeri- jopa valtamerikäyttöön. Avomerikisoihin osallistuminen edellyttää kyllä Suomessakin kaiteita H-veneisiin, jos kilpailun katsastus on ajan tasalla.

• turvallisuus

Tottakai turvallisuudenkin vuoksi kannattaa kaiteet asentaa, eikä ne todella häiritse veneen ulkonäköäkään tai muitakaan ominaisuuksia, olen nähnyt useita joihin
      kaiteet on laitettu ja ovat hyvän näköisiäkin lisääntyneen turvallisuuden lisäksi.

Aivan käsittämöntä jota veneillä yleensäkkin liikutaan ilman kaiteita, kilpailukäytössä olevat on aivan eri asia, kuin normaalin veneilijän tarpeet ja ennen kaikkea Turvallisuus.

Asenna ihmeessä kaiteet niin on kaikin tavoin miellyttävämpi rantautua ja yleensäkkin nauttia veneilystä.

• Turvallinen vene

If vene on turvallinen ja osassa on kaiteet valmiiksi asennettu.
      Pysyy koira kyydissä.

• h-veneilijä

Tokihan kaiteet turvallisuutta lisäävät, mutta itse en H-veneeni linjoja kaiteilla pilaisi. Eli ainakin toistaiseksi olen asettanut estetiikan turvallisuuden edelle. Oman kokemukseni mukaan H-veneessä ei kaiteita tarvitse, sillä kiinni voi pitää ruffin katolla olevista kaiteista tai vanteista. Lisäksi jotkut ovat asentaneet keskelle keulakantta matalan kaiteen, josta saa myöskin tukea. Koiraa ne eivät tietenkään auta :)

Mikäli haluat nähdä miltä kaiteet H-veneessä näyttävät, katso oheista linkkiä
      http://www.netti.fi/~kortet2/
      Linkki vie talvella myynnissä olleen veneen kotisivuille, veneessä on kaiteiden lisäksi mm. sprayhood ja muutenkin paljon varusteita.

• H-båt

Kävin vilkaisemassa linkkiä, ja mielestäni oli niin siististi tehdyt kaiteet, etteivät H-veneen linjat kyllä niistä ollenkaan kärsi.

Miltähän kaiteet mahtaisivat näyttää puisessa folkkarissa?

• jag

Ok, visserlihgen ökar mantåg på säkerhetsnivån, ja vet nån/några IF som ägaren satt mantåg på klart de funkkar som på vilken båt som helst(ser lite oproportionellt höga ut kanske).På min H-båt skulle jag ändå inte sätta såna på(vi har inte hundar längre och far är man ännu inte i denhär åldern! om så vore kanske jag skulle tänka på saken, om avsikten inte vore att kappsegla alltså.

Varför jag inte skulle sätta; antalet potentiella köpare minskar säkert då utbudet ändå är så pass stort och brett som det är(H köps ändå sällan av personer som vill ha såna och hål och annat som blir kvar då man tar bort dem är tråkiga speciellt då det blir så många efter mantågena!), detta leder antagligen till det att du inte får det pris ur båten du 'borde' få. För det andra tycker jag att det inte riktigt klär en båt som H-båten, lite som att sätta mantåg på t.ex en 5.5:a. Jag TROR också, då det annors också är rätt trångt på H-däcket, att mantåg gör det ännu trångare.

Då det kommer till hundar ombord har jag kommit till att det är bäst att ha dem kopplade i sittbrunnen, om hunden är på däck då man slår i lite friskare väder är "man" over board sannolikt även med mantåg. Vid landgång finns ju förstaget och på en såpass låg båt som H-båten tycker jag det sällan finns behov av sånt som mantåg, snarare gör de det krångligare, det är ju bara att gå ombord för det mesta och om bryggan är högre(vanligt) är mantåg endast i vägen!
      Dessutom stör och sliter ju mantåget focken!

• artekno ´75

kyllähän kaiteet voivat olla käytännölliset hoossa mutta...
      ulkonäköseikoista lienee turha kiistellä.itselläni -75 artekno johon olen neljän vuoden kuluessa tehnyt täydellisen kunnostuksen,mutta missään vaiheessa ei ole mieleeni tullut asentaa kaiteita.mielestäni ne tekevät h-veneeseen jotenkin hieman"vanhanaikaista"ulkonäköä (muutenhan vanhastakin hoosta saa uuden näköisen)
      toisekseen tarvitaanko mantookeja todella? vuonna 2001 ylitti atlantin saksalainen h-vene Elfi 2
      (kts. www.h-boot.de/atlantik).kyseisessä veneessä oli avotilan sivuilla matalat kaiteet joihin turvavaljaat kiinnitettiin.luonnollisesti kannella kulkivat elämänlangat,ja vaikka vene tarinan mukaan kaatui muutamia kertoja,miehistö ei huuhtoutunut mereen.
      elikä olisiko elämänlankojen asentaminen parempi ratkaisu,myös koiran kannalta?
      sinällään hoo on kyllä todellinen merivene,kunhan luukut ovat tiiviit ja myrskypurjevarustuskin löytyy.

• L-95

Itselläni ei ole kokemuksia H-veneen kaiteista. Mutta ennemmin virittäisin elämänlangat Hoohoni.

Lisäksi luullakseni kaiteet olisivat pahasti tiellä, kuljettaessa kannella veneen ollessa kallistuneena.

Yleisin tapa tehdä "maatongit" on tehdä niistä halutessaan poistettavat. H-veneen tapauksessa ainoa, koska joutuu rantautumaan korkeamman veneen viereen lähes joka satamassa.

En usko venee hinnan merkittävästi alenevan, mikäli ne on tehty kunnolla. Hyöty saattaa olla kyseen alainen, fokan leikkuksen ollessa kannessa kiinni kuten yleensä.

• Rosteri Design Oy

www.rosteridesign.fi

• 4+3

Omistin 80-luvun lopulla H-veneen jossa oli kaiteet. Ulkonäöstä voi tietysti olla monta mieltä, minua ne eivät häirinneet eikä ostajan löytäminen sitten kun myynti tuli ajankohtaiseksi ollut ollenkaan vaikeata. Minusta ne lisäsivät turvallisuutta merkittävästi. Elämänlangat ovat tietysti vaihtoehto mutta vaatii aina valjaiden ja turvaköysien käyttöä mikä ainakin minusta olisi melko hankalaa. En ole koiranomistaja mutta kyllä koiran pitäminen valjaissa ja elämänlangassa tuntuu melko epäkäytännölliseltä ratkaisulta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5101
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2782
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2599
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2398
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      21
      1580
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1500
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1254
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      89
      1148
    10. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1143
    Aihe