Mistä tiedän kestääkö kypärän muovi maalin?

Taidetta kupoliin

Haluaisin maalata itselleni erikoisen tyttökypärän. Tiedän kyllä, että se täytyy ensin pestä rasvanpoistoaineella ja että sitten siihen suihkutetaan se vaaleanpunainen muovintartuntaväri. Sitten vasta akryyli- tai alkydimaalilla itse maalaus... MUTTA!!! Minua varoitettiin, etteivät kaikki kypärät kestä ylimääräistä maalausta, vaan maalaus voi haurastuttaa kypärän pintarakennetta niin, että tosipaikan tullen ei tiedä, miten se suojaa.
Soitin kypärän ostopaikkaan, joka oli myös kypärän maahantuoja, että voinko maalata tämän tietyn kypärän. Myyjät eivät tienneet!!! Kukaan ei tiennyt!! Apua!!! (Kyse tanskalaisesta avopotasta.) Tietääkö kukaan, mikä avopottamalli varmasti kestää maalauksen? Terveisin: intiaaniprinsessa

11

6737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r1150r

      Takavuosina lasikuitupatoja saattoi maalata mutta muovipadoista katoaisi kuulemma pintajännitys. Silloin halvat olivat muovia ja paremmat kuitua.

    • Nimetön

      Tee liuotinaine testi. Tinnerillä testaat jostain että sulaako? Valitse hyvä eristepohjamaali. Muoviin pitää panna plastig primer alle ja sitten lakka ja pintamaali elastisoida! Turvallisuuteen en ota kantaa! Yleensä jos maalaan arkaa muovia niin pohjamaalin teen pelkällä kovettimella ja näin onnistun! Alkydi ei taida oikein muovissa pysyä ja hidas kuivumaan!

      • Mustana pysyy

        No voi persana, onpas se kypärän maalaus sittenkin monimutkainen juttu. Parempi taitaa olla tyytyä perinteiseen, eikä alkaa taiteilemaan mitään, kun ei sitten tiedä, mitä siitä tulee - sulaa vielä koko potta!!! Tyytyä maalaamaan jotain vähemmän turvallisuuteen vaikuttavaa materiaalia ;o)
        Vaan jos joku tään lukija kypärän maalaushomman osaa, niin hei, mielellään otan ihan yksityiskohtasia ohjeita alkaen siitä, minkä merkkinen kypärä on yleensäkin maalattavissa!!! Mistä maalit ja minkä merkkiset? Mitä litkuja pintaan? Onhan tässä talvi aikaa rötväillä. Kiitos kommenteistanne. I-P


      • Nimetön
        Mustana pysyy kirjoitti:

        No voi persana, onpas se kypärän maalaus sittenkin monimutkainen juttu. Parempi taitaa olla tyytyä perinteiseen, eikä alkaa taiteilemaan mitään, kun ei sitten tiedä, mitä siitä tulee - sulaa vielä koko potta!!! Tyytyä maalaamaan jotain vähemmän turvallisuuteen vaikuttavaa materiaalia ;o)
        Vaan jos joku tään lukija kypärän maalaushomman osaa, niin hei, mielellään otan ihan yksityiskohtasia ohjeita alkaen siitä, minkä merkkinen kypärä on yleensäkin maalattavissa!!! Mistä maalit ja minkä merkkiset? Mitä litkuja pintaan? Onhan tässä talvi aikaa rötväillä. Kiitos kommenteistanne. I-P

        No mie olen vanha maalari ja älä vielä masennu!! Kannattais värikaupassa käydä puhuttelemassa ystävällisiä setiä jotka kyllä neuvoo.Yritän sulle antaa noin yleispäteviä neuvoja ja arvelen että et halua aivan mahdottomia maksaa materiaaleista?? Plastic primeriä saa myös sprayna ja kannatta vanha kypärän pinta karhentaa karkeudella 400 tai hienompi ja kitata kolot jos niitä on? Sitten spray plastic primer ja tavallinen pohjaväri spray sen päälle. Se kannattaa myös hienolla paperilla pyöräyttää vaikka vesihionnassa ja sitten sulla on valmis pohja. Jos jotain kuva maalauksia aattelit siihen taiteilla niin ehkä kannattaa pienoismalli värejä ostaa tai sitten spray purkkeja väärin päin tyhjentää paineesta ja sitten lyödä reikä ja näin saat värin siitä.
        Tuskin kukaan kypäräkauppia voi antaa takeita muovin maalattavuudesta kun muoviseoksia on niin monia ja lienee turhaa heitä pommittaa!
        Kyllä niitä kypäriä maalataan ja siinä kyllä varmasti paljon opit kun sen teet!


      • Kypäränkuvittaja
        Nimetön kirjoitti:

        No mie olen vanha maalari ja älä vielä masennu!! Kannattais värikaupassa käydä puhuttelemassa ystävällisiä setiä jotka kyllä neuvoo.Yritän sulle antaa noin yleispäteviä neuvoja ja arvelen että et halua aivan mahdottomia maksaa materiaaleista?? Plastic primeriä saa myös sprayna ja kannatta vanha kypärän pinta karhentaa karkeudella 400 tai hienompi ja kitata kolot jos niitä on? Sitten spray plastic primer ja tavallinen pohjaväri spray sen päälle. Se kannattaa myös hienolla paperilla pyöräyttää vaikka vesihionnassa ja sitten sulla on valmis pohja. Jos jotain kuva maalauksia aattelit siihen taiteilla niin ehkä kannattaa pienoismalli värejä ostaa tai sitten spray purkkeja väärin päin tyhjentää paineesta ja sitten lyödä reikä ja näin saat värin siitä.
        Tuskin kukaan kypäräkauppia voi antaa takeita muovin maalattavuudesta kun muoviseoksia on niin monia ja lienee turhaa heitä pommittaa!
        Kyllä niitä kypäriä maalataan ja siinä kyllä varmasti paljon opit kun sen teet!

        Kiitos rohkasusta!
        Mie olen mualaillunna kyllä kaikenlaista mutta en kypäriä! Kannuu ja kynää on siveltimien lisäksi mahollisuus käyttää. Oon nähny monenlaista rötväilyä läheltä (exäkin oli ammattimaalari; autoja, motskantankkeja ym maalasi) ja tiijän että pohjat on aina yli puolet pinnasta (hiomiset ym.) Miula on tuttuja tossa Autoväri H:lla (ei mainosta) joten varmaan saan oikeanlaisia värejä sieltä, mutta lähinnä minuu hämmensi tuo materiaaliasia - eli kun on kypärissä kuituja ja muoveja ja vaikka sun mitä. Eli jos joku niitä kypäriä olisi ihan enemmänkin ja onnistuneesti maalaillut, niin TEKNISIÄ NEUVOJA kaipasin nimenomaan! Ettei keitä ja kiehu ja sula koko paska. Ja kiitos, siultakin niitä hyviä neuvoja tuli "vanhamaalari" ;) Miulla on useempia visioita tuohon kypäräasiaan, ja nyt kun tuolla kokkareissa olen pyörinyt, niin mietin, että kyllä on suomipojilla niin tasasen mustaa tuo kypäräkanta. Tuli ajatus, että haluaisi tämä punapiätyttönen erottua joukosta kypärä piässäkin! Ja varmaan moni miespuolinenkin. On ainakin tullut paljon ehdotuksia, että "semmonen ja semmonen olisi hieno"... Vaan ei kait se auta kun vaan ottaa tosta potta käteen ja alkaa esipestä, käsitellä jne... Tiijä vielä mikä ura tästä urkennoo!!!


      • musta 
        Kypäränkuvittaja kirjoitti:

        Kiitos rohkasusta!
        Mie olen mualaillunna kyllä kaikenlaista mutta en kypäriä! Kannuu ja kynää on siveltimien lisäksi mahollisuus käyttää. Oon nähny monenlaista rötväilyä läheltä (exäkin oli ammattimaalari; autoja, motskantankkeja ym maalasi) ja tiijän että pohjat on aina yli puolet pinnasta (hiomiset ym.) Miula on tuttuja tossa Autoväri H:lla (ei mainosta) joten varmaan saan oikeanlaisia värejä sieltä, mutta lähinnä minuu hämmensi tuo materiaaliasia - eli kun on kypärissä kuituja ja muoveja ja vaikka sun mitä. Eli jos joku niitä kypäriä olisi ihan enemmänkin ja onnistuneesti maalaillut, niin TEKNISIÄ NEUVOJA kaipasin nimenomaan! Ettei keitä ja kiehu ja sula koko paska. Ja kiitos, siultakin niitä hyviä neuvoja tuli "vanhamaalari" ;) Miulla on useempia visioita tuohon kypäräasiaan, ja nyt kun tuolla kokkareissa olen pyörinyt, niin mietin, että kyllä on suomipojilla niin tasasen mustaa tuo kypäräkanta. Tuli ajatus, että haluaisi tämä punapiätyttönen erottua joukosta kypärä piässäkin! Ja varmaan moni miespuolinenkin. On ainakin tullut paljon ehdotuksia, että "semmonen ja semmonen olisi hieno"... Vaan ei kait se auta kun vaan ottaa tosta potta käteen ja alkaa esipestä, käsitellä jne... Tiijä vielä mikä ura tästä urkennoo!!!

        on paras.

        Ostan aina mustia ja ne on vielä kaiken lisäksi halvempia kuin muut.


      • siiri-72
        Kypäränkuvittaja kirjoitti:

        Kiitos rohkasusta!
        Mie olen mualaillunna kyllä kaikenlaista mutta en kypäriä! Kannuu ja kynää on siveltimien lisäksi mahollisuus käyttää. Oon nähny monenlaista rötväilyä läheltä (exäkin oli ammattimaalari; autoja, motskantankkeja ym maalasi) ja tiijän että pohjat on aina yli puolet pinnasta (hiomiset ym.) Miula on tuttuja tossa Autoväri H:lla (ei mainosta) joten varmaan saan oikeanlaisia värejä sieltä, mutta lähinnä minuu hämmensi tuo materiaaliasia - eli kun on kypärissä kuituja ja muoveja ja vaikka sun mitä. Eli jos joku niitä kypäriä olisi ihan enemmänkin ja onnistuneesti maalaillut, niin TEKNISIÄ NEUVOJA kaipasin nimenomaan! Ettei keitä ja kiehu ja sula koko paska. Ja kiitos, siultakin niitä hyviä neuvoja tuli "vanhamaalari" ;) Miulla on useempia visioita tuohon kypäräasiaan, ja nyt kun tuolla kokkareissa olen pyörinyt, niin mietin, että kyllä on suomipojilla niin tasasen mustaa tuo kypäräkanta. Tuli ajatus, että haluaisi tämä punapiätyttönen erottua joukosta kypärä piässäkin! Ja varmaan moni miespuolinenkin. On ainakin tullut paljon ehdotuksia, että "semmonen ja semmonen olisi hieno"... Vaan ei kait se auta kun vaan ottaa tosta potta käteen ja alkaa esipestä, käsitellä jne... Tiijä vielä mikä ura tästä urkennoo!!!

        Olis kiva nähdä liikenteessä muutakin kun mustia ja yksi värisiä kypäriä. Onnea sulle. Kerro josku miten onnistuit. mukavaa syksyä.


    • Långvikin Motörhed

      lasivärejä!
      JOS maalaisin omaan kypärääni jotain, mikä iteasiassa on käynyt monesti mielessä, niin kokeilisin noita Waco- värejä . (Muut lasivärit on kelvottomia)
      Olen käyttänyt niitä kun teen lasivärimaalauksia sekä lasille, että polykarbonaatille.

      • Kylän komein kypärä ;)

        Lasivärit kyllä ei tullu mieleenkään! Voiko niitä kynällä ruiskuttaa? Vai meneekö karvahommiksi? Ootko sie lasia sit maalannu? Millanen pinta siitä jää? Mites pohjat, tarviiko siihen jotain tartuntaväriä pohjalle? Entäs pintaan fixatiivejä? Kerro!


      • Nimetön
        Kylän komein kypärä ;) kirjoitti:

        Lasivärit kyllä ei tullu mieleenkään! Voiko niitä kynällä ruiskuttaa? Vai meneekö karvahommiksi? Ootko sie lasia sit maalannu? Millanen pinta siitä jää? Mites pohjat, tarviiko siihen jotain tartuntaväriä pohjalle? Entäs pintaan fixatiivejä? Kerro!

        kypärien maalaukset

        www.raceservice.fi

        http://www.motot.net/galleria/showgallery.php?cat=25466


    • hs<rh<rzdthrtxf

      sillä niin väliä vaikka kypärästä menee pinta jännite samanlailla se silti suojaa =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe